[FM17] Awakening the Sleeping Giants... - Avslutade rapporter https://fmsweden.se/forum/skarselden-rapporter/fm17-awakening-the-sleeping-giants/ FMSweden Discussion Board sv-SE Thu, 07 Nov 2024 10:48:08 +0000 wpForo 60 Sv:: Awakening the Sleeping Giants... https://fmsweden.se/forum/skarselden-rapporter/fm17-awakening-the-sleeping-giants/paged/2/#post-1633 Tue, 25 Aug 2020 11:24:01 +0000      

SPELARSTATISTIK • I • II

När man tror att inte Andrea Belotti kan bli bättre så stänker han in smått osannolika 51 mål på 45 matcher. Det är målgaranti när han är på plan, utan tvekan! En annan det nästan är garanti på är Damiano Schietroma men i hans fall är det assistgaranti. 27 målgivande passningr har yngling gjort under säsongen och nu är det inget snack om att han är uppe bland dom bästa och nosar.

Även om dessa offensiva spelare har varit enastående är det mest anmärkningsvärda denna säsong; vår defensiva. Enbart 19 bollar har rasslat till bakom våra burväktare på 60 matcher! Främst är det ju Gianluigi Donnarummas förtjänst men även försvararna är ju givetvis ytterst delaktig i framgången. Faktum är att ingen av försvararna som har spelat tio matcher eller fler hade mindre än 7,40 i snittbetyg.

RANKING • #10

Hela nio placeringar upp sen sist och det känns som vi börjar att få häng på toppen nu. Tittar man redan nu hur det ser ut inför nästa säsong så kommer vi, om vi inte gör bort oss, att nog bryta in på topp-3 men frågan är vilken placering det kan bli där.

Manchester United har gått starkt på de sista säsongerna med två semifinalplatser och en finalplats på de tre senaste säsongerna. Att Tottenham återfinns på andra plats är desto mer överraskande för de har inte briljerat i Champions League men vann dock Europa League för knappt fyra säsonger sedan. Monaco, som vi slog i finalen, dominerar just nu fransk fotboll och de börjar att gå stark i Europa nu också.

Tracker

https://i.gyazo.com/903f00018cf19838285c7efad3183358.png

]]>
Avslutade rapporter db_ https://fmsweden.se/forum/skarselden-rapporter/fm17-awakening-the-sleeping-giants/paged/2/#post-1633
Sv:: Awakening the Sleeping Giants... https://fmsweden.se/forum/skarselden-rapporter/fm17-awakening-the-sleeping-giants/paged/2/#post-1414 Fri, 21 Aug 2020 09:06:07 +0000

SUPERCOPPA TIM • FINAL • v INTER

Stadsrivalerna Inter stod för motståndet i första tävlingsmatchen säsongen 2020/21. Vi dominerade tillställningen med 60-40 i bollinnehav men det var bara Belotti som lyckades skapa nätrassel. Ingen superprestation direkt men en titel är en titel.

UEFA SUPER CUP • FINAL • v SPORTING

Portugisiska Sporting vann UEFA Europa League efter en straffläggning mot engelska Leicester. Och de tog verkligen med sig den prestationen mot oss när de satte sina samtliga straffar medan vi dessvärre missade alla våra. Det borde dock aldrig gått till straffar då vi hade 23 skott, varav nio på mål under matchen. Men att Belotti inte spelade behöver jag väl inte nämna?

FIFA CLUB WORLD CUP • FINAL • v GREMIO

Montreal Impact från MLS orsakade verkligen inte problem och 5-0 var i underkant med tanke på vår domination. I finalen var det lite tuffare men motståndet var också avsevärt starkare också. Det var mittfältarna som fick agera hjältar i denna match och 2-0 skrevs resultatet till.

SERIE A • 1/20 • 38 4 0 • 80-11 +69 • 106

Vi är oslagbara, i alla fall i ligaspelet under säsongen. Nolla är alltså intakt i förlustkolumnen och med enbart fyra poängtapp under säsongen kan man konstatera att vi gjort en magisk säsong. Dessutom har vi bara elva insläppta mål på 38 matcher vilket är helt sinnessjukt. Vi gick de första 14 matcherna utan att släppa in ett mål!

Juventus är även tillbaka och Zinedine Zidane verkar nu fått ordning på laget men mot oss har de inte haft någon chans alls.

CHAMPIONS LEAGUE • FINAL • v. MONACO

Vi fick en lätt grupp med Sporting, Red Bull Salzburg och Anderlecht. Jag vet inte om det beror på att motståndet var lättare men vi gjorde vårt sämsta gruppspel under min tid i klubben. Dock räckte det till en förstaplats i gruppen, även om det var knappt.

I utslagsrundan mötte vi Valencia och vi slaktade spanjorerna över två matcher med totalt 8-0 i målskillnad. En betydligt tuffare lottning där vi ställdes mot Man City i kvartsfinalen väntade. Två sena mål från Belotti i första mötet slog ut deras enda sena mål i andra mötet. Vi var vidare men det var på håret.

Det andra laget från Manchester, dvs United, väntade i semifinalen. Dom hade en revansch att utkräva efter finalförlusten mot oss förra säsongen och de var väldigt starka. Dock gjorde Moise Kean kanske sin bästa match i och gjorde ett härligt solomål i slutet av första mötet. Även om det bara blev 1-0 i det andra mötet och vi gick vidare med 2-1 totalt borde vi vunnit med betydligt större marginal men David de Gea storspelade verkligen i returmötet.

I finalen väntade överraskningslaget med Kylian Mbappé i spetsen. Supertalangen trumfades dock rejält av vår egen "The Rooster" som dundrade in ett hattrick i finalen. Benassi hade även hunnit med att göra ett mål och resultatet skrevs till hela 4-0. Det var längesedan ett lag dominerade en CL-final så mycket och det var verkligen skönt att vi var på rätt sidan av den där krossen.

TIM CUP • FINAL • v JUVENTUS

Ynglingarna fortsätter att få chansen i cupen och fortsätter att vinna. Det har dock varit tuffa matcher hela vägen men ungdomarna har visat styrka och pondus och har löst vinsterna på straffläggningar och i slutet av matcherna. I finalen mot Juventus gick jag inte helt ordinarie manskap utan några juniorer, som tagit oss till finalen, fick chansen att slå de svart-vita. Efter ett fenomenalt långskott från Benassi tog vi segern även i denna cup.

]]>
Avslutade rapporter db_ https://fmsweden.se/forum/skarselden-rapporter/fm17-awakening-the-sleeping-giants/paged/2/#post-1414
Sv:: Awakening the Sleeping Giants... https://fmsweden.se/forum/skarselden-rapporter/fm17-awakening-the-sleeping-giants/paged/2/#post-1408 Fri, 21 Aug 2020 07:55:25 +0000

ÖVERGÅNGAR  2 IN/12 UT

Det börjar verkligen sina på skickliga italienskfödda spelare och det, i kombination med att vår trupp är riktigt stark, gjorde att den enbart gjordes två inköp. Två talanger för att spetsa våra redan talangfulla ungdomslag.

Det blev betydligt större aktivitet ut från klubben dock där trotjänarna Ignazio Abate och Riccardo Montolivo tackade för sig. Dussinlirarna Luca Vido och Cosimo La Ferrara inbringade en liten slant medan vi fick desto mer för Mattia Destro och Andrea Poli. Bägge hade blivit överflödiga då yngre och även mer talangfulla spelare börjar dyka upp underifrån. Till sist skickade vi även iväg Arturo Calabresi, en spelare som verkligen inte bidragit på det sättet jag hoppades på när jag värvade honom.

MÅLVAKTERNA

GK: Gianluigi DONNARUMMA - 21 yrs, 27/0 (Castellammare di Stabia)

GK: Alessandro PLIZZARI - 20 yrs, 7/0 U21 (Crema)

GK: Luca GHILARDUCCI - 19 yrs, 2/0 U21 (Pietrasanta)

Det har inte hänt något på målvaktssidan; Donnarumma är etta, Plizzari tvåa och Ghilarducci trea. Barcelona och Real Madrid är ständigt och rycker i vår världsmålvakt men han visar inga tendenser på att vilja lämna San Siro. Jag hoppas och önskar att han stannar här hela min vistelse för det är en fröjd att ha honom som sista utpost.

FÖRSVARARE

DR: Davide CALABRIA - 23 yrs, 11/1 U21 (Brescia)

DR: Mattia DE SCIGLIO - 27 yrs, 53/0 (Milan)

DL: Luca ANTONELLI - 33 yrs, 21/0 (Monza)

DL: Bernardino TOFFANO- 19 yrs, / (Cremona)

DC: Alex FERRARI - 26 yrs, 7/0 U21 (Modena)

DC: Michele FORNASIER - 26 yrs, 2/0 (Vittorio Veneto)

DC: Matteo GABBIA - 20 yrs, 11/0 U21 (Busto Arsizio)

DC: Matteo ARESI - 19 yrs, 6/0 U21 (Brescia)

Abate pensionerade sig och Antonelli är näst på tur. Men alltjämt är gamlingen en viktig spelare i laget och given till vänster. De Sciglio är lika given till höger och Calabria bidar fortfarande sin tid i kulisserna. Fornasier, som varit helt given i laget och en stjärnspelare, börjar att få det riktigt tufft att hålla sin plats. Gabbia är redan förbi honom i rangordningen och nu börjar även Aresi att närma sig aggressivt. Inom någon säsong är det nog de bägge Milan-fostrade spelarna som bildar mittlås.

MITTFÄLTARE

MC: Marco BENASSI - 25 yrs, 12/0 (Modena)

MC: Manuel LOCATELLI - 22 yrs, 2/0 (Lecco)

MC: Leonardo CAPEZZI - 25 yrs, 20/1 (Figline Valdarno)

MC: Lorenzo PELLEGRINI - 24 yrs, 8/2 (Rome)

MC: Andreas BALZO - 18 yrs, 6/0 U21 (Milan)

AMC: Federico BERNARDESCHI - 26 yrs, 53/13 (Carrara)

AMC: Andrea BERTOLACCI - 29 yrs, 5/0 (Rome)

AMC: Valerio VERRE - 26 yrs, 7/0 U21 (Rome)

AMC: Damiano SCHIETROMA - 19 yrs, 7/0 U21 (Montorio Romano)

AMC: Giacomo BONAVENTURA - 30 yrs, 52/7 (San Severino Marche)

Montolivo är borta men det gör ingen större skillnad i startelvan där Benassi, Locatelli och Capezzi kamperar på centralt mittfält. Schietroma och Bonaventura är de offensiva spetsarna. Balzo är ett nytt ansikte i A-laget och ett spännande sådant då han går en minst sagt lovande framtid till mötes. Vi har dock ett gäng spelare som verkligen skulle behöva kliva fram och leverera bättre prestationer för att på allvar kunna hota startspelarna.

ANFALLARE

STC: Andrea BELOTTI - 26 yrs, 38/22 (Calcinate)

STC: Moise KEAN - 20 yrs, 2/0 (Vercelli)

STC: Carlo MEDDA- 19 yrs, 6/2 U21 (Cusago)

STC: Simon SEVERI - 16 yrs, U19 Caps (Santa Cristina e Bissone)

STC: Patrick CUTRONE - 22 yrs, U20 caps (Como)

Belotti är en dunderstriker som gör mål på nästan allt, ur nästan alla vinklar. En fenomenal anfallare kort och gott. Kean är fortfarande löjligt lovande men både Medda och Severis utveckling är snabbt stegrande och de är dessutom fostrade i klubbens akademi så de har en annan känsla för klubben. Cutrone gör nog sin sista säsong i klubben, skulle jag tro.

]]>
Avslutade rapporter db_ https://fmsweden.se/forum/skarselden-rapporter/fm17-awakening-the-sleeping-giants/paged/2/#post-1408
Sv:: Awakening the Sleeping Giants... https://fmsweden.se/forum/skarselden-rapporter/fm17-awakening-the-sleeping-giants/#post-1350 Thu, 20 Aug 2020 06:14:12 +0000

EN GYLLENE GENERATION?

Savens mål är givetvis att bli etta på Europa rankingen för klubblag och sedan gå vidare till nästa klubb men det kommer ändå inte att hindra mig från att satsa på talanger, vilket jag tycker är det roligaste med FM. Här i Milan har vi något stort på gång gällande talanger och klubben svämmar över av unga, lovande och (givetvis!) italienska talanger. Vi har nog verkligen en gyllene generation på gång och det känns onekligen som ett flertal av dessa spelare som kommer att få framgångsrika säsonger i klubben. Jag har listat de mest lovande spelarna nedan och det enda kriteriet är att spelaren inte fyllt 21 år ännu.

UNDERBARN

GK: Luca GHILARDUCCI - 19 yrs, 5/0 U21 (Pietrasanta)

DC: Marco ARESI - 19 yrs, 12/0 U21 (Brescia)

AMC: Damiano SCHIETROMA - 19 yrs, 13/3 U21 (Montorio Romano)

AMR: Carlo MEDDA - 19 yrs, 6/2 U21 (Cusago)

AMR: Moise KEAN - 20 yrs, 14/2 (Vercelli)

Luca Ghilarducci är en av alla våra lovande målvakter och när vi talar om en gyllene generation kan man verkligen benämna våra målvakter som det. Först Donnarumma sedan Plizzari och nu Ghilarducci. Det roteras frekvent med Plizzari och Micci i U21-landslaget. Marco Aresi kom fram under min första säsong och är nästan helt ordinarie som mittback i våra startelvor. Är fenomenal och påminner mig mycket om Nesta i sitt försvarsspel. Damiano Schietroma behöver jag inte skriva så mycket om, ni vet ju det mesta redan. Han är redan nu bara snäppet under den absoluta toppen och den känns verkligen som fotbollsspelaren Roberto Baggio återuppstått i Schietromas kropp. Carlo Medda är en ytter som kom fram från ungdomslagen med fint renommé. Men eftersom vi inte använder yttrar i vår taktik har hans utveckling och speltid hämmats något. Jag försöker att skola om honom till en anfallare istället och redan nu börjar jag se att han har stor potential även på den positionen. Moise Kean, som jag snodde från Juventus, är förvisso väldigt lovande men han visar på tendenser att vara lite bråkig. Han har inget kontrakt som kräver speltid (back-up är hans status) men klagar ändå på det trots att Belotti spelar drömfotboll och är opetbar över längre perioder. Det finns en risk att han säljs inom en snar framtid.

FEM I POTENTIAL

AMC: Giuseppe BAGGI - 17 yrs, -/- (Molteno)

DC: Mirko BORGHI - 16 yrs, -/- (Cerro al Lambro)

AC: Simon SEVERI - 16 yrs, U19 (Santa Cristina e Bissone)

GK: Marco MICCI - 18 yrs, 2/0 U21 (Ornago)

DMC: Andrea BALZO - 18 yrs, 6/0 U21 (Milan)

Giuseppe Baggi är en trequarista men mer lik Kaká än sin namne (nästan i alla fall) Baggio. Mirko Borghi är en till lovande mittback från akademin och jag hoppas att han kan gå samma väg som Aresi och Gabbia. Simon Severi är nog, i mitt tycke, den mest lovande spelaren som vi har fått fram under min tid här. Han spelar ju på en position där vi har klubbens bästa spelare men han verkar kunna bli en spelare utöver det vanliga så jag ska försöka maxa hans speltid så gott jag kan. Marco Micci är ju en till av dessa lovande målvakter, och kanske den mest lovande efter Donnarumma. Andrea Balzo är en spelartyp vi verkligen behöver och därför kommer han att få spela mycket också. Vi har ju trion Locatelli-Benassi-Capezzi men bakom där har det varit bristande kvalité. Kan han bli våran nya Gatusso kanske?

FYRA & EN HALV I POTENTIAL

DL: Matteo TAMBORRINO- 16 yrs, -/- (Pontecurone)

MC: Francesco CAPORALE - 17 yrs, U19 (Milan)

MC: Davide PRINCIPATO - 17 yrs, U19, (Sante Marie)

DL: Bernardino TOFFANO - 19 yrs, -/- (Cremona)

Vänsterbacken Matteo Tamborrino är inköpt från Torino och vårt tredje köp från Turin-klubben. Vi saknade lovande vänsterbackar och Tamborrinos potential är uppenbar. En framtida startspelare, helt klart. Francesco Caporale är en liten smygare i den aspekten att han inte var så lovande när han kom fram men har tagit stora kliv på sistone och börjar att visa upp kvalitéer som passar in i A-laget. Davide Principato, inköpt från Roma, är något så ovanligt som en hårt kämpande, evighetsmaskin med bra första touch och passningsspel. Han är givetvis mindre begåvad än Schietroma men jag tror stenhårt på att dessa två kommer att kampera ihop på vårt mittfält sinom tid. Bernardino Toffano var en femma när han kom fram men han har visat tendenser som inte är bra. Hans beslutsamhet har tappat en del redan och jag har svårt att se honom bli en mer framstående spelare än t ex Tamborrino på samma position.

FYRA I POTENTIAL

DR: Salvatore BEDIN - 18 yrs, -/- (Buccinasco)

AML: Francesco FERRARI - 18 yrs, U19 (Piacenza)

AMC: Gabriele MASINI - 18 yrs, U20, (Bergamo)

GK: Oscar GUERRISI - 18 yrs, -/- (Linate)

GK: Alessandro PLIZZARI - 20 yrs, 11/0 U21 (Crema)

DC: Matteo GABBIA- 20 yrs, 4/0 (Busto Arsizio)

Salvatore Bedin är en lovande högerspringare som jag kanske hoppades skulle ha växt lite mer på fotbollsplanen än han gjort hittills. Jag tror fortfarande att han är en man för startelvan men att han kommer att bli en väldigt framstående spelare i framtiden har jag svårt att tro. Francesco Ferrari har samma svårighet som Medda, och det är att bägge är yttrar i ett lag som inte använder yttrar. Så därför försöker jag skola om honom men då han verkligen inte har någon anfallskvalité håller jag på att forma honom till en offensiv mittfältare. Gabriele Masini är en produkt av Atalantas välrenommerade akademi och en av våra första "talangvärvningar". Var längre fram i rangordningen när han kom men har hamnat några hack bak nu när fler lovande offensiva mittfältare har anslutit. Oscar Guerrisi och Alessandro Plizzari är ytterligare två lovande burväktare men Plizzari har redan visat tendenser på stagnation pga brist på spel i A-laget (även om jag har lånat ut honom för speltid) och Guerrisi kommer säkert att gå samma framtid till mötes. Matteo Gabbia är redan ordinarie i startelvan och kommer säkerligen att vara det i många, många säsonger framöver.

]]>
Avslutade rapporter db_ https://fmsweden.se/forum/skarselden-rapporter/fm17-awakening-the-sleeping-giants/#post-1350
Sv:: Awakening the Sleeping Giants... https://fmsweden.se/forum/skarselden-rapporter/fm17-awakening-the-sleeping-giants/#post-1349 Thu, 20 Aug 2020 05:58:15 +0000

SPELARSTATISTIK • I • II

Vilken spelare Andrea Belotti är. Han är en fröjd att se framför målet och han gör ofta mål från halvlägen, eller rentav inga lägen alls. Jag har roterat honom lite flitigare denna säsong, dels för att hålla honom skärpt till matcherna i Europa och dels för att glädja Moise Kean, som har börjat knorra lite över bristande speltid. Just Kean gjorde faktiskt det bra när han fick spela och var bara ett mål ifrån dubbla siffror i målkolumnen.

Damiano Schietroma har klarat den svåra andra säsongen bra och har presterat på en oförskämd hög nivå igen. Giacomo Bonaventura är fortsatt så bra som han var innan han lämnade och det hade varit en skam för fotbollen om en sådan spelare hade ruttnat bort i Tyskland. Dock har hans inträde hindrat Federico Bernadeschis framfart i laget, han har fortfarande varit bra men inte lika framträdande som tidigare.

Hela backlinjen, och även reserverna bakom, har varit strålande denna säsong. Det är inte speciellt konstigt att vi har ett av Europas bästa försvar i klubben. Det är speciellt roligt att se de egna produkterna Aresi-Gabbia tillsammans. De brukar oftast göra starka insatser och den duon kommer att få fler chanser i Europa under nästa säsong.

Donnarumma har hållit nollan i helt otroliga 30 matcher av 54. Visst har han fått stor hjälp av hela laget, och främst backlinjen, men det finns ingen bättre burväktare i världen just nu. Oblak, Neuer, De Gea och Courtois kan slänga sig i väggen! Annars har våra målvaktstalanger fått någon match var och gjort det väldigt bra också, så denna position är nog vår bästa i laget.

UTMÄRKELSER • I • II • III • IV • V • VI • VII • VIII • IX • X • XI • XII

Vi hade en betydligt sämre säsong, på utmärkelse-planet, även om säsongen varit bättre rent sportsligt. Det känns som vår succéartade fjolår ligger oss i faten och att "tyckarna" tycker att mina spelare borde prestera så mycket bättre än någon annan för att de ska räknas med i priserna. T ex så vann Antonio Candreva årets spelare i Serie A enligt italiensk media när Belotti de facto hade ett högre snittbetyg. Dock vann Belotti årets spelare i Serie A i alla fall. Tyvärr gick han miste om capocanniere, där Icardi vann den på 28 mål, men det beror främst på att jag roterat friskare i Serie A för att prioritera Champions League istället. Belotti gjorde ju 26 mål på 26 matcher, det är ett strålande facit!

Överraskningslaget Genoa vann årets klubb i Serie A och deras mirakelman Vincenzo Italiano vann årets tränare. Förvisso välförtjänt men lite bittert är det när vi dominerade Serie A denna säsong.

Vi dominerade dock säsongens lag, där vi hade sju spelare i Serie As variant och sex spelare i CLs dito. Belotti vann även skyttekungstiteln i CL med tolv kassar på enbart 13 matcher.

RANKING • #19

Nu börjar det att röra på sig och vi har verkligen fått upp ångan tack vare två vinster i CL. Det kommer ju att bli tuffare att klättra ju närmre toppen vi kommer dock.

Bayern återfinns i toppen för tredje året i rad men kommer nog att få se sig omsprungen av minst ett lag till nästa säsong. Man United och Tottenham kommer, om dom presterar bra i Europa, att kliva om de tyska giganterna till nästa ranking. Engelska lagen går alltså fortfarande starkt medan de spanska börjar att kämpa emot igen. Jag längtar dock till den dagen då namnet Milan på allvar återfinns bland topplagen ännu en gång. 

Tracker

https://i.gyazo.com/731ccb3205ff41520b638e08d5ede27e.png

]]>
Avslutade rapporter db_ https://fmsweden.se/forum/skarselden-rapporter/fm17-awakening-the-sleeping-giants/#post-1349
Sv:: Awakening the Sleeping Giants... https://fmsweden.se/forum/skarselden-rapporter/fm17-awakening-the-sleeping-giants/#post-1273 Tue, 18 Aug 2020 13:50:58 +0000

SUPERCOPPA TIM • FINAL • v JUVENTUS

Vi ställdes mot värsta rivalerna i italienska supercupen, och vi vann på bästa sätt. Efter en tajt tillställning kunde Andrea Belotti göra segermålet, bara några minuter före straffläggningen.

UEFA SUPER CUP • FINAL • v LIVERPOOL

Karma slog dock tillbaka med full kraft när vi förlorade UEFAs variant på samma sätt. En jämn tillställning där multifunktionella James Milner nickade in det avgörande målet på övertid, dock betydligt tidigare än vi avgjorde mot Juventus.

FIFA CLUB WORLD CUP • FINAL • v AL-HILAL

Mexikanska mästarna, Cruz Azul, orsakade oväntat mycket problem i semifinalen. Det var inte så att de dominerade oss, utan klart tvärtom, men de vägrade kapitulera sitt mål och endast ett av våra elva skott på mål gick in förbi deras burväktare. I finalen var det dock ingen snack. Den saudiska klubben Al-Hilal blev utspelade och utskåpade i finalen. Ynglingen Schietroma dunkade in ett hattrick medan skyttekungen Belotti bidrog med två mål i 5-0-krossen.

SERIE A • 1/20 • 38 5 4 • 77-22 +55 • 92

I ligan var det aldrig något snack om att vi inte skulle springa hem scudetton. Vi började stabilt, om än inte strålande, och sedan hade vi en dipp där vi förlorade mot Atalanta och Sampdoria hemma på San Siro. Efter den lilla formsvackan förlorade vi nämligen inte på 26 ligamatcher och det var först när vi säkrat ligavinsten som säsongens två andra förluster kom i form av Napoli och Juventus.

Faktum var att det var Inter och inte Juventus som gav oss tuffast motstånd i kampen om ligan, och de svart-vita från Turin var faktiskt osedvanligt usla, så pass att de nästan tappade CL-platsen till succélaget Genoa.

CHAMPIONS LEAGUE • FINAL • v. MAN UTD

Vi fick återigen en tuff grupp och vi blev återigen lottade tillsammans med Manchester City. De andra lagen var FC Porto och Sparta Prag. De två sistnämnda orsakade inte några större problem men City lyckades gå obesegrade mot oss och vann dessvärre gruppen före oss. Detta gjorde att vi fick en ganska tuff lottning i form av engelska Tottenham. Trots stjärnspelare som Harry Kane och Dele Alli krossade vi dem med 5-1 över två möten.

Spanska giganten Real Madrid stod för motståndet i kvartsfinalen men Belotti var skoningslös och avgjorde dubbelmötet på egenhand genom att göra samtliga mål i mötet.

Semifinal mot överraskningen Monaco, och en svag insats på bortaplan gjorde att vi tog emot dem på San Siro med 1-2 i baken. Marco Benassi grisade till sig ett mål och sedan kontringsspelade vi oss matchen ut. Och vi borde avgjort matchen innan då vi fick ett antal heta kontringslägen. Dock så stod sig resultatet matchen ut och vi var vidare till final på bortamålsregeln.

Final mot José Mourinhos Manchester United, och som vi dominerade den matchen. 69% i bollinnehav och 17 skott, varav tio på mål visar vår överlägsenhet. Dock visade inte resultattavlan det och vi gick in i förlängningen med ett oavgjort resultat. Där klev våra ungtuppar fram, och det med besked. Först pricksköt Schietroma in ledningsmålet och kort därefter nickade Matteo Gabbia in vinstmålet, via Schietromas hörna. United tröstmålade förvisso i de sista minutrarna men vi kunde hålla undan och vi hade försvarat vår titel.

TIM CUP • FINAL • v INTER

Ynglingarna fick chansen mot Frosinone och levererade med besked, 3-1 var i underkant. Vi ställdes sen mot Juventus, och eftersom jag verkligen inte vill förlora mot dem så ställde vi ut bästa laget. Vi lyckades efter en helt galen match att vinna med 5-3 efter förlängning.

Sedan fick återigen ynglingarna chansen mot cupens överraskning, Como. De höll även på att skrälla mot oss men målvakten Marco Micci storspelade och tonåringen Gabriele Masini gjorde sitt första seniormål för klubben. I finalen mot stadsrivalen Inter gick jag in med bästa startelvan och vi lyckades vinna med 2-1, efter mål av Belotti och Schietroma.

]]>
Avslutade rapporter db_ https://fmsweden.se/forum/skarselden-rapporter/fm17-awakening-the-sleeping-giants/#post-1273
Sv:: Awakening the Sleeping Giants... https://fmsweden.se/forum/skarselden-rapporter/fm17-awakening-the-sleeping-giants/#post-1208 Mon, 17 Aug 2020 09:31:36 +0000  

ÖVERGÅNGAR • 4 IN/8 UT

Jag kände mig ganska nöjd med truppen och höll mig, inledningsvis, lugn under sommarfönstret. Jag gjorde tidigt klart med talangen Gabriele Masini från Atalanta, där han redan hunnit debutera för Bergamo-klubben under förra säsongen.

I slutet av juli kom det till min kännedom att vår forne spelare Giacomo Bonaventura var transferlistad hos Bayern. Den tyska giganten hade inte utnyttjat italienarens egenskaper speciellt frekvent och vi var snabba att signa tillbaka honom för det facila priset, £9,25M. Jag sålde honom för £44,5M, så där gjorde vi en bra vinst och det faktum att Giacomo fortfarande inte är speciellt gammal gör affären ännu bättre. 

Jag ville även ha ett alternativ till Riccardo Montolivo, då dennes kvalitéer börjat att dala ganska rejält den senaste säsongen. Jag fann honom i Lorenzo Pellegrini. I konkurrens med Barcelona och Juventus kunde vi locka till oss den Rom-födda mittfältaren. Jag avslutade fönstret med att värva in lovande mittfältaren Davide Principato från Romas erkända akademi. Jag hoppas att han kan gå en liknande väg som Schietroma.

MÅLVAKTERNA

GK: Gianluigi DONNARUMMA - 20 yrs, 27/0 (Castellammare di Stabia)

GK: Alessandro PLIZZARI - 19 yrs, 7/0 U21 (Crema)

GK: Luca GHILARDUCCI - 18 yrs, 2/0 U21 (Pietrasanta)

Världens bästa målvakt finns i Milan och heter DonnarummaPlizzari är frustrerad och kommer att bli utlånad under denna säsong, dock vill jag hitta e klubb med bra faciliteter samt att han beräknas som startspelare, dessutom i en liga som är tuff. Än så länge har jag inte hittat rätt klubb. Ghilarducci kommer att få spela lite fler matcher denna säsong för att avlasta Donnarumma samt gynna hans utveckling. Dock behöver han utvecklas fort för i ungdomslaget finns även en till lovande målvakt i Marco Micci.

FÖRSVARARE

DR: Ignazio ABATE - 32 yrs, 22/1 (Sant'Agata de' Goti)

DR: Davide CALABRIA - 22 yrs, 11/1 U21 (Brescia)

DL: Luca ANTONELLI - 32 yrs, 21/0 (Monza)

DL: Mattia DE SCIGLIO - 26 yrs, 46/0 (Milan)

DC: Alex FERRARI - 25 yrs, 7/0 U21 (Modena)

DC: Michele FORNASIER - 25 yrs, 2/0 (Vittorio Veneto)

DC: Arturo CALABRESI - 23 yrs, 12/1 U21 (Rome)

DC: Matteo GABBIA - 19 yrs, 11/0 U21 (Busto Arsizio)

DC: Matteo ARESI- 18 yrs, 6/0 U21 (Brescia)

Gabbia tog över som den första försvaren på pappret i startelvan efter en mycket stark fjolårssäsong. Fornasier är fortfarande den stora tryggheten men han saknar riktiga toppar i sitt spel och därför kanske Aresi kommer att konkurrera ut honom inom någon säsong för den killen kommer att bli något stort i framtiden. 

Åldermännen Antonelli gör nog sin sista säsong som ordinarie och kommer nog att ha en samma utveckling som Abate, som nog gör sin sista säsong i klubben och kanske i karriären. Calabria måste ta de där sista steget nu för annars måste jag nog investera i en ny ytterback att ta över Antonelli. 

MITTFÄLTARE

MC: Riccardo MONTOLIVO - 34 yrs, 64/2 (Milan)

MC: Andrea POLI - 29 yrs, 5/1, (Vittorio Veneto)

MC: Marco BENASSI - 24 yrs, 12/0 (Modena)

MC: Manuel LOCATELLI - 21 yrs, 2/0 (Lecco)

MC: Leonardo CAPEZZI - 24 yrs, 11/1 (Figline Valdarno)

MC: Lorenzo PELLEGRINI - 23 yrs, 17/1 U21 (Rome)

AMC: Federico BERNARDESCHI - 25 yrs, 42/9 (Carrara)

AMC: Andrea BERTOLACCI - 28 yrs, 5/0 (Rome)

AMC: Valerio VERRE - 25 yrs, 7/0 U21 (Rome)

AMC: Damiano SCHIETROMA - 18 yrs, 7/0 U21 (Montorio Romano)

AMC: Giacomo BONAVENTURA - 29 yrs, 41/7 (San Severino Marche)

AMC: Hachim MASTOUR - 21 yrs, 3/1 (Reggio Emilia)

Mittfältet börjar att bli fullbelamrat med skickliga spelare och därför finns det snart ingen plats för Bertolacci, Verre, Poli och Mastour. Bonaventuras comeback i laget kommer innebära att Bernardeschi får finna sig i att sitta på bänken mer frekvent nu, för Schietroma flyttar man inte på i dagsläget. Vilken supertalang vi har i honom. 35 poäng på 45 matcher är helt sinnessjukt bra. 
Capezzis inträde ger Montolivo ett behagligt sista år i klubben och oss ett helt annat tryck i spelet. Betänk ett mittfältstrio med Capezzi-Locatelli-Benassi, det är något som få lag kan slå på fingrarna. 

ANFALLARE

STC: Andrea BELOTTI - 25 yrs, 38/22 (Calcinate)

STC: Moise KEAN - 19 yrs, 2/0 (Vercelli)

STC: Federico BONAZZOLI - 22 yrs, 11/4 U21 (Manerbio)

STC: Patrick CUTRONE - 21 yrs, U20 caps (Como)

Bombern Belotti är supergiven, inget snack om det. Kean är lovande men har ännu inte fått ut ens i närheten av det som han borde fått ut på sina chanser. Bonazzoli och Cutrone spelar med noll självförtroende när de får sina chanser i A-laget men även i reservlaget är det skralt med mål. Det är flera ynglingar som kommer nerifrån och till nästa säsong kan de ha tappat sina trupplatser. 

]]>
Avslutade rapporter db_ https://fmsweden.se/forum/skarselden-rapporter/fm17-awakening-the-sleeping-giants/#post-1208
Sv:: Awakening the Sleeping Giants... https://fmsweden.se/forum/skarselden-rapporter/fm17-awakening-the-sleeping-giants/#post-1110 Fri, 14 Aug 2020 12:48:21 +0000

SPELARSTATISTIK • I • II

Andrea Belotti har fortsatt att dundra in målen i nästintill samma strid ström som förra säsongen. Någon större konkurrens har han dock inte fått från de övriga anfallarna utan det är väl främst Moise Kean som försökt att ge honom en chans men ynglingen har en lång bit kvar innan han ens är i närheten av att peta Belotti.

Damiano Schietroma har under denna säsong blommat ut till en spelare av yttersta Serie A-klass. FY TUSAN vad han är bra, det är en ren fröjd att se honom spela fotboll. Benassi och Locatelli har rensat och grisat förtjänstfullt medan Capezzi gjorde sin bästa match för i säsongen, passande nog, i CL-finalen. Bernadeschi och Bertolacci har varit stabila, om än inte makalösa medan Montolivo verkligen börjar att tappa i kvalité.

Fornasier är återigen briljant i backlinjen och vi har hittat ett bra partner i Matteo Gabbia, som nog, om möjligt, överglänst sin kollega. Antonelli och De Sciglio har dominerat varsin kant medan 18-åriga Marco Aresi enbart gjorde en match under säsongen men han visar ytterst lovande tendenser.

Donnarumma har stängt igen sin kassa ännu bättre denna säsong och det är svårt att hitta en målvakt som presterat bättre än honom under denna säsong.

UTMÄRKELSER • I • II • III • IV • V • VI • VII • VIII • IX • X • XI • XII • XIII • XIV • XV • XVI

Belotti har fått konkurrens från Schietroma om den mest prisvinnande spelaren. Ynglingen vann bl a årets mittfältare, fansens val av årets spelare samt italiensk medias val av årets spelare, och hade en strålande säsong. Anfallaren i sin tur vann årets spelare i Serie, årets anfallare samt capocanniere. Jag ska även tillägga att han vann Guldsko-titeln, efter att ha gjort 30 ligamål på enbart 36 ligamatcher.

Donnarumma vann givetvis årets målvakt samt blev både uttagen i årets lag i Serie A samt i Champions League. Den som annars överraskat mest, förutom Schietroma, är Gabbia. Den unga mittbacken vann det prestigefulla priset som årets spelare i Milan (röstat av fansen) samt att han kom på en tredjeplats i årets försvarare.

Jag ska även, ödmjukt, tillägga att jag vann årets manager.

RANKING • #38

Trots vinsten i Champions League klättrar vi enbart tio placeringar på rankningen. De är ju de svaga säsongerna vi har gjort tidigare som fortfarande ligger oss i fatet. Till nästa säsong kommer vi nog att göra en raketökning, forutsatt att vi inte gör bort oss i europaspelet.

Bayern tuffar på i toppen, och visar inga direkta tendenser att släppa fram någon annan. Nu börjar dock engelsmännen komma fram med fart; Tottenham, Arsenal, samt bägge Manchester-lagen finns nu bland topp-10. Medan alla andra italienska lag, förutom vi, tappar mot toppen.

Tracker

https://i.gyazo.com/d55af6bdc18fe932a095a716dde80718.png

]]>
Avslutade rapporter db_ https://fmsweden.se/forum/skarselden-rapporter/fm17-awakening-the-sleeping-giants/#post-1110
Sv:: Awakening the Sleeping Giants... https://fmsweden.se/forum/skarselden-rapporter/fm17-awakening-the-sleeping-giants/#post-1052 Thu, 13 Aug 2020 06:48:13 +0000

SERIE A • 1/20 • 27 4 7 • 72-30 +42 • 86

Våra tuffaste motståndare väntade i premiären men Andrea Belotti sänkte "den gamla damen" med ett superbt långskott. Crotone och Chievo betvingades med enkelhet innan Carpi parkerade bussen och kom undan med det. Palermo lyckades sedan perfekt med sin kontringsfotboll och vi började att tappa mot Juventus, som hade gått rent sedan förlusten mot oss.

Vi vann dock en tuff match mot Lazio och sedan en mot Atalanta. Vinster även mot Sampdoria och Cagliari lyfte oss förbi Juventus. När vi sedan mötte dom igen i januari när serien vände hade vi redan skaffat oss ett stabilt försprång. När vi dessutom vann detta möte med 3-2 blickade vi aldrig bakåt igen. Vi höll undan och vann titeln med två matcher tillgodo. Dessvärre förlorade vi dessa två matcher och avståndet till Juventus blev bara en poäng i slutändan.

CHAMPIONS LEAGUE • FINAL • v Barcelona

Vi blev lottade i en tuff grupp innehållandes Chelsea, Barcelona och Sporting, och vi startade i Portual. Belotti hade en strålande match som kröntes med ett perfekt hattrick, dvs ett mål med huvudet, ett med högerfot och ett med vänsterfot. Vi var sedan på väg mot en andra seger i Europa men Chelsea lyckades på något sätt få in två sena mål och vi vände hem tomhänta. Vi studsade dock tillbaka rejält när Bernadeschi, Belotti and Pique (självmål) hjälpte oss att sätta fyra bollar bakom Ter Stegen i Barcelonas mål. Även i returen i Spanien lyckades vi betvinga storklubben, denna gång med 3-1. Vi säkrade definitivt vår avancemang när vi vann över Sporting efter två ganska sena mål från Belotti. Mot Chelsea ställde vi ut lite reserver och lyckades få oavgjort efter Mastour gjort sin bästa match någonsin i Milan-tröjan.

Vi fick en fördelaktig lottning i första utslagsomgången när vi reste till Moskva för att besöka CSKA. Två mål inom fem minuter gjorde att vi fick ett bra resultat med oss hem (2-1). Hemma på San Siro var det inga problem att städa av ryssarna med hela 4-1.

En MAKALÖS match mot Tottenham såg oss gå in med 4-måls övertag i returen. Målet var att stänga igen den matchen och det gjorde vi med råge, inget målrassel åt något håll och vi var klara för semifinal. Vi fick en tuff lottning mot regerande mästarna Bayern och ställdes mot vår forna lagkamrat i Bonaventura. Turligt nog fick italienaren inte göra entré på San Siros gröna gräsmatta men han fick se sin ersättare, supertalangen Schietroma, dundra in, vad som i slutändan blev vinstmålet, i den 30:e minuten. I returen gjorde vi som mot Tottenham och stängde fullkomligt igen målen, åt bägge hållen. Tyskarna försökte allt vad de kunde men de stångades sig enbart blodiga mot våran briljanta och stenhårda backlinje och tankarna bland tillresta supportrar flöt säkert tillbaka till svunna tider med försvarare som Baresi, Maldini och Nesta. Milan var därmed klara för CL-final för första gången på nästan tio år!

I finalen, som spelades på Ernst-Happel-Stadion i Wien, ställdes vi mot Barcelona, för tredje gången denna säsong. Det kändes bra då vi redan vunnit de två tidigare mötena och det började bra med ett frisparksmål av Leonardo Capezzi i slutet av första halvlek. Vi väntade på en Barca-anstormning i inledningen av andra men den kom aldrig och vi fortsatte att pressa dem hårt på deras egen planhalva. Vi utökade till 2-0 i den 69:e minuten efter ett nickmål på hörna av giganten Fornasier innan Belotti dödade matchen två minuter senare när han bombade in 3-0. Lionel Messi tröstmålade men det räckte inte till någon nytändning. Milan var återigen bäst i Europa och första steget mot en förstaplats på rankingen har nu tagits.

TIM CUP • UTSLAGEN (KVARTSFINAL) • v FIORENTINA

Jag vädrade ungdomarna i cupen och de klarade, med viss möda, att städa bort Spezia Calcio. Samma ungdomar fick fortsatt förtroende i nästa omgång, och även om de stod upp bra mot ett betydligt mer rutinerat Fiorentina, föll de i straffläggningen. Där spelade nog just Fiorentinas erfarenhet en avgörande roll. Jag är inte speciellt ledsen över uttåget men det är synd att jag inte får chansen att spela mina talanger i fler cupmatcher.

]]>
Avslutade rapporter db_ https://fmsweden.se/forum/skarselden-rapporter/fm17-awakening-the-sleeping-giants/#post-1052
Sv:: Awakening the Sleeping Giants... https://fmsweden.se/forum/skarselden-rapporter/fm17-awakening-the-sleeping-giants/#post-1010 Wed, 12 Aug 2020 08:12:04 +0000

ÖVERGÅNGAR • 2 IN/17 UT

Under sommaren gjorde jag enbart två inköp. Jag ville egentligen rekrytera en högkvalitativ mittback men återigen fanns det ingen tillgänglig. Sedan suktade jag efter Marco Veratti från PSG och trots att han kunde tänka sig att gå till oss ville fransmännen ha hissnande £90M för honom. Jag nöjde mig därför med Leonardo Capezzi från Sampdoria istället, som är en talangfull spelare om än inte speciellt extraordinär. En kort tid senare gjorde jag en riktigt transferbomb när jag snodde Juventus mest lovande spelare från dom. Moise Kean kostade inte ens oss speciellt mycket och vi har därmed försvagat Juventus i det långa loppet så jag är mycket nöjd med den affären.

En hel del dökött lämnade klubben gratis men vi fick i alla fall en bra peng för Niang och Ely. Di Masi, som joinade oss i januari, bråkade sig bort från San Siro. Han ansåg att jag inte hållit det jag lovat men problemet var att jag inte lovat honom något när jag signade honom. Det är beklagligt att han lämnade oss för han kunde nog blivit en solid försvarare i framtiden.

MÅLVAKTERNA

GK: Gianluigi DONNARUMMA - 19 yrs, 14/0 (Castellammare di Stabia)

GK: Alessandro PLIZZARI - 18 yrs, U19 caps (Crema)

GK: Luca GHILARDUCCI - 17 yrs, U19 caps (Pietrasanta)

Donnarumma är briljant, det finns inte så mycket mer att säga än så. Plizzari börjar bli lite missnöjd med tiden på bänken och vill bli utlånad. Gnäller han för högljutt kommer jag att gå med på det, annars får han hänga på bänken då han utvecklas mer hos oss med tanke på kvaliteten på träningarna här. Ghilarducci är riktigt spännande och kommer nog att få fler matcher denna säsong.

FÖRSVARARE

DR: Ignazio ABATE - 31 yrs, 22/1 (Sant'Agata de' Goti)

DR: Davide CALABRIA - 21 yrs, 11/1 U21 (Brescia)

DL: Luca ANTONELLI - 31 yrs, 21/0 (Monza)

DL: Mattia DE SCIGLIO - 25 yrs, 37/0 (Milan)

DC: Alex FERRARI - 24 yrs, 7/0 U21 (Modena)

DC: Michele FORNASIER - 24 yrs, 2/0 (Vittorio Veneto)

DC: Arturo CALABRESI - 22 yrs, 12/1 U21 (Rome)

DC: Matteo GABBIA - 18 yrs, 2/0 U21 (Busto Arsizio)

DC: Matteo ARESI- 17 yrs, U19 caps (Brescia)

Varken Abate eller Calabria hade någon bättre säsong och därför spelade jag ofta med De Sciglio till höger och Antonelli till vänster. Det kommer jag att fortsätta med under denna säsong också. I mittförsvaret har Fornasier cementerat sin plats och kommer mest att få Ferrari vid sin sida. Men både Gabbia samt Aresi är ytterst lovande mittbackar och de kommer att få sina chanser. Calabresi är en nyttig truppspelare men ingen startspelare.

MITTFÄLTARE

MC: Riccardo MONTOLIVO - 33 yrs, 64/2 (Milan)

MC: Andrea POLI - 28 yrs, 5/1, (Vittorio Veneto)

MC: Marco BENASSI - 23 yrs, 6/0 (Modena)

MC: Manuel LOCATELLI - 20 yrs, 2/0 (Lecco)

MC: Leonardo CAPEZZI - 23 yrs, 14/3 U21 (Figline Valdarno)

AMC: Federico BERNARDESCHI - 24 yrs, 29/6 (Carrara)

AMC: Andrea BERTOLACCI - 27 yrs, 5/0 (Rome)

AMC: Valerio VERRE - 24 yrs, 7/0 U21 (Rome)

AMC: Damiano SCHIETROMA - 17 yrs, U19 caps (Montorio Romano)

AMC: Hachim MASTOUR - 20 yrs, 1/0 (Reggio Emilia)

Montolivo börjar att tappa i kvalitet och ersätts nog av nya Capezzi eller kanske Poli eller Verre (som jag flyttar ner från offensiva positionen). Benassi och Locatelli är i alla fall självskrivna. Lika given är Bernardeschi, som hade en strålande debutsäsong för klubben. Schietroma fick några matcher under förra säsongen och kommer få sina chanser i inledningen. Imponerar han där kommer jag att skola in honom i rollen som länken mellan anfall och mittfält, likt rollen som Kaka hade på sin tid. BertolacciMastour och även Verre har nämligen inte det jag söker efter till den positionen.

ANFALLARE

STC: Andrea BELOTTI - 24 yrs, 24/11 (Calcinate)

STC: Moise KEAN- 18 yrs, 2/0 (Vercelli)

STC: Federico BONAZZOLI - 21 yrs, 8/2 U21 (Manerbio)

STC: Patrick CUTRONE - 20 yrs, U19 caps (Como)

STC: Mattia DESTRO- 27 yrs, 8/1 (Ascoli Piceno)

Anfallet leds av skyttekungen Belotti. De övriga kommer enbart att få spela när han vilar eller är skadad. Dock kommer jag att försöka prioritera Kean då han, utan tvekan, är den mest lovande anfallaren i truppen. Jag kommer att göra mig av med Cutrone eller Bonazzoli om intresse skulle finnas.

]]>
Avslutade rapporter db_ https://fmsweden.se/forum/skarselden-rapporter/fm17-awakening-the-sleeping-giants/#post-1010