Året är 2027, laget är Dynamo Kiev. Har haft som mål med saven att återetablera laget som Ukrainas herre på täppan samt göra oss till ett lag att räkna med i Europa. Det första målet får jag allt lov att säga att vi lyckats med;
Shakhtar har överlag sålt för billigt och köpt för dyrt, så deras ekonomi är rimligen inte vad den borde vara. Vi däremot sitter på ett Joakim von Anka-valv som resultat av mitt fokus på att värva ungt och utvecklingsbart samt att jag premierar ukrainare - det sistnämnda innebär färre & billigare värvningar med en växande hög pengar på banken. Faktum är att jag inte skulle bli allt för förvånad om vi är Europas rikaste klubb.
Dyra spelarförsäljningar är förstås A & O här, där vi bara under fjolåret sålde spelare för knappt fyra miljarder kronor. Den dagliga driften går vi dock minus på, trots att jag som bilden ovan visar bara nyttjar en bråkdel av lönebudgeten. Underskottet beror istället mycket på arenan och ekonomin kring den; vi spelar på enorma Olympiastadion med kostnaderna det innebär utan att för den delen tjäna något på det. Varför? För att 1) biljettpriserna i Ukraina är vansinnigt låga (35:- för en biljett, 145:- för en säsongsbiljett) och 2) 50% av de intäkter publiken faktiskt genererar går förlorade direkt då det är det som utgör arenans hyreskontrakt. Vi förlorar alltså pengar på våra egna fans och hade sparat mer om vi spelat inför tomma läktare på en åker någonstans.
Hur som haver... I Europa har det gått helt okej utan att vi för den delen presterat några lysande resultat. Vår bästa säsong koefficientmässigt i Europa var 2021/22 då vi nådde semifinal i Europa League. Sedan dess har vi spelat i Champions' League där den typen av avancemang är desto klurigare. Vi har hittills inte nått längre än åttondelsfinal, men har de tre senaste åren i alla fall gått vidare från gruppspelet varje år. Närmast att nå kvarten var vi under fjolåret då vi föll på bortamål mot Juventus efter att ha släppt in sena mål i både hemma- och bortamötet. Surt sa räven.
Framtiden ser dock ljus ut. Jag förfogar över en ganska ung trupp och en av världens bästa ungdomsakademier som dammsuger upp all talang som går att finna i Ukraina med omnejd (vilket har visat sig vara en hel del). Det kryddat med ett gäng rutinerade gubbar, anförda av lagkaptenen Ruslan Malinovskyi. Till kommande säsong har vi sålt spelare för drygt två miljarder samtidigt som vi värvat för blott 48 miljoner, och det är där truppbygget befinner sig - jag känner mig tämligen nöjd med materialet jag befogar över och fokus ligger snarare på att förfina det som finns än att hämta in nytt. Målet med saven numera är att en vacker dag lyfta CL-trofén, därefter vankar FM22.
Mål: Illya Savchuk, 21 - förstakeeper i landslaget och en redan nu komplett spelare
OYB: Yegor Yatsenko, 20 - stortalang jagad av bl.a. Liverpool och Juventus
SSF: Sven Botman, 27
SSF: Mattia Viti, 25
OYB: Pedro Guilherme, 19
DSF: Volodymyr Shepelev, 30
OSF: Ivaylo Tanev, 22 - den spelare som genererat störst intresse, men skrev istället nyss på ett femårskontrakt
IF: Erik Hajdú, 19 - dominerade sin vänsterkant som 18-åring men drog sedan korsbandet, nyligen återställd
OSF: Ruslan Malinovskyi, 34 - alltjämt lagets viktigaste spelare med en snuskigt hög lägstanivå
IF: Danylo Ilyuk, 20
KF: Illya Rudnytskyi, 20 - skytteligavinnare ifjol, gör redan sin fjärde säsong i A-laget, framtida kaptensämne
Club Atletico Velez Sarsfield
Argentinska Div 1
Har startat en ny Save med Velez och här är tanken att jag inte ska värva några färdiga produkter utan ska satsa på Ungdomarna som finns i laget och om jag värvar nån så ska det vara ett ungt framtidslöfte. Har bara lagt till alla länder i Sydamerika och Centralamerika
Startelvan
Mv: Matias Borgogno 21 år
BH: Thomas Guidara 24 år
BC: Luis Abram 24 år
BC: Tomas Rocha 17 år
BV: Francisco Ortega 21 år
MC: Federico Mancuello 31 år
MC: Marcos Enrique 20 år
OMH: Richardo Centurion 27 år
OMC: Thiago Almada 19 år
OMV: Adrian Campos 20 år
AC: Cristian Tarragona 29 år
Thiago Almada är den stora stjärnan och jag räknar med att det inte kommer att bli lätt att hålla kvar han.
Ska tillägga att om ni söker efter en intressant ungdom så är Thiago Almada absolut värt pengarna, han lär inte vara speciellt dyr att köpa om ni slår till tidigt, men ni bör vara i en aningen större liga än Allsvenskan då han har lite krav, och även om han är billig så är det i jämnförelse vad andra spelare kostar som är lika bra i den åldern.
Velez har ett väldigt bra lag som är ungdomligt och där finns blivande stjärnor lite var som, så ett annat tips är om ni söker lite mer erfarenhet så är Federico Mancuello ett bra kort eller Richardo Centurion.
Där finns 2 Spelare som är ungdomar som är värt att scouta och hålla koll på dom är Federico Versaci som är 18 år och spås att bli bättre än Thiago Almada, så han är absolut värt att ha under lupp, den andra är Luca Orellano han är 20 år och presterar bra trots att hans stats inte är bländande, tror han kan vara en bra värvning om du kanske spellar i ett mindre lag och behöver nån som är lite billigare.
Matias Borgogno kan vara en bra andramålvakt som kan utvecklas till en bra förstemålvakt!
Har krigat mig igenom en Pentagon - och är nu ÄNTLIGEN framme vid den sista utmaningen - den där j*vla Champions.
Så här har resan sett ut i sin korthet:
Asiatiska Mästarcupen: Melbourne Victory (krigade några år i Kinas div. 2 och 1 innan flyttlasset gick till Australien där framgången kom efter några års lagbygge)
Afrikanska Mästarcupen: SuperSport United (Krävde några år men till slut etablerade vi oss rejält i Afrika och kunde ganska enkelt ta hem det till slut)
Nordamerikanska Mästarcupen: Austin FC (tack vare möjligheten att flytta pengar en del samt att kunna byta bort draft-val blev resan i Nordamerika relativt enkel när Austin etablerades som ett av USA:s storlag)
Copa Libertadores: Sao Paolo (Här gick det undan. Fick snabbt ta över ett av de stora lagen som hade halkat efter lite. Hade inte vunnit eller varit nära i Copan på dryga 25 år. Men snabbt kunde jag skapa ett mästarlag och med lite flyt i slutspelet så kunde vi vinna en riktigt trött final med 1-0 mot Palmeiras)
Champions League: ...Nu väntar ytterligare en slumrande jätte - Liverpool har på ett par år tappat lite i rykte och har missat CL-kval två år i rad. Vilket ledde till att Stevie G fick sparken. Året är 2035... nu ska jag ta hem den där j*vla Champions.