Portieri
#1 Wojciech Szczesny
#23 Carlo Pinsoglio
#36 Mattia Perin
Difensori
#3 Giorgio Chiellini
#4 Matthijs De Ligt
#6 Luiz Da Silva Danilo
#11 Juan Cuadrado
#12 Alex Sandro
#19 Leonardo Bonucci
#? Mattia De Sciglio
Centrocampisti
#5 Arthur Melo
#14 Weston MCKennie
#8 Aaron Ramsey
#20 Federico Bernardeschi
#22 Federico Chiesa
#25 Adrien Rabiot
#27 Manuel Locatelli
#30 Rodrigo Bentancur
#44 Dejan Kulusevski
Attacanti
#7 Cristiano Ronaldo
#9 Alvaro Morata
#10 Paulo Dybala
#21 Kaio Jorge
Allenatore
Massimiliano Allegri
Spelare In
Weston McKennie | 20,5M |FC Schalke 04
Manuel Locatelli |Lån (30+5m köpoption) | US Sassuolo Calcio
Kaio Jorge | 1,5 + 3M | Santos FC
Spelare ut
Marko Pjaca | Lån | Torino F.C. (7M ej bindande köpoption)
Gianluca Frabotta | Lån | Hellas Verona F.C. (Köpoption)
Cristian Romero |16M| Atalanta B.C.
Merih Demiral | Lång 2,5M (köpoption 25M+bonusar)| Atalanta B.C.
Mitt liv är en multimediafil
Ny säsong – ny lagtråd. Ni som har varit med ett tag vet att jag mestadels är aktiv fram till säsongstart. Mest för att själva dokumentera och hålla reda på händelseutvecklingen för klubben.
Vi kan konstatera att redan nu är det klart att Buffon kommer att lämna klubben efter säsongen. Synd, då han i mitt tycke varit bättre än Szczesny under säsongen. Det är oklart om han kommer att lägga handskarna på hyllan eller om det bär av till ny klubbdestination. Även Chiellini har deklarerat att han kommer lägga skorna på hyllan.
Vidare är tränarfrågan ett starkt fokus. Pirlo ryktas lämna och huvudspåret är Allegri som ersättare.
Paraticis kontrakt löper ut i sommar och det ryktas om att han inte kommer att få förlängt. I hans ställe kommer Federico Cherubini (som idag är vice sportchef) i så fall att gå in. Förmodligen kommer det mer information under Exors aktieägarmöte som äger rum under morgondagen.
På spelarfronten är det hetaste skrivelserna att Ronaldo är på väg att lämna och att Juventus inlett offensiven för att värva Manuel Locatelli och Gigi Donnarumma.
I övrigt tror jag följande spelare riskerar att få lämna klubben:
Bernardeschi
Ramsey
Bentancur
Dybala (om man inte kommer överens om nytt kontrakt)
Szczesny
Nu är det officiellt att Paratici lämnar Juventus. 19 troféer och två championsleaguefinaler blev det under hans tid som sportchef för klubben.
@challa Paraticis rätta kapacitet kom fram när Marotta lämnade. Hör hemma i Serie B.
@argt-troll När Marotta var kvar i klubben så ansvarade Paratici för värvningen av spelare från utlandet. Det innefattar till exempel Vidal, Pogba och Ronaldo.
Nu kommer flera källor och "bekräftar" att Allegri kommer ta över Juventus. Det rapporteras från både Di Marzio och Agresti.
Det märkliga är att det även nu ryktas starkt åt Real Madrid.
Fast där ryktas han väl backa från pga utdraget från Reals sida?
@daniel-nilsson Stämmer.
Skrivs om att Maurizio Arrivabene (tidigare stallchef för Ferraris formel-1 stall) ska komma in som "CEO". I så fall kommer Cherubini att ta sprotchefrollen och Arrivabene ta den roll som Marotta tidigare hade i Juventus (Generale Direttore).
Som väntat stannar Morata i Juventus ytterligare en säsong på lån.
Mycket positiv. Morata har sin toppar och dalar men över hela säsongen presterade han väldigt bra med 30 gjorda poäng (20 mål + 10 ass). Han är dessutom en spelartyp som man inte har i truppen idag. Hade han lämnat hade man behövt få in två istället för en central anfallare, vilket är en spelartyp det är stor brist på.
Om jag tolkat dealen kring Morata korrekt så kostar lånet av Morata 10M Euro och innefattar en köpoption på 35 M Euro.
Idag nås vi tyvärr av tråkiga nyheter att Boniperti avlidit, 92 år gammal. Han är en av Juventus största profiler genom tiderna. Han var Juventus näst bästa målskytt någonsin (efter Del Piero). Han var också Juventus meste serie A spelare innan Del Piero och senare Buffon passerade. Dessutom figurerade Boniperti som ordförande i klubben under 70- och 80-talet och på senare år som hedersordförande.
Nedan är hans mäktiga tal vid invigningen av Juvenuts Stadium där han myntade: "Vincere non è importante ma è l'unica cosa che conta":
I dagarna har Cherubini varit ute och kommenterat att det eventuellt inte blir några nyförvärv för Juventus i sommar. Ekonomin är, som för de flesta icke penningdopade lag, ansträngd på grund av den uteblivna publiken.
Samtidigt har Agnelli också bekräftat det rätt uppenbara (som de flesta inte verkar förstå): att Ronaldo varit nettopositiv rent affärsmässigt. Det handlar förmodligen om mer sponsorpengar, ökad souvenirförsäljning och en enorm ökning av antalet följare i sociala medier (t.ex. från drygt 9 till drygt 49 miljoner följare på instagram).
Personligen tror jag att det kan bli ett förvärv av Locatelli till rätt pris och eventuellt någon mer om rätt försäljningar sker, typ Ramsey. Därtill kommer sannolikt ett par yngre spelare ansluta till truppen, exempelvis Pellegrini som varit på lån i Cagliari den gånga säsongen, Rovella som värvades med återlån till Genoa i vintras och Fagiolo som imponerade när han fick speltid i fjol. Jag tror att Allegri kan göra det väldigt bra med den truppen som finns till förfogande just nu.
Enligt Romano m.fl. inledde Juventus och Sassuolo diskussioner rörande Locatelli i går kväll. Spelaren själv vill i första hand till Juventus som jag förstått det, men Arsenal väntar vid sidan.
Ronaldo ser ut att stanna i Juventus och det skrivs om att han vill förlänga kontraktet med klubben. Inte mig emot, men i så fall bör han acceptera att spela som central anfallare istället för ytter, där han tyvärr drar ner speltempot rejält allt som oftast. Viktigt är också att man får bort honom som frisparksskytt, han har satt en av drygt sjuttio frisparkar i Juventus och kostar säkerligen uppemot 6 poäng per säsong.
På tidigare nämnt tema om ungdomar så skriver flera italienska medier att sannolikheten är väldigt hög att Fagiolo, Correa och Dragusin kommer att ingå i seniortruppen kommande säsong. Samtliga figurerade ofta på bänken i Juventus och fick några inhopp, där Dragusin fick mest speltid och startade någon match.
Enligt Romano m.fl. inledde Juventus och Sassuolo diskussioner rörande Locatelli i går kväll. Spelaren själv vill i första hand till Juventus som jag förstått det, men Arsenal väntar vid sidan.
Ronaldo ser ut att stanna i Juventus och det skrivs om att han vill förlänga kontraktet med klubben. Inte mig emot, men i så fall bör han acceptera att spela som central anfallare istället för ytter, där han tyvärr drar ner speltempot rejält allt som oftast. Viktigt är också att man får bort honom som frisparksskytt, han har satt en av drygt sjuttio frisparkar i Juventus och kostar säkerligen uppemot 6 poäng per säsong.
På tidigare nämnt tema om ungdomar så skriver flera italienska medier att sannolikheten är väldigt hög att Fagiolo, Correa och Dragusin kommer att ingå i seniortruppen kommande säsong. Samtliga figurerade ofta på bänken i Juventus och fick några inhopp, där Dragusin fick mest speltid och startade någon match.
Hoppas Ronaldo stannar och att han får lira ute till vänster och ta hand om såväl frisparkar som straffar.
Det börjar hända lite grejer kring Juventus transferfönster.
Nedved intervjuades för någon vecka sedan och sa då att:
- Ronaldo kommer att stanna.
- Man jobbar på att förlänga med Dybala. Hans agent ska ha landat i Turin i dagarna men måste sitta i karantän i 10 dagar.
Från Allegris första presskonferens:
- Dybala kommer att vara en viktig frisparksskytt nästa år (innebär att Ronaldo äntligen kommer tvingas släppa frisparkar)
- Ronaldo kommer få infinna sig i mer rotation denna säsongen
- Gällande Bonucci som vicekapten: "Bonucci wants the captain's armband? He should go to the streets and buy it, going to Milan he lost consecutive years of stay."
På transfermarknaden:
- Cuadrado nära förlängning till 2023.
- Juventus fortsätter jobba på Locatelli. Enligt medier skulle man ha ett möte för att diskutera de avslutande detaljerna i affären, men det verkar vara inställt.
- Man ska ha kommit överens med Kaio Jorge från Santos. Hans kontrakt går ut i januari, men Juventus vill värva honom redan nu och är beredda att betala upp till 2M Euro. Han skulle i så fall förmodligen vara tänkt att ingå i A-truppen som fjärdeanfallare
- Pjaca har genomfört läkarundersökning och kommer att lånas ut till Torino med en icke bindande köpoption på 7M euro.
- Frabotta går till Hellas Verona på lån med köpoption.
Kaio Jorge är nu på väg med ett flyg till Turin:
Enligt Romano landade affären på:
- 1,5 M Euro direktbetalning
- 3 M Euro bonusar, varav 1,5 M Euro om man når CL 2022 och 1,5 M euro baserat på antal framträdanden
- Kontraktet sträcker sig till 2026