Meny Stäng

Share:
Notifications
Clear all

Spela Allsvenskan 2021?  

Sida 1 / 2

FredrikFreddeAdam
(@fredrikfreddeadam)
Ungdom
Topic starter  

Hej, gjorde ett konto enbart för att skriva det här. Inte spelat FM på några år men nördade CM så det stod härliga till förr i tiden. Hade velat köpa FM21 och spela Allsvenskan 2021, men bara om det gick att få rätt lag i serierna och rätt spelare i lagen. Tänkte fråga om någon kunde upplysa om detta. Förstår att det i spelet i sig inte kommer att gå, ffa av den enkla anledningen att allsvenskan 2020 inte kommer vara färdigspelad (och att man i spelet kommer kunna välja att starta antingen 2020 eller 2021 - men att lagen 2021 i så fall är desamma som 2020!). Men vet ni om det kommer att göras någon uppdatering - officiell eller inofficiell - så att allt är (så gott som) på riktigt om man kickar igång saven 2021? 

Som exempel, Kalmar & Falkenberg i superettan och Degerfors och Halmstad i allsvenskan (om tabellerna slutar så som de är nu förstås). Rätt lag till europaspel etc. En sådan uppdatering kan ju inte göras förrän serierna är färdigspelade såklart, två veckor in i december.

För något år sen ville jag göra samma och då gjorde jag dessa upp- och nedflyttningar manuellt i editorn, men det blev ändå inte rätt. Det blev då som att (omräknat till i år) att jag editerade tabellplaceringarna för 2020 på år 2019, så att 2019 års tabellplaceringar, koefficienter, europaspel m.m. försvann. Allt blev konstigt och jag förlorade intresset. Jag kan tänka mig att "behöva" editera övergångar och upp- nedflyttningar manuellt, men inte om ett år försvinner.

Hänger ni med på vad jag menar och är det någon som vet om en sådan uppdatering är möjlig? Detta kommer avgöra om jag köper FM21 eller ej.

Micke gillade
Citera
raca14
(@raca14)
Ungdom

Det ska väl gå att fixa. Fixar själv en del i editorn. Lagöverflyttningarna mellan serierna är inga problem, sedan låter jag andra få svara dig kring hur man löser rätt lag till Europaspelet.

SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Talang Admin

FMSU(FMSweden Update) är svaret på alla dina frågor! Peter Hecktor här på forumet som drar i det. Släpper en ny update varje torsdag där Allsvenskan och alla de stora ligorna är uppdaterade 🙂

Micke gillade
SvaraCitera
FredrikFreddeAdam
(@fredrikfreddeadam)
Ungdom
Topic starter  

@daniel-nilsson

Tack för det! Det ska jag hålla utkik efter! Bara för att slå fast: innebär det att jag kommer kunna välja att starta saven 2021 - och att lagens placeringar för både 2019 och 2020 är korrekta, inklusive europaplatser, upp- och nedflyttningar och övergångar? =)

SvaraCitera
Peter Hecktor
(@peter-hecktor)
Ungdom FMSU

Postad av: @fredrikfreddeadam

@daniel-nilsson

Tack för det! Det ska jag hålla utkik efter! Bara för att slå fast: innebär det att jag kommer kunna välja att starta saven 2021 - och att lagens placeringar för både 2019 och 2020 är korrekta, inklusive europaplatser, upp- och nedflyttningar och övergångar? =)

Stämmer bra! 🙂

SvaraCitera
Sola
 Sola
(@sola)
Ungdom

Postad av: @peter-hecktor

@daniel-nilsson

Stämmer bra! 🙂

Hej!

Ett tips till framtida FMSU är att lägga till all personal i Ajax om det går. Tydligen har SI bara licens för tre ledare: Eric Ten Hag, Edwin van der Sar och Marc Overmans.

"Dä ä lörda i da å de gör mej hjärtegla, å mitt öga det blänker som sol i Karlsta sta"

SvaraCitera
FredrikFreddeAdam
(@fredrikfreddeadam)
Ungdom
Topic starter  

@peter-hecktor

Sitter och kikar i editorn och har själv testat mig fram att flytta lag (efter 2021, t.ex. upp med Degerfors&Halmstad) utan framgång. Bara kort, hur gör du för att lägga in allt från 2020? Alltså vad går du in och ändrar och på vilket sätt - alltså så att man kan spela 2021 med "rätt" lag i A, SE, div1 osv. Jag har försökt flytta lite lag upp och ner från SE, men det stämmer inte för mig när jag startar ny save.. 

(Behöver egentligen inte lösa detta nu för jag vill vänta och se vilka lag som spelar i Allsvenskan så att det kan bli "rätt" när jag startar 2021, mer nyfiken editor-mässigt eftersom jag inte får rätt på det själv)

När du gör denna uppdateringen - kommer du ändra andra saker i spelet också? Uppdateringar av spelarövergångar förstår jag - om det blir några sådana nu på senhösten - men finns det "risk" att annat också kommer ändras, t.ex. spelarpotential, klubbarnas ekonomi eller annat? Har just börjat läsa in mig på hur bra spelarna är i originalutgåvan nämligen och önskar att det blir så få ändringar som möjligt förutom vilka lag som är i vilka divisioner =)

SvaraCitera
Peter Hecktor
(@peter-hecktor)
Ungdom FMSU

@fredrikfreddeadam Du måste gå in på "Lag till nästa säsong" inne på t.ex Allsvenskan för att det ska bli rätt 🙂

SvaraCitera
FredrikFreddeAdam
(@fredrikfreddeadam)
Ungdom
Topic starter  

Tack för feedback, har nu lagt in enligt "lag till nästa säsong", startat en save och simulerat en säsong två ggr.

+ Lag i rätt divisioner funkar

+ Spelschema m.m. är bra och spelet verkar flyta på

Viktigt "fel":

- Fel lag internationellt, har testat med att lägga in under allsvenskans historik för 2020 1) Malmö 2) Elfsborg 3) Häcken - och har testat med att lägga in under respektive lags senaste placering - men det var i min simulering Malmö, AIK och Hammarby/Djurgården som spelade i Europa när det vankades höst 2021 - hur ändrar jag det?

Oviktiga "fel":

- I spelarnas historik saknas 2020. Det är alltså ett hopp från 2019 till 2021. Antar att det inte går att göra något åt dock.

- Det nedladdade "fixet" med Zebre/Juventus m.m. försvinner när jag ställer in själv (kanske går att lösa på något smidigt sätt?). Blir rätt om jag laddar upp vanlig databas, men fel när jag laddar upp min egna.

? Spelare vars kontrakt går ut 2020 får automatiskt förlängt kontrakt (med samma villkor) över 2021. T.ex. Isak Pettersson (Nkpg) som kommer lämna klubben i slutet av 2020 (om man startar saven 2020), kommer istället lämna klubben i slutet av 2021 (om man startar saven 2021). Hur kommer detta att bli i din uppdatering? 

? Cupen 2021 hade ju varit grymt om det vore som på riktigt, vilka lag som är kvalificerade för gruppspelet i februari, men antar att det blir övermäktigt att lägga in?

SvaraCitera
raca14
(@raca14)
Ungdom

Viktigt "fel":

- Fel lag internationellt, har testat med att lägga in under allsvenskans historik för 2020 1) Malmö 2) Elfsborg 3) Häcken - och har testat med att lägga in under respektive lags senaste placering - men det var i min simulering Malmö, AIK och Hammarby/Djurgården som spelade i Europa när det vankades höst 2021 - hur ändrar jag det?

Tänkte att jag kunde ge dig ett svar på det du tycker är viktigt.

Om du söker upp Europeiska Mästarcupen, som Champions League heter inne i editorn och sen klickar in dig på "Registrerade lag" så kan du byta ut det lag som ligger inlagt där mot det lag som ska vara där efter det senaste årets resultat.

Och det samma gäller EURO Cup som Europa League heter.

Sedan vet jag inte hur det ser ut i EURO Cup II (Europa Conference League), men finns där även med registrerade lag, så får du även gå in där.

Micke gillade
SvaraCitera
DonRobban
(@donrobban)
Ungdom

Nån som spelat ett tag? Är det fortfarande Spaletti och grabbarna som kommer och tar över klubbarna?

SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Talang Admin

Postad av: @donrobban

Nån som spelat ett tag? Är det fortfarande Spaletti och grabbarna som kommer och tar över klubbarna?

Grzelak blev sparkad för AIK och de tog in Bernd Schuster.

SvaraCitera
DonRobban
(@donrobban)
Ungdom

Postad av: @daniel-nilsson
Postad av: @donrobban

Grzelak blev sparkad för AIK och de tog in Bernd Schuster.

Ah, så likadant alltså! 

Hur är säsong två i allsvenskan? Är det tight spelschema då med? Nån som vet?

SvaraCitera
FredrikFreddeAdam
(@fredrikfreddeadam)
Ungdom
Topic starter  

@raca14

Tack för hjälpen, det funkade nu! Då är det bara att vänta in slutresultaten i serierna!

raca14 gillade
SvaraCitera
Freddieboy91
(@freddieboy91)
Ungdom

Tack för feedback, har nu lagt in enligt "lag till nästa säsong", startat en save och simulerat en säsong två ggr.

+ Lag i rätt divisioner funkar

+ Spelschema m.m. är bra och spelet verkar flyta på

Viktigt "fel":

Oviktiga "fel":

- I spelarnas historik saknas 2020. Det är alltså ett hopp från 2019 till 2021. Antar att det inte går att göra något åt dock.

- Det nedladdade "fixet" med Zebre/Juventus m.m. försvinner när jag ställer in själv (kanske går att lösa på något smidigt sätt?). Blir rätt om jag laddar upp vanlig databas, men fel när jag laddar upp min egna.

? Spelare vars kontrakt går ut 2020 får automatiskt förlängt kontrakt (med samma villkor) över 2021. T.ex. Isak Pettersson (Nkpg) som kommer lämna klubben i slutet av 2020 (om man startar saven 2020), kommer istället lämna klubben i slutet av 2021 (om man startar saven 2021). Hur kommer detta att bli i din uppdatering? 

? Cupen 2021 hade ju varit grymt om det vore som på riktigt, vilka lag som är kvalificerade för gruppspelet i februari, men antar att det blir övermäktigt att lägga in?

Skulle bara vilja veta om du fick rätt på det här med kontrakten? Har själv också varit inne i editorn och lyckats ändra så att jag har rätt lag i respektive serie för 2021, men oavsett hur jag ställer in med spelares vars kontrakt går ut 2020 så förlängs de automatiskt över 2021 också.

SvaraCitera
GG1894
(@gg1894)
Ungdom

Någon som har koll på hur vass Nils Fröling blir? Är han samma talang som i senaste utgåvan?

SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Talang Admin

Postad av: @gg1894

Någon som har koll på hur vass Nils Fröling blir? Är han samma talang som i senaste utgåvan?

Jag skulle vilja sträcka mig så långt att han har lika stor potential men att många andra svenska talanger har fått ännu högre potential.

GG1894 gillade
SvaraCitera
zXc
 zXc
(@zxc)
Ungdom

@daniel-nilsson

Värvat in honom till ÖIS nu inför säsong tre. Kommer bilda ett anfallspar med Fallenius, som gjorde 28 allsvenska mål för oss ifjol 🙄 

SvaraCitera
FredrikFreddeAdam
(@fredrikfreddeadam)
Ungdom
Topic starter  

@freddieboy91

Ja precis, har man det som det är med t.ex. Isak Pettersson så förlängs kontraktet till efter säsongen 2021 och det är redan ifyllt att han då kommer att lämna på free transfer. Jag är i valet och kvalet mellan att lägga bosmanspelarna som klubblösa eller att ha det som det är, nämligen att kontrakten får gå ut 2021 istället. Så OM du vill att kontrakten ska gå ut nu, så får de helt enkelt vara klubblösa. Jag ska dock vänta tills kvalmatcherna är över innan jag ska börja lira FM och då med målsättningen att göra förarbetet så autentiskt som det går.

SvaraCitera
Argt Troll
(@argt-troll)
Ungdom

@zxc Har du lust och screena Fallenius? 

SvaraCitera
Sida 1 / 2