Meny Stäng

Tippa Allsvenskan 2...

Share:
Notifications
Clear all

Tippa Allsvenskan 2021!

Sida 2 / 4

Yayakolo
(@yayakolo)
Ungdom Moderator

Skytteliga:
1. Rasmus Alm, Elfsborg
2. Astrit Selmani, Hammarby
3. Alexander Jeremejeff, Häcken

1. Malmö FF
2. Hammarby
3. IFK Göteborg
4. Elfsborg
5. Djurgården
6. IFK Norrköping
7. AIK
8. Häcken
9. Sirius
10. Mjällby
11. Örebro
12. Degerfors
13. Kalmar
14. Halmstad
15. Östersund
16. Varberg

SvaraCitera
friggan
(@friggan)
Ungdom
Topic starter  

Kom igen nu gott folk! 

Tippa Allsvenskan! Ni har absolut ingenting att förlora på det. Förutom lite heder möjligtvis!

SvaraCitera
Max
 Max
(@max)
Ungdom

Skytteligan

1. Selmani

2. Colak 

3. Nyman

Tabellen

1. Hammarby
  2. Malmö
  3. Djurgården
  4. Elfsborg
  5. IFK Norrköping
  6. BK Häcken
  7. IFK Göteborg
  8. AIK
  9. Mjällby
  10. Sirius
  11. Halmstad
  12. Örebro
  13. Kalmar
  14. Degerfors
  15. Varberg
  16. Östersund

Det är troligtvis inte många rätt på nedre halvan men kanske ett par poäng på den övre iallafall

This post was modified 3 dagar sedan by Max

SvaraCitera
Aslundd
(@aslundd)
Ungdom

Skytteliga:
1. Christoffer Nyman, IFK Norrköping
2. Antonio Colak, Malmö FF
3. Astrit Selmani, Hammarby

Tabell: 
1. Malmö FF
2. Hammarby
3. Djurgården
4. IFK Norrköping
5. BK Häcken
6. Elfsborg
7. AIK
8. IFK Göteborg
9. Örebro
10. Sirius
11. Mjällby
12. Kalmar
13. Degerfors
14. Varberg
15. Halmstad
16. Östersund

SvaraCitera
FMViktor91
(@fmviktor91)
Ungdom

Så jäkla kul att folk här går på medias tips om AIK. Ni tror att Höstens bästa lag slutar 7a eller 8a? Dessutom med landslagsklass på backlinjen Lustig Milosevic,Sotte,Kahl.

Skutteliga

1. Stefanelli 21 mål

2. Selmani 17 mål

3. Alexander Jeremejeff 16 mål

1. AIK (Minst insläppta mål)

2. Djurgården

3. Hammarby

4. Häcken

5. IFK Norrköping

6. IFK Göteborg

7. Malmö FF

8. Elfsborg

9. Mjällby

10. Örebro

11. Degerfors

12. Kalmar FF

13.Sirius

14. Varberg

15. Östersund

16. Halmstad BK

SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Supersub Admin

@fmviktor91 jag ger dig ditt argument, men jag höll på att sätta kaffet i halsen när du med det resonemanget skickar ner Malmö och Elfsborg till mittenskiktet, UNDER Gråvitt dessutom.

Vänligen motivera!!!

friggan och Micke gillade
SvaraCitera
FMViktor91
(@fmviktor91)
Ungdom

@daniel-nilsson

MFF svajjiga målvakt kommer straffa de rejält och de har ju ej sett jätterbra ut under försäsongen! Just de 3 du nämner kan byta plats med varandra absolut men Berg och Wendt kommer till sommaren och tror då att de höjer sig med dem . MFF kommer ju tappa Ahmedhodzic i sommar. Elfsborg har tappat Jesper Karlsson och har ej ersatt han fullt ut. Saknas ju spets där plus deras försvar går att såra! Och ofta tips ej går hem så tar då en chansning! 😉

SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Supersub Admin

Postad av: @fmviktor91

@daniel-nilsson

MFF svajjiga målvakt kommer straffa de rejält och de har ju ej sett jätterbra ut under försäsongen! Just de 3 du nämner kan byta plats med varandra absolut men Berg och Wendt kommer till sommaren och tror då att de höjer sig med dem . MFF kommer ju tappa Ahmedhodzic i sommar. Elfsborg har tappat Jesper Karlsson och har ej ersatt han fullt ut. Saknas ju spets där plus deras försvar går att såra! Och ofta tips ej går hem så tar då en chansning! 😉

Ah, ja just det. Träningsmatcher, den riktiga värdemätaren! Det som gör att en klubb som hållit sig i den absoluta toppen de senaste åren helt plötsligt blir ett mittenlag, om inte sämre! Skrämmande, men helt logiskt. Man har dessutom tappat IKT och ersatt med Tjålack(?vem!?).

Och Elfsborg, ja dem har ju tappat EN spelare som gjorde allt i klubben! Resten håller väl knappt AS-nivå, va?

Skämt åsido. Men ska vi börja jämföra försäsonger så vet jag inte om bilden nedanstående ser så maktfaktor-aktig ut, eller du har med ved till elden när du nämner Stefanelli som målskytt på 21 fullträffar? Har han blivit pånyttfödd? 😉

Fram med fler argument, jag vill diskutera!!

Micke gillade
SvaraCitera
friggan
(@friggan)
Ungdom
Topic starter  

@daniel-nilsson

Jag hade hållt med dig... Om du inte tippat Degerfors sist!!! Nu hejar jag på @FMViktor91 i denna heta diskussion!

SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Supersub Admin

Postad av: @friggan

@daniel-nilsson

Jag hade hållt med dig... Om du inte tippat Degerfors sist!!! Nu hejar jag på @FMViktor91 i denna heta diskussion!

Degerfors är ju visserligen ett lag som bör gå bra. De var ju trots allt ett topplag förra säsongen och har väl haft en rätt så bra försäsong 🤷‍♂️ my bad!

friggan gillade
SvaraCitera
FMViktor91
(@fmviktor91)
Ungdom

@daniel-nilsson

vasalund matchen var ju bara för att få minuter!

Förlusten mot örebro var mest junisar på plan.

Bajen matchen... Behöver jag ej ens nämna. 2 av bajens mål får domarteamet ta på sig!

Men nej AIK brukar ej göra bra försäsonger! Men med den backlinjen AIK kommer ställa upp med är bättre backlinje än 2018! Problemet är kanske att Nabbe ej har vaknat till liv. Men gör han det så är det ett ruggigt bra lag! 

Angående Stefanelli så var det mer problem på Norling! Bra målsnitt och borde fått speltid i förra sejouren men ne lånar ut han och värvar in 3 floppanfallare sitället för att värva Koffes ersättare. Saku Ylätupa kan bli årets överaskning!

AIK bör värva en ytter i sommar som konkurerar med Nabbe! Finns chans att Otieno tar Nabbes plats alternativt Rogic! Men att tippa AIK som 7a eller 8 är fan patetiskt! Därav jag tippade MFF så långt ner oxå 😉 Allsvenskans bästa backlinje! Du kan nämna en bättre? Lustig,Milosevic,Sotte,Kahl skulle ej göra bort sig i landslaget!

SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Supersub Admin

@fmviktor91 bättre argument nu, det gillar jag!

Det finns absolut potential i AIK, det har det nästan alltid gjort. Men jag ser dem inte som utmanare i den absoluta toppen, möjligtvis där bakom precis som jag skrev i min tippning. Sen är det faktorer som är svåra att avgöra på förhand, exempelvis form, skador och sommarförsäljningar. Allt kan hända!

Angående Stefanelli är jag extremt skeptisk till det oerhörda höga talet mål du gissar på. Killen har väl aldrig gjort över tio mål i ligasammanhang under en och samma säsong förut? Men återigen, visst kan en form lurpassa någonstans. Dock inte över 13, det är jag bergsäker på.

Tycker inte att det är "patetiskt" utan det handlar mer om att konkurrensen mellan lagen på den övre halvan är så jämn. Det är skitsvårt att på förhand pricka rätt tycker jag.

Backlinjen är bra, men inte så bra som du anser. Elfsborg, Häcken, Norrköping och Djurgården har också intressanta backlnjer, för att inte glömma bort Malmö. Sen har sistnämnda mycket att jobba med sett till försäsongen, de andra jag ingen insikt i under träningsmatcherna.

SvaraCitera
FMViktor91
(@fmviktor91)
Ungdom

@daniel-nilsson

kolla Stefanelli 2017 på hösten. 16 matcher 9+3 2.0 i PPG 1092 minuter spelade

2018 18 matcher 6+2 1.83 i PPG 717 minuter spelande!

21 mål är kanske en dröm men 15-19 mål är fullt möjligt!

Du kan ju ej jämföra deras försvar med AIKs .. Klasskillnader!!!  tror du överskattar de exempel på lag du ger enormt!

SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Supersub Admin

@daniel-nilsson

kolla Stefanelli 2017 på hösten. 16 matcher 9+3 2.0 i PPG 1092 minuter spelade

2018 18 matcher 6+2 1.83 i PPG 717 minuter spelande!

21 mål är kanske en dröm men 15-19 mål är fullt möjligt!

Du kan ju ej jämföra deras försvar med AIKs .. Klasskillnader!!!  tror du överskattar de exempel på lag du ger enormt!

Det betvivlar jag starkt, allt du påstår. Men vi får väl se helt enkelt 🙂

SvaraCitera
Sjostens
(@sjostens)
Ungdom

Jag måste nog ge mig in i diskussionen angående nivån på lagens försvar. AIK har fått ihop ett riktigt bra försvar, inget snack om saken, men denna gång tror jag det är du Viktor som tyvärr blivit något "hemmablind" i denna fråga. Bland lagen som Daniel nämner här ovan så tycker jag att flertalet av dessa försvarslinjer absolut håller en nivå i paritet med AIK:s och möjligen att även något lag besitter en marginellt vassare försvarslinje... Men självklart är AIK:s försvarslinje trots dessa åsikter absolut EN av de bästa i allsvenskan!

Tycker om dessa diskussioner nu när det vankas premiär, och förstår självklart att allas åsikter om olika lag inte kommer vara likadana! 🙂

Micke gillade
SvaraCitera
Yayakolo
(@yayakolo)
Ungdom Moderator

Personligen håller jag Elfsborgs försvar rätt högt rent individuellt. Svaga punkten är Simon Strand. Men om vi tittar på det.

Högerback Johan Larsson var enligt mig en av Allsvenskans bästa spelare förra året, duktig defensivt, extremt stark offensiv och en pådrivare. Är han verkligen så mkt sämre än Lustig? Säkert svagare defensivt, men bra mycket hetare offensivt. Han gjorde 3 mål och 8 ass i fjol i Allsvenskan och startat med 1 mål och 2 ass på 3 matcher i cupen. 

I mittlåset har vi Joseph Okumu som var väldigt bra i fjol (kanske seriens bästa mittback bakom Anel i MFF) och jagas av större klubbar tillsammans med den (enligt mig) underskattade Leo Vaisinen som tog en startplats i ett Finland som ska spela EM innan sin skada. Dom 2 höll Gustav Henriksson på bänken som spelar från start i U21 landslaget och nu såldes och startar i Wolfsberger i Österrike som lirar Europa League gruppspel. Nu har du såklart bättre koll på AIK än mig, men jag personligen anser inte att Milosevic/Sotte är ljusår bättre än Okumu/Vaisinen. Vad motiverar att Milosevic och Sotte skulle vara klasser bättre egentligen? Deras CVn?

På vänsterbacken har man Simon Strand och nye Oliver Zandén. Det är svagheten i backlinjen och Eric Kahl är säkert en bättre fotbollsspelare, dock är mitt intryckn av Kahl att han fortfarande är lite ojämn i sitt spel (inte så konstigt med tanke på ålder)

Så kanske är AIKs backlinje bättre än Elfsborgs, men att det skulle vara enorm klasskillnad håller jag inte med om. Däremot kanske dom kommer släppa in mindre mål, men det är nog mkt för AIK överlag är mer riskminimerande än vad Elfsborg är som gärna flyger fram med båda ytterbackarna offensivt och överbelastar. Min känsla är att du underskattar andra lag en del, men vi får se hur allt slutar. 🙂

Micke och Sjostens gillade
SvaraCitera
FMViktor91
(@fmviktor91)
Ungdom

@daniel-nilsson

Statistik ljuger ej!

SvaraCitera
FMViktor91
(@fmviktor91)
Ungdom

Om nu Elfsborgs försvar är bättre än AIKs.. Varför släppte de då in 5 mål mer än AIK ifjol? AIK har stärkt försvaret. Det har inte Elfsborg gjort. De ersatte Henriksson med ett lån som fortfarande är ett osäkert kort. Kahl har gjort en dålig match och det var i cupen mot Bajen! Så ja AIKs försvar är bättre än Elfsborgs!

SvaraCitera
Sjostens
(@sjostens)
Ungdom

Om nu Elfsborgs försvar är bättre än AIKs.. Varför släppte de då in 5 mål mer än AIK ifjol? AIK har stärkt försvaret. Det har inte Elfsborg gjort. De ersatte Henriksson med ett lån som fortfarande är ett osäkert kort. Kahl har gjort en dålig match och det var i cupen mot Bajen! Så ja AIKs försvar är bättre än Elfsborgs!

Måste flika in och nämna att du tycks ha lite för dålig koll på lagen utöver AIK, iallafall i denna fråga. Att lyfta fram att Elfsborg ersatt Henriksson med ett lån som är ett osäkert kort gör att jag betvivlar hur pass insatt du är i exempelvis Elfsborgs lagbygge. Gustav Henriksson är i mitt tycke absolut en bra allsvensk mittback, men han var först och främst tredjevalet på mittbackspositionen föregående säsong. Således är lånet av Maudo Lamine Jarjue ingen direkt ersättare till startelvan, utan mer betraktad som en långsiktig ersättare till när Okumu troligtvis lämnar till sommaren.

Yayakolo gillade
SvaraCitera
Yayakolo
(@yayakolo)
Ungdom Moderator

@fmviktor91

Vet inte om du vill missförstå eller om du skippa att läsa delar av det jag skrev?

1. Henriksson var inte ordinarie förra året, han har ersatts av en spelare från Austria Wien som vi inte har koll på. Men inte heller han kommer vara ordinarie. Ordinare är Okumu som var en av seriens bästa backar förra året och Vaisinen som innan sin skada spela från start i finska landslaget. Så ser inte riktigt poängen med vem som ersatte Elfsborgs 3e mittback? Du har ju aldrig tagit upp AIKs tredje mittback, så vrf är det relevant för Elfsborg i diskussionen?

2. Jag skrev mycket tydligt att AIK släpper in färre mål. Det är för att laget är mer defensivt lutat än Elfsborg, dom får hjälp av fler spelare i defensiven. Elfsborg fyller på med fler folk offensivt och blottar sig mer, Elfsborg gjorde hela 19 mål fler än AIK förra året som visar lite prov på det. Det handlar inte enskilt om backlinjen, utan snarare om spelfilosofier. AIKs backlinje kan mkt väl vara bättre än Elfsborgs, men dom får också MYCKET mer stöd för att hålla tätt bakåt.

3. Jag skrev aldrig att Elfsborg har bättre backlinje än AIK, det jag gick emot var att det skulle vara klasskillnader. Jag skrev till och med "Så kanske är AIKs backlinje bättre än Elfsborgs, men att det skulle vara enorm klasskillnad håller jag inte med om." Så varför utgår du i ditt inlägg från något jag inte skrivit?

Men grattis om du håller på seriens bästa försvar, då får dom bevisa det under säsongen helt enkelt. Är dom klasskillnader bättre än Elfsborg ska det synas tydligt i tabellen i år. Elfsborg var 11p före förra säsongen, hade 14 mål bättre målskillnad (en viktig grej då statistik inte ljuger som du sa). Så då borde det väl vara tvärtom i år då? 🙂

raca14 och Micke gillade
SvaraCitera
Sida 2 / 4