Meny Stäng

Allsvenskan Fantasy...

Share:
Notifications
Clear all

Allsvenskan Fantasydraft 2021

Sida 5 / 5

Yayakolo
(@yayakolo)
Ungdom Moderator

[img] [/img]

I grunden spelar vi en 4-4-2 men som ni ser på bilden är positionerna lite flytande. Tanken är att vänsterkanten ska flyga fram. Sugita ska kliva in mot mitten som en "10a" och öppna upp hela korridoren till Björnström som flyger fram. Dom känner varandra sen innan och kommer lösa det bra.

För att täcka upp för det kommer högerkanten vara mer centrerad och defensiv. Lustig kliver in och bildar en trebackslinje när Björnström sticker tillsammans med pappa Johansson och Noah Sundberg. Samtidigt kommer Jake Larsson agera lite som Claesson gör i landslaget och jobba hårt upp och ner och inte vika en tum i det arbetet. 

Hamsik kommer kliva ner och hämta boll likt en regista medan Simon Olsson får frihet att älga framåt när läget ges. När Simon Olsson håller i bollen så är det ytterst svårt att ta den ifrån honom. Holmberg kommer falla ner och hjälpa till i uppspelsfasen medan Colak kommer trycka ner försvaret med sin tyngd och fysik och alltid se till att vara i straffområdet.

Vi vill spela fartfyllt och snabbt längs marken där Hamsik får diktera villkoren, men om det krävs är vi inte främmande för att dunka en längre boll på Colak och låta Sugita, Olsson och Holmberg jaga andrabollar vilket gör oss flexibla i spelet.

Sammanfattat så har vi en spännande blandning med rutinerade och erfarena spelare som Ante Johansson, Lustig och Hamsik som kan stå för kravställandet medan mer energifyllda spelare som Björnström, Sugita, Olsson, Larsson och Holmberg kan göra det dom är bra på.

Aslundd och Micke gillade
SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Supersub Admin

Det blev trots allt en bra elva, där vi blandar rutin med supertalang som alla håller en hög allsvensk nivå. I målet har vi Oscar Jansson som sällan gör en dålig match. Mittbacksparet Toivio-Nielsen är två riktigt stabila mittbackar som tillsammans med ytterbackarna Widgren och Larsson utgör en fantastisk försvarslinje. Framför dem finner vi mannen som gillar att hockeytacklas - Pontus Wernbloom som tillsammans med Collander och islänningen Johannesson kompletterar varandra bra i en vad man kan kalla mittfältslinje. Amoo är esset som länkar samman mittfält med anfall och är också den som bryter upp backlinjer och skickar upp motståndarna på läktaren. Längst framme har vi två målglada filurer som har allt man kan önska framåt - Selmani och Frick.

SvaraCitera
friggan
(@friggan)
Talang

Jag är givetvis fruktansvärt nöjd med denna elva. Aly Keita har vunnit mot Arsenal. Han har varit en riktigt bra målvakt under en lång tid i Allsvenskan!

Vi har ligans kanske två bästa mittbackar i Milosevic och Ahmedhodzic! Ekpolo var outstanding på sin högerkant ifjol med Häcken. Kahl är en supertalang som var ordinarie i u21-landslaget, 3 (!) år för ung! Även given i AIK.

Innermittfältet i Irandust och Lewicki är riktigt fina. Lewicki är bollvinnaren medan Irandust är den tekniskt skickliga offensiva mittfältaren! 

Yttrarna Leo Bengtsson och Jonathan Levi håller högsta allsvenska klass. Båda är otroligt skickliga och gör mängder av snygga mål!

Framåt har vi Nyman och Antonsson. Nyman är ligans kanske bästa striker under de senaste 10 åren. Antonsson har alltid gjort mål och kommer inte ha några som helst problem att göra det med denna omgivning.   

SvaraCitera
Aslundd
(@aslundd)
Ungdom

https://imgur.com/bLyz4EA

Känner mig väldigt nöjd med min elva, om man börjar bakifrån så har vi Sveriges framtida landslagsmålvakt(?) i målet som ger en enorm trygghet till laget.

I backlinjen finns det mycket rutin och kvalitet och jag har svårt att se att den backlinjen släpper många bollar i nät! Det finns även bra passningsfötter samt ytterbackar som inte är rädda för att följa med upp i anfall.

Innermittfältet har vi en hårdjobbande slitvarg i Seb Larsson som har en fruktad högerfot och Khalili som får ta lite mer offensivt ansvar och även han kan vara med och hota på fasta situationer om Larsson av någon anledning inte känner sig sugen på en frispark/hörna. 😉 

Den offensiva trion framför Larsson & Khalili känner ni nog alla igen och vet vad den kan åstadkomma i form av hårt jobb, mål & assist. Klass rakt igenom.

Allra längst fram hittar vi FM-talangen Nils Fröling som fortfarande väntar på sitt stora genombrott i Allsvenskan och då tänker jag att med de pass han kommer få i det här laget kan han nog stänka dit ett och annat mål! 😎  

Micke gillade
SvaraCitera
Sjostens
(@sjostens)
Ungdom

För att summera lagbygget så är detta ett lag jag är förhållandevis nöjd med. Samtliga spelare håller god allsvensk nivå där många besitter spännande individuella spetsegenskaper. Fotbollen som spelas med detta lag kommer vara en offensivt inriktad fotboll med rejäl speed på flankerna tillsammans med en centrallinje som sammantaget står för en väldigt god spelförståelse. Det eventuella frågetecknet som bör väckas angående denna elva är hur laget är balanserat. Möjligtvis saknas någon mer defensivt inriktad mittfältare som kan avlasta laget. För att kompensera för detta i största möjliga mån är tanken att sätta en tidig återerövringspress med energiknippet Ludwigson i spjutspetsen, med syftet att tvinga motståndarna till att skicka längre höga bollar då Okumu är fullkomligt dominant i luftrummet. Med andra ord kommer mittbacksduon Joseph Okumu och Leo Väisänen få ta ett enormt defensivt ansvar,  vilket jag tror att de kommer att hantera föredömligt.

Micke gillade
SvaraCitera
Micke
(@micke)
Talang Admin
Topic starter  

Kommentar: Nöjd med denna elva, känns som ett välbalanserat lag som kompletterar varandra fint. Om vi börjar längst bak så är Anestis stabil i kassen. Mittbacksparet är en fin duo, där bägge är bra både i duellspel och spelet med boll (en vänsterfotad och en högerfotad dessutom). Defensivt får de hjälp av bollvinnande Yusuf, som ger möjlighet åt MFF-ytterbackarna Knudsen och Eric Larsson att trycka på offensivt. Danskens långa inkast blir också ett vasst anfallsvapen, utöver bägges precisa inlägg. Mittfältstrion består av en lite mer defensivt lagd (Yusuf), en mer offensivt skicklig (Magnus Eriksson) och en tvåvägsspelare (Fransson). De lär vinna mittfältskampen mot många lag. Som vänsterytter har vi en av Allsvenskans absolut bästa spelare i form av Sead och till höger har vi Alm som imponerade stort i fjol med många poäng. Och sist men inte minst en forward som vet vad som krävs för att ösa in mål i Allsvenskan, dessutom med väldigt fina target-egenskaper som fungerar bra i kombination med de kvicka och tekniska yttrarna. Sammantaget en elva utan några större svagheter, om jag får säga det själv - och det får jag ju göra här.

Lägger min elva här så alla hamnar på samma sida i tråden.

"I have never played for a draw in my life." - Sir Alex Ferguson

SvaraCitera
Micke
(@micke)
Talang Admin
Topic starter  

Då är det äntligen dags för omröstning! Alla deltagare ger de andra lagen 1-5p, 1p till elvan man anser vara sämst och 5p till den bästa. Motsvarande för utomstående är 1-6p. Rösterna skickas till mig via PM och flest poäng vinner. Vid oavgjort vinner den vars elva toppat flest listor (5 eller 6p) osv.

Må bästa elva vinna!

Deadline: torsdag den 22 april 21:00

SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Supersub Admin

5p - Aslundd
4p - Sjostens
3p - Micke
2p - Friggan
1p - Yayakolo

För mig är det ett självklart val att ha Aslundd överst, dels pga alla fina Malmö-spelare men även kvaliteten rakt igenom. Detta laget hade sprungit hem Allsvenskan.
Sjostens är också han ett självklart val, fast på plats nummer två. Tycker det finns mycket spännande spelare som absolut hade kunnat utmana om titeln.
Resterande tre är jämnbra och intressanta och det fick avgöras på magkänslan!

SvaraCitera
senseisaxen
(@senseisaxen)
Ungdom

Är en gammal medlem som tydligen blivit nollställd. Här kommer mina poäng.

6p - Friggan 

5p - Aslundd 

4p - Sjostens 

3p - Micke 

2p - Daniel Nilsson

1p - Yakakolo

Micke, friggan och Aslundd gillade
SvaraCitera
friggan
(@friggan)
Talang

@senseisaxen

Alla har blivit "nollställa" i och med den nya sidan.

Tack för poängen ♥️

Micke gillade
SvaraCitera
Yayakolo
(@yayakolo)
Ungdom Moderator

Undersdogs, det är då vi är som bäst 😉

Micke gillade
SvaraCitera
Micke
(@micke)
Talang Admin
Topic starter  

Sista dagen att rösta i dag, kan säga att det är oerhört jämnt!

SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Supersub Admin

Postad av: @micke

Sista dagen att rösta i dag, kan säga att det är oerhört jämnt!

Mellan mig och Yaya i botten eller? 🤔 😆 

friggan och Micke gillade
SvaraCitera
Yayakolo
(@yayakolo)
Ungdom Moderator

@daniel-nilsson

Den har jag redan reserverat. 😉 Vi joggar hem nedflyttning i år!

SvaraCitera
Micke
(@micke)
Talang Admin
Topic starter  

Resultatredovisning:

1. Micke: X + 5 + 5 + 3 + 5 + 3 + 3 = 24p
1. friggan:
5 + X + 3 + 2 + 3 + 5 + 6 = 24p
3. Aslundd: 2 + 4 + 4 + 5 + X + 4 + 5 = 24p
4. Sjostens: 3 + 2 + 1 + 4 + 4 + X + 4 = 18p
5. Yayakolo: 4 + 3 + X + 1 + 1 + 1 + 1 = 11p
6. Daniel Nilsson: 1 + 1 + 2 + X + 2 + 2 + 2 = 10p

X = röstade själv, dvs kolumnen längst till vänster är mina röster osv.

Jag får det till oavgjort mellan mig och friggan. Vi har båda tre förstaplatser, noll andraplatser, två tredjeplatser och en fjärdeplats. Och till råga på allt så får Aslundd också lika många poäng som oss. Rafflande!

Noterar även att Daniel håller FMS Crew fana högt (lågt?) genom att ta hand om jumboplatsen som Pontus Wernbloom fick ifjol. En tradition på gång?

Tack alla för en rolig draft! 🙂

Sjostens, Yayakolo, Daniel Nilsson och 1 personer gillade
SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Supersub Admin

Vi vill ju låta andra få lite time to shine på forumet.. Medvetet 😉

Tack för detta roliga initiativ!

Micke gillade
SvaraCitera
Aslundd