Meny Stäng

Share:
Notifications
Clear all

Simons Tipshörna - Ungdomarna i Allsvenskan att hålla ett öga på

korvkent
(@korvkent)
Ungdom Moderator
Topic starter  

Allsvenskan står för dörren och jag har kollat lite djupare på vilka spelare under 22 år man bör hålla ett öga på. Många kanske är självklara men det kanske också finns någon ny doldis man kan få upp ögonen för. Jag gick in med inställningen att jag skulle försöka få ihop ett lag med dessa spelare så man kan få lite tips på varje enskild position.

Laget

Här har vi startelvan och bänkspelarna. Gick faktiskt in i editorn och plockade in alla spelarna till Örebro för att se hur konkurrenskraftiga de skulle bli tillsammans. Valde Örebro för att det är mittenlagens mittenlag och simulerade sedan några säsonger.

Det slutade med följande placeringar: 4, 4, 5, 5, 6 och 7. Såldes 2-3 spelare per säsongen så efter 6 säsonger är ekonomin på topp men Örebro är återigen ett mittenlag... 

Ja, ja, tillbaka till laget. Nedan kommer en genomgång av varje spelare där jag summerar vilken klass de håller, var de kan tänkas hamna osv.

Startelvan

Tim Rönning
MV, Elfsborg
22 år

Redan en av Allsvenskans bästa målvakter. Fyller 22 år 15/2 men var tvungen att ta med honom då han är en riktig stjärna på FM. Blir redan efter någon säsong förstemålvakt i landslaget och håller en väldigt hög allsvensk klass. Kan absolut vara etta i ett mittenlag i de större ligorna redan säsong 3-4. I saven med Örebro blir han till exempel såld till Lazio för 52,5 miljoner redan andra säsongen.

Leo Cornic
HB, Djurgården
20 år

Här är ett lite mer okänt namn. Leo Cornic är en norsk högerback som spelar i Djurgården. Ska jag vara ärligt så kommer han med mest för att det är ont om unga högerbackar i Allsvenskan men han utvecklas ändå till en gedigen högerback för ett allsvenskt lag. Snabbheten är en av hans styrkor.

Anel Ahmedhodzic
MB, Malmö
22 år

Här har vi en spelare som nog inte behöver någon vidare presentation. Anel fyller också 22 tidigt på säsongen men var tvungen att ha med honom ändå. Är redan efter någon säsong en riktig världsklassback för de allra största lagen. Så har du möjligheten, köp honom. Malmö brukar släppa för ca 50 miljoner, 2-3 säsonger senare kan du lätt sälja honom för 200-300 om du inte skulle vilja ha kvar honom. Väldigt bra spelande mittback men också grym defensiv och tillräckligt snabb om du vill spela med hög backlinje. Klasspelare!

Melker Jonsson
MB, Djurgården
19 år

Ett till lite mindre känt namn. Melker Jonsson är en ung mittback ifrån Djurgården som man får ha lite tålamod med, men 3-4 säsonger in så är han en stabil mittback för de allra flesta lagen i Allsvenskan. Kanske ingen man vinner titlar med, men håller nivån precis nedanför. Jämna stats där framförallt beslutsamheten får honom att utvecklas bra i de flesta saves. 

Eric Kahl
VB/VWB, AIK
19 år

Eric Kahl har redan visat att han håller på allsvensk nivå och i FM så är han minst lika bra som i verkligheten. Bara 19 år gammal men är redan ordinarie i AIK. Har sett honom gå till Dortmund tidigt i vissa saves men kanske inte håller på riktigt den nivån i längden. Men skulle säga att Kahl efter några säsonger klarar sig utmärkt i mitten på tex Bundesliga. Brukar också skrapa ihop några landskamper vilket tyder på klass. Väldigt snabb och med bra mentala attribut så Kahl är absolut en offensiv ytterback att hålla ögonen på för de flesta.

Alhassan Yusuf
DM/CM, IFK Göteborg
20 år

Alhassan Yusuf har flera säsonger pratats om som ett megalöfte i Göteborg. Han har dock inte riktigt samma utveckling i detta FM som 19/20 där han snabbt var spelare för de största lagen. Har sett honom ganska ofta bli kvar i Göteborg resten av livet och bli lite av en legendar där. Men finns också intresse från större klubbar tidigt där han kan gå för 20-40 miljoner. Allt som allt en väldigt stabil mittfältare som har mycket bra defensiva egenskaper men också teknik och löpkapacitet tillräckligt för att göra det bra i ett mer spelande lag. Topp allsvensk klass och väldigt bra som utfyllnadsspelare i större ligor.

Aimar Sher
DM/OCM, Hammarby
18 år

En riktigt fin teknisk mittfältare som redan från början håller hög allsvensk nivå. Som startspelare i Hammarby vid 18 års ålder brukar större klubbar i Europa vara intresserade. Har sett honom bli såld till både Sevilla och Porto för 20-30 miljoner efter ett par bra säsonger i Hammarby. Brukar också hinna med 20+ landskamper innan karriären är över. Offensiv spelfördelare är favoritpositionen men är väldigt användbar på alla mittfältspositioner. Riktigt fin spelare som absolut håller för att spela utomlands efter bara någon säsong.

Isak Bergmann Johannesson
CM/VM, IFK Norrköping
18 år

Nästa stora underbarn i Allsvenskan har nog alla FM-fans koll på. IBJ är en riktigt fin mittfältare som kan spela överallt på mittfältet. Snabb, teknisk och väldigt bra psyke. Vad de gäller Isaks framtida karriär så skiftar den väldigt mycket mellan olika saves. Ibland blir han köpt av typ Juventus för 35 miljoner och ibland blir han kvar i Norrköping. Vi kan i alla fall slå fast att han absolut toppspelare i Allsvenskan och att han verkligen klarar av att spela i större ligor om man behöver fylla ut sitt mittfält. Blir ofta 100+ landskamper för sitt Island också...

Edward Chilufya
HYF/VYF/FW, Djurgården
21 år

Den vindsnabbe yttern ifrån Zambia kanske också de flesta har koll på. Det många kanske inte tänker på är att han sällan försvinner ifrån Djurgården. Jag vet inte riktigt vad det beror på men jag får känslan av att Edward Chilufya sällan utvecklas så mycket mer. Han har sin snabbhet och sin teknik. Men räcker det för att spela i de större ligorna? Behöver man en finurlig ytter i allsvenskan så duger han bra!

Sead Haksabanovic
VYF, IFK Norrköping
22 år

På tal om luriga yttrar! Sead Haksabanovic har redan gjort det bra i allsvenskan och kommer fortsätta dominera. Teknik, snabbhet och avslut brukar vara en bra kombination som ytter och det är Haksabanovic ett bra bevis på. Brukar oftast försvinna ifrån allsvenskan hyfsat fot till klubbar som Milan. Där brukar det dock ta stopp och bli utlåningar till klubbar lite långre ner i hierarkin. Man funkar alltid bra i tex ett mittenlag i Serie A eller liknande. Lyckas man hålla honom kvar inom allsvenskan så blir de aldrig en säsong under 7,0 i snittbetyg.

Nils Fröling
FW, Kalmar
20 år

Känns som att Fröling har varit en favorit i många FM nu. Alltid varit en pålitlig anfallare som sätter sina chanser. Känns dock som att han tappat liiite, lite i FM21, ungefär som Alhassan Yusuf. Har till exempel sett honom bli kvar i Kalmar hela karriären i någon save. Dock nästan alltid gjort 10+ mål och ett snittbetyg på över 7,2 per säsong, vilket jag tycker borde vara tillräckligt för att andra klubbar ska vara intresserade. Har också sett honom gå till Milan för 45 miljoner så verkar vara blandade resultat. Men kvaliteten tycker jag finns där så jag gillar att plocka in Fröling som striker och låta honom dunka in bollarna.

Bänken

Samuel Brolin
MV, AIK
20 år

Samuel Brolin är en spännande målvakt som tillhör AIK men är i nuläget utlånad till Mjällby. Han utvecklas ofta bra och startar ofta i AIK-kassen redan 2022. Ibland går han sedan utomlands efter någon säsong, ofta när kontraktet löper ut. Stabil målvakt som håller för toppklubbarna i allsvenskan.

Axel Wallenborg
VB, Djurgården
19 år

Ännu en blivande stabil allsvensk spelare. Inget som sticker ut men klarar sig bra i ett mitten/topplag i allsvenskan efter några säsonger.

Dennis Collander
CM, Örebro
19 år

Dennis Collander är en spännande mittfältare ifrån Örebro. Kanske inte utvecklas till någon stjärnspelare men har sett honom gå till både kinesiska klubbar och Sevilla för 20 miljoner. Hans goda fysik i kombination med hans mentala attribut gör honom väldigt användbar som komplementspelare i de flesta ligor, passar utmärkt i ett hårt pressande lag.

Erik Ring
VYF/FW, AIK
18 år

En riktigt spännande målskytt jag tycker man ska hålla koll på. Ingen stjärna i början av spelet men utvecklas ofta väl och börjar bomba in mål efter 3-4 säsonger. Håller kanske inte för toppklubbarna som startande striker men strax under är han perfekt.

Tom Strannegård
CM/HYF, AIK
18 år

Strannegård är en väldigt allround mittfältare som kan spela på de mesta positioner och gör det bra. Har bra bollkontroll men också god fysik. Kanske inte heller han en spelare för toppklubbarna men gör det utmärkt i klubbarna där under.

Adam Carlen
DM/CM, Degerfors
20 år

Stor stabil mittfältare som vinner allt duellspel men också förvaltar bollen bra. Bollsamlare av hög allsvensk nivå. Går ofta ifrån Degerfors till större allsvenska klubbar som tex Hammarby. Där han absolut gör sitt jobb bra. Håller på hög allsvensk nivå.

Melwin Berg
CM, IFK Göteborg
16 år

Ett riktigt långskott. En väldigt ung central mittfältare som i vissa fall utvecklas bra, andra inte. Har sett honom gå till tex Malmö för 11 miljoner och sedan vara en startspelare där. Bollkontroll, passningar är styrkorna, defensiven kan behöva jobbas på, men har man tålamodet så kan det vara en spelare värd att satsa på.

Hoppas denna text fått upp era ögon för någon ny spelare i vår älskade allsvenska.

Tycker ni att jag missade någon? Kommentera gärna nedan!

Lycka till med era underbarn där ute så hör vi framöver!

Micke gillade
Citera
Yayakolo
(@yayakolo)
Ungdom Moderator

Spännande, skulle vilja slå ett slag för Jacob Ondrejka som jag personligen tror kan få sitt stora genombrott den här säsongen. 

Micke gillade
SvaraCitera
Micke
(@micke)
Talang Admin

Riktigt intressanta tips, kul att du simulerade dessutom. Lite ironiskt att det inte gick bättre än så för ÖSK med denna trupp hehe.

"I have never played for a draw in my life." - Sir Alex Ferguson

SvaraCitera