Här kommer mitt sätt att scouta talanger runt om i världen. Jag brukar alltid börja en save med att kolla över min personal och de tillgängliga scouterna. De viktigaste attributen för scouter är ganska uppenbara, att bedöma potential och bedöma nuvarande förmåga. Finns det scouter i staben med kort tid kvar på kontraktet och varken kan bedöma nuvarande eller potentiell förmåga så får de foten, direkt.
När det sedan är dags att plocka in nya scouter så är det 2 saker jag kollar på. Först och främst så är det just förmågan att bedöma potentiell och nuvarande förmåga. I andra hand kollar jag efter var personen redan har kännedom. Har jag redan en scout med bra koll på till exempel Sydamerika så prioriterar jag att plocka in scouter med kännedom om andra delar av världen.
När jag sedan har en scoutingstab jag är nöjd med så är det dags att välja vart de ska vara placerade. Jag föredrar att scouta regioner eller världsdelar. Detta gör jag för att få en bra översikt på de delar av världen jag är intresserad av.
Vart jag placerar mina scouter beror på antalet scouter i klubben. Om det är så att jag har ett större lag med många scouter brukar jag börja med att placera ut en scout i varje världsdel av intresse, till exempel Sydamerika, Nordamerika, Afrika, Europa, kanske Asien. Sen placera resten av scouterna i de viktigaste regionerna inom dessa världsdelar. Alltså västra och östra Sydamerika, centrala och östra Europa, Storbritannien, Skandinavien samt västra Afrika.
Är det så att jag har en mindre klubb med mindre antal scouter så fokuserar jag dessa på de regioner jag är mest intresserad av.
När det är dags att placera ut en scout på uppdrag så gäller det att justera vad scouterna ska leta efter. Först och främst när jag placerar ut en scout på ett uppdrag så väljer jag området där scouten ska vara.
Sedan väljer jag ålder på spelare som scouten ska leta efter. Upp till 20 år brukar vara en bra början.
För att slippa en massa halvdåliga spelare väljer sedan att scouten endast ska scouta spelare med en potential av 4,5 - 5 stjärnor. Risken med detta är att man missar spelare som utvecklas senare eller så, denna risk är jag dock villig att ta då jag inte vill ha en massa rekommendationer på dåliga spelare.
En annan sak jag gör för att förenkla för mig själv är att jag väljer den taktik jag använder under ”Passar taktik”. Detta gör att scouterna endast letar efter spelare som passar in i en position i taktiken.
Det är sedan dags att välja vilka egenskaper jag letar efter. Dessa kan skifta beroende på vad jag använder för taktik. Spelar jag med en hög press och hög backlinje så är det till exempel viktigt med aggressivitet, lagarbete, arbetskapacitet och acceleration. Det jag då gör är att jag bockar i dessa egenskaper och väljer sedan egenskapsvärden. Värdet jag väljer att skriva in är såklart beroende på nivån av klubben jag tränar. En större klubb i de största ligorna kanske vill ha siffror upp mot 12-13 på de valda egenskaper, medan i en mindre klubb kanske det räcker att dessa nivåer är på 10+. En annan egenskap jag alltid vill ha ett högt värde i är beslutsamhet. En hög beslutsamhet är alltid positivt för utvecklingen av en spelare. Denna egenskap är också viktig för spelarens personlighet.
Sen är det egentligen bara att scouta på! Placerar man ut scouterna i dessa områden och letar efter spelare med rätt egenskaper så brukar det ploppa upp ett stjärnskott då och då. När man väl hittat en spelare man är intresserad av så får man såklart scouta spelaren lite mer för att få mer kunskap om honom för att vara säker på att spelaren kommer utvecklas bra.
Lycka till i jakten efter nästa storstjärna!
Kommentera gärna nedan om ni har några andra tankar på hur man hittar underbarnen där ute!
Bra tips!!
Håller med Danne, mycket bra grejer att tänka på i scoutingen här!
"I have never played for a draw in my life." - Sir Alex Ferguson