Meny Stäng

Malmö FF 2020 - Mes...

Share:
Notifications
Clear all

Malmö FF 2020 - Mesta Mästarna  

RSS

Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Ungdom Admin
11 augusti, 2020 09:36  

Målvakter
#1 dusan MELICHAREK
#27 johan DAHLIN

Försvarare
#2 eric LARSSON
#3 jonas KNUDSEN
#4 behrang SAFARI
#14 felix BEIJMO
#15 anel AHMEDHODZIC
#17 rasmus BENGTSSON
#24 lasse NIELSEN
#31 franz BRORSSON

Mittfältare
#6 oscar LEWICKI
#8 arnór TRAUSTASON
#10 anders CHRISTIANSEN
#19 erdal RAKIP
#20 bonke INNOCENT
#21 fouad BACHIROU
#32 jo inge BERGET

Anfallare
#5 sören RIEKS
#7 isaac KIESE THELIN
#11 ola TOIVONEN
#22 adi NALIC
#23 marcus ANTONSSON
#39 amin SARR

Efter en småjobbig inledning och en cupförlust har man nu kommit igång rejält i Allsvenskan. Kan Malmö FF verkligen tappa det här? Till nästa match är såväl IKT som AC avstängda vilket blir en delutmaning att klara av; hur laget klarar sig utan viktiga spelare.

Micke gillade
Citera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Ungdom Admin
15 augusti, 2020 16:36  

En hel del har hänt sedan tråden startades.

1) Tim Prica är klar för danska Ålborg, en klubb hans pappa Rade en gång i tiden spelade i. Ingen summa offentlig men då hans kontrakt var slut i november så bör det inte ha varit en allt för stor peng.

2) Guillermo Molins bryter sitt kontrakt med Malmö FF. Anledningen stavas utebliven speltid vilket jag förstår. En deal jag anser vara ömsesidig. Gische ryktas till Grekland.

3) Felix Beijmo köps loss från Wolfsburg och får nummer 14 på ryggen! Även här finns ingen officiell summa och jag har ingen aning om vad det kan röra sig om. Men helt klart en otroligt intressant spelare som ger bra konkurrens till Eric Larsson. Har åldern inne och kommer säkert att utvecklas till en fin högerback.

Micke gillade
SvaraCitera
Karamellkungen
(@casper)
Ungdom
15 augusti, 2020 19:16  

Summan kring Beijmo är jag riktigt nyfiken på, hört från Bremen fans på twitter att dem bara ville bli av med han så förmodligen ett kap!

Maratontabellen

SvaraCitera
raca14
(@raca14)
Ungdom
24 augusti, 2020 12:22  

@daniel-nilsson

@casper

Summan lär ha landat kring 10-15 då transfermarkt har en värdering av honom på 1 miljon Euro.

Känns heller inte främmande med den summan då man lagt ut runt de 10 miljonerna för vissa andra...

Tycker backlinjen ser tunn ut. På högerbacken innan Beijmos inträde till MFF, så var det Larsson och Borgström (problem med skador m.m.), till vänster är det gott ställt med Safari och Knudsen och mittbackarna Bengtsson, Ahmedhodzic, Brorsson och Nielsen.

Önskar bara att man får in bättre alternativ på mittbacken än Brorsson och Nielsen, även om det motvilligt ska sägas att Brorsson överraskat positivt under de matcher han spelat (än så länge).

Bengtsson får vi hoppas kan göra bra ifrån sig och göra sig rättvisa snart efter sitt skadeuppehåll. Ahmedhodzic behöver jag väl inte recensera? Visst finns Lewicki att tillgå, men han är inget fullgott alternativ i mina ögon.

Så in med två nya mittbackar som kan göra det bättre (i still med Brorsson - än så länge), för Nielsen har ingen spelförståelse, missar markeringar och löpningar titt som tätt. Påminner alldeles för mycket om en viss Lucio som spelade i Leverkusen för x antal år sedan. Japp, chansbrytningar som kan gå hem och se bra ut, men bommar man är man totalt körd och har en boll i fel nät (MFF´s).

Mittfältet har vi så många alternativ att man tycker att de är alldeles för bra för att vara sant med Allsvenska mått mätt. Bachirou är alltid Bachirou när han är i rätt form. Bonke har visat prov på att han kan vara "Kungen av mittfältet", resten orkar jag inte kommentera bara, men de är mer än tillräckligt bra. 🙂

Anfallet tyckte jag var lite väl överbelastat med spelare och därför är jag inte förvånad över att några rört på sig. Molins tycker jag gjorde det enda rätta för både sin egen och föreningens bästa. Hans lön kan ju inte ha varit speciellt liten och nöta bänk med sådan lön i Allsvenskan är väl MFF ensamt om att ha råd till. Prica stack till AaB, men där är jag tveksamt inställd till Daniel Andersson till varför man släpper en av svensk fotbolls största framtidsnamn. Visst, Prica vill ha mer speltid, men frågan är kanske hur nära(?) man var varandra vad gäller speltid som kan motiveras åt båda hållen.

Synpunkter på mina reflektioner? Välkommen och kommentera! 😉

SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Ungdom Admin
25 augusti, 2020 12:15  

Dagens händelser.

1) En av Allsvenskans bättre spelare de senaste åren, Fouad Bachirou, ryktas vara på väg till engelska Nottingham till summan 7 miljoner kronor. Kan ses som låg sett till prestationer över tid och annat men då jag anser att Bonke gör det bättre i nuläget och Fouad inte riktigt kommit upp i önskad nivå plus 30 år gammal så är jag ok med den summan. Hans brud är från England och de har nyss fått barn så det verkar vara ett motiverande argument att röra sig till de brittiska öarna.

2) Romain Gall får inte riktigt den speltid han eller Malmö FF hoppats på i norska Stabaek och ett lån till Örebro ryktas därför ligga nära till hands.

3) Mittbacken Hugo Andersson är officiellt utlånad till danska Hobro för mer speltid.

SvaraCitera
raca14
(@raca14)
Ungdom
25 augusti, 2020 13:01  

@daniel-nilsson

Hur ser det ut med Bachirous kontrakt? Varför inte släppa honom när Allsvenskan 2020 är över och casha in då istället?

Menar, om det nu går bra i Europa och vi kommer till gruppspelet i år igen, ja då behöver vi den bredden med tanke på hur många matcherna blir och hur tätt dom spelas...

SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Ungdom Admin
25 augusti, 2020 13:17  
Postad av: @raca14

@daniel-nilsson

Hur ser det ut med Bachirous kontrakt? Varför inte släppa honom när Allsvenskan 2020 är över och casha in då istället?

Menar, om det nu går bra i Europa och vi kommer till gruppspelet i år igen, ja då behöver vi den bredden med tanke på hur många matcherna blir och hur tätt dom spelas...

Kontraktet löper ut 2022 så det är ju mycket tid kvar såklart. Tror det beror på flera olika faktorer som sagt; nyfött barn, inte lika mycket speltid, inte så bra form, stor trupp, en vilja att flytta.

E: Jag håller med dig om att när vi nu ska ut och hävda oss i Europa så kan han vara riktigt nyttig men samtidigt så har jag förstått att han har varit väldigt tydlig med att han vill vidare. Och vi ska inte hindra sådana spelare att lämna i så fall, lite som Molins.

SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Ungdom Admin
25 augusti, 2020 13:56  

Glömde ju naturligtvis även nämna att vänsterbacken Yahya Kalley är på väg till IFK Göteborg.

"Det lutar ju åt det. Det gör det" kommenterar DA.

SvaraCitera
raca14
(@raca14)
Ungdom
25 augusti, 2020 14:14  

@daniel-nilsson

Svarar på båda dina inlägg.

Visst ska man inte hindra spelare, det blir aldrig bra om man gör det, men trots det så måste man ju tänka även omvänt. Det finns ett kontrakt och det är ju inte bara föreningen som ska foga sig, utan även spelaren.

Med detta sagt menar jag inte att MFF gör fel, men jag hoppas man försökt få honom att stanna, vilket vi vanliga dödliga förmodligen aldrig kommer att få veta.

I övrigt förstår jag inte hur man tänker kring trupp och värvningar. Nu är Lustig bara "detaljer" från AIK och är fjärde spelare in detta fönster förmodligen, Bajen ville ha in Ogbu enligt rykten, men värvade Jaehze. Norrköping plockade in Wahlqvist, Djurgården med Eriksson och Götet med våran Wernbloom tillsammans med andra IFK-veteraner värvas in...

Känns som att DA och MFF ligger på sofflocket. Ja, vi fick in Beijmo, men Larsson gör det bra trots allt, så det är mer bredd än spets. Önskar, som jag skrev i det första inlägget i tråden, att man får in två mittbackar nu och gör sig av med Nielsen illa kvickt och Brorsson skulle kunna lånas ut på nytt i bästa fall.

SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Ungdom Admin
25 augusti, 2020 14:20  

@daniel-nilsson

Visst ska man inte hindra spelare, det blir aldrig bra om man gör det, men trots det så måste man ju tänka även omvänt. Det finns ett kontrakt och det är ju inte bara föreningen som ska foga sig, utan även spelaren.

Med detta sagt menar jag inte att MFF gör fel, men jag hoppas man försökt få honom att stanna, vilket vi vanliga dödliga förmodligen aldrig kommer att få veta.

I övrigt förstår jag inte hur man tänker kring trupp och värvningar. Nu är Lustig bara "detaljer" från AIK och är fjärde spelare in detta fönster förmodligen, Bajen ville ha in Ogbu enligt rykten, men värvade Jaehze. Norrköping plockade in Wahlqvist, Djurgården med Eriksson och Götet med våran Wernbloom tillsammans med andra IFK-veteraner värvas in...

Känns som att DA och MFF ligger på sofflocket. Ja, vi fick in Beijmo, men Larsson gör det bra trots allt, så det är mer bredd än spets. Önskar, som jag skrev i det första inlägget i tråden, att man får in två mittbackar nu och gör sig av med Nielsen illa kvickt och Brorsson skulle kunna lånas ut på nytt i bästa fall.

En kvalitativ mittback har även jag utlyst efter i flera säsonger nu. Funkar inte med skadebenägna och före detta talanger i backlinjen. Nu har vi ju fantastiske Anel och Brorsson har höjt sig något men Nielsen och Bengtsson är ju verkligen inne på sista versen vare sig man vill det eller ej.

Malmö FF har varit väldigt tydliga med att spelare måste UT innan man kan titta på spelare IN, truppen är enorm och JDT har fått en rätt otacksam uppgift på så sätt eftersom många förväntar sig mycket speltid. Kan man banta och forma truppen så kommer det garanterat bli utrymme för islossningar som ger DA och JDT möjligheter att titta på nyförvärv som passar dagens filosofi och taktik.

Glöm inte att Ola är ett sommarförvärv också!

Malmö har ju heller inte det direkta behovet att värva in spelare som exempelvis AIK har. Men jag tycker samtidigt att senaste fyra matcherna är riktigt brunkiga sådana så jag hoppas att när väl Dahlin är tillbaka i målet, AC får spela lite mer laidback och IKT får leka ihop med Ola så kommer Malmö att gå som tåget igen!

Northwinds gillade
SvaraCitera
raca14
(@raca14)
Ungdom
26 augusti, 2020 09:30  
Postad av: @daniel-nilsson

@daniel-nilsson

En kvalitativ mittback har även jag utlyst efter i flera säsonger nu. Funkar inte med skadebenägna och före detta talanger i backlinjen. Nu har vi ju fantastiske Anel och Brorsson har höjt sig något men Nielsen och Bengtsson är ju verkligen inne på sista versen vare sig man vill det eller ej.

Malmö FF har varit väldigt tydliga med att spelare måste UT innan man kan titta på spelare IN, truppen är enorm och JDT har fått en rätt otacksam uppgift på så sätt eftersom många förväntar sig mycket speltid. Kan man banta och forma truppen så kommer det garanterat bli utrymme för islossningar som ger DA och JDT möjligheter att titta på nyförvärv som passar dagens filosofi och taktik.

Glöm inte att Ola är ett sommarförvärv också!

Malmö har ju heller inte det direkta behovet att värva in spelare som exempelvis AIK har. Men jag tycker samtidigt att senaste fyra matcherna är riktigt brunkiga sådana så jag hoppas att när väl Dahlin är tillbaka i målet, AC får spela lite mer laidback och IKT får leka ihop med Ola så kommer Malmö att gå som tåget igen!

Håller med dig, men IKT är på lån och visst han sa att han lämnar till januari, men antingen får man köpa loss honom eller så kanske man borde sikta på att vara mer långsiktiga där med. Sedan är det härligt att se hur Sarr kommit in i det hela.

Sedan tycker jag att det är en lam ursäkt från MFF att spelare måste först ut innan man värvar, så såg det ju knappast ut i anfallet/offensiva mittfältet: Prica, Molins, Antonsson, Berget, Traustasson, Rieks, IKT, Toivonen, AC, Nalic, Sarr, Gall(utlånad). Säkert missat någon... Detta inför och under säsong.

Så att någon måste ut först är bara spel för galleriet. Ta in nya mittbackar och ha sparkapital till vänster bakom Knudsen när Safari lägger av. Då kan jag säga att MFF utan tvekan har den bästa truppen. Och man sitter på en överlägsen ekonomi i Sverige. Spänn musklerna och visa även där vem som bestämmer med högprofilerade värvningar (enligt svenska mått), utan att för den sakens skull riskera ekonomin alldeles för mycket. Sedan om det kommer någon underifrån som håller måttet, ja då ska den såklart in istället.

Bengtsson har gjort det väldigt bra när han varit frisk och varit mindre skadebenägen än vad han varit tidigare i sin karriär.

Frågan är hur man planerar vidare för nästa år... 

SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Ungdom Admin
26 augusti, 2020 14:09  

Håller med dig, men IKT är på lån och visst han sa att han lämnar till januari, men antingen får man köpa loss honom eller så kanske man borde sikta på att vara mer långsiktiga där med. Sedan är det härligt att se hur Sarr kommit in i det hela.

Sedan tycker jag att det är en lam ursäkt från MFF att spelare måste först ut innan man värvar, så såg det ju knappast ut i anfallet/offensiva mittfältet: Prica, Molins, Antonsson, Berget, Traustasson, Rieks, IKT, Toivonen, AC, Nalic, Sarr, Gall(utlånad). Säkert missat någon... Detta inför och under säsong.

Så att någon måste ut först är bara spel för galleriet. Ta in nya mittbackar och ha sparkapital till vänster bakom Knudsen när Safari lägger av. Då kan jag säga att MFF utan tvekan har den bästa truppen. Och man sitter på en överlägsen ekonomi i Sverige. Spänn musklerna och visa även där vem som bestämmer med högprofilerade värvningar (enligt svenska mått), utan att för den sakens skull riskera ekonomin alldeles för mycket. Sedan om det kommer någon underifrån som håller måttet, ja då ska den såklart in istället.

Bengtsson har gjort det väldigt bra när han varit frisk och varit mindre skadebenägen än vad han varit tidigare i sin karriär.

Frågan är hur man planerar vidare för nästa år... 

DA sa ju idag att de gärna vill behålla IKT längre än så vilket då talar för att man ser över möjligheterna att lösa honom permanent efter den här säsongen vilket jag tycker låter helt fantastiskt då han är en spelare som stångas likt Markus Rosenberg också gjorde där framme, vi behöver en sådan spelare. Lägg till Ola Toivonen som lekkamrat(som jag flera gånger skrivit) så har vi en otroligt fin duo!

Nej jag håller med dig på ett sätt, att det FINNS möjlighet att värva in fler och otroligt kompetenta fotbollsspelare på varje position eftersom man har pengarna till det. Men samtidigt så är ju truppen för stor, det ser vi ju. Avbytarbänken kryllar ju av spelare som egentligen är vana vid att spela 90 minuter varje match och ska man ut i Europa behövs det absolut men någonstans tycker jag att en viss generationsväxling också behövs + att JDT då kan forma truppen med spelare som han och DA tycker passar bra in i taktiken.

I min värld försvinner Bachirou och Nielsen garanterat där den förstnämnde lämnar när som helst och Nielsen förhoppningsvis rör sig senast i vinter.

SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Ungdom Admin
27 augusti, 2020 11:09  

Fouad Bachirou har officiellt lämnat Malmö FF.

SvaraCitera
raca14
(@raca14)
Ungdom
27 augusti, 2020 23:05  

@daniel-nilsson

Ja, Nielsen måste väck direkt. För att spela i MFF och den kvalité MFF besitter i sin trupp, så är Nielsen sååå inkompetent.

Bredden den har vi, absolut, men inte i backlinjen. Sedan är väl inte alla 90-minutersspelare från match till match? Menar Sarr kommer in underifrån, Nalic tillbaka från en utlåning även om han fick spela i februari. Berget ska egentligen inte spela en hel match någon gång med tanke på om man vill få ut max av honom. Berget springer slut på sig själv också, inte bara på motståndarna, och då blir hans bollbehandling lidande också, det har man fått se prov på. Antingen startar han och tröttar ut motståndarna på kanten, eller så hoppar han in och tokdödar.

Lewicki är så pass lojal att han sättar laget före sitt själv i alla lägen, mer eller mindre. Rakip har fått känna på att inte få starta hela tiden, under både Rösler och JDT, så jag tror han än så länge "nöjer sig" med det. Brorsson är väl också hyfsat lojal, som Lewicki, men håller inte måttet. Beijmo har väl överseende ett tag, sedan får man väl se vart det barkar.

Självskrivna enligt mig är Dahlin, Ahmedhodzic, Larsson, Knudsen, Bonke, AC, Rieks, Toivonen och IKT.

SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Ungdom Admin
17 oktober, 2020 10:06  

Bekräftat.
- Marcus Antonsson på lån till Stabaek
- Amel Mujanic på lån till Hobro
- Behrang Safari avslutar fotbollskarriären efter säsongen

Rykte.
- Lasse Nielsen försvinner efter säsongen om speltid fortsatt uteblir
- Rasmus Bengtsson försvinner efter säsongen om speltid fortsatt uteblir
- IKT sägs värderas någonstans mellan 15-20 miljoner att köpa loss från Anderlecht

Lägg därtill att Kalley numera spelar i Blåvitt så känns vänsterbackspositionen aningen tunn. Tycker Brorsson-Ahmedhodzic definitivt är ett framtidspar men samtidigt vill jag ha in ett ordentligt namn i backlinjen som verkligen höjer nivån. IKT bör vara prioriterad att lösa då han bidragit otroligt mycket offensivt och kompletterar de andra.

raca14 gillade
SvaraCitera