Kör med Lazio och är i januari fönstret säsongen 2026/2027, det har gått långt över förväntan med min 4-3-1-2 formation som genom åren gett Immobile två guldbollar i Europa. Tre stycken Scudetti(Scudettos?) och ytterligare tre topp tre placeringar i ligan men det är i cupspelet vi har imponerat som mest. Fyra stycken Coppa italias med tre i rad 2024, 2025 och 2026. Värt att notera är också att vi har kommit till final även de år vi inte vunnit hela turneringen. Förra säsongen var jag i min första CL-final på något FM men när jag satt där finklädd på juldagen fick jag se mig besegrad av ett Chelsea lett av Jon Dahl Tomasson av alla tränare.
Luis alberto, Immobile, SMS och Strakosha har alla vart med sedan starten och ligger alla även på över 300 matcher vardera. De har dock blivit till åren och Immobile får se matchen från sidan allt oftare, snart är det de andras tur också är jag rädd för. När det kommer till viktiga kuggar i truppen är Isak Bergmann Johannesson en sådan, jag köpte han för under 50 miljoner första säsongen och han har sedan dess blivit en väldigt välrundad spelare. Han började som vänstermittfältare men då jag redan hade Szoboszlai där så gjorde jag om han till en CM/COM, Erik Hamrén hade andra planer i Islands landslag och spelade Isak som vänsterback vilket betyder att han nu spelar en mängd matcher per säsong men även en mängd olika positioner. Min absoluta favorit är något otippad kan man tycka när jag har spelare som får lag som Liverpool att vilja öppna den stora plånboken. 21-åriga Qendrim Jusufi är en Newgen som kom med första ungdomskullen och var en halv guldstjärna i betyg och 2,5 i potential. Jag tyckte det var coolt att ha en till lång striker från Kosovo som jag kunde låtsas vara Vedat Muriqis lillebror så jag trodde på han och nu har det betalar sig. Förra säsongen var han en supersub som även gjorde vårt enda mål i CL-finalen men iår, iår har han i stort sett petat Immobile och gjort 14 mål på 10 matcher. Med 195 cm, 87kg, 16 i acceleration, avslut samt fart är han en perfekt striker för mitt system.
Just nu laddar jag upp för två semifinaler i Coppa Italia mot Roma och sedan två matcher i CL-slutspelet mot Dortmund samtidigt som jag rådfrågar Q.Jusufi om allt mellan himmel och jord:))
Säsongen är nu färdigspelad och mycket har hänt. Coppa italia vanns på straffar mot Inter efter 10 satta straffar från vardera lag, i ligan var det Inter som var det stora hotet också men i näst sista omgången kunde 34-årige Luis Alberto göra enda målet i matchen mot Inter. En 4-0 kross i sista matchen mot ett Napoli som nu harvar på fel halva av tabellen betydde att ännu en parad genom Rom fick planeras. Att dessutom få ihop 100 poäng visar på att vi gör något rätt iallafall.
Champions League är dock det viktigaste och efter att ha slagit ut Dortmund utan besvär fick jag tuff kvart mot Manchester United men det slutade med att italienarna gick till semi i slutändan. Där var det exakt repris på förra året där vi hade Real i semi samt att den andra semin var Chelsea-PSG. Förlust på bernabeu i första matchen men det gjorde inte mycket då Olimpico har avlyssningsapparater i bortalagets omklädningsrum. Vi läste Real som en bok och gick segrande ur striden vilket betydde att vi skulle möta PSG i finalen på London stadium.
Det började bra med ett frisparksmål av Luis Alberto som gjort det till en vana att prestera när det gäller. På en av fransmännens otaliga hörnor blev det dock mål av en engelsman med långt namn och hög prislapp. Matchen stod sedan och vägde till den 85:e minuten när inbytte Calabrese på högerbacken får in ett markinlägg till Qendrim Jusufi som ställt sig 2 meter från mållinjen. Jusufi styr in bollen och segern var ett faktum!
Trippeln är nu fixad och nu återstår det att se vad som blir nästa steg, jag har vunnit allt jag kan vinna och även avgjort CL-final där sista målet var helt egna produkters förtjänst. En säsong till stannar jag iallafall sedan kanske man får byta lag för ny utmaning:)
Har precis köpt spelet och startade en save med Nantes FC. Har köpt Matias Arezo, Nico Rovella, Manuel Ugarte än så länge, främst pga vad jag läst här och på fmscout. Har lite funderingar kring scoutingen på spelet, har inte spelat FM sedan FM16.. Det känns som att scouterna inte riktigt understryker potentialen på spelarna i det här spelet, jag scouter väldigt många talanger men det är få av dom som får över 3, 3,5 stjärnor av scouterna (Thiago Almada ett bra exempel) och det är spelare som jag läst på forum är världsklass inom någon säsong.
Det är även en hel del nytt känns det som vad gäller träningsupplägg att ta sig an, där kommer det nog ta ett gäng timmar. Ni som brukar få bra utväxling på era talanger i FM21, hur hårt brukar ni träna dem? Hittar än så länge inte heller funktionen där man kan be assisterande tränaren att fördela träningsrollerna på bästa sätt hos personalen.. Någon som kan bidra med tips där?
Och sist men inte minst, någon som vill bidra med bild på vilken form av databasinställning ni brukar ha när ni startar spelet? Ligor som laddas, vilka som ni håller som spelbara osv för att få med så många spelare som möjligt.. Jag har med Argentinas liga men bara som "visas endast" vilket räckt tidigare men nu finns knappt några spelare där ändå vilket jag saknar då jag vill åt endel av de talangerna som jag vet finns där.
@richard-ostlund jag brukar köra med en large databas, sen kanske 7-8 spelbara ligor. Tar endast högsta divisionerna förutom i det landet jag ska spela. Jag har bara spelat i europeiska ligor så jag väljer ju dom större ligorna där och sen kanske skottland tex om jag spelar nåt lag from UK. Jag vill gärna att spelet ska gå ganska snabbt så det får räcka för mig, det kommer ju ändå fram en mängd talanger från hela världen tycker jag.
Scoutingen brukar jag välja att styra själv, försöker få bra scouter från olika länder sen skickar jag dom för att söka på spelare som är högst 18-19 år med very good i potential. Kan även göra player search själv, man kan välja att söka efter dolda värden och få fram dom som har högst potential på det viset.
Dynamo Dresden.
Det är dags för en östtysk mästare. Valet föll på dresden då jag dels varit i staden, som jag gillar. Samt att trycket på deras matcher verkar vara otroligt.
Säsong 1 gick jag upp till zweite genom att ta andraplatsen bakom KFC Uerdingen. Åkte i andra omgången av cupen mot Gladbach. Två lån löstes annars inga övergångar.
Sitter I uppstarten på säsong två och letar unga fynd, gärna gratis som kan utvecklas i andraligan och ta mig upp säsong 3 till Bundesliga.
Allt gott!
Avslutade just 2026-2027 säsongen med Atalanta. Vann Serie A, TIM Cup och Supercoppa TIM. Reståg i semin i CL mot Liverpool på borta mål efter en episk returmatch hemma där vi vann med 5-3 men fick ju stryk borta med 2-0 så det räckte ju inte. Går nästan lite för lätt inhemskt men CL är tuffare, vunnit två gånger än så länge. Mot Benfica 2021-2022 där dom fick en utvisning ganska tidigt dessutom. Andra vinsten kom 2024-2025 mot Chelsea efter straffläggning.
Nu är det dags att släppa två ikoner, Neymar och Malinovskyi. Neymar har haft fem fina säsonger här nu, håller egentligen fortfarande hög klass men jag har ersättare på plats redan så han får åka hem å lira i Brasilien. Släppte målsprutan Luis Muriel efter förra säsongen vilket satt hårt inne för han har blivit min favorit på det här spelet men jag har en hygglig ersättare här som verkligen exploderade den här säsongen ?
Funderar på att dra igång en save med Athletic Bilbao! Alltid ett roligt lag att köra med.
Hade det varit utav något värde som en save-rapport?
"Say it loud, say it clear, refugees are welcome here!"
- FC St Pauli
Tagit mig an Grande Torino (som för övrigt går riktigt dåligt IRL)
Spelade första halvan med en 5-3-2 och defensiven satt ordentligt. Vi var obesegrade i ca 10 raka med massa uddamålsvinster. Spelet började harva i december så bytte till en 4-3-1-2 och av någon konstig anledning leder vi Serie A då alla stora drakar krisar. Det här FM'et känns för övrigt som att formen är OP. Vi bara glider vidare på formen och tar båda bra men också riktigt ovälförtjänta vinster/kryss. Ekonomin är inte den bästa och mina formtoppade spelare drar till sig uppmärksamhet så jag förbereder mig på en redig baksmälla.
Försökte mig på en save med Grande Torino också. Dock på FM16. Har haft ett gott öga till dem sedan dess ?
Försökte mig på en save med Grande Torino också. Dock på FM16. Har haft ett gott öga till dem sedan dess ?
De är värda en save! Stabilt försvar med ett dugligt mittfält och vassa anfallare. Höga löneposter men potential och historia finns 🙂
Det kommer bli jämnt i år, när samtliga topp-5 ligger på samma poäng efter en tredjedel av säsongen spelad.
Malaga CF
Inför säsong 30/31
Vi har lyckats med att vinna ligan 3 år i rad, där emot har det gått riktigt dåligt i CL. Vi har tagit oss vidare från gruppen, men där här det blivit stopp i första utslagningsrundan... även där tre år i rad. Senast så vann vi borta mot Porto med 0-1, men hemma blev det förlust med 0-5. Porto som säsongen innan vann hela turneringen.
Vår trupp är ung och talangfull, där vi har 4 egna produkter i elvan, och många fler på gång. Vi fick precis in en "bra grupp" med unga spelare i slutet av förgående säsong, där det ser ut som att 3-4 spelare kan eventuellt utvecklas och ta sig upp till a-laget enligt våra scouter.
En annan intressant grej är att vi ska flytta in i ett nytt stadion i slutet av nästa säsong. "Duda Park" som den heter, efter klubblegendaren Duda, som kommer att rymma 42,555 åskådare, där nuvarande "La Rosaleda" rymmer 30,000.
Jag slåss varje säsong om att norpa dom finaste talangerna på jordklotet, men Man City, Man Utd, Liverpool, Chelsea, samt PSG och Bayern, har alla större dragningskraft. Jag har fått tänka om lite, och värva dom redan i mars när dom kommer upp i ungdomslagen. Just nu har vi mellan 20-30 spelare i u19 laget, dvs spelare från 15-18 år gamla, som potentiellt kan bli absoluta världsstjärnor! Ska bli spännande att utveckla spelarna då vi siktar på att bli den bästa talangfabriken i Europa!
Forts grande torino: vi avlutade första halvan av serien som vintermästare och klamrade oss fast i toppen och höll oss kvar där tills sista 10 matcherna då "raset" kom. Lyckades behålla skärpan och slutade 4a och får spela CL nästa säsong. Sirigu höll 20 nollor. Nu väntar en jobbig transfermarknad då styrelsen ger oss knappa 93 miljoner kronor och hoppas på topp 6 placering, spela väl i CL-gruppen och nå slutspelet i italienska cupen.
Det här är min första save med ett lag i Europas toppligor och stör mig på skambuden man får på spelare som presterat bra och har långt kontrakt. Tidigare FM (17/18) var buden ofta mycket generösa. Kanske är lite mer verklighetstroget så här iofs..
AZ Alkmaar
Säsong 1 (2020/2021)
Min första säsong på FM21 gick fruktansvärt bra! Vi vann serien på 83 poäng och 69-23 i målskillnad. Bäst i laget var vår fantastiska anfallstrio Jesper Karlsson, Myron Boadu och Calvin Stengs som tillsammans gjorde 34 mål.
Vi gjorde några värvningar under säsongen av ett par talanger för att spetsa till b-truppen som spelade, och vann, andradivisionen. Den enda vi värvade in till a-laget var AIKs vänsterbackstalang Eric Kahl för 17 miljoner kronor, och Isak Pettersson på free transfer från Norrköping.
Halva laget är på gång till nya klubbar så det ska bli spännande att se till nästa säsong vilka vi kan behålla.
(PS. Hur lägger man till bilder i inlägget?)
@friggan skaffa imgur, posta bilderna där och kopiera dem sedan över till ditt inlägg 🙂
Who has two thumbs and doesn't give a crap?
Lirat halva säsongen med Roma. Ligger 3:a och är vidare i Europa League.
Slog Juventus i senaste ligamatchen med 7-4 ?
Bohemians FC
Irländska premier League
Bakgrund
Kör en karriärssave, började i ett lokalt division 2-lag, tog mig upp till superettan. Fick sparken efter att ha hamnat på nedflyttning(?!) , packade väskan och drog vidare till Costa Rica som förbundskapten. Tog Costa Rica till VM-Kvar och åkte ur kvalet med dunder och brak, valde själv att hoppa av efter kvalet. Efter en tid som arbetslös fick jag ett jobb i Irländska huvudstaden Dublin, för den "eviga tvåan" Bohemians. Som är stadens mindre lag till förmån för Shamrock Rovers.
Irland har en relativt dålig dragningskraft, jag får satsa på division 2-3 spelare (ie Superettan/Division 1) eller spelare med utgångna kontrakt som vill ha mindre än 150,000 kr p/m.
Sen första dagen så har taktiken varit given, Tikitaka med kontroll över bollinnehavet och mycket fokus på mina centralamittfältare. Collins Tanor anslöt från Manchester City, Jesper Hagman från Östersund och William Hondermarck från Swansea fick bli grunden till mitt mittfält, yttermittfältarna har bytts ut över tid, men dessa tre har varit givna från starten tills den dagen de lämnar.
Dylan Kane och Dave Carr
Regens
Dave Carr är en egen produkt men såldes innan jag tillträdde till titelkonkurenten Dundalk vilket ledde till att jag fick köpa tillbaka honom andra säsongen för 3.5 miljoner kronor.
Carr har i flera säsonger fått konkurrera för sin plats och detta är väl egentligen första säsongen som han är ohotad nu när hans konkurenter Dawson Devoy lämnat för Barnet och Ashley Nadesen lämnat för Grimsby.
Dylan Kane kommer från Waterford. Han gjorde en otrolig första säsong i Waterford vilket gjorde att jag kände mig tvungen att värva honom och skola om honom från anfallare till högermittfältare, prislappen aningen hög för min ekonomi 6.5 miljoner kronor, men han har varit värd pengarna.
Idag
Har plockat hem fyra ligatitlar på fyra säsonger med klubben och jagar min femte nu . Första åren körde jag med truppen med några få free transfers och för första gången nu så kan jag öppna plånboken och värva spelare för upp till 36 miljoner kronor, men jag satsar fortfarande på billiga lösningar. De fyra första säsongerna låg fokuset på att ta hem ligan och de inhemska cuperna. Till denna säsong så har jag spenderat rekordsumman 9 miljoner kronor för att satsa på Europaspel!
Förra säsongen åkte vi ut i andra kvalrundan mot Quarabag på Bortamål. Denna säsongen ligger målet på gruppspel.
Europaspelet kommer ganska sent in på säsongen, så min plan är att spela bästa möjliga 11an nu för att sen ha råd att vila spelare och förlora några ligamatcher till förmån för Europamatcher, men att ändå ha försprånget så jag tar hem ligatiteln.
Fokuset ligger på att värva free transfers med låga lönekrav, därefter irlänska spelare och framförallt regens.
Uppdaterar med bilder lite senare.
@friggan skaffa imgur, posta bilderna där och kopiera dem sedan över till ditt inlägg 🙂
behövs det ingen kod? [img] [/img] tror jag det var på förra sidan.
Jag har hunnit med två säsonger med AIK.
Säsong 1.
I svenska cupen åker jag ur gruppspelet efter att ha torskat borta mot Mjällby med 2-1. Ett kryss hade räckt men Mjällby var galet effektiva och vi sumpade chans på chans.
I Allsvenskan gick det initialt bra. Jag förlorade inte en enda match förrän i omgång 16. Innan dess hade jag 15 matcher med 8 vinster och 7 oavgjorda. Det märkliga var att jag släppte in väldigt många sena mål. Mot Göteborg släppte jag in kvitteringen i den 96 minuten, mot Häcken kom kvitteringen i den 95 minuten, mot Elfsborg kom kvitteringen i den 94 minuten och mot Malmö kom kvitteringen i den 96 minuten. Detta var ett återkommande tema under säsongen och jag slutade på en 3e plats efter att ha förlorat mot Norrköping i den sista matchen. Vinst där hade givit ett SM-guld, men torsk blev det och Malmö kunde knipa första platsen två poäng före mig och Norrköping kom 2a, en poäng före mig. Det var en poängmässigt svag säsong där Malmö vann på 59 poäng. Jag gjorde flest mål, släppte in minst och förlorade minst matcher, men jag hade flest oavgjorda matcher (12) som kostade mig guldet.
I Europa League kvalet (nåddes tack vare att Malmö vann svenska cupen och AIK kom 4a 2019) åkte jag ut i den sista kvalomgången med totalt 3-1 mot portugisiska Rio Ave. De var det bättre laget och vann helt rättvist.
Den stora överraskningen för säsongen var tvivelsutan Paulos Abraham. Jag började säsongen med ett 4-3-3 men efter att ha torskat en träningsmatch mot Sirius i Maj med 6-1 fick jag nog och började experimentera. I 4-3-3 formationen spelade Abraham som högerytter men gjorde knappt några poäng. Den nya formationen blev 5-3-2 med Wingbacks och en central offensiv mittfältare där Abraham och Nabbe fick vara anfallare. Paulos fick rollen som Offensivt spelande forward, och herrejösses som han producerade. På 28 allsvenska matcher blev det 23 mål och 9 assister. Det märkliga var att det fanns absolut noll intresse för honom efter säsongen och jag tackade högre makter för det.
Spelarförsäljningar under och efter säsong 1:
Eric Kahl till Man Utd för 23 miljoner, om klausulerna uppfylls kan det bli 70 miljoner. Ett lågt bud med Eric ville verkligen gå till de och jag ville inte stoppa honom.
Nyförvärv under säsong 1:
Mai Traore från Vasalund. 400k kostade han och fick agera backup.
Marko Nikolic från Vasalund. 500k kostade han och fick agera rotationsspelare.
Sigurd Grönli från Tromsö för 80k. Kom in på sista dagen under sommarfönstret. Fick spela 12 matcher och gjorde det helt ok. Agerade brandsläckare då jag hade många skador på mittfältet.
Lucas Forsberg från Sollentuna för 95k. Ersätter Lundström som släpptes efter säsongen.
Nyförvärv inför säsong 2.
Axel Björnström för 3.5 miljoner. Sirius åkte ur och Axel får ta över efter Kahl.
Astrit Selmani för 5.25 miljoner. Hade en väldigt svag säsong i Varberg där han bara lyckades göra 3 mål på 27 matcher. Med bättre medspelare hoppas jag på en mycket bättre utdelning.
Isak Petterson hade inget intresse från utlandet och skrev gladeligen på för oss för i mitt tycke en skamlön på 80k i månaden. Ett kap.
Noah Sonko Sundberg för 2.75 miljoner från Östersund som åkte ur. Välkommen hem Noah!
Robin Simovic värvades in som ersättare för Henok som fick gå i pension. Henok var mest skadad så Simovic kommer att få en back-up roll.
Spelartapp inför säsong 2:
Budomir, Lundström, Henok och Stamatopoulos imponerade inte och fick inte några förnyade kontrakt.
Säsong 2.
Svenska cupen blev återigen en besvikelse. Jag gick vidare från gruppspelet men åkte ut direkt efter mot Malmö där de avgjorde matchen i den 89 minuten.
I Allsvenskan var det inget snack om vilket lag som var mest taggade. Vi började med 9 raka vinster där Selmani, Abraham och Nabbe hade lekstuga. Nabbe fick ta ett kliv ner som offensiv mittfältare medan Selmani hade rollen som pressande forward anfall. Abraham hade givetvis rollen som offensivt spelande forward. Efter den grymma starten flöt det på och vis slutade på 1a plats med 73 poäng, 14 poäng före tvåan Malmö.
Abraham fick debutera i det svenska landslaget och vips hade han 15 utländska klubbar efter sig, men ännu har ingen velat lägga ett bud. På 23 allsvenska matcher blev det 17 mål och 6 assister. Han ser inte mycket ut för världen, men oj vad giftig han är i boxen.
Selmani hade en bra start med 10 mål på de 10 första matcherna. Sedan hamnade han i en ordentlig svacka och det slutade med 12 mål och 8 assist på 28 matcher. Självklart godkänt, men man fick mersmak efter starten.
I den första upplagan av Europa Conference League gick vi till gruppspel. I kvalomgång 2 lottades vi mot Borac från Bosnien där vi gick vidare med total 4-1. I kvalomgång 3 fick vi möta CSKA-Sofia från Bulgarien. En enkel match som vi vann med 7-0 totalt. I kvalomgång 4 kom nitlotten. Vi fick självaste Bayer Leverkusen, ett av de svåraste motstånden vi kunde få. Vi började på hemmaplan och jag blev förvånad över hur tama Leverkusen såg ut. Lite hopp fick man och mer hopp fick jag i den 48e minuten när Selmani gör 1-0 vilket blir slutresultatet. I returen en vecka senare var jag hoppfull men jag räknade med att åka ur med dunder och brak. Leverkusen såg ut som ett helt annat lag och fullkomligt maler ner oss. Isak Petterson står dock emot bra med resten av laget. I den 70e minuten gör dock Leverkusen 1-0 och jag känner lite tack och godnatt. Vi hade inte haft något under hela matchen och det såg inte ljust ut. Direkt efter 1-0 målet byter jag ut Nabbe, plockar ner Abraham som offensiv mittfältare och in kom mitt nyförvärv från Thailand, Suphanat Mueanta. I den 95e minuten kvitterar Suphanat och varken jag eller supportrarna på plats kan tro sina ögon. Leverkusen gör 2-1 i den 96e minuten men med de kvarvarande 30 sekunderna hinner vi inte göra mer än avspark innan domaren blåser av matchen. Europa här kommer AIK!
I gruppspelet lottas vi mot Sevilla, Honka och Partizan Belgrad. I nuläget ligger jag 2a i gruppen efter vinst mot Honka och Partizan och en uddamålsförlust mot Sevilla.
Nyförvärv under och efter säsong 2:
Suphanat Mueanta från Buriram Utd i Thailand. 8 miljoner kostade han och han är värd varenda öre. 14 allsvenska matcher varav 5 av dessa som inhoppare gav 12 mål och 2 assister. Totalt i alla tävlingar blev det 10 starter och 8 inhopp med 16 mål och 3 assister. Värvades som Abrahams ersättare när Abraham väl drar då jag inte räknar med att han är kvar efter denna säsong. Jag kör en stor databas med spelare från högstaligorna på alla kontinenterna.
Axel Wallenborg från BP för 2.75 miljoner. Ska ersätta Otieno på sikt. Otieno har inte riktigt tagit steget till en bra allsvensk truppspelare och jag tänker försöka göra mig av med honom
Spelarförsäljningar under och efter säsong 2:
Mikael Lustig. Vid en kontraktsförlängning lovade jag Micke att vi skulle utmana om titlar denna säsong, men efter uttåget i svenska cupen blev han förbannad och krävde att bli såld. 1 miljon betalades av Sturm Graz.
Marko Nikolic blev utlånad till Jahn Regensburg i tyska andraligan under första halvåret där han gjorde det helt ok. Strasbourg blev så pass imponerade att de gav 7 miljoner för honom. Då jag inte ser honom som mer än truppspelare i AIK så unnade jag honom ett utlandsäventyr.
Som en bonus skickar jag även med en screenshot på guldklimpen Paulos Abraham