Meny Stäng

Share:
Notifications
Clear all

[Avsnitt 15] Dannes Lördagsgodis - Personligheter, del 1! [29-08-20]

Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Supersub Admin
Topic starter  

Till den här och nästkommande vecka tänkte jag behandla en intressant rubrik inom Football Manager och som på senare spel har blivit allt viktigare att hålla koll på; Personligheter. En personlighet kan vara avgörande för flera faktorer och till och med vara skillnaden mellan att spelaren i fråga blir världsklass eller slutar alldeles för tidigt. Så viktigt är det. Många av er har en relativt bra koll på de flesta personligheterna men där finns likväl personligheter som även jag vid vidare efterforskningar blev överraskad över att de var positiva. Dessutom kommer jag gå in på djupet i vad exakt det är som avgör vilken personlighet en spelare får sett till attribut.

Tidigare har vi som bekant gått igenom viktiga spelarattribut som kortfattat är en grund för matchprestation eller utveckling och som ett komplement i förutsättningarna för det väljer jag därför att dela med mig av Personligheter och attributen som direkt har effekt på hur en spelare är och därigenom potentiellt kan bli. Eftersom attribut är dynamiska så kan en personlighet förändras med tiden vilket är på både gott och ont, förhoppningsvis det förstnämnda.

En personlighet har direkt effekt på
;

• Matchprestation
  • Träningsframsteg
  • Nöjdhet
  • Interaktioner och relationer med lagkamrater, tränare och manager
  • Interaktioner med media

Spelarens personlighet baseras på såväl synliga som gömda attribut, vilka är
;

• Beslutsamhet (Synlig)
  • Ledarskap (Synlig)
  • Ambitioner (Gömd)
  • Lojalitet (Gömd)
  • Press (Gömd)
  • Professionalism (Gömd)
  • Sportsmannaanda (Gömd)
  • Temperament (Gömd)
  • Kontroversiell (Gömd)

Beslutsamhet
- Hur engagerad och motiverad en spelare är att lyckas både på och utanför planen.

Ledarskap - Ju bättre värden i ledarskap desto mer sannolikt lyssnar lagkamrater på honom, men även ur ett prestationsbaserat perspektiv.

Ambitioner - Hur väl en spelare vill nå framgångar.

Lojalitet - En spelare med hög lojalitet stannar gärna länge i sin nuvarande klubb.

Press - Hur väl en spelare klarar av krävande situationer.

Professionalism - Hur väl en spelares attityd är gentemot matchprestation, träningsprestation och karriär.

Sportsmannaanda - Hur väl en spelare är rättvis eller ej.

Temperament - Hur en spelare reagerar när motgångar stundar.

Kontroversiell - Hur benägen en spelare är att gå emot tränare och dessutom påtala det medialt.

Viktigt i denna information gällande attributet Temperament, som är väldigt enkelt att missförstå, är att om en spelare har 20 i det nämnda attributet så har han en otrolig kontroll över sitt temperament - inte att han tappar det väldigt lätt. Således innebär det att en spelare med 1 i attributet inte har någon som helst kontroll över sitt temperament och väldigt lätt förlorar kontrollen.

Vad som också är viktigt att hålla koll på är attributet Kontroversiell som helt naturligt är som värst/sämst om det ligger på 20. Spelaren är då otroligt kontroversiell och kommer att gå emot dig, gå ut i media om det och till och med missa träningar och matcher om det skulle gå så långt. Att ha attributet på 1 innebär därför att spelaren inte är kontroversiell överhuvudtaget. Det är ett omvänt attribut och faktiskt tillsammans med det gömda värdet Skadebenägenhet de två enda attributen du vill ha så lågt värde i som möjligt hos exakt alla spelare.

Börjar vi då lägga ihop ett plus ett så förstår man ganska så omedelbart att det är väldigt få spelare som faktiskt är top of the world; Mönstermedborgare. Denna personlighet är, har alltid varit och kommer med all förmodan alltid att vara den absolut bästa personligheten en spelare faktiskt kommer att ha. Det betyder absolut inte att spelaren i fråga har 20 i samtliga ovan nämnda attribut, men väldigt höga värden åtminstone.

Totalt finns det 40 personligheter vilket givetvis är många, men man kan enkelt dela upp dem i tre grupper; positiva, neutrala och negativa för att förenkla det. Skillnaden mellan positiva och negativa personligheter har att göra med värdena i ovan nämnda attribut och logiskt nog så ska alla värden utom Kontroversiell generellt vara något högre för att generera en positiv personlighet. Där finns personligheter som kan ha ett eller flera avvikande attribut gentemot “normen” och just det kommer jag att gå in djupare på i nästa veckas avsnitt av Dannes Lördagsgodis.

Citera
Micke
(@micke)
Talang Admin

Spännande! Ser redan fram emot nästa vecka.

"I have never played for a draw in my life." - Sir Alex Ferguson

SvaraCitera