Meny Stäng

Share:
Notifications
Clear all

[Avsnitt 4] Dannes Lördagsgodis - Mentorskap [04-04-20]


Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Supersub Admin
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 473
Topic starter  

Vi inleder med lite historia kring vad som ska behandlas idag; mentorskap. Fram tills förra upplagan FM19 så var mentorskap ett väldigt enkelt redskap för att forma en spelare till en superstjärna. Du kunde enkelt kontraktera en äldre och till synes helt värdelös fotbollsspelare i sina sämsta år men som hade en gudomlig personlighet och låta denne få vara mentor åt dina supertalanger. Detta innebar att beslutsamhet samt en del gömda attribut höjdes som i sin tur ledde till supertalanger med oerhört fina personligheter som naturligtvis skulle ge dem det där sista verktyget i sin verktygslåda för att kunna bli en superstjärna.

Vi kan ganska så snabbt konstatera att det blev för enkelt. SI noterade detta och har nu gjort om hela mentorskaps-biten vilket har gett flera av oss huvudbry, något jag ska försöka bryta ner så långt jag kan och ge er en “aha”-upplevelse som i sin tur kan hjälpa er som football managers att utveckla era spelare ytterligare. Där är en hel del förändringar och en del att hålla koll på men likt att lära sig cykla så är det inte så himla svårt när man väl har lärt sig, eller hur? Den här texten är framtagen efter timmar av efterforskningar, en hel del egna tester och lite logiskt tänkande vilket kan innebära att jag antingen missar något eller att jag är helt ute och cyklar(ni behöver inte skratta). Diskutera gärna, rätta mig, hylla mig eller idiotförklara mig!

Om vi inleder med det enklaste; vad har förändrats? Tidigare innebar mentorskap en äldre spelare över 25 år som skulle försöka lära upp en yngre spelare, under 24 år. Uppgiften var att mentorn under en period på cirka ett halvt år skulle lära upp den yngre spelaren till att bli en bättre människa eftersom det är fokus på personlighet. Idag innebär mentorskap en grupp spelare där en eller flera ska lära upp en eller flera; summerat har mentorskapet utvecklats från en “one-on-one” till en grupp och här finns det en hel del att ta med i beräkningarna för vilka som exakt ska ingå i dessa mentorgrupperna.

Träning -> Mentorskap

Det finns ett av hav rubriker och alla är inte lika viktiga, jag kommer att gå igenom de alla för att ge er en förståelse för vad de alla betyder. Notera, detta är på en väldigt grundlig nivå så idiotförklara mig inte, än, i var fall.

Namn :: Vad dina spelare heter.

Hierarki :: Hur stor påverkan en spelare har mot övriga spelare men även mot dig. Kaptener, äldre spelare, bättre spelare och spelare som har varit en längre tid i klubben brukar generellt vara högre upp i hierarkin. Du som tränare är högst upp på pyramiden. Hierarkin finner du genom Dynamik -> Hierarki.

Sociala grupperingar :: Urskiljer sig mot hierarkin på ett sätt där de sociala grupperna innebär spelare som är lika varandra, tycker om varandra, eller har spelat med varandra under en längre period. Nya spelare utifrån eller underifrån tenderar att vara i grupper som är lägre rankade och dessa är dynamiska och förändras med tiden. Sociala grupper finner du genom Dynamik - Sociala Grupper.

Ålder :: Hur gammal dina spelare är.

Personlighet :: Det finns bra och dåliga personligheter och detta märker du både på och utanför fotbollsplanen i form av prestation, utveckling, privata samtal och kontraktsförhandlingar. En spelare med sämre personlighet tenderar att göra det svårt för dig medan en spelare med en bra personlighet är lättare att handskas med.

Beräknad Inverkan På Gruppen :: Hur mycket en specifik spelare kommer att påverka någon form av utveckling i mentorsgruppen. En sammanställning av de andra rubrikerna helt enkelt. Mer om detta senare.

Innan vi börjar så går det naturligtvis att använda sig av sin assisterande tränare som kommer att sätta ihop mentorsgrupper men han tenderar att missa en del som kan vara viktiga men till och med avgörande för hur bra en mentorgrupp faktiskt är. Därför kan det vara bra till en början att låta honom föreslå grupper och därefter arbetar du vidare med dem och förändrar samt förbättrar dem så att de passar din filosofi i hur du vill utveckla spelare.

Till den här genomgången kommer jag att använda mig av Tottenham Hotspur som har en hel del uttalade viktiga spelare inom flera kategorier men även en hel del superintressanta talanger som behöver en skjuts i rätt riktning. Däremellan har vi spelare som kanske inte ska ingå i en mentorgrupp, notera att alla spelare inte behöver ingå i en sådan utan vissa spelare är redan “färdiga” eller du vill fokusera på en mindre grupp spelare som kanske tror extra mycket på.

Vad exakt är det som en mentor lär ut till en eller flera lärlingar? Svaret är följande:

  • Beslutsamhet
  • Personlighet(gömda attribut)
    - Ambition
    - Kontroversiell
    - Lojalitet
    - Press
    - Professionalitet
    - Sportsmannaanda
    - Temperament
  • Spelarfärdigheter(förutsatt att lärlingen spelar på en liknande position)

Det finns även bevis på att andra gömda attribut(resterande är anpassningsförmåga, jämnhet, oschysst spel, viktiga matcher, skadebenägenhet och mångsidighet) också har påverkats om än inte alla. Men synliga attribut utöver Beslutsamhet påverkas inte. Som jag skrivit inom parentesen till Spelarfärdigheter så kan även lärlingarna lära sig dessa förutsatt att de spelar på liknande position som mentorn. En mentor som är anfallare har exempelvis spelarfärdigheter som en mittback omöjligen kan lära sig och här finns inga sådana “kryphål”.

Eftersom det handlar i grund och botten om att lärlingen ska “röra” sig mot mentorn i de berörda attributen så är det viktigt att mentorn har högre poäng i ovanstående attribut. För en som spelar utan en in game-editor kan det vara svårt att se exakt vilka som är högre respektive lägre men då får man se på spelarnas personligheter och därigenom försöka avgöra och urskilja om en spelare ska vara med i gruppen eller inte. Jag planerar att skriva om personligheter i framtiden men Mönstermedborgare är den absolut bästa personligheten på spelet. Attributet Beslutsamhet kan ni dock se likt spelarfärdigheterna. En spelare med låg beslutsamhet alternativt negativa färdigheter är kanske inte en optimal mentor men även här handlar det om att avgöra vad som är viktigast.

Utöver att förbättra synliga samt gömda attribut men även även spelarfärdighet kan mentorskap fungera som en sammansvetsning av spelare som då går ut på att förbättra samarbetet på planen. Detta är rekommenderat för sämre lag som kanske behöver få ett mer samspelt lag alternativt har få potentiella mentorer. Ett exempel på ett sådant mentorskap kan vara ytterbackar och yttermittfältare i en grupp. Ha då i åtanke att spelare med mindre inverkan kanske lär sig vissa färdigheter eller ökar/sänks i attribut.

Vi backar bandet lite och går tillbaka till vad det är som påverkar inverkan på mentorgruppen. Som tidigare nämnt är det Hierarki, Social Grupp och Ålder. Det sista, ålder, förklarar sig självt ganska så bra - yngre spelare är mer benägna att lyssna på en äldre och mer rutinerad spelare än tvärtom i 99 fall av 100. Hierarki har en liknande förklaring. Spelaren är oftast något äldre, har starka ledaregenskaper och är dessutom kapten/vice kapten eller är helt enkelt en av de bästa fotbollsspelarna i laget. Social Grupp är rätt dynamisk men ju längre en spelare är i laget desto mer rör han sig mot kärngruppen. Har du en trupp som har spelat ihop i evigheter är det naturligt att de flesta ingår där. Samlat ger detta som sagt hur mycket en enskild spelare påverkar inverkan på mentorgruppen.

Hur ska man då dela upp en mentorgrupp? Det finns lite olika smak och tycken såklart men för undertecknads del så finns där en del saker att ha med i beräkningen. Jag vill ha en spelare som har stor inverkan på gruppen och som i sin tur har en väldigt positiv personlighet. Lärlingen eller lärlingarna, som jag vill ha max tre av, ska vara i början av sin seniorkarriär och inte ha särskilt stor inverkan på just den gruppen han ingår i. På så sätt kan jag maximera utbildningen av dessa lärlingar. I en mentorgrupp kanske jag inte specifikt delar in det i en position utan mer lagdelar. Exempelvis på det kan vara försvar, mittfältare, anfallare eller defensiv och offensiv(defensiv = ex. mittbackar och defensiva mittfältare, offensiv = anfallare och offensiva mittfältare).

Tänk på att inte ha alltför stora mentorsgrupper. Föreställ er att ni är ledare för 15 ungdomar; fem lyssnar förhoppningsvis på dig men resten gör något helt annat eftersom du inte ger dem tillräckligt med fokus. En mindre grupp om en/två mentorer samt två till fem lärlingar är optimalt eftersom mentorn hinner hjälpa alla i en väldigt hög grad. Det finns bevis på att det gynnar att ha mindre kontra större mentorsgrupper.

Vi går över till baksidan av mentorskapet. Det finns en del att ha med i beräkningen och kan vara direkt avgörande för hur mycket en spelare faktiskt lär sig i gruppen. För många kockar tenderar att göra gruppen otydlig på så sätt att man inte riktigt vet åt vilket håll lärlingarna utvecklas. Dock kan ett samarbete mellan en mentor som ligger högt i hierarkin samt en mentor som ligger högt i en social grupp vara ett bra samarbete men förhoppningsvis ligger din mentor högt i bådadera. Vidare, en ung spelare med en högre lön är en spelare som kommer att öka sin betydelse i laget ganska så snabbt och stiga i såväl hierarki och sociala grupper vilket minskar sannolikheten att denne lär sig något i mentorgruppen och kanske till och med drar ner inverkan på en spelare som bör påverka mest. Det kan till och med bli så illa att hela mentorgruppen förstörs om en sådan ung spelare med hög lönepost ingår. Det gäller även speltid för en yngre spelare som därigenom “stiger i graderna” i laget.

Med andra ord vill du isolera en betydande spelare tillsammans med en mindre grupp på två, tre yngre spelare för att maximera sannolikheten att lärlingarna ska ta efter mentorn. Ett exempel är Harry Kane som trots sina 25 år är en ledargestalt, assisterande lagkapten, i den sociala kärngruppen, har hög beslutsamhet och en fantastisk personlighet. Detta är en perfekt mentor och här har jag valt “arvtagaren” Troy Parrott - 17 år samt nyförvärvet tillika offensive yttermittfältaren Steven Bergwijn - 21 år. Som ni kan se har Kane en betydande inverkan på mentorgruppen medan Parrott och Bergwijn har en lätt inverkan. Mentorn har en personlighet som jag vill att spelarna ska ta efter och en otroligt hög beslutsamhet(19). Utöver detta har han spelarfärdigheten “driver på publiken”.

Harry Kane :: Attribut :: Gömda Attribut

Troy Parrott :: Attribut :: Gömda Attribut

Steven Bergwijn :: Attribut :: Gömda Attribut

En annan grupp jag har skapat är följande: Mentorn Toby Alderweireld samt lärlingarna Tanguy Ndombele, Japhet Tanganga och Juan Foyth. Här har jag “experimenterat” lite mer då vi har en mittback till mentor men bland annat en innermittfältare som lärling i Ndombele. Toby har förvisso endast “medel” som inverkan men det är mer än lärlingarnas inverkan. Mitt mål med den här gruppen är att Toby’s personlighet “Superproffs” men även spelarfärdigheterna “försöker slå långpass” samt “vill gärna byta kant med bollen” ska smitta av sig på lärlingarna eftersom jag vill gå på kontring men även ha ett kantspel som kan ställa till det för motståndarna. Dock har Toby endast 14 i beslutsamhet så där tar jag alltså ett aktiv val att prioritera annat.

Toby Alderwiereld :: Attribut :: Gömda Attribut

Tanguy Ndombele :: Attribut :: Gömda Attribut

Japhet Tanganga :: Attribut :: Gömda Attribut

Juan Foyth :: Attribut :: Gömda Attribut

Eftersom spelar blir alltmer dynamiskt(rörligt) så är det viktigt att hålla koll på mentorgrupperna, precis som med allt annat som utvecklas med tiden på spelet. En spelare kanske växer ur gruppen och kan, som bekant, dra ner den potentiella utvecklingen för resten av lärlingarna. Utomstående saker som att en mentor kanske säljs är också viktig att hålla koll på. Helt plötsligt står en grupp utan en ordentlig mentor och en av lärlingarna börjar då per automatik axla rollen som mentor vilket kan förstöra otroligt mycket.

Avslutningsvis så vill jag summera hela den här guiden med att de tre viktiga rubrikerna för att påverka inverkan på gruppen så bra som möjligt är hierarki, sociala grupper och ålder. För att nå högt upp i hierarkin behöver din spelare spela mycket, spela bra, vara viktig och ha en bra personlighet. Personlighet påverkar inte inverkan på mentorgruppen. Den spelare med mest inverkan på gruppen kommer att påverka de andra spelarna med sin beslutsamhet, personlighet(gömda attribut) och spelarfärdigheter(beroende på om det är samma eller snarlik position). Ju mindre en mentorgrupp är desto mer intensiv blir fokuset. Förslagsvis ska en mentorgrupp innehålla en till två mentorer och två till fem lärlingar. Högre lön och mer speltid ger spelarna viktigare roller vilket kan vara negativt om en talang uppfyller båda kriterierna och han ingår i en grupp där han ska lära sig och inte lära ut. Mentorgruppen kan också vara bra ifall du vill få till bättre samarbete mellan olika positioner på planen, men det bör vara en sekundär handling.

Med det sagt så hoppas jag att ni har fått en någorlunda “aha”-upplevelse och lärt er åtminstone lite på vägen. Ni får jättegärna dela med er av era egna erfarenheter och upplevelser gällande mentorskap där ni kanske har arbetat fram en bra strategi för att maximera utvecklingen eller samarbetet. Utöver det får ni också gärna ställa frågor och jag kommer försöka besvara dem så bra jag kan. Tack för att ni tog er tid att läsa och tanken är att jag kommer att skriva guider om exempelvis personligheter så att man kan fläta ihop alltsammans så att man kan bli en så bra football manager som möjligt!


Citera