Meny Stäng

Share:
Notifications
Clear all

Taktik: Jempas 4-1-2-3 Kontroll

jp103
(@jp103)
Ungdom
Topic starter  

Ladda ned taktiken här: https://gofile.io/d/D3sY9U  

Hej! Här kommer min taktik som fungerat fint för mitt Palermo under första säsongen.
Det är en slags 4-3-3 med en defensiv bollvinare, samt två löpstarka framför som täcker ytor, framför en kreativ trio som står för de flesta poängen.

Här är en översikt på hur taktiken ser ut.

Här är en bild på serietabellen

Sammanfattning av taktiken:
Detta är en taktik som fokuserar på ett speluppbyggande bollinnehav. Det kräver överlag tekniska spelare som besitter bra passningsegenskaper. Det kräver också löpstarka spelare som orkar sätta press då taktiken fokuserar på att trycka upp backlinjen och sätta en snabb press på motståndarna så fort laget tappar bollen. Tempot är ganska lågt och speluppbyggnaden är tålmodig för att invänta eventuella luckor hos motståndarna som sker vid förflyttning. Vid en bollvinst högt upp försöker dock laget att trycka fram fort och göra mål. Laget försöker att spela sig in i straffområdet och slår inte så många slumpbollar inåt i plan.

Målvakt:
Då backlinjen ligger väldigt högt är det viktigt att ha en målvakt som är snabb och skicklig på utrusningar. Även en bra straffområdeskontroll kan vara bra då denna taktik kräver att målvakten kan dominera sitt område. Reflexer och greppsäkerhet är som alltid viktigt, speciellt då det finns chans att motståndarna hinner först på returerna vid långskott då backlinjen ligger högt. Bra bollkänsla och passningsspel skadar heller inte.

Ytterbackar:
Ytterbackarna behåller bredd och flyttar fram längs kanterna för att ge understöd då de offensiva yttrarna flyttar inåt i planen. Det är viktigt med uthållighet och en allmänt bra fysik på denna positionen. De offensiva kvaliteterna som passningar, inlägg och spel utan boll är viktigt i offensiven. Om du möter ett bra lag med starkt kantspel kan det vara klokt att välja spelare med bättre defensiva kvaliteter.

Mittbackar:
Viktigt att mittbackarna är snabba och har ett bra positionsspel för att undvika att bli bortgjorda vid offsidefällan. I övrigt är egenskaper som markering, tacklingar, mod, huvudspel och spänst viktiga.

Bollvinnande mittfältare: 
Denna spelaren är oerhört viktig för taktiken och bör vara en av lagets främsta spelare. Förutom starka defensiva egenskaper är det viktigt med en stor passningsskicklighet, då denna spelaren trots sin roll kommer få en hel del andrabollar att fördela. Positionsspel, passningar, förutseende, markering och speluppfattning är några passande egenskaper.

Löpstark mittfältare:
Kräver som namnet anger en löpstark spelare med bra uthållighet och snabbhet. Denna spelaren får gärna också ha bra bollkänsla och dribblingar, då den kommer att, likt en mezzala, försöka dra sig utåt kanterna ibland för att ge de offensiva yttermittfältarna möjlighet att kliva inåt i planen. Denna löpstarka mittfältaren har fått instruktionen att spela just brett.

Mezzala:
Denna spelaren kommer också täcka mycket ytor och behöver ha bra uthållighet samt snabbhet. Den här spelaren är lite mer offensiv än den löpstarke mittfältaren och får gärna ha högt på passningar, teknik, finess, spel utan boll och långskott.

Inre anfallre:
Här bör du satsa på att ha dina bästa spelare. Viktigt att höger innerforward har en stark vänsterfot och att vänster innerforward har en stark högerfot. De här spelarna kommer antagligen bli dina främsta målgörare och de kräver höga egenskaper på spel utan boll, dribblingar, avslut, acceleration och finess. 

Djupt liggande anfallare:
Den här spelaren behöver kunna hålla i bollen och fördela den till de inre anfallarna samtidigt som han behöver vara duktig på att själv göra mål. Spelaren får gärna ha en fin kombination av fysik samt tekniska egenskaper. Avslut, passningar, huvudspel, spel utan boll, bollkänsla och förutseende är viktiga egenskaper. Den här rollen kan du mixtra lite med, testa att köra "falsk nia", "bollmottagare" eller - om du har en spelare som kan klara av det - "komplett forward". 

Hoppas den ska funka bra för dig, återkom gärna med feedback.

Placera taktikfilen inne i mappen: Sports Interactive/Football Manager 2021/Tactics.

This topic was modified 7 månader sedan 7 times by jp103

Citera
Fasteddy
(@fasteddy)
Ungdom

Dum fråga men hur laddar jag ner taktiken 🙂

SvaraCitera
jp103
(@jp103)
Ungdom
Topic starter  

@fasteddy Nej inte så enkelt det - av någon anledning godkändes inte filen när jag laddade upp den. Testa nu igen!

SvaraCitera
MacCcaFlow
(@macccaflow)
Ungdom

@jp103

Av målskillnaden att döma verkar du få till målskyttet. Jag kör en liknande formation. Hittade verkligen rätt med den på FM20. Tweakar lite till och från med instruktioner och/eller spelarroller. Men min fråga: Vem/vilka gör mest mål? (ser att du skriver att de bör komma från yttrarna, men frågar ändå) Hur görs dem generellt?

Det jag är ute efter är lite tips på hur jag kan få igång mitt målskytte. Jag lirar med Paris FC så det må vara så att jag inte sitter inne på några elitavslutare i någon omfattning alls. Men mål borde jag väl kunna göra??  🤣

Ytterligare tillägg: Jag presterar inte dåligt. Men målen kommer inte i överflöd trots ett gäng skott. Vet dock inte om lägena faller på "rätt" spelare eller skotten kommer från "rätt" plats... 

SvaraCitera
jp103
(@jp103)
Ungdom
Topic starter  

@macccaflow
Faktum är att jag inte gjorde överdrivet mycket mål. 56 mål på 36 matcher blev det, så lite drygt 1.5 mål per match. Defensiven var det som vi vann på, då vi endast släppte in 15 mål på säsongen, dvs 0,416 mål per match.
Jag tror att det blir så med denna taktiken då man är tålmodig, väntar på de rätta luckorna och försöker spela sig fram till chanser.

Ett alternativ för att trycka på för fler mål kan vara att ge dina offensiva ytterbackar en "anfallande roll" samt att du tar bort instruktionen "arbeta in bollen i straffområdet" och ger din mezzala en "anfallande roll" och försöker få in mer bollar i boxen. Du kan även öka på tempot. Detta lär dock leda till att du också släpper in fler mål.

De flesta målen jag gjort har varit "handbollsanfall" där vi tålmodigt rullat runt bollen, och ett instick utav mezzalan eller djupt liggande anfallaren gjorts till en av innerforwardsen som avslutar. Ibland har anfallaren även fått ett instick, eller ett inspel snett inåt bakåt innanför straffområdet som han avslutat. Jag har inte gjort mycket mål på inlägg, och inte heller på distansskott. Jag tror dock, överlag, att om du lägger fokus på att få kvalité på de inre anfallarna i form av avslut, kyla och teknik så kommer målproduktionen att öka. Sammanfattningsvis: Jag tror att när du spelar med "sämre" lag blir det inte så mycket mål med denna taktik då det kräver en stor individuell skicklighet av spelarna, men när du spelar med topplag så kommer målskörden att öka. Detta är bara min teori dock, då jag ännu inte testat med ett annat lag än Palermo. Hoppas detta hjälpte dig något 🙂

MacCcaFlow gillade
SvaraCitera
MacCcaFlow
(@macccaflow)
Ungdom

@jp103

Tack för svar. Och jag är med på hur du resonerar. Tror det stämmer. Lite så var det för mig på FM20. Med Paris har jag nu lirat 10 matcher av säsong 2, 3 insläppta och 13 gjorda. Din teori flyger än så länge dvs. Jag har dock lite andra tweaks än du kör men väldigt likt ändå. Jag pendlar mellan "tidiga avslut", "arbeta in bollen..." och att inte ha någon av dem.

Men grym taktik överlag 🙂

SvaraCitera
jp103
(@jp103)
Ungdom
Topic starter  

@macccaflow Tack själv! Ja men det känns ändå rimligt. Att tweaka den känns bara klokt, ibland måste man anpassa sig efter motståndet samt tillgängliga spelare. Spännande med Paris FC - blev sugen själv på att köra där och utmanövrera PSG från tronen.

SvaraCitera
DDecent
(@ddecent)
Ungdom

kan du fixa så det går att ladda ner?

SvaraCitera