Long time, no see’ish. Jag har ju varit här på forumet men inte varit aktiv med mitt Lördagsgodis. När vi sakteligen börjar gå mot vår och den klassiska vinteruppdateringen på FM har anlänt så passar det väl som handen i handsken att även jag gör en mindre comeback? Det händer otroligt mycket privat för mig nu och kommer att göra det framöver och att varje lördag bidra med en läckerhet är jag osäker på om jag kommer kunna hålla men när tillfälle ges och ork finns så kommer jag givetvis att bidra med en långläsning för er alla FM-älskare.
Till den här gången så kommer jag att dela med mig av en godisbit som många av er inte tänkt på, kanske inte heller tänkt använda efter läsningen, men som definitivt kan hjälpa dig markant när det kommer till såväl spelarna i din trupp som andra, till exempel scoutinglistor. Är du som jag och har tagit slut på skrivblock efter skrivblock och funderat på om det finns ett smidigare sätt? Här kommer svaret!
Om vi inleder med din egen spelartrupp, du har koll på spelarna och på ett ungefär vad för attribut de har, men hur är det när du ska börja jämföra dem med varandra eller med en roll och slå ut det på flera spelare? För all del kan du gå in på valfri spelare, välja den specifika rollen men även jämföra med en annan spelare samtidigt, men om du har fem, sex eller tolv spelare som du vill jämföra samtidigt - hur gör du då? Och det är just här som scoutinglistorna kommer in i bilden också; du har flera spelare vars du är intresserad av men vilken spelare är bäst lämpad? Du behöver jämföra!
I bilden ovan ser du ett urval på målvakter jag har scoutat och som jag potentiellt är intresserad av att ta in. Jag har dessutom valt ut de attribut som jag anser en målvakt i min taktik bör ha höga värden i och generellt ger det mig en bra översikt. Men med blotta ögat blir det något för mycket, om jag inte går på känsla, den faktiska scoutrapporten eller något annat som enklare avgör ett val. Men detaljnörd som jag är så vill jag ha den spelare som är bäst lämpad utefter dessa elva attribut.
CONTROL + P är ditt svar. Tryck på det och en ruta dyker upp; Skriv ut med tre alternativ - Skrivare, Webbsida och Textfil. Du ska välja Webbsida och trycka Ok. Spara filen var du än vill men jag gjorde det enkelt för mig och skapade en mapp med namnet FM Export under Dokument/Sports Interactive/Football Manager 21. Jag valde även namnet Målvakter för enkelhetens skull. Du har nu exporterat en fil från FM som du kan använda i ett excel-program. Har du inte Microsoft Excel så rekommenderar jag webb-motsvarigheten Kalkylark (Google) som jag själv använder dagligen.
Öppna ett nytt blad/dokument tryck på Arkiv/Importera/Ladda Upp/Välj en fil från din enhet och leta därefter upp filen du skapat från FM. En ny ruta dyker upp och du väljer då Lägg till i nuvarande arbetsblad. All information du tagit med(rubriker som exempelvis namn, attribut, värde och så vidare) dyker då upp i en fin tabell.
Tar inte med hela rutan eftersom den hade blivit för lång/liten men ni förstår vad jag menar. Nästa steg är att ta reda på totalpoängen för spelarnas attributvärde och det gör du enkelt genom att markera samtliga attribut för en specifik spelare och därefter får du en beräknad siffra längst ner till höger. Jag brukar manuellt fylla i det efter varje spelare. I det här fallet så vinner Tim Rönning med sina 149 poäng medan Samuel Brolin kom på en andra plats med 134 poäng.
Jag har gjort en exakt likadan uträkning på de befintliga målvakterna i mitt Malmö FF där Johan Dahlin och Marko Johansson var våra bästa spelare med 148 respektive 133 poäng. Lägger vi till personlighet, längd, ålder, en intressant scoutrapport innehållandes potential och lite andra godisbitar så kan vi ganska så snabbt räkna ut att Tim Rönning bör värvas omedelbart, dels på grund av att han har en betydligt högre poäng än vår nuvarande förstemålvakt Johan Dahlin men även har en potential som skriker landslagsklass inom ett par år. Elfsborg har satt en hög prislapp men här kan det absolut vara läge att investera i din trupp.
För en analytisk inriktad person är detta ett absolut måste när du bygger en trupp eller står och velar mellan vilka spelare som du faktiskt bör prioritera. På förhand kanske det känns som många moment och för den otekniske lite overkill men det här verktyget kan ge dig en helt annan och bättre trupp baserat på din taktik sett till attribut. Du kanske helt plötsligt hittar en diamant du aldrig skulle funnit annars, vem vet?
Kommentera gärna och ställ frågor kring detta så ska jag försöka vara så behjälplig jag kan!
Du får inte den cred du förtjänar, Danne! Ingen är så grym som dig på att grotta ner sig i sådana här saker.
RESPEKT!
Du får inte den cred du förtjänar, Danne! Ingen är så grym som dig på att grotta ner sig i sådana här saker.
RESPEKT!
Precis så. Du är otrolig KakiDaniel!
Håller med föregående! Jag tycker jag lägger mycket vikt vid olika saker innan man börjar "spela" men det här är nivåer högre av nörderi, och man bara älskar att läsa sånt här. Man blir mer och mer nördig själv när man får läsa det här.
Älskar sånt här!
Har du försökt väva in xG i dina analyser något? Jag försöker göra något med det nu när jag tänkte värva anfallare till IFK Gbg till säsong 2. Har sett videos där Bustthenet bla implementerar det, men har inte fått det att flyga riktigt ännu.
Älskar sånt här!
Har du försökt väva in xG i dina analyser något? Jag försöker göra något med det nu när jag tänkte värva anfallare till IFK Gbg till säsong 2. Har sett videos där Bustthenet bla implementerar det, men har inte fått det att flyga riktigt ännu.
Tack!
Nej, inte ännu. Det är något som ligger i pipelinen men som jag inte hunnit sätta mig in i riktigt. Jag är, som du kanske märkt, en sådan som går all in när jag ska lära mig något nytt och då vill jag avsätta tid specifikt för det.
Men det kommer!