Meny Stäng

Share:
Notifications
Clear all

Simons Tipshörna - Vända en negativ trend

korvkent
(@korvkent)
Ungdom Moderator
Topic starter  

När man väl börjar förlora i FM är det bland det svåraste som finns att vända den negativa trenden. Här kommer några punkter jag brukar försöka använda mig av för att börja vinna igen.

Taktiken
Till att börja med så går jag igenom statistiken för de senaste matcherna. Är vi verkligen så dåliga eller är det bara otur? Om det visar sig att vi vunnit xG, skapat mycket chanser eller att vi mött mycket bättre motstånd så kanske det inte är så farligt. Då är det bara hålla fast vid taktiken och kämpa igenom de dåliga resultaten.
Visar det sig att vi verkligen varit sämre än motståndarna kan det vara en tanke att ändra taktiken en gnutta. Inte för mycket! Att börja spela en helt ny uppställning med nya taktiska direktiv brukar sällan ge resultat. Men att justera någon position eller ändra lite tempo kan ge resultat. Det bästa är så klart om man redan tränat in flera olika taktiker, då kan man enkelt testa de alternativa taktikerna.

Spelarna
Jag brukar också göra samma sak med mina spelare. Är det någon som underpresterar för tillfället så är det ett bra alternativ att bänka honom i förmån för en bänkspelare. En anfallare som inte gör mål på sina chanser, en mittback som gör mycket misstag eller en mittfältare som slår många felpass, bänken nästa! Röra om lite i grytan kan vara positivt. Men det är samma här som med taktiken. Byt inte allt för många. Då påverkar det samspelet för mycket och blir mest rörigt.

Moralen
Nu kommer vi till nästa del som kan förbättras, moralen.
För att höja moralen så finns det lite olika knep. Först och främst så gäller det att få spelarna att trivas. De viktigaste är såklart att ledargestalterna och de inflytelserika spelarna mär bra och trivs. Jag brukar gå igenom dem och se vad de har för bekymmer, kontrakt eller liknande. Försöka lösa problemen och hoppas att det hjälper den totala moralen i klubben.
Nästa sätt att få upp moralen är att träna lagsammanhållning. Detta är något jag alltid har inlagt ett pass i veckan men har man missat det, så är de bara att trycka in i träningskalendern.
Nu kommer vi till det sista och kanske effektfullaste sättet att öka moralen. Tryck in en träningsmatch mot ett uruselt motstånd. Gör detta någon gång mitt i veckan och moralen kommer garanterat att öka. Att tänka på när man gör detta är såklart att inte spela hela a-laget, utan att rotera en hel del. Man vill ju inte trötta ut killarna till de viktiga matcherna. 

Det var mina tankar kring hur man vänder den nedåtgående spiralen som kan sluta med sparken. Justera taktiken, byt lite spelare men viktigast av allt, få upp moralen igen!

Micke, Phansell, Kristijan och 1 personer gillade
Citera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Supersub Admin

Bra tips Simon!! 🙂

SvaraCitera
Micke
(@micke)
Talang Admin

Bra tips! Kan behövas till min save med FFF just nu 🙂

"I have never played for a draw in my life." - Sir Alex Ferguson