Meny Stäng

Share:
Notifications
Clear all

Mina första tankar om FM21 (Early Access)  

Sida 1 / 2

Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Talang Admin
Topic starter  

Då var bollen i rullning och det likt en hård cross från Wayne Rooney som går rätt till.. ja in i mål! MÅL! FM21 har brakat loss och även om det är en Early Access så är törsten enorm efter en ny upplaga av Football Manager-serien. Jag har tagit tillfället i akt att spela ca 6 timmar, vilket inte är i närheten av flera av er andra men tillräckligt för att själv bilda mig en någorlunda uppfattning om spelet. 

Miles skrev på Twitter: If there's a swing of 700 people tonight between #FM21beta & #FM20 there will be more playing 21 than 20 before 21 is even officially released. Which I don't remember happening before.

Once again, thanks for your continued support.

Buggar! Och det i massor. Det är väl så vi brukar kunna summera Beta/Early Access-versionen av FM vid första, andra och tredje anblick. Man kan tycka att har man haft så pass många månader på sig att skapa ett spel så bör det vara undanröjt, men så är inte fallet. Jag är ingen programmerare så jag väljer att vika hädan och lita på att alla de bakom spelet gjort sitt yttersta för att skapa ett så komplett spel som möjligt inför den officiella releasen. Tyvärr är det här återkommande “problemet” något som gör att jag inte klarar av att spela mer än just ett par timmar.

Av alla nyheter så har jag valt ut några som i mina ögon än så länge sticker ut extra mycket och det med råge.

Att spara ett spel går nu otroligt snabbt vilket för en person som mig har längtat efter sedan man började få alla fel-meddelande som totalt havererade spelet, dvs kraschade filen. Jag har gråtit floder efter att flera saves gått i graven alldeles för tidigt. Jag har därför för vanan att spara oftare än medel-managern och att de har snabbat upp detta repetitiva momentet är guld i mina ögon.

xGoals(expected goals) är min nästa punkt på listan och här har vi något som används otroligt mycket inom fotbollen numera. Hur många mål förväntas ditt lag göra under matchen? Under matchens gång i matchstatistiken kommer du märka att xGoals dykt upp och siffran, som förändras under matchens gång, visar hur många mål du förväntas att ha gjort. Beroende på hur heta lägena under en match är höjs och sänks faktorn och det här verktyget kommer hjälpa dig både offensivt men även defensivt i att hitta en väl fungerande taktik. Jag har bara skrapat på ytan gällande xGoals och råder er att forska mer kring detta ämne.

Hälsa har bytts ut där en siffra har ersatts av ett mer logiskt system. I dagens värld där vi faktiskt lever mer än någonsin i siffror vilket vi även märkt i fotbollsvärlden är det desto svårare att sätta en specifik uppskattning i siffror i vissa ämnen, där faller hälsa in ganska så bra tycker jag. Hur trött eller pigg är en spelare? Att istället ha en barometer som säger hur spelaren rent fysiskt mår känns som ett bra steg för SI att ta. Jag vill även komplettera den här punkten med kolumnen matchskärpa som visar hur redo en spelare är på en personlig nivå.

Det och mycket till står som nyheter på Football Manager 2021 och jag bara längtar till datumet 24 november knackar på dörren så jag kan låsa in mig på kontoret med spelet och bara nörda och åter nörda.

Vilken eller vilka nyheter har varit positiva eller negativa för dig hittills?

Adde, Micke, zXc och 1 personer gillade
Citera
Max
 Max
(@max)
Ungdom

Jag tyckte de var kul att se den nya säsongsgenomgången efter säsongen, samma info som innan men det presenteras på ett finare sätt. Dock är den allra bästa nyheten att laddningstiderna är så sjukt mycket bättre nu, går mycket snabbare att spela nu.

SvaraCitera
Folke
(@folke)
Ungdom

Nu efter många års frånvaro är man tillbaka till skiten, eländet och misären. Spelet verkar lovande.

Micke och Daniel Nilsson gillade
SvaraCitera
Caligula
(@caligula)
Ungdom

Laddade ner FM21 för att prova early access och stöter på problem direkt. Måste hålla muspekaren och klicka en centimeter ovanför knapparna jag vill klicka på. 
Sen hamnar knapparna utanför bild (se bifogad bild), oavsett om jag kör normal storlek (100%) eller 50 %.

Har inte haft detta problem tidigare på övriga utgåvor på samma dator

This post was modified 2 månader sedan by Caligula

SvaraCitera
frallanandersson
(@frallanandersson)
Ungdom

@caligula

Hade samma problem. Valde att köra i fönster plus att jag drog ner storleken en aning, då funkade det!

Fick testa mig fram ett tag så det verkar iaf gå att få till. 

SvaraCitera
JOSSTICK
(@josstick)
Ungdom

Mycket bra upplaga, redan utav EA/betan kan man se det.
Dock verkar många tycka det är för lätt (som de ibland är på betan).
Samt att många klubbar går bananas på spelare och köper för 3 miljarder plus.

Enda jag stött på är att ungdomsintagen verkar något buggade, men kan va för jag starta senare så spelet "regga" inte att jag skulle haft ett ungdomsintag i april som spelet sa att jag skulle ha.

Annars, sjukt nöjd!

SvaraCitera
Caligula
(@caligula)
Ungdom

Postad av: @frallanandersson

@caligula

Hade samma problem. Valde att köra i fönster plus att jag drog ner storleken en aning, då funkade det!

Fick testa mig fram ett tag så det verkar iaf gå att få till. 

Kan liksom inte ens ändra till fönsterläge? Har fönster ibockat men är fortfarande helskärmsläge.

Hade du också problem med att man behövde klicka en centimeter ovanför allting?

SvaraCitera
Yayakolo
(@yayakolo)
Ungdom Moderator

Hitta en kille som heter Djibril Toure, född 2002 och spelar för CEFOMIG i Guinea. Köptes av Watford för 210k i spelet. I Oktober 2022 är han värd 220 miljoner och jagas av Liverpool och Arsenal efter att ha gjort 20 mål i championship för Watford med ett snittbetyg på 7,27.

Finns han på era saves och isf, hur bra är han?

SvaraCitera
frallanandersson
(@frallanandersson)
Ungdom

@caligula

Konstigt, japp precis samma problem. 

SvaraCitera
JS7
 JS7
(@js7)
Ungdom

Postad av: @yayakolo

Hitta en kille som heter Djibril Toure, född 2002 och spelar för CEFOMIG i Guinea. Köptes av Watford för 210k i spelet. I Oktober 2022 är han värd 220 miljoner och jagas av Liverpool och Arsenal efter att ha gjort 20 mål i championship för Watford med ett snittbetyg på 7,27.

Finns han på era saves och isf, hur bra är han?

Har precis startat upp men han finns hos mig med. Ser ruggigt trevlig ut i början av spelet.

SvaraCitera
zXc
 zXc
(@zxc)
Ungdom

@yayakolo

Kan man få loss honom till AS/SE, tror du?

SvaraCitera
Yayakolo
(@yayakolo)
Ungdom Moderator

@zxc
Ingen aning. Värt att testa. Kan bli hur bra som helst känns det som!

SvaraCitera
Armada
(@armada)
Ungdom

Någon annan som har märkt att det är mer alvarligare skador i detta FM än förra? Tycker att det är bra dock med mer skador, i 20 tyckte jag man knappt fick några alvarligare skador. 

"Oi bruv, three pints a lagar and a pint a guiness." - Bret Clement's greeting to pretty much everyone.

SvaraCitera
FMViktor91
(@fmviktor91)
Ungdom

@yayakolo verkar vara i Watford från start om man ska börja säsong 2021 och snordyr

SvaraCitera
Yayakolo
(@yayakolo)
Ungdom Moderator

@fmviktor91

Aa okej, såg ut på min save som att Watford köpte honom under spelets gång, men då kanske han är där när man börjar spelet. Synd! Roligare om han fanns i Guinea haha.

SvaraCitera
FMViktor91
(@fmviktor91)
Ungdom

@yayakolo ja synd. Men kolla på fm20? 😝

SvaraCitera
FMViktor91
(@fmviktor91)
Ungdom

Spelar man med IFK Norrköping och har med Kina i databasen så kan man erbjuda och övergångslista Ishaq Abdulrazak  så säljs han för 35 miljoner om man begär den summan. Snabba cash

SvaraCitera
FMViktor91
(@fmviktor91)
Ungdom

Var nära att signa Mario Balotelli till Peking 🤣🤣🤣

SvaraCitera
zXc
 zXc
(@zxc)
Ungdom

@fmviktor91

Varför blev det ingen Super-Mario Balotelli i AS då? 

SvaraCitera
FMViktor91
(@fmviktor91)
Ungdom

@zxc gav max jag kunde ge men Nice gav 20 000 mer i lön. 

SvaraCitera
Sida 1 / 2