DJURGÅRDENS IF | SÄSONG 1
ÖVERGÅNGAR | 3 IN - 8.5 MILJ | 3 UT - 2.75 MILJ
ASTRIT SELMANI, VARBERG, 7 MILJONER | ELIAS ANDERSSON, SIRIUS, 1.2 MILJONER | ISAK HIEN, VASALUND, 225K
ELVAN | 4231 | OFFENSIVT
BRÅTVEIT | WITRY - BERG - UNE LARSSON - AUGUSTINSSON | ULVESTAD - KARLSTRÖM | RADETINAC - ERIKSSON - CHILUYFA | SELMANI
Börjar bli lite av en tradition av inleda nya FM-upplagor med en DIF-save och så blev även fallet i år. Målsättningen är att bli "ett nytt Rosenborg" där vi ständigt når Champions League-gruppspel och blir en nordisk gigant. Detta genom att försöka spela realistiskt med mycket nordiska influenser kryddat med många egna talanger samt några afrikanska guldkorn, som DIF har varit ack så framgångsrika med att hitta under det senaste decenniet. Jag klev in i maj månad med förhoppningen att dels vara med i ännu en guldstrid men dessutom kvala oss hela vägen in till Champions Leagues gruppspel när den första säsongen skulle summeras. Så hur gick det?
ALLSVENSKAN | Andraplats | 61 poäng | +42
Fram tills den sextonde omgången var det guld och gröna skogar. Obesegrade och må hända med några kryss för mycket, men likväl en betryggande sjupoängsledning för vårt blårandiga segertåg. Men därefter när det började nalkas ännu hårdare matchande i form av att CL-kvalet klev in i bilden, började vi spåra ur stundtals med några bittra poängtapp mot motstånd som vi absolut bara ska slå. Tillslut hade 08-rivalen Hammarby sprungit om oss och då spelade det ingen roll att vi slog dem i den sista omgången med förnedrande 5-0.
CHAMPIONS LEAGUE | Trea i gruppen
För första gången i klubbens historia gick vi till Champions League-gruppspelet efter att Qarabag (1-0 e.f), Omonoia (3-0), Astana (4-0) och tillsist Celtic (1-0) besegrats. Det sistnämnda mötet var det enda dubbelmötet och kunde tillsist avgöras så sent som i den 89:e minuten, då nyförvärvet Astrit Selmani, slet sig loss och placerade in målet som gav oss 168 miljoner kronor. Ett redan nu klassiskt mål.
Väl i gruppen handlade det endast om att hålla ned siffrorna när det nalkades möten mot Bayern München och FC Barcelona, för att sedan gå för segrarna mot Dinamo Zagreb för att nå en tredjeplats och således Europa League-slutspelet. Förlust gånger två mot de förstnämnda, medan full pott räckte mot Dinamo för att klara av vårt mål. Under vintern 2021 drar vårt EL-slutspelet igång.
VAD HÄNDER HÄRNÄST?
Med en bit över 250 miljoner hos banken finns det oändligt med möjligheter. Tränings- och ungdomsanläggningen skall förbättras för runt omkring 60 miljoner kronor, därefter väntar ett troligtvis lugnt transferfönster. Sedan tidigare är det klart att Fredrik Ulvestad lämnar klubben, men i övrigt kommer det handla om att behålla kvar frontfigurerna i föreningen ett tag till. Detta för att maximera våra chanser att slåss om guldet även nästa säsong. Spelare som Aslak Witry och Edward Chiluyfa lär vara eftertraktade, men än så länge har buden uteblivit. En sak som däremot är säkert är att det ansluter minst tre nyförvärv till nästa säsong, då vi redan i detta nu har gjort klart med tre bosmanvärvningar från våra konkurrenter i Allsvenskan. Mer om detta i nästa säsongsuppdatering. Stay tuned!
Låter intressant! Vilka spelare ska du försöka värva in härnäst? ?
Spezia Calcio
Första säsongen
10:e Plats
Lånade in Giacomo Raspadori från U.S. Sassuolo Calcio som just är min samarbetsklubb
37 Matcher 24 mål blev det totalt För Raspodori. Stor del till att man sluta på så fin position i Serie A.
@zxc Har fyra värvningar mer eller mindre klara i detta nu, där tre utav dessa även ryktas jagas av DIF irl. Kan du gissa på vilka?
Läst att DIF jagar Elias Andersson & Axel Wallenborg. Men en tredje kommer jag inte på.
Liten update från min save med Paris FC. Första säsongen gick ju som en dröm, tippad 13:e men knep en kvalplats till Ligue 1. Gick åt helvete direkt där dock.. men sånt är livet och så även FM. Den lilla update jag egentligen vill dela med mig av dock är från ligacupen:
Coupe de France säsong 1:
- styrelsens mål: nå omgång 10 minst.
- Lottning omgång 9: PSG... suck!
- Omgång 9: Ja ja, i ett derby kan väl allt hända. Och visst gör det väl det, matchen går till straffar, och nu börjar till och med jag tro på det. Men efter att vi bränt 2 av 3 straffar inser till och med jag att det kan bli svårt. Tack och bock för PFC. Ridå ner!
Coupe de France säsong 2:
- styrelsens mål: nå omgång 10 minst.
- Lottning omgång 9: PSG.... men va ända in i FAAAN!!?? Är det möjligt? Är det rimligt? suck...
- Omgång 9: jag skiter i det här, roterar laget, försöker döda allt vad matchtempo heter, och hoppas på det bästa... eller? Min asstränare föreslår en startelva varpå jag tänker: "okej, vi kan väl testa din idé då". Och visst fan kontrar vi in 1-0 och dödar sen matchen totalt! PSG har sin beskärda del målchanser, men vi löser det. Hej omgång 10 och hejdå PSG! Men VIKTIGAST av allt, PSG missar en titel denna säsong.
Lottning omgång 10: Monaco... Nä men nu måste du väl skoja, helt på jävla riktigt!? AAAH!
Ja ja, ska man vinna så måste man slå de bästa lagen heter det väl?
To be continued.
Helvete vad många omgångar det är i dem franska inhemska cuperna ?
@zxc Du är inte fel ute! Thern och Fallenius är andra namn som DIF ryktats jaga i verkligheten. Nien, som jag redan värvat, en annan.
Kör med IFK Göteborg och har precis spelat klart andra säsongen. Första säsongen lyckades jag vinna allsvenskan sedan MFF helt klappat ihop sista 6-7 omgångarna. Lånade in Lucas De Vega och Anthony Elanga. I sommarfönstret anslöt Astrit Selmani och Ragnar Sigurdsson. Ragges kontrakt gick ut, men 3 dagar innan han anslöt skadade han sig och missade resten av säsongen.
Andra säsongen lyckades jag ta mig till CL efter vinster mot bland annat Rosenborg, Olympiakos och FCK. I första matchen hemma mot Olympiakos körde vi helt över dom och ledde med 5-1 efter 70 minuter. Sen klappade vi helt ihop och de gick ikapp till 5-5. Lyckades dock vinna bortamatchen med 2-1.
I CL lottades vi mot Sporting, PSG och Real Madrid. Kul grupp. Lyckades kryssa hemma mot Real, resten förlorade vi. I allsvenskan gick vi starkt, men Hammarby gick också starkt. Slutade med en andraplats efter att ha hamnat på samma poäng och 3 mål sämre i målskillnad, surt!
Inför andra säsongen anslöt anfallaren Diego Boza, som stänkte in 14 mål under säsongen. På sommaren skrev Braut Tjåland på och gjorde stor succé, trots mestadels inhopp. Ändrade taktiken från en 4-4-1-1 till en 4-4-2 inför andra säsongen eftersom både Selmani och Söder öster in mål. De slutade 1:a och 2:a i skytteligan, men i slutet av säsongen gick jag ändå tillbaka till min ursprungliga 4-4-1-1 eftersom vi släppte in alldeles för mycket mål.
CL-spelet gav klirr i kassan och inför säsong 3 har jag lyckats sno åt mig Bergmann-Johannesson som var uppsatt på övergångslistan. Fler värvningar kommer det bli eftersom stommen med Bjärs, Wernbloom och Sebban börjar bli till åren. Ragnars kontrakt gick ut och han valde att lägga av, skrev på som tränare i U-19.
Imponerande, Persler!
Forest Green! avancemang första året genom kval till league one. den leder jag nu efter drygt 20 matcher. gick över till en rak 442 andra säsongen vilket har blivit en rejäl succe. försöker spela som united gjorde under sin storhetsstid.
PW
Spelade med ÖIS. Hann med att vinna SE första året och komma tvåa i AS andra året. Låg en poäng bakom Norrköping inför sista omgången där vi även mötte just dem. Torsk med 1-0..
Hade värvat ihop ett jävla monsterlag inför tredje säsongen. Så kom den senaste uppdateringen från Microsoft och f*ckade sönder hela datorn. Hejdå till den saven. Får se vilket lag jag väljer härnäst.
Har en så sjukt "konstig" save på G med Malaga för tillfället.
Säsong 20/21 -
Ingen märkvärdig säsong i segundan. Våran styrelse ville att vi skulle hamna på den övre halvan av tabellen, vilket vi också gjorde. Vår ekonomi va kass så vi kunde inte få in några spelare, utan lirade med det vi hade till vårt förfogande. Slutade 10a och åkte ur direkt ur copa del rey. Den enda riktiga glädjen va att vi fick in en hel del fina ungdomsspelare som förhoppningsvis kan bli något.
Säsong 21/22 -
Vi fick in en hel del fina spelare gratis till klubben, som bidrog med mycket rutin. Marockanska landslagsspelaren Amine Bassi från Nancy, Bröndby IF's islänska mittback Hermannsson, sydafrikanske löpstarke mittfältaren Lebohang Phiri, samt den blixtsnabbe Argentinske Juan Kaprof. Spelarna fick provspela för oss eftersom vi heller inte hade råd att scouta dom fullt ut, men imponerade och slog sig in direkt i a-laget. Dessutom så lånade vi in Arnau Comas och Hiroki Abe från Barcelona, och Fran Pérez från Tottenham.
Rutinen vi saknade hjälpte oss enormt, och vi kom etta i segundan! Men säsongens absolut största höjdpunkt - Copa del Rey! Vi slog Getafe i den tredje omgången, Real Madrid i den fjärde, Real Sociedad i den sjätte och Villarreal i semifinalen. I finalen väntade mäktiga Barcelona, och mycket riktigt så blev det spel mot ett mål... vi blev bombarderade i sisådär 120 minuter. Matchen tog oss till straffar där Jordi Alba missade den avgörande straffen, och titeln var ett faktum! Nästa säsong skulle vi alltså få spela i la liga, samt Europa League fotboll, vilket förhoppningsvis kommer ge lite mer klirr i kassan.
Säsong 22/23 -
Väl uppe i la liga så hoppades jag på att vi skulle kunna knyta till oss en del kvalitetsspelare, men icke sa nicke. Först och främst så kan vi fortfarande inte scouta utanför Spanien, men dessutom så är vår budget helt värdelös. Vi hade 70 miljoner att handla spelare för i början av säsongen, och nu vill våra nyckelspelare ha kontrakt som kommer knäcka våran lönebudget, eller så vill dom lämna till större klubbar. Problem redan från början.
Vi lyckades att knyta åt oss tre spelare gratis - Joao Pedro (Tondela), Milan Gajic (Röda Stjärnan), samt Mehdi Abeid (Nantes). In kom även Peque (Barcelona) samt Magallán (Sporting, tidigare Ajax försvararen). Det största nyförvärvet blev dock en regen vid namn Elton Santos, en 16-årig portugisisk offensiv mittfältare från CS Martimo som kommer att gå rakt in i startelvan.
Är i början av april och säsongen har gått... väldigt underligt. Vi hänger kvar med nöd och näppe i la liga, där vi blandar och ger så otroligt mycket att jag inte vet vad jag ska göra av mina spelare. Där emot så har vi gått som tåget i Europa League, där vi har vunnit exakt alla matcher vi har spelat. Vi gick vidare som etta i en grupp beståendes av Borussia Mönchengladbach, Ludogorets, och Trabzonsport, slog sedan Dynamo Kiev, och precis avslutat första mötet i kvarsfinalen mot Fenerbahce med en 3-0 vinst. Det ska alltså mycket till att vi inte lirar semi-final inom kort. Vi ligger för närvarande på 14e plats i la liga, men det skiljer bara 4p ned till nedflyttningsgränsen.
Det fattas bara att vi vinner Europa League och åker ur la liga för att denna koko säsong ska bli komplett.
Du är en riktig cuptränare, med andra ord ?
Hehe, vi får väl se nu... slog ut Fenerbahce med totalt 6-1, och ska möta RB Leipzig i semi. Är fortfarande 3p från nedflyttning, så det ska bli sjukt intressant att se hur detta slutar...
Första året med Sociedad, vinner ligan helt ofattbart! Kör KakiDaniels 442 taktik med 2 offensivt spelande forwards, vilket genidrag! Isak dundrar in mål och säljs med sin klausul, 830 mille till Spurs. Nu inne på andra säsongen och det är lite tuffare. Ligger 3a men det stora utropstecknet, Depay som jag signerade på free transfer, 19 mål på 12 matcher i ligan. Nu kämpar jag vidare med att gå vidare från gruppspelet i CL. Hörs!
Spelar just nu med IFK Göteborg(första säsongen[2020]) och har nu kommit fram till första transferfönstret. Just nu ligger jag etta i tabellen(21p på 10 matcher och 15 i ms) med Norrköping på andra plats(19p på 9 matcher med 5 i ms). Styrelsen har som mål att vi ska ligga i mitten så dom är väldigt tillfreds. Taktiken jag spelar med är en 4-2-3-1 där laget ska kontrollera bollinnehavet. Spelet ska byggas bakifrån, tempot är lågt och passningarna är korta. Samt att jag kör med återerövningspress och kontringsspel. Nu när det närmar sig transferfönstret är tanken att jag ska rensa lite bland breddspelarna och få in nya krafter. Läget som det är nu ser ut såhär:
Klara övergångar
UT:
- Affane(2,3m)
- Yusuf(34m + 13m i bonus)
IN:
- Ingen klar för tillfället
Övergångar jag jobbar för(Behöver inte vara detta fönstret)
UT:
- Sana
- Abraham
- Farnerud(Inte förlänga kontraktet)
IN:
- Max Svensson(Helsingborg)
- MB
- CM(Som ersättare för Yusuf)
- COM
Jag hoppas jag kan få lite tips på mittbackar, centrala mittfältare och offensiva mittfältare.
// Zeb