Ni vet vad ni ska göra!
"I have never played for a draw in my life." - Sir Alex Ferguson
Första save av betan så började jag med Newcastle för att testa spelet med stor budget. Spenderade ganska mycket men det hjälpte inte, slutade på en 14:de plats. Har spelet blivit svårare eller vad gör jag för fel?
När riktiga spelet kommer ut kommer jag starta save med Röda Stjärna från Serbien.
ÖRGRYTE IDROTTSSÄLLSKAP | SÄSONG 1
SUPERETTAN: 2:A | 18 - 7 - 5 | 50-14 +36 | 61 POÄNG
Min första save på FM22 fick bli Örgryte IS med målsättningen att ta tillbaka klubben till finrummet och mot fornstora dagar. Under min första säsong var målsättningen att sluta på den övre halvan och för mig personligen att lyckas konstruera en 523-taktik som skulle vara lika svårforcerad som effektiv framåt. Lättare sagt än gjort, trodde jag på förhand.
Men jag visade mig ha fel då taktiken klickade som ett väloljat maskineri redan från försäsongslägret i Cypern och in i Svenska Cupen. Vi tog oss hela vägen fram till semifinal i cupen, men där en snöplig straffläggning gick till Malmös favör och våra gulddrömmar ruinerades. Istället var det nu fullt fokus på Superettan, där vi från start till mål var delaktiga i uppflyttningsracet. När trettio omgångar var spelade hade vi några poängs marginal ned till Falkenberg på kvalplatsen och kunde glatt fira återtåget till Allsvenskan efter att ha släppt in ynka 14 mål på 30 omgångar.
Nu väntar en vinter där jag ska försöka sätta min prägel mer på laget och göra mig av med lite dökött. Jag vill inte se några större förändringar i startelvan, men inser givetvis att några förstärkningar knappast hade skadat.
Värvningar: 3 spelare (90k) | Försäljningar: 0 spelare
MÅL: Fredrik Andersson, Sverige, 33
OYB: Edimundo, Brasilien, 22 (NY)
MB: Marcus Sangré, Sverige, 26
MB: Arvid Brorsson, Sverige, 22
MB: Jonatan Azulay, Sverige, 28
OYB: Anton Adreasson, Sverige, 28
MC: Lukas Browning Lagerfeldt, Sverige, 22
MC: Kevin Ackermann, Sverige, 20
HY: Jimmy Ndhlovu, Zambia, 28 (NY)
ANF: Ailton Almeida, Brasilien, 37
VY: Ajdin Zeljkovic, Sverige, 23
Spännande! Ta upp dom i finrummet nu!
ÖRGRYTE IDROTTSSÄLLSKAP | SÄSONG 2
ALLSVENSKAN: 6:A | 13 - 11 - 6 | 45-27 +18 | 50 POÄNG
Återtåget till Allsvenskan visade sig bli en riktig fest för alla rödblåa. Vi klev in i serien totalt respektlöst med precis samma spelfilosofi och med några få undantag samma spelartrupp. Först ville jag förstärka backlinjen en aning, men gick bet på 3-4 namn, vilket resulterade i en oprövad dansk från Nordsjaelland. Till ytterpositionerna fick vi tillbaka Herman Sjögrell från Sirius efter ett inte allt för lyckat år i Uppsala. Till sist valde Ikonen Ailton Almeida att hänga upp skorna i björken och då fick vi in Sam Johnson från Mjällby som en fullgod ersättare. Den sistnämnda visade sig bli en riktig hit och bidrog starkt till att vi knep sjätteplatsen med hela 17 mål på 27 framträdanden.
Men det var framförallt bakåt vi firade störst triumfer med hela 15 nollor. Bara guldvinnarna Kalmar FF och tredjeplacerade Djurgården släppte in färre mål under den allsvenska säsongen.
Vi får se om det blir en tredje säsong med Örgryte. Jag har en mindre klubb i mer nordliga breddgrader i beaktning som jag vill starta en save med, men där editorn behöver inväntas. Hinner jag lira en till säsong med ÖIS innan dess så återkommer jag.
Värvningar: 3 (4.75 miljoner) | Försäljningar: 4 (0 kr)
MÅL: Fredrik Andersson, Sverige, 33
OYB: Edimundo, Brasilien, 23
MB: Jonas Jensen-Abbew, Danmark, 20 (NY)
MB: Arvid Brorsson, Sverige, 23
MB: Marcus Sangré, Sverige, 27
OYB: Anton Andreasson, Sverige, 29
MC: Lukas Browning-Lagerfeldt, Sverige, 23
MC: Kevin Ackermann, Sverige, 21
HY: Herman Sjögrell, Sverige, 21 (NY)
ANF: Sam Johnson, Liberia, 29 (NY)
VY: Jimmy Ndhlovu, Zambia, 29
MFF som gäller, bara för att testa nu i början... Inte spelat mycket, men verkar ha hunnit sätta taktiken (min sedvanliga 3-2-3-2).
Respass i kvartsfinalen (Svenska cupen) efter en riktigt usel insats mot Mjällby. Desto bättre har det gått i Allsvenskan då både AIK och Djurgården dammats av. Resultatraden 7-1-1 och plus 23 mål. Enda plumpen är en förlust på vår hemmaborg mot, hör och häpna, av alla motstånd som finns... Örebro "fucking" SK!!
De lyckades vända ett 0-1 underläge till seger med 2-1 efter den sämsta insatsen under första halvåret.
Första säsongen med IFK Norrköping avklarad. Det blev dundersuccé. Först vann vi svenska cupen efter att ha krossat Häcken i finalen (spelade denna match samma kväll som Häcken slog Peking med 5-0 IRL för övrigt...). På samma sätt dominerade vi sedan även Allsvenskan och gick obesegrade fram till omgång 25 där sviten fick ett hastigt slut mot Hammarby efter 0-3 på en halvlek (slutade 1-3). SM-guldet bärgades dock förstås enkelt ändå, och detta trots att MFF skrapade ihop rekordpoäng själva.
Lagets bästa spelare har tveklöst varit kapten Nyman som bombade in 31 kassar på blott 25 starter. Andra som sticker ut är duon på högerkanten där yttern Jonathan Levi gjorde 13+8 på 23 matcher och högerbacken Ishaq Abdulrazak 5+13 på 28 matcher. Faktum är att Nyman imponerade så pass att han fick ta emot Guldbollen. Inte illa pinkat.
Nu vankas ledighet för spelarna medan jag ska bege mig ut på marknaden. Vi låg lågt på transfermarknaden under fjolåret och gjorde enbart en värvning i form av 16-årige Filip Bundgaard från Randers. Nu efter säsongsavslutningen har jag däremot redan gjort klart med två spelare som går rakt in i elvan, som synes nedan. Sålde även Carl "Carl Björk" Björk för 40 miljoner + 50% VFK under säsongen, så en ny backup till Nyman behöver inhandlas också. Annars blir det nog inte mycket mer aktivitet i fönstret såvida inte fler spelare säljs.
Den toppade startelvan i dagsläget;
Mål: Oscar Jansson, 30
OYB: Jonathan Augustinsson, 25 - ny från Rosenborg för 10 000 000:-
SSF: Viktor Agardius, 32
SSF: Henrik Castegren, 25
BMB: Linus Wahlqvist, 25
OYB: Ishaq Abdulrazak, 19
LM: Oliver Berg, 28 - ny från Kalmar FF för 0:-
IM: Alexander Fransson, 27
IF: Samuel Adegbenro, 26
PF: Christoffer Nyman, 29
IF: Jonathan Levi, 25
Tog Qvidning FIF till en Champions League final på FM19, men det känns som att jag svek supportrarna genom att inte gå hela vägen och lyfta bucklan. Därav blev det en favorit i repris. Fick cirkus 500kr/w att försöka plocka in en spelare som skulle kunna lyfta laget från ett mittenlag till att kunna nosa på uppflyttningsplatserna. Valet föll på norska mittbacken Jørgen Oland. Dessutom lyckades jag på något oförklarligt sätt övertala självaste Jürgen Klopp om att Tyler Mortons utveckling skulle gynnas som bäst genom gratisspel på Valhalla IP.
Utan någon riktig identitet eller spikad startelva gick vi in i säsongen med höga förväntningar. Kanske lite för höga. Den nya mittbacksgeneralen som skulle styra upp försvaret hamnade lite utanför i gruppen och hade liksom resten av laget, en trög start med många uddamålsförluster. Om det inte vore för Edvin Dahlqvist, Tyler Morton och Daniel Tidstrand så hade nog säsongen varit så gott som över redan innan midsommar. I början på Juli ligger vi 8:a med -2 i målskillnad.
Men under sommarens andra halva var det inte bara Poseidon som sken i Göteborg. Taktiken satt, spelarna var lediga från diverse deltidsjobb och den fotboll som alla supportrar önskat sig kunde nu äntligen finnas på Valhalla IP. Obesegrade I 10 raka matcher finner vi oss på en tredjeplats med två matcher kvar på säsongen och ett poäng upp till Lindome GIF. Men. Seriesegrarna Vänersborgs IF visar sig vara ett nummer för stora när dom tar med sig alla 3 poäng från Göteborg. Vi slutar som 4:a och går in i nya säsongen med titeln i siktet.
Noa Bernhardtz och Edvin Dahlqvist lämnar klubben för spel i allsvenskan, medan publikfavoriten Morton lämnar oss alla hjärtekrossade när han bestämmer sig för att inte förlänga sitt lån.
@vitasi Vad kör du för taktik? Jag testar också Newcastle av samma anledning som dig.
Det går oväntat bra för mig. Kör en 4-5-1 med en dm och 2 yttrar. Mitt bästa spelarköp är utan tvekan Raphaël Guerreiro från Dortmund. Spelar honom som en offensiv spelfördelare på anfalle eller en roaming playmaker.
Karln har 6 mål, 17 assist och 171(!!) nyckelpassningar på 29 matcher.
ÖRGRYTE IDROTTSSÄLLSKAP | SÄSONG 3
ALLSVENSKAN: 1:A | 20 - 5 - 5 | 37-16 +21 | 65
Jag visste redan vid den allsvenska premiären vartåt det barkade. Ett väldigt stabilt lag hade spetsats till rejält efter ett riktigt +++++-fönster där Marko Johansson, Simon Sandberg, Isak Hien, Elias Andersson, Emmanuel Banda och Marokhy Ndione anslutit till laget. Allt för den blyga kostnaden av 1.8 miljoner kronor. Mycket tack vare denna sextett kunde vi enkelt ta oss till cupens semi, där Hammarby besegrades efter straffar. I finalen mot Norrköping fick vi även där anstränga oss till max men kunde tillslut vinna klubbens tredje cuptitel efter att nyförvärvet Emmanuel Banda stänkt in 2-1-målet i förlängningen.
I Allsvenskan började det visserligen lite motigt, men även där visade vi tidigt att vi skulle bli oerhört svårslagna. Den urstarka defensiven från de tidigare säsongerna var intakt och nu hade även offensiven fått mer kreativitet samt kvalité. När det nalkades sommar var vi med i toppstriden, men när vi klev in i Europa Conference League-kvalet påbörjades en liten formdipp. Möjligtvis lite tur i oturen så åkte vi ut mot Odd redan i den tredje kvalrundan och kunde därefter fokusera fullt ut på Allsvenskan. Det gjorde susen och från uttåget fram tills den avslutande omgången åkte vi på en enda förlust. Nu kunde vi istället greppa tag om serieledarpinnen och även rycka ifrån. Efter trettio spelade allsvenska omgångar hade vi knipit 65 poäng, nio mer än tvåan Hammarby och bärgat hem Örgryte IS 15:e SM-GULD.
Vägen tillbaka till finrummet och till fornstora dagar tog betydligt snabbare än vad jag hade förutspått på förhand. Samtidigt är jag inte särskilt förvånad när jag tittar på startelvan nedan. Vi har ett urstarkt system och ett spelarmaterial som inte är mycket sämre. Jag vill gärna se hur långt jag kan gå med detta lag, men kommer nu ändå välja att pausa saven. En resa med ett visst Division 2-lag lockar. Men jag kommer garanterat att återuppta detta äventyr vid ett senare tillfälle under upplagan.
Värvningar: 6 (1.8 miljoner) | Försäljningar: 3 (135k)
MÅL: Marko Johansson, Sverige, 25 år (NY)
OYB: Edimundo, Brasilien, 24 år
MB: Simon Sandberg, Sverige, 29 år (NY)
MB: Arvid Brorsson, Sverige, 24 år
MB: Jonas Jensen-Abbew, Danmark, 21 år
OYB: Samuel Ohlsson, Sverige, 22 år
MC: Kevin Ackermann, Sverige, 22 år
MC: Elias Andersson, Sverige, 27 år (NY)
HY: Herman Sjögrell, Sverige, 22 år
ANF: Marokhy Ndione, Sverige, 24 år (NY)
VY: Emmanuel Banda, Zambia, 26 år (NY)
https://twitter.com/Carlm94/status/1458184546214682630?s=20
Jag twittrar om min resa som börjar i indonesiska andraligan. Trevlig läsning!
Hammarby som togs an i betan och kommer även fortsätta på den saven nu i ordinarie utgåva. Har precis inlett säsongen 2024 och därmed hunnit spela 3 säsonger. Kort sammanfattning nedan.
Säsongen 2021:
Vinner både cupen och allsvenskan. Tog mitt till gruppspel i conference league men åkte ut där.
Säsongen 2022:
Vinner cupen igen. Ligan leder vi till omgång 27 innan vi från ingenstans tappar guldet sista 3. Tar oss till gruppspel i CL och tar där poäng hemma mot alla lagen hemma (Milan, Man City och Monaco) men chanslösa borta.
Säsongen 2023:
Monstersäsong. Vi förlorar inte en enda tävlingsmatch eller träningsmatch under hela 2023.
Vinner därmed cupen och vinner Allsvenskan utan en enda förlust (25 vinster, 5 oavgjorda).
Conference league vinner vi samtliga matcher i, både i kvalet och i gruppspelet. Gruppen vinner vi på full pott utan ett enda insläppt mål.
Noterbart är att vi under mina 3 år fortfarande aldrig förlorat en match i svenska cupen. När vi inleder säsongen 2024 gör vi det med 30 raka vinster i alla tävlingar från fjolåret.
Den hittills största försäljningen vi gjort är Oliver Dovin till Premier League för 150 milj + 50 % av summan vid nästa försäljning.
Startelvan inför säsong 2024:
Viktor Johansson
Linus Wahlqvist - Casper Widell - Ousmane Camara - Neto Borges
Wilgot Marshage - Williot Swedberg
Patrik Wålemark - Tobias Christensen - Leo Bengtsson
Viktor Gyökeres
Jag har startat en save med Blackburn Rovers. Min plan var att ta mig upp till Premier League säsong 2 men lyckades redan säsong 1. Första säsongen i PL inhandlades bland annat Anel Ahmedhodzic och Marcus Edwards. Hade stora problem med målskyttet så i januarifönstret köptes Patson Daka från Leicester då han var transferlistad. Han gjorde tillslut 11 mål på 18 matcher och lyckades hjälpa mig kvar i PL på en 16:e plats. Williot Swedberg har jag köpt från Hammarby också.
Till andra säsong i PL har jag lyckats köpa Stephy Mavididi, Tino Livramento och lånat in Jens Cajuste från Liverpool.
Förhoppningsvis lyfter jag högre upp i tabellen.
Spelar en 4-1-2-2-1 formation där jag vill ha ett högt presspel.
KIRUNA FF - SÄSONG 1
DIVISION 2 NORRA: 9/15 | 9 - 7 - 12 | 26-32 -6 | 34 PNG
I VERKLIGHETEN VAR Kiruna FF:s 2021 ett enda stort framgångsår. Med 19 segrar av 20 möjliga och en målskillnad på häpnadsväckande +61 mål var avancemanget till Division 2 aldrig någon fara. Men när jag tog över laget i mars 2022 var de positiva tongångarna inte lika påtagliga. Nu tippades vi åka ut, hade endast 15 spelare i truppen och saknade bortsett från mig och ordföranden helt organisation i form av personal. Under några intensiva veckor fick jag därför ge mig ut i panik och lyckades lösa diverse hjälptränare, scouter och en ansvarig för ungdomsfotboll. Spelartruppen förstärktes av sex man, samtliga kontraktslösa 15-åringar som saknade tidigare klubbadresser. Kvantitet före kvalité (tyvärr).
TILL EN BÖRJAN hade vi enorma problem med att växa in i Division 2-kostymen. Truppen kändes inte riktigt sammansvetsade varken utanför eller på plan och dessutom hade vi problem med att släppa in sena mål. Inte förs efter halva säsongen spelad märkte jag att det började lossna för oss och sakta men säkert kunde vi lämna nedflyttningsstriden. Det blev en klart godkänd niondeplats. Förhoppningsvis kan våran unga trupp bräcka denna placering till nästa säsong.
MÅL: Melker Thorstensson, Sverige, 16 år (EP/NY)
OYB: Isack Nanuseb, Sverige, 22 år
MB: Wille Sörensen, Sverige, 22 år (EP)
MB: Arhur Gregory, Sverige, 16 år (EP/NY)
MB: Emil Björnström, Sverige, 30 år (EP)
OYB: Dencil Nanuseb, Sverige, 20 år (EP)
MC: Tobias Stridsman, Sverige, 23 år (EP)
MC: Daniel Jonsson, Sverige, 16 år (EP/NY)
HY: Filip Daunfeldt, Sverige, 31 år (EP)
ANF: Stefan Jernberg, Sverige, 16 år (EP/NY)
VY: Gibson Bardsley, USA, 33 år
Jordan Veretout som Mezzala, wow. Han gör vad han vill på min nuvarande save.
Är Stöde IF. Började i Div2 Norrland som jag vann på den sista dagen. Nu under andra säsongen leder jag Norrettan på 50p(samma som Akropolis, men med +7 mer än dom) med 7matcher kvar. Dusan Duric rockar på mitt mittfält. 22matcher, 3mål, 12assist och ett snitt på 7.60.
En fråga jag har dock. Är det en bugg att jag inte är med i Svenska Cupen? Tänkte att det kanske hade något med ranking/rykte första säsongen, men är inte med under den andra heller och upptäckte att "gråa" lag är med.
Edit: Så jag vann Norrettan före IF Karlstad, då Akropolis gick ner sig totalt och vann 1 av sina 6 sista. Följer inte med Stöde till Superettan, utan tackar nej till en förlängning, då dom vägrar att ändra status till pro. Sökt jobb sista 2månaderna, och fått nobben av alla lagen i 3. Liga, Conference League/South/North och Serie C.
Edit2: Blev tydligen kvar i Stöde. Går inte att få jobb någonstans. Inte ens hos Albino-Leffe!!
AlbinoLeffe: Du verkar lovande, men spelar inte för fasta situationer.
Landskrona: Du signar spelare under 23, men nej tack.
Testade även att söka div1/2-jobb, men ingen ville ha mig där heller.
Visst att det skulle vara svårare att byta upp sig, men jag kan inte ens byta ner eller i sidledes.
Skulle tro att ett Landskrona som precis klarade kontraktet eller Halmstad som ramlat ur Allsvenskan skulle vara intresserade av en manager som vunnit back-to-back uppflyttningar utan vare sig lönebudget eller transferbudget.
Spelar med IFK Göteborg. Efter 3 säsonger kontaktar Marseille mig. Jag väljer att hoppa på, och har på intervjun sagt att jag helst vill ta över när min säsong är slut (hade en match kvar i allsvenskan samt 3 matcher i CL). När de sedan erbjuder mig kontrakt och jag skrivit på så börjar det gälla om i november 2025, dvs om 1 helt år. Känns ju sådär roligt...
@persler Du glömde inte titta på när kontraktet skulle börja gälla vid kontraktsförhandlingarna?