Portieri
#1 Wojciech Szczesny
#31 Calrlo Pinsoglio
#77 Gianluigi Buffon
Difensori
#3 Giorgio Chiellini
#4 Matthijs De Ligt
#12 Alex Sandro
#13 Luiz Da Silva Danilo
#16 Juan Cuadrado
#19 Leonardo Bonucci
#28 Merih Demiral
#38 Gianluca Frabotta
Centrocampisti
#5 Arthur Melo
#6 Sami Khedira
#14 Weston MCKennie
#8 Aaron Ramsey
#25 Adrien Rabiot
#30 Rodrigo Bentancur
#33 Federico Bernardeschi
#44 Dejan Kulusevski
Attacanti
#7 Cristiano Ronaldo
#9 Alvaro Morata
#10 Paulo Dybala
#? Federico Chiesa
Allenatore
Andrea Pirlo
Spelare In
Dejan Kulusevski | 35 M | Atalanta BC
Arthur Melo | 75 M | Futbol Club Barcelona
Weston McKennie | Lån 4,5M + köpoption 18,5+7M | FC Schalke 04
Alvaro Morata | Lån 10M + köpoption 45M | Club Atlético de Madrid S.A.D
Federico Chiesa | Lån 10M + köpoption 40 +10M | ACF Fiorentina
Spelare ut
Blaise Matuidi | Fri | Inter Miami CF
Miralem Pjanic | 60 M | Futbol Club Barcelona
Simone Muratore | 7 M | Atalanta BC
Mattia Perin | Lån | Genoa C.F.C
Gonzalo Higuain | Fri | Inter Miami CF
Luca Pellegrini | Lån | Genoa CFC
Daniele Rugani | Lån | Stade Rennais FC
Mattia De Sciglio | Lån | Olympique Lyonnais
Douglas Costa | Lån | FC Bayern München
Mitt liv är en multimediafil
Ikväll är det dags för säsongens kanske sista match mot Lyon i CL. Om Juventus fortsätter på den inslagna vägen som man kört post Corona kommer man att åka ut med huvudet före. Detta trots att Lyon knappt spelat fotboll på ett par månader.
Utlovar en kortare säsongssummering efter att säsongen är färdigspelad.
Älskar att läsa dina ord om Juve som egentligen inte ligger mig varmt om hjärtat. Kudos!
Som väntat blev det uttåg igår. Två väldigt konstiga straffar förstörde i mångt och mycket matchen.
Sarri fick också sparken idag efter en katastrofal säsong i mitt tycke. Han har inte lyckats sätta ett grundspel på hela året och sportsligt är det rätt beslut att göra sig av med honom. Ekonomiskt går notan på 20M Euro. Finns flera namn som lyfts som potentiella ersättare, bland annat Simone Inzaghi, Roberto Mancini och Andrea Pirlo (som precis blev anställd som tränare för Juventus U-23). Personligen hoppas jag på Zidane eller Pochettino men värt att beakta är att Juventus inte haft en icke-italiensk tränare sen 70-talet.
Som väntat blev det uttåg igår. Två väldigt konstiga straffar förstörde i mångt och mycket matchen.
Sarri fick också sparken idag efter en katastrofal säsong i mitt tycke. Han har inte lyckats sätta ett grundspel på hela året och sportsligt är det rätt beslut att göra sig av med honom. Ekonomiskt går notan på 20M Euro. Finns flera namn som lyfts som potentiella ersättare, bland annat Simone Inzaghi, Roberto Mancini och Andrea Pirlo (som precis blev anställd som tränare för Juventus U-23). Personligen hoppas jag på Zidane eller Pochettino men värt att beakta är att Juventus aldrig haft en icke-italiensk tränare.
Kunde ju varit schysst och låta honom ta in spelare som passar i hans spelsätt. En spelare som Arthur hade garanterat varit en succé hos Sarri. SVAG KLUBBLEDNING.
Sarri fick också sparken idag efter en katastrofal säsong i mitt tycke. Han har inte lyckats sätta ett grundspel på hela året och sportsligt är det rätt beslut att göra sig av med honom. Ekonomiskt går notan på 20M Euro. Finns flera namn som lyfts som potentiella ersättare, bland annat Simone Inzaghi, Roberto Mancini och Andrea Pirlo (som precis blev anställd som tränare för Juventus U-23). Personligen hoppas jag på Zidane eller Pochettino men värt att beakta är att Juventus aldrig haft en icke-italiensk tränare.
Kunde ju varit schysst och låta honom ta in spelare som passar i hans spelsätt. En spelare som Arthur hade garanterat varit en succé hos Sarri. SVAG KLUBBLEDNING.
Det kan man tycka. Faktum kvarstår dock att vi inte sett susen av "Sarriball" under hela säsongen. Kan knappt minnas en enda bra insats under säsongen, utan allt har handlat om att Dybala eller Ronaldo fixar det på egen hand.
Pirlo har officiellt tagit över som tränare! Det rör sig om ett två års kontrakt.
Tankar kring Pirlo? Nyfiken på att höra tankarna som går hos en Juve supporter.
Jag tycker det är tråkigt när gamla profiler går från fotbollsplanen direkt upp till toppjobben som manager.
Juventus ska man förtjäna, det tycker inte jag Pirlo gör (än).
@peter-hecktor helt enig. Jag fick bla träna Hougang, Limavidy, Derry city och Partizan innan Juve blev aktuellt ?
PW
Förhoppningsvis har ledningen koll på vad dem gör. Men jag håller med @peter-hecktor om att det oftast går för snabbt upp för dessa gamla spelare. Jobben måste förtjänas och man måste visa att man håller.
"Say it loud, say it clear, refugees are welcome here!"
- FC St Pauli
Jag tror att Pirlo har allt för att bli en riktigt bra tränare. Däremot är jag enig med föregående talare om att bristen på erfarenhet är anmärkningsvärd. Det här valet blir en ren chansning, något man tycker att en klubb som Juventus inte ska behöva göra. Jag tror den ekonomiska biten varit lite avgörande då Pirlo ryktas tjäna 1,8M euro. Det känns också som att man vill göra en nystart, många spelare ska vara på väg ut: Higuain, Khedira, Matuidi, Costa, Ramsey, Bernardeschi, De Sciglio, Rugani, Sandro and Danilo. Kommer onekligen bli en spännande säsong nästa år.
Säsongen kan sammanfattas med ett ord: Katastrof. Sarri lyckades inte alls implementera sin spelfilosofi, vilket delvis beror på honom själv och delvis beror på spelarmaterialet. Juventus har stora brister på innermittfältet, där det egentligen bara är Bentancur som varit bra. Pjanic har varit helt under isen i ett par säsonger och försäljningen till Barcelona är välkommen. Det är egentligen bara en handfull spelare som kommit upp i tillräckligt hög nivå denna säsongen: Ronaldo, Dybala, Bentancur, De Ligt, Szczesny och Bonucci. Jag tror att intåget av Pirlo definierar en ny era och att man kommer att försöka rensa rejält i truppen i sommar. Flera spelare ligger i riskzonen att få lämna: Higuain, Khedira, Matuidi, Costa, Ramsey, Bernardeschi, De Sciglio, Rugani, Sandro and Danilo. Jag tror även Ronaldo kan få röra på sig om det kommer rätt bud.
På värvningssidan är Arthur och Kulusevski klara. Båda kommer att vara givna i startelvan nästa år. Utöver dessa måste minst en spelskicklig mittfältare till in. Det har ryktats en hel del om både Tonali och Zaniolo. Personligen ser jag gärna Locatelli. Två på priolistan kommer att vara en riktig nummer nio, Higuain håller inte måttet längre. Har inte läst några rykten, men kan tänka mig att Belotti och Zapata är intressanta. Det kommer bli en väldigt händelserik sommar.
Säsongens topp 3:
1. Paulo Dybala
2. Rodrigo Bentancur
3. Cristiano Ronaldo
Säsongens flopp 3:
1. Aaron Ramsey
2. Miralem Pjanic
3. Federico Bernardeschi
@challa Intressant att du nämner de Ligt på listan över spelare som varit bra. Jag som inte följt Juventus slaviskt har bara läst att han varit en besvikelse jämfört hur han var i Ajax.
@peter-hecktor Media ger en helt felaktig bild av hans säsong. Mycket på grund av att hade det tufft inledningsvis med ett par slumpstraffar mot sig. Efter Demirals skadad så har han varit i princip fläckfri.
Players on the market for Juventus and their current valuations:
Perin (8mln)
De Sciglio (€9.5m)
Rugani (12)
Romero (13.5)
Pellegrini (13.5)
Khedira (5.5m)
Matuidi (10.5m)
Danilo (16m)
Bernardeschi (28m)
Douglas Costa (24m)
Higuain (25.5m)
€166m
Bra kassaflöde in, men det är framförallt lönerna på vissa av spelarna som man måste bli av med, framförallt Higuain.
Romeo Agresti rapporterar nu om att Matuidi är klar för Inter Miami!
Även Fabrizio Romano rapporterar samma. Läkarundersökningarna kommer ske inom kort.
Flera tunga löneposter där! Vad är på väg in?
@peter-hecktor Knappt pratats om något på köpsidan. Arthur och Kulusevski är ju klara och kommer att stärka laget. I övrigt är det framförallt Tonali som seglat upp som rykte igen sen Pirlo klev på. Zaniolo lär vara ett konstant transferrykte denna sommaren också. Givet att man blir av med en del av dödköttet kan vi konstatera att Juventus är i stort behov av ytterligare en innermitt, en nummer nio och bättre ytterbackar så kan bli en rejäl transferkarusell i sommar.
Idag opererar De Ligt axeln som han haft problem med under säsongsavslutningen. Han kommer att vara borta ungefär tre månader.
Efter Matuidis uttåg rapporteras det om att Khedira och Higuain är de spelare som står på tur för att lämna.