Meny Stäng

Tippa Allsvenskan 2...

Share:
Notifications
Clear all

Tippa Allsvenskan 2021!

Sida 3 / 5

Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Supersub Admin

@fmviktor91 Allt är väl relativt om vi snackar statistik? Jag kanske håller nollan i 22 matcher i division 4, på pappret ser det fruktansvärt bra ut. I verkligheten så har jag knappt fått ett skott på mig för att backlinjen håller Superettan-nivå.

Jag som anfallare kanske gör 15 mål i ligan, varav 14 är på straff. Att jag är bra på straffar är det såklart inget snack om, men hur är jag som anfallare egentligen? Speciellt om jag är värvad för att göra SPELMÅL.

Att ta upp en skillnad på fem mål gör tyvärr att du trillar tillbaka på otroligt skrattretande argument igen. 5 måls skillnad över 30 matcher och det menar du är en markant skillnad försvarsmässigt? Kom igen nu Viktor. Snart börjar jag undra om du faktiskt är på riktigt i dina argument eller om du försöker trolla. Höj dig!!!

Palst och Micke gillade
SvaraCitera
Samaras
(@samaras)
Ungdom

Tabellen

1. BK Häcken
  2. Malmö FF
  3. Djurgårdens IF
  4. Hammarby IF
  5. IFK Göteborg
  6. IFK Norrköping
  7. IF Elfsborg
  8. AIK
  9. Örebro SK
  10. Halmstad BK
  11. IK Sirius
  12. Degerfors IF
  13. Kalmar FF
  14. Östersunds FK
  15. Mjällby AIF
  16. Varbergs BoIS

Skytteligan

1. Alexander Jeremejeff
  2. Christoffer Nyman
  3. Astrit Selmani

SvaraCitera
FMViktor91
(@fmviktor91)
Ungdom

@sjostens

att han ses som tredjealternativ och ej för startelvan!  Fortfarande en chansning!  Tycker fortfarande AIKs backlinje är och ska vara den bästa! Men Elfsborgs försvar har blivit bättre än förr det kan jag hålla med om men inte lika bra som AIKs.

SvaraCitera
FMViktor91
(@fmviktor91)
Ungdom

@yayakolo

AIK är ej känt att vara sprudlande i offensiven! Men hade Elfsborg haft en backlinje som AIK har nu skulle de vunnit sm guld ifjol 😉 Anfall ger ej sm guld. Oftast är de lag som är stabilast bakåt som vinner sm guld. AIK 2018 18 mål insläppta endast!  Men att tippa AIK som 7a eller 8a med seriens bästa backlinje tycker jag är horribelt! Hade väl accepterat om man tippade AIK 4a eller 5a men 7a eller 8a.. AIK slutade väl 8a eller 9a ifjol med sämre lag och sämre självförtroende.  AIK behöver värva en ytter i sommar och frågan är om inte Guidetti kommer till sommaren!

SvaraCitera
raca14
(@raca14)
Ungdom

Postad av: @fmviktor91

@yayakolo

AIK är ej känt att vara sprudlande i offensiven! Men hade Elfsborg haft en backlinje som AIK har nu skulle de vunnit sm guld ifjol 😉 Anfall ger ej sm guld. Oftast är de lag som är stabilast bakåt som vinner sm guld. AIK 2018 18 mål insläppta endast!  Men att tippa AIK som 7a eller 8a med seriens bästa backlinje tycker jag är horribelt! Hade väl accepterat om man tippade AIK 4a eller 5a men 7a eller 8a.. AIK slutade väl 8a eller 9a ifjol med sämre lag och sämre självförtroende.  AIK behöver värva en ytter i sommar och frågan är om inte Guidetti kommer till sommaren!

Visst, AIK är alltid AIK, vilket innebär ultradefensivt balanserat med en massa krigande (och fula?!) spelare... Defensivt är AIK hyfsat stabila och visst har de kanske en av Allsvenskans starkaste backlinje, men det är inte allt som krävs för att sluta i topp.

Ska vi gå över till offensiven så,... utan den där gamla norrmannen (vill inte svära på denna heliga plats 😜) på topp, så kan man inte ens göra mål längre... Goitom, nej, han har gjort sitt. Stefanelli, njae, håller inte den yppersta toppklass i Allsvenskan som ett potentiellt topplag behöver ha.

Du säger "Anfall ger ej sm guld". Om man inte kan göra mål (*host* AIK *host*), så lär man heller inte kunna plocka tillräckligt många trepoängare för att vinna Allsvenskan.

Här är de senaste 5 årens vinnare:

2016

1 Malmö FF 30 21 3 6 60 26 +34 66

Peking: 59 mål, Elfsborg och Häcken: 58 mål, Götet: 56 mål framåt (topp-5 alla över 50 gjorda mål)

AIK och MFF enda lag som släpper in under 30 mål (26 var).

2 AIK 30 17 9 4 52 26 +26 60

**Ett halvt rätt, då MFF tillsammans med AIK släpper in minst mål, men vad som avgjorde Allsvenskan detta året var MFF´s offensiv.

2017

1 Malmö FF (RM) 30 19 7 4 63 27 +36 64

Djurgården: 54 mål, Elfsborg 53 mål framåt (de enda över 50 mål bortsett från MFF)

AIK: 22 insläppta, Häcken: 28 insläppta (tillsammans med MFF de enda under 30 insläppta)

2 AIK 30 16 9 5 47 22 +25 57

**AIK stabilast bakåt, men vilka vann? Det mest offensiva laget (precis som året tidigare).

2018

1 AIK 30 19 10 1 50 16 +34 67

Häcken: 58 mål, MFF: 57 mål, Bajen: 56 mål (topp-6 alla över 50 mål gjorda - AIK minst gjorda mål av dessa)

Peking och Häcken: 27 insläppta, MFF: 29 insläppta (tillsammans med AIK de enda under 30 insläppta)

**Enda året din tes om bästa stämmer, just när AIK vinner. *hmm*

2019

1 Djurgårdens IF 30 20 6 4 53 19 +34

66

Bajen: 75 mål, MFF: 56 mål, Peking 53 mål (de enda över 50 mål bortsett från Djurgården)

MFF: 16 insläppta (Inget annat lag ens i närheten av MFF och DIF detta året)

4 AIK (RM) 30 19 5 6 47 24 +23 62

**Här kan du få ett halvt rätt, då 19 insläppta är riktigt bra, men inte bättre än MFF´s 16.

2020

1 Malmö FF 30 17 9 4 64 30 +34 60

Peking: 60 mål (de enda över 50 gjorda mål bortsett från MFF - närmsta lag gjorde 49 mål, Elfsborg)

Häcken: 29 insläppta (enda laget under 30 insläppta)

9 AIK 30 10 9 11 30 33 −3 39

**Återigen, ett halvt rätt till dig, men ändå så fel ute. Det klart målgladaste och mest offensiva laget vinner, igen.

Detta tycker jag mer visar ett naturligt utfall över att topplagen allt som oftast gör flest och släpper in minst mål, men det är långt ifrån en garanti, för då borde Bajen ha vunnit 2018 sett antal gjorda mål eller MFF sett till insläppta mål och målskillnad.

Att AIK sen enligt dig kommer att gå så bra i år, det kan jag inte se, då laget saknar förmågan att näta på samma sätt som MFF, Häcken, Bajen, Peking och Elfsborg framför allt. Som jag skrev tidigare, utan en offensiv som fungerar så spelar det ingen roll hur bra man är bakåt, man vinner ändå inga matcher utan en fungerande offensiv.

Och angående Guidetti: Måste man låna ut Tihi för att få in Milosevic pga lön bland annat, hur ska man då finansiera Guidetti då han lär ha ett lönekrav som skulle ligga bland de högsta i Allsvenskan, om inte den högsta?

Vem skulle man sälja och casha in så grova pengar på och enbart lägga på Guidettis lön? Tror inte ens att de styrande i AIK skulle anse att det vore hållbart eller försvarbart...

AIK´s trupp: Sämre lag förra året? Det vet jag inte... Ni blev av med Abraham, Lundström och Rashidi (plus andra) som var väl de enda som gjorde tillräckligt många matcher och som kunde påverka lite mer på plan när de spelade, men vilka har kommit in? Stefanelli? Milosevic? För mig är det mer eller mindre raka byten med ungefär samma kvalité... Ni har nog ungefär samma lag som förra året... Med en tydligare och bättre spelidé framåt, så kanske man skulle kunna höja sig till den där femteplatsen, men annars blir det nog som många av oss andra tippat er.

Så, nu är jag färdig... äntligen... trots att jag övervägde om jag skulle svara eller ej. 🤗 🤣 

SvaraCitera
FMViktor91
(@fmviktor91)
Ungdom

@raca14

Vad kan man försvänta sig av en MFF supporter? MFF som fick sin framgång på grund av en rejäl linjedomartabbe 2013 när AIKs 1-0 mål mot MFF felaktigt dömdes bort för offside..  problemet var att han var 1 meter ONSIDE! Sedan när AIK tryckte på för ledningsmål kontra MFF in 0-1 som aldrig skulle skett om AIK fick sitt mål godkänt! Så Sebs Larssons mål på en solklar frispark och firande 2018 känns till sin rätt! Sjukt att Rössler ej blev utvisad för att han startade bråket. Dessutom sjukt att Rosenberg klarade sig från kort på attacken på Goitom. Var bara tvungen 😉

Kolla Stefanellis målsnitt /minuter så ser du att han är en toppspelare i allsvenskan men statistiken kanske ljuger?

AIKs sm guld guld 98,09,18 har AIK släppt in 15 mål, 20mål , 16 mål hade fel med 18 insläppta 2018. var bara 16 mål 😉

antal mål under guldsäsongerna . 25 mål , 36 mål och 2018 är undantag på 50 mål.

Angående Guidetti.  AIK använde en del av  vinterns budget i somras därav AIK behövde finansiärer på Milosevic. Och Guidetti och Milosevic är bästa vänner och John är AIKare! Han bryter kontraktet och går ner i lön som Goitom 2012!

Att påstå att Rashidi och Lundstöm håller samma kvalité som Stefanelli och Milosevic är skrattretande! All respekt för Rashidi och Lundström.. AIK har Lustig så Lundström och Rashidi blev överflödiga. Och Rashidi höll knappt allsvensk kvalité........ Du kan inte påstå att Milosevic och Stefanelli knappt håller allsvensk klass............ Alla vet ju att Colak och Serben ej platsar i korpen!

SvaraCitera
raca14
(@raca14)
Ungdom

@fmviktor91

Ja, det hängde nog bara på ett enda icke-mål under en hel säsong 2013? Tror det jämnar ut sig i det långa loppet under en hel säsong... Vad ska alla som håller på MFF säga om alla straffmissar under 2019? AIK´s fel? 😉 

Om Stefanelli nu var en sådan toppspelare som du påstår, varför utlånad och flyga fram och tillbaka som en jo-jo?

Guidetti AIK-are? När spelade han där senast? Trodde han var från BP och fått sin skolning där? Kanske jag som misstagit mig på de röd-svarta tröjorna... Men fortsätt dröm om Guidetti, men han lär stanna kvar utomlands... Ni kan få satsa på Jan Koller istället. 🤔 

Har inte sagt att Milosevic och Stefanelli inte håller allsvensk klass, bara att de inte håller yppersta toppklassen i Allsvenskan. Skillnad det där. 😉 

Håller man inte måttet i Vejle, så lär man inte vara en toppspelare i Allsvenskan heller... *ooops* Bara slank ur mig...

Ser fram emot en kontring. 😘 

SvaraCitera
friggan
(@friggan)
Talang
Topic starter  

Imorgon 14:59 stänger jag igen butiken och sammanställer allt! 

SvaraCitera
FMViktor91
(@fmviktor91)
Ungdom

@raca14

dålig ursäkt att det jämnar ut sig. Det gör det icke!

Angående Stefanelli så är det stora felet Rikard Norling! Mer behövs ej sägas! Att en tränare vägrar spela en bra spelare är ju ej spelarens fel att tränaren har fel taktik . Istället för att ge Stefanelli chansen 2019 så värvar man in Sightorson ,Obasi och lånar in Lahne . De 3 floppar. I mitt och många andras tycke borde man gett Stefanelli chansen istället för att värva dyra floppar!

Angående Guidetti

Just saying!

Milosevic startade en del i Vejle! Men han kom ju in efter ett halvår utan fotboll till Danmark. Han är fortfarande bättre än både Pontus Jansson och Helander 😉 Tyvärr har ju Milosevic haft problem med att klubbar han väljer antingen byter tränare eller klubbpolitik. Var startman och bästa backen i England till de bytte tränare på sommaren....

SvaraCitera
Yayakolo
(@yayakolo)
Ungdom Moderator

@fmviktor91
Förlåt men driver du eller är du allvarlig? För det är väldigt svårt att avgöra just nu.

Så länge Stefanelli inte presterat på en hög nivå över en hel säsong så är det svårt att veta vilken nivå han faktiskt håller. Vi får se helt enkelt, det är ju upp till bevis nu om han är så jäkla bra som du påstår. Men att garanterat snacka upp honom så mycket och det var andras fel att han inte kan bevisa det låter lite lamt. Men om han vinner skytteligan är ja den första som kommer ge dig credd!

Att Milosevic skulle vara "bästa backen i England" är ju så sjukt överdrivet så jag knappt vet vad ja ska börja. Hur många matcher såg du honom? Vad pekar på att han var "bästa backen i England?" Vann han månadens spelare? Har experter påtalat det? Visar något form av omdöme och matchbetyg det? Eller är det bara din magkänsla?

OM han skulle vara det skulle han aldrig bli petad pga ny tränare. Man petar inte Englands bästa back om man lirar i Championhsip oavsett tränare. Att bara gömma sig och ursäkta sig att man blir petad pga otur och andra omständigheterna håller inte för evigt. Om det sker på fler platser är ju den gemensamma nämnaren tillslut Milosevic själv? Milosevic var även borta från spel 5 matcher i rad i Nottingham MED samma tränare som tog dit honom. Transfermarkt har skrivit det som en petning och inte skada, men om du vet att han var skadad då får du mer än gärna länka det.

Men samma sak där, du pushar honom till skyarna, han borde dominera i Allsvenskan och vara absolut bästa spelaren i serien om han bara för något år sen var "bästa backen i England". Vi får återkomma och se efter säsongen!

Förlåt men just nu framstår du lite som en AIKare med ordentligt hybris och en stor portion bortförklaringar och ursäkter.

Men sammanfattningsvis som bör hållas koll på under säsongen:
A) AIK ska ha seriens absolut bästa backlinje, klasser över alla andra. Det borde synas för alla den här säsongen om det stämmer.
B) Milosevic var nyligen "bästa backen i England" borde därmed överlägset vara bästa försvarare i Allsvenskan
C) Stefanelli bör vinna skytteligan, iaf göra 15+ mål och blir han petad är det tränarens fel, inte hans.
D) Milosevic är bättre än Pontus Jansson och Helander, så tekniskt sätt borde han vara totalt dominant och spela in sig i en EM-trupp i sommar. Annars kanske det är fel på Janne Andersson som inte fattar?

Lite samma grej när vi diskuterade Elfsborg och AIK. Du säger att A) Elfsborg saknar Jesper Karlsson B) AIK har klasser bättre backlinje och C) AIK var höstens bästa lag. Ändå blev det 2-2 när dom möttes på hösten och då saknades Jesper Karlsson. Rätt starkt av Elfsborg isf att göra två mål utan sin bästa offensiva spelare mot höstens bästa lag och seriens absolut bästa försvar. Det bådar ju ändå gott för Elfsborg känner jag. 🙂

Men kul att du har hybris, vi får se hur det går helt enkelt 🙂

PS: Med allt detta sagt. AIK kan enligt mig sluta varsomhelst mellan plats 2-7 precis som många andra lag för det är ett jäkla getingbo. AIK är ett bra lag och har väldigt många klasspelare, men min känsla är att du blåser upp allt rejält nu utan att AIK har visat prov på det än.

raca14 och Micke gillade
SvaraCitera
Yayakolo
(@yayakolo)
Ungdom Moderator

"AIK är ej känt att vara sprudlande i offensiven! Men hade Elfsborg haft en backlinje som AIK har nu skulle de vunnit sm guld ifjol😉Anfall ger ej sm guld. Oftast är de lag som är stabilast bakåt som vinner sm guld. AIK 2018 18 mål insläppta endast!  Men att tippa AIK som 7a eller 8a med seriens bästa backlinje tycker jag är horribelt! Hade väl accepterat om man tippade AIK 4a eller 5a men 7a eller 8a.. AIK slutade väl 8a eller 9a ifjol med sämre lag och sämre självförtroende.  AIK behöver värva en ytter i sommar och frågan är om inte Guidetti kommer till sommaren!"

Ska även svara på ditt svar till mig!  Jag tippade AIK längre ner för att jag inte sett bevis på annat än. Däremot är det ett jäkla getingbo däruppe och jag skulle inte bli förvånad om dom slutar 2a heller. AIK liksom Djurgården, Häcken, Elfsborg och IFK Norrköping kan sluta allt mellan 2-7 i år, så jämnt känns det. Så du får nog ta den tippningen med en nypa salt utan att känna behov av att överdriva AIKs storhet.

Klart saker skulle förändras om dom får in en klassytter och Guidetti, men ja kan ju inte tippa utifrån vad som kanske sker i sommar. Tänk om Hult, Hiljemark och Rohdén signar för Elfsborg i sommar, då kan ju dom bli riktigt bra, men det tror jag inte kommer ske och kan därmed inte ta in det i beräkningarna.

Men blir spännande att se. Du har ju sannerligen hypat upp AIK till skyarna nu, så det är bara för AIK att gå ut och bevisa det och sopa banan med Allsvenskan 🙂 Så som du säljer in AIK så börjar jag känna att allt under en 2a plats är totalt fiasko. Är det dom förväntningarna man bör ha då?

raca14 och Micke gillade
SvaraCitera
friggan
(@friggan)
Talang
Topic starter  

@yayakolo

Vilka har du som åtta? Enligt mig finns det 8 "topplag" i ligan. Där alla kan placera sig lite hur som helst!

SvaraCitera
friggan
(@friggan)
Talang
Topic starter  

@raca14

Angående Stefanelli så är det stora felet Rikard Norling! Mer behövs ej sägas! Att en tränare vägrar spela en bra spelare är ju ej spelarens fel att tränaren har fel taktik . Istället för att ge Stefanelli chansen 2019 så värvar man in Sightorson ,Obasi och lånar in Lahne . De 3 floppar. I mitt och många andras tycke borde man gett Stefanelli chansen istället för att värva dyra floppar!

Förlåt, men från: "mer behöver ej sägas"... Till att säga massa mer 😉 haha

SvaraCitera
Yayakolo
(@yayakolo)
Ungdom Moderator

@friggan

1. Malmö FF
2. Hammarby
3. IFK Göteborg
4. Elfsborg
5. Djurgården
6. IFK Norrköping
7. AIK
8. Häcken
9. Sirius
10. Mjällby
11. Örebro
12. Degerfors
13. Kalmar
14. Halmstad
15. Östersund
16. Varberg

Du har helt rätt. 8 lag finns där alla kan sluta varsomhelst egentligen. Jag har nog en övertro till IFK Göteborg och Elfsborg, dom kan egentligen hamna 7-8 lika gärna och alla andra lag flyttas upp.

Ser också att jag har kanske underskattat Häcken en aning. Men lagt kort ligger!

friggan gillade
SvaraCitera
FMViktor91
(@fmviktor91)
Ungdom

@friggan

var mer om klippet att inget mer behöver tilläggas om Guidetti är AIKare

SvaraCitera
FMViktor91
(@fmviktor91)
Ungdom

@yayakolo

Alltså har man en riktig stabil defensiv så kommer man långt! Jag hypar inte ett dugg men konstaterar att AIKs backbesättning nu är bättre än 2018! Just offensiven så hoppas man Nabbe vaknar med tävlingsnerv samt att Ylätupa fortfarande kan leverera mål och assist i serien som under försäsongen. Stefanelli är jag inte alls bekymrad om att han kommer prestera. Bojan är fortfarande osäkert kort MEN han har något som gör att han ska ta en  startplats! Stark i närkamper, Målfarlig i straffområdet. Och passar enkelt istället för att passa svåra pass. Motsatsen till Henok Goitom skulle man säga! Otieno kan ju spela både som ytterback och offensiv kant! Kan gissa att man låter Bahoui eller Bojan starta som forward bredvid Stefanelli. Om Bahoui är på topp kommer Otieno in på kanten med sin snabbhet!

Topp 3 skulle vara målsättning och det känns inte omöjlig men man ska vara sämst topp 5.. Man kom ju 9an förra året efter man legat i botten. Så illa ser det inte ut nu! Så 7a eller 8a tycker jag är ett hån! Hade AIK presterat lika bra på våren som hösten så skulle det vara topp 3 garanterat.  Bara 12 poäng upp till Elfsborg 2020..... hade AIK tagit 5 segrar till ifjol så hade de slutat 2a. Så lite var marginalerna ifjol!

SvaraCitera
Yayakolo
(@yayakolo)
Ungdom Moderator

@fmviktor91

Ja min tro är nog att dom kan hamna allt mellan 2-8 just pga det är så sjukt jämnt där. Men håller såklart med dig om att laget ser bättre ut nu än när dom klev in i förra säsongen för 1 år sen. 🙂

Tack för svaret!

SvaraCitera
FMViktor91
(@fmviktor91)
Ungdom

@yayakolo

Spetsar man till offensiven med en ytter som är bättre än Ylätupa kan det bli riktigt bra. Men hoppas innerligt att Nabbe höjer sig!

SvaraCitera
raca14
(@raca14)
Ungdom

@raca14

Angående Guidetti

Just saying!

Milosevic startade en del i Vejle! Men han kom ju in efter ett halvår utan fotboll till Danmark. Han är fortfarande bättre än både Pontus Jansson och Helander 😉 Tyvärr har ju Milosevic haft problem med att klubbar han väljer antingen byter tränare eller klubbpolitik. Var startman och bästa backen i England till de bytte tränare på sommaren....

Hahaha... Landslaget nästa till sommaren, annars är det Bartosz eller Jannes fel!! 🤣

"Bästa backen i England"? Ja, då är det ett under att han inte stannade kvar i England och hade intresse från the Big Six!

Och vad gäller Stefanelli, så kan han ju inte vara tillräckligt professionell om han inte kan ta till sig en ny taktik och nytt spelsätt och anpassa sig efter det trots så många träningar i veckan som heltidsproffs. Det är ju inte division 6 med två träningar i veckan direkt. Och det var heller inte första gången som Stefanelli hade Norling som tränare, och han vänder trots det tillbaka till AIK och Norling... just saying...

Guidetti har nog vuxit upp lite sedan den där videon och mognat med åren och lärt sig att AIK står för Alltid In-Kompetenta... 😉

SvaraCitera
FMViktor91
(@fmviktor91)
Ungdom

@raca14

Norling föredrog mer defensiva taktiska anfallare som Obasi och Tarik än en offensiv Stefanelli..... Missat att Norling tränar peking och det är just Bartosz som är tränare nu när Stefanelli kom tillbaka. Disco tippar Stefanelli som skyttekung 😉 Kolla målsnittet kontra speltid i AIK så ser du att han är en måltjuv av rang

Alltså Milosevic var den bästa backen i den klubben i England  och ej i  hela England............

SvaraCitera
Sida 3 / 5