Meny Stäng

Share:
Notifications
Clear all

Dannes Lördagsgodis - Monster 4-3-2-1 [Taktik]

Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Supersub Admin
Topic starter  

För er som har följt min saverapport så har ni fått följa med på en intensiv men kort resa med Malmö FF som under tredje säsongen tog sig till Champions League-final. En otrolig bedrift som jag rankar som en av de mer minnesvärda någonsin. Till den här lördagen tänkte jag därför gå igenom taktiken och även hur jag resonerat lite runt omkring för att ge er en trevlig helhetsbild; för man går inte så långt utan en väl genomarbetad grund - och en portion tur såklart.

Att skapa en taktik från scratch är oerhört roligt men väldigt svårt; var börjar man? Är jag i en klubb med för mig välkända spelare har jag därigenom någorlunda koll på lagets styrkor och svagheter men är jag i en något mer okänd klubb behöver jag gå igenom spelarna, men också min assisterandes lagrapport. Det finns mycket att hämta där så den rekommenderar jag er alltid att läsa. I den här vyn finns allt från en mer översiktligare koll till mer djupgående information och när det kommer till Football Manager så är det såklart siffror, i mängder!

Jag har spelat med Malmö FF en hel del gånger på FM21 men även föregående upplagor och är ett av lagen jag gillar att testa nya spännande saker med. Till den här gången ville jag testa en ny formation och en del andra roller än vad jag är van vid. Därför landade jag i en 4-3-2-1 formation med endast en central mittfältare. Lite senare kommer jag att gå igenom hur jag kompenserar för det. Utöver det så ville jag arbeta fram tre stycken tillvägagångssätt för att få in bollen i mål, med endast ett tillvägagångssätt är det otroligt lätt att inte få ut maximalt av laget vilket kan bero både på att motståndarna läser av spelet men även formsvackor hos mina egna spelare.

Vi börjar med målvakt och mittbackar. Dessa ska vara defensivt inriktade och inte göra något våghalsigt utan här ska vi kunna inge ett lugn men ändå en respektlöshet när det kommer till att vinna tillbaka bollen. Målvakten ska fördela bollen till antingen mittbackar eller ytterbackar utan att stressa fram något. Mittbackarna ska försvara på ett säkert sätt; är det läge att passa så passar man, är det läge att rensa så rensar man. Inga dribblingar.

Ytterbackarna har en nyckelfaktor i taktiken och jag använder dem som inverterade ytterbackar. Först testade jag att ha vänsterfotade på högerbacken och vice versa, men det gav inget roligt resultat. Istället lät jag defensivt inriktade mittfältare få ta steget ner och då snackar vi bland annat Bonke Innocent som inverterad högerback har varit otroligt fantastisk på alla sätt och vis. Dessa ytterbackar ska jobba som vanliga ytterbackar i defensiven men offensivt ska de ta steget upp och snett inåt så att de är i nivå med den ensamma innermittfältaren. De kan både tackla och passa.

Ett steg upp i grundformationen har vi två renodlade yttermittfältare samt en central mittfältare. Om vi börjar med den sistnämnda, i det här fallet Anders Christiansen, så spelar även han en nyckelroll i den här formationen och taktiken. Han är spelfördelaren och räds inte svåra passningar. Med attribut som tillåter honom att hitta dessa ytor så har vi helt plötsligt öppnat upp för ett rakt och snabbt spel. Yttermittfältarna å sin sida ska komplettera offensiven med att bredda spelet men de har även visat tendenser att komma in i straffområdet som en andravåg vilket har genererat en hel del mål. Eric Larsson har till exempel fått ta steget upp och gjort det väldigt bra.

Vi är nu framme vid den offensiva trion; två offensiva mittfältare och en ensam anfallare. Dessa två offensiva mittfältare har båda rollen Skugganfallare och är också en roll jag tidigare inte använt mig av särskilt mycket, knappt OMC-positionen heller för den delen. En Skugganfallare hämtar gärna bollen långt nere samtidigt som de gärna springer på djupet och det är just rörelsen på stora ytor som har varit en avgörande faktor för alla mål vi gjort. För att komplettera dessa har vi en anfallare som hela tiden ligger och lurpassar och väntar på genomskärare och här har Amin Sarr varit otrolig och vunnit skytteligan två år på raken.

Alternativ 1 - Genomskärare till en offensiv spelare som gått på djupet.
Alternativ 2 - Eftersom vi har så många spelare som kommer på första- respektive andravågen så blir straffområdet näst intill överfullt. Det kommer alltid någon spelare som kan skjuta in bollen.
Alternativ 3 - Fasta situationer.

Detta tar oss till det tredje alternativet; fasta situationer. Jag har tidigare på forumet tipsat om Youtubern Zealand som tipsat om fina fasta situationer och kort handlar det om att ha en spelare som kan kasta långa inkast eller slå en hörna precist samtidigt som vi har en lång och nickstark spelare som kan förvalta bollen i nät. I mitt fall kan Jonas Knudsen kasta lång, Anders Christiansen slå precisa hörnor och Ahmedhodzic nicka in bollen i mål. Det är viktigt att bibehålla dessa tre nyckelroller vilket efterhand blivit Nils Fröling, Sead Haksabanovic och Joseph Okumu.

Innan vi knyter ihop säcken så vill jag även avslöja flera faktorer som man måste ha med i kitteln för att soppan ska bli succéartad. “Motivation slår klass” är något jag de senaste åren utövat på FM och jag tycker att min resa med Malmö FF stämmer bra in på det. Vi slog ut Manchester City, Barcelona och Manchester United ur Champions League-slutspelet och även om det var en rättvis förlust i finalen så blev det endast 2-1 till Juventus. Detta är år 2023 och då har regens-spelarna inte hunnit slå igenom ännu och supertalangerna a la Dejan Kulusevski och andra har utvecklats till världsstjärnor. Men jag har fortsatt Marko Johansson i mål, Bonke Innocent och Jonas Knudsen som ytterbackar, Franz Brorsson och Joseph Okumu som mittbackar, Anders Christiansen som innermittfältare, Eric Larsson och Mubaarak Nuh som yttermittfältare, Nils Fröling och Veljko Birmancenvic som offensiva mittfältare samt Amin Sarr som anfallare. Ni hör själv.

Andra faktorer, som jag visserligen tagit upp i början av texten, är att utnyttja spelarnas och kollektivets styrkor och minimera riskerna med svagheterna. Jag anpassar mig inte efter motståndarna längre, de får anpassa sig efter oss eftersom vi är så duktiga på det vi gör och har en så bra moral rakt igenom. En förlust rår inte på oss, en formsvacka av något slag rår heller inte på oss utan jag har alltid över 20 formtoppade spelare att välja mellan, dels på grund av min förkärlek till rotation men även att alla får den speltid som vi överenskommit enligt truppstatus. Sist men inte minst är det så otroligt viktigt att ha ett par, tre spelare som är runt 30 år och där någon av dessa är lagkapten. Rutin är något man inte tränar sig till utan samlar på sig och det är vitalt för att gruppen ska fungera.

MONSTER 4-3-2-1 [klickbar]

Lange95, Argt Troll, Micke och 3 personer gillade
Citera
Micke
(@micke)
Talang Admin

Oerhört intressant Danne, välskrivet som vanligt! Har du möjligtvis screens på hur du gör respektive släpper in mål? Och brukar du ändra något taktiskt under matchen beroende på resultat eller kör du fullt ut på samma?

"I have never played for a draw in my life." - Sir Alex Ferguson

SvaraCitera
Fasteddy
(@fasteddy)
Ungdom

Jätte intressant läsning! 

Jag har de senaste versionerna av FM kört stenhårt på din taktik "kakitactic 4-4-2 classic" vilket jag vunnit allt med. Gick en aknonsave med Sociedad och vann CL flera år i rad. Denna ska absolut testas 🙂

Daniel Nilsson och Micke gillade
SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Supersub Admin
Topic starter  
Postad av: @fasteddy

Jätte intressant läsning! 

Jag har de senaste versionerna av FM kört stenhårt på din taktik "kakitactic 4-4-2 classic" vilket jag vunnit allt med. Gick en aknonsave med Sociedad och vann CL flera år i rad. Denna ska absolut testas 🙂

Tack!!

Och jättekul att höra att det gått bra med min andra taktik 😀

Fasteddy gillade
SvaraCitera
Lange95
(@lange95)
Ungdom

Instämmer med Fasteddy, din Kakitactic 4-4-2 classic har verkligen varit en framgång för mig också. Vill också prova på denna vid tillfälle!😀 

SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Supersub Admin
Topic starter  
Postad av: @lange95

Instämmer med Fasteddy, din Kakitactic 4-4-2 classic har verkligen varit en framgång för mig också. Vill också prova på denna vid tillfälle!😀 

Tack, superkul att höra! 🙂

SvaraCitera
Fasteddy
(@fasteddy)
Ungdom

Kakitactic 4-4-2 classic ligger helt och hållet bakom denna save 🙂

Men nu har jag bytt till din nya 🙂

SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Supersub Admin
Topic starter  

Kakitactic 4-4-2 classic ligger helt och hållet bakom denna save 🙂

Men nu har jag bytt till din nya 🙂

WOW! 🙂

SvaraCitera
Fasteddy
(@fasteddy)
Ungdom

@daniel-nilsson, ja det är helt galet! Jag har inte reflekterat över det men det ända jag gör är att rotera lite inför matcherna 🙂 Taktiken är allt 🙂

SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Supersub Admin
Topic starter  

LÄNK TILL TAKTIK PÅ STEAM

https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=2464100811

SvaraCitera
Fasteddy
(@fasteddy)
Ungdom

En fråga @Daniel, i den här taktiken kör du med spelare även fast dem inte är lämpade på vissa roller? Jag har svårt att hitta släpande anfallare för att ta ett exempel... Blir mycket halvröda ytor 

SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Supersub Admin
Topic starter  

En fråga @Daniel, i den här taktiken kör du med spelare även fast dem inte är lämpade på vissa roller? Jag har svårt att hitta släpande anfallare för att ta ett exempel... Blir mycket halvröda ytor 

Röda ytor har jag aldrig riktigt brytt mig om för jag tycker det är missvisande.
Ta och titta på matchen istället och fundera hur du i så fall kan tweaka taktiken så att den fungerar utefter ditt spelarmaterial men jag kan säga att såväl Toivonen som Fröling har fungerat riktigt bra i rollen - och de är olika spelartyper!

SvaraCitera
Fasteddy
(@fasteddy)
Ungdom

Kan du ta en skärmdump på taktiken där man ser spelarnas roller?

SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Supersub Admin
Topic starter  

Kan du ta en skärmdump på taktiken där man ser spelarnas roller?

Spelarnas roller är i den bild jag lagt in i första inlägget.

SvaraCitera
Fasteddy
(@fasteddy)
Ungdom

Ok, jag tänkte mer på hur det ser ut när du även satt dit gubbarna 🙂

SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Supersub Admin
Topic starter  

Ok, jag tänkte mer på hur det ser ut när du även satt dit gubbarna 🙂

Phansell gillade
SvaraCitera
Lange95
(@lange95)
Ungdom

Testade denna taktik med Barnsley i Championship med en snittålder på under 23 år. Var tippad att komma på en 19:e plats och kriga för att hålla mig kvar men slutade 2:a med 99 poäng. Så med andra ord är jag väldigt imponerad av denna taktik! 😀 

Ska bli spännande att se hur det går i Premier League kommande säsong. Har inte mycket att värva för så blir att leta efter fynd och hoppas på att jag lyckas behålla stommen i laget alternativt sälja viktiga spelare dyrt. 

SvaraCitera
Claeshassan
(@claeshassan)
Ungdom

Sweet ! Blir att prova denna 🙂

Ser att alla snackar om kakitactic 4-4-2, vart hittar jag den? Finns den till -21an ?

SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Supersub Admin
Topic starter  

@lange95 rrrrriktigt kul att höra! Lycka till i finrummet 🙂

@claeshassan den skapade jag till FM20 och finns på Steam. Tyvärr har jag inte FM20 kvar, men skickar länken till den 🙂 https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=1967999830

Lange95 gillade
SvaraCitera