Meny Stäng

Share:
Notifications
Clear all

Vilket lag är du? Hur går det?

Sida 15 / 16

trashbag
(@trashbag)
Talang Admin

SV Horn säsong två

Säsong två i österrikiska andradivisionen med SV Horn. Vi inledde säsongen med endast två poäng på dom inledande fyra ligamatcherna men som vi flög i ligan efter det! Under en period hade vi 12 raka ligasegrar. Vi gick även till semifinal i cupen där Austria Wien blev för svåra. Nästa säsong har styrelsen som mål att vi ska klara oss kvar i serien och det ser jag som något vi bara ska klara av efter allt självförtroende vi skrapat ihop under denna säsong.

En hel del nya namn i säsongens elva. För det första så sålde vi högerbacken Bauer då 3,5 miljoner är alldeles för bra pengar för att tacka nej till i denna serie. Hela backlinjen förutom inlånade Lucho är ny. Sousa kom från Casa Pia, Aktas från Fortuna Sittard och Prokop från Austria Wien. Innerforwardsen är också dom nya. Sylla kom från Beira-Mar och Wallace från ligakonkurrenten Austria Lustenau. Brassen Wallace blev också vår näst bästa poängplockare i ligaspelet med sina sju mål och sju assist på 26(3) matcher. Men bäst denna säsong och skytteligavinnare igen blev rutinerade Patrik Eler. Otroliga 27 mål och sex assist blev det på 30 ligamatcher. Vi har redan tre nya bosmanspelare klara inför nästa säsong och det lär inte bli tråkigare att gå igenom utbudet nu efter att vi gått upp till högstadivisionen.

This post was modified 3 månader sedan 3 times by trashbag

SvaraCitera
trashbag
(@trashbag)
Talang Admin

LASK Linz säsong 3

Nemen vad nu? Jo det blev så att mitt kära SV Horn tog österrikiska högstaligan med storm. När det var dags för vinteruppehåll låg SV Horn på finfina tredjeplats. Då kom en av dom stora klubbarna, LASK Linz, i landet och knackade på dörren. Man låg på en niondeplats och hade precis sparkat Roland Nilsson(!). Det var inte så mycket att fundera på. Denna sparningsfil går ut på att jag ska vinna högstaligan i flera länder och jag har mycket större möjligheter att göra det med LASK Linz än med SV Horn så det blev klubb-byte mitt i säsongen för mig. Eftersom klubben låg en bit ner i tabellen var styrelsens förväntningar att vi skulle undvika nedflyttning.

Det gick ju dock mycket bättre än så! Jag ska vara ärlig och säga att det inte blev någon strålande inledning men när vi hittade formen och lyckades klämma in oss i mästerskapsserien så steg vi där från en femteplats till en andraplats. Det är så att efter dubbelmöten mellan alla 12 lag så delas serien in en mästerskapsserie och en nedflyttningsserie. Och vi lyckades alltså klämma in oss i den förstnämnda och sedan stiga där under slutet av säsongen.

I cupen åkte vi ur i kvartsfinal medan vi i Europa Conference League lyckades gå till semfinal. Väl där blev Everton för svåra. Engelsmännen förlorade dock finalen mot Milan senare. SV Horn klarade sig kvar med tanke på att man kom med i mästerskapsserien men väl här blev man en slagpåse. Nästa säsong är styrelsens mål att vi ska ta oss till mästerskapsserien igen och det ska inte vara några problem. Kan vi kanske utmana om titeln till och med?

Säsongens elva i LASK Linz enligt ovan. Det är en spelare här som jag plockat in och det är Ullmann på vänsterbacken. Det första som hände var att jag fick bud på 75 miljoner kronor vardera på dom två bästa vänsterbackarna och på 125 miljoner vardera på två av dom bästa mittfältarna. Jag accepterade alla bud, vänsterbackarna stack medan mittfältarna stannade. Alltså cashade vi in 150 miljoner kronor i januari. Jag ersatte då med tidigare nämnda Ullmann samt ytterligare en österrikisk spelare vid namn Jonathan Scherzer. Dessa kostade tillsammans 50 miljoner kronor, alltså en tredjedel av det vi fått in.

Annars i startelvan så är det kul att se Marko Raguz ta en plats. 24-åringen har varit en del av A-laget sedan 18-årsåldern och har växt ut till en viktig del av laget, kul att se! Bästa poängplockare i ligan blir innermittfältaren Peter Michorl. Michorl som varit i klubben sedan 2014 gjorde tre mål och 11 assist på 20(5) ligamatcher. Ekonomin i LASK Linz är så mycket bättre än i SV Horn så jag tror att jag kan bygga ett lag som kan utmana om titeln inom en snar framtid.

This post was modified 3 månader sedan by trashbag

SvaraCitera
trashbag
(@trashbag)
Talang Admin

LASK Linz säsong 4

Dags för den fjärde säsongen på den här sparningen där jag ska försöka vinna högstaligan i alla centraleuropeiska länder (Belgien, Frankrike, Italien, Nederländerna, Portugal, Schweiz, Spanien, Tyskland och Österrike). Förväntningarna från styrelsen var att vi återigen skulle sluta topp sex och därav delta i mästerskapsserien i slutet av säsongen. I Europa var det lite mer diffusa förväntningar och efter att ha sett lottningen hade jag själv inte så höga förhoppningar.

Vilken ligasäsong det blir. Vi har verkligen cementerat oss som det näst bästa laget i landet. Däremot är avståndet till Red Bull Salzburg fortfarande stort. Av våra fyra förluster denna säsong är tre just mot jätten från Salzburg. Men det är bara jämföra vår målskillnad och poäng från föregående säsong och inse att vi har något stort på gång i Linz. Det är bara försöka vara smart på transfermarknaden och så tror jag att vi kan vara överst i tabellen inom någon säsong. Till kommande säsong är styrelsens mål att komma topp tre och det ska vi klara av.

I Europa blev det lite stökigt. Vi går in i andra kvalomgången där vi slår ut Genk på bortamål. Sedan har tyvärr Sporting från Lissabon total lekstuga med oss. 4-9 totalt över två matcher säger en del om att vi inte riktigt kan mäta oss med erfarna Europa-klubbar. Det blir en Europa League grupp bestående av nyligen nämnda Genk, Milan samt Vitória de Guimarães. Tyvärr så startar portugiserna väldigt bra i gruppspelet och trots vinster mot just dessa och mot Genk i dom två avslutande gruppspelsmatcherna kommer vi inte ifatt dom. Det blir en tredjeplats och slutspel i Europa Conference League. Väl där så slår vi ut Anderlecht med totalt 4-2, Napoli(!) med totalt 1-0 innan det blir respass i kvartsfinalen mot tyska Hoffenheim med totalt 5-7. Det grämer mig att Vitória kom före oss i gruppspelet av Europa League men vinster mot Genk, Anderlecht & Napoli känns riktigt bra och jag är nöjd. Österrikiska cupen då? Jo vi vann hela skiten, första titeln!

Fyra nya inslag i säsongens bästa elva. Det är först och främst dom tre nya nyförvärven Sepp van den Berg (Liverpool), Adrià Bernabé (Manchester City) & Leon Dajaku (Bayern München). Alla som fria bosmanvärvningar. Även Peter Zulj slår sig in i säsongens lag men den rutinerade österrikiska yttern fanns redan i laget när jag kom. Bäst då? Återigen är det bara lyfta fram Peter Michorl som gör 3+17 på 18(9) ligamatcher. Ett annat stort utropstecken denna säsong är annars Albert Vallci som gör 11+1 på 29 ligamatcher som mittback. Vallci har haft många intressenter efter sig men än så länge har buden varit för dåliga (runt hans värde). Slutligen så har Marko Raguz som jag nämnde efter förra säsongen flyttats fram som anfallare och gör då 16+2 på 30(2) ligamatcher. Något som också gör att han blir uttagen till Österrikes EM-trupp år 2024, stort!

SvaraCitera
Peter Hecktor
(@peter-hecktor)
Talang FMSU

Ruskigt spännande projekt! 🙂

SvaraCitera
trashbag
(@trashbag)
Talang Admin

Hertha BSC säsong 5

Förstår om det är svårt att hänga med nu men säsong 5 är färdigspelad och vi befinner oss i en ny klubb igen. Som sagt det är vinna som gäller på denna sparfil och kommer det klubbar som erbjuder intervjuer överväger jag noga om jag ska ta steget eller inte. Efter framgångarna i Linz så kom först Nice från Frankrike och sedan Hertha samt Wolfsburg från Tyskland med intervjuförfrågan. Efter lite tänkande kom jag fram till att jag skulle vara längre från titeln i Frankrike respektive Tyskland med Nice samt Wolfsburg än vad jag var från titeln med Linz i Österrike. Hertha däremot, kom 3:a säsongen innan i ligan, hade väldigt hög lönebudget, väldigt stor arena samt att Dortmund faktiskt redan brottat ner Bayern några gånger. Det blev en intervju och kort därefter stod det klart att jobbet var mitt. Efter första halvan av säsongen befann sig laget på en 7:e plats och målet var att jag skulle ta en Europa League plats (6:e plats) och det skulle vi allt fixa!

Mina tidigare ligaprestationer är ingenting mot hur Hertha från Berlin fullkomligt flög fram genom vårsäsongen. Inget lag kunde mäta sig med våran avslutande halva, inte ens Dortmund. 13 vinster på 17 matcher och osannolika 45-9 i målskillnad på dessa matcher gör att laget klättrar från sjundeplatsen till att bli tvåa i ligan och redan efter en halv säsong i klubben har jag överträffat den redan framgångsrika fjolårssäsongen där laget hamnade trea. Dortmund är riktigt starka men min magkänsla säger att det är ändå mindre avstånd mellan Dortmund och Hertha än vad det var mellan Salzburg och Linz. Med lite trick på transfermarknaden ska vi snart vara mästare i Bundesliga! I Champions League hade laget kommit sist i gruppen och man hade också åkt ur DFB Pokal innan jag kom till klubben.

Har inte riktigt bekantat mig med laget fullt ut än men klart är att Ihattaren är lagets största stjärna. Kan spela överallt på mittfältet och gjort det så bra att klubbar som Barcelona, Bayern, Dortmund, Inter, Juventus, Liverpool, PSG är efter honom. Uduokhai styr förtjänstfullt backlinjen. Ryan Sessegnon blev uttagen (tillsammans med Ihattaren) i säsongens lag i Bundesliga. Cunha kommer tvåa i skytteligan i Bundesliga på 19+6 på 34 ligamatcher. Ihattaren slår flest assist i ligan med 9+13 på 32(1) ligamatcher. Paul Arend och Gustavo Díaz är två regens som båda räknas som underbarn. Arend är en egen produkt som är given i tyska U-21 landslaget. Díaz är min enda värvning sedan jag kom hit i vintras. Han hade en friköpsklausul på ynka 77,5 miljoner kronor som gjorde att Boca Juniors var tvungna att släppa honom till mig. Gustavo gjorde 3+5 på 12(3) ligamatcher under våren och är nu värd 350 miljoner kronor.

MacCcaFlow och raca14 gillade
SvaraCitera
Nunogomes
(@nunogomes)
Ungdom

@trashbag Rolig tanke! Fin rapport också. Jag ska nog ge mig på samma utmaning.

SvaraCitera
Hypno
(@hypno)
Ungdom
Topic starter  

Första säsongen med Hellas Verona avklarad. Vi började ruskigt uselt, så pass att jag nästan valde att avgå och leta nytt jobb. Efter att ha vunnit premiäromgången gick vi sexton raka ligamatcher utan seger. Extremt tungt, men lyckligtvis vände trenden, och det med råge. Vi kryssade oss fram ända till en niondeplats tack vare en genomgående stark defensiv, men offensivt har vi varit föga imponerande även om det trillade in en del mål på slutet efter att jag övergått till ett tremannaanfall. 

2020/21 - 9:a i Serie A | 13-17-8 | 46-31, +15 | 56 poäng

Till kommande säsong har laget förstärkts ganska rejält där jag fått in nyförvärv jag känner mig väldigt nöjd med. Värt att nämna är att Verona vid spelets start har 13 (ja, tretton) inlånade A-lagsspelare, så efter den första säsongen är man direkt tvingad att ge sig ut på transfermarknaden. Till kommande säsong kommer vi att spela dels med det tremannaanfall vi använde ifjol, men framför allt blir det en ny variant med en extra mittfältare då jag hemskt gärna vill ha lagets kreativa nav Zaccagni och de båda stjärnförvärven Pessina samt Almada på planen samtidigt.

MLi:  Marco Sportiello, 29 - från Atalanta för 13 000 000:-

OYB: Federico Dimarco, 23 - lån från Inter
MB:  Matteo Lovato, 21

MB:  Pedro Mendes, 30 - från Montpellier för 0:-
MB:  Mert Cetin, 24
KOY: Darko Lazovic, 30

LM:  Matteo Pessina, 24 - från Atalanta för 50 000 000:-
MEZ:  Mattia Zaccagni, 26

OSF:  Thiago Almada, 20 - från Velez för 87 500 000:-

OF:  Pepe, 24 - från Porto för 85 000 000:-
OF:  Eddie Salcedo, 19 - lån från Inter

Värt att notera är att Dimarco och Salcedo båda var inlånade även första säsongen, och att dessa är lån jag har förlängt. De inkluderar numera utköpsklausuler på båda två där prislappen för Dimarco ligger på 80 miljoner medan Salcedo går loss på hela 200 miljoner. Salcedo var dock väldigt lyckad under fjolåret och utsågs till bästa unga spelare i Serie A, så jag är mest glad över att vi faktiskt har en klausul. Om vi kommer ha råd att aktivera den är en annan femma...

SvaraCitera
trashbag
(@trashbag)
Talang Admin

@hypno Riktigt fina värvningar måste jag säga. Almada behöver ju ingen närmare presentation för oss FM-spelare och att få Pessina så billigt är ett riktigt kap. Dessutom lite rutin där bak i Sportiello och Mendes för kaffepengar. Snyggt!

Hypno gillade
SvaraCitera
Fasteddy
(@fasteddy)
Ungdom

Coolt och få en arena namnsatt efter sig 🙂 Då har man lyckats bra i klubben 🙂

Hypno gillade
SvaraCitera
Hypno
(@hypno)
Ungdom
Topic starter  

Hellas Verona

Andra året inleddes på ett helt fantastiskt sätt. Faktum är att vi halvvägs in på säsongen ledde Serie A. Tyvärr kom verkligheten ikapp oss mot slutet varvid förlusterna började ramla in, men det landade ändå i en hedrande om än snöplig femteplats, där vi tappade CL-platsen på eget bevåg i näst sista omgången. Hur som helst en väldigt bra säsong, även om cupspelet likt fjolåret kanske inte impade fullt lika mycket (utslagna av Sassuolo i kvartsfinal). Intressant nog torskade vi mer i år än förra säsongen och hade inte alls samma stabilitet - men topparna var desto högre.

2021/22 - 5:a i Serie A | 21-7-10 | 72-41, +31 | 70 poäng

Inlånade Federico Dimarco var inte bara lagets bäste spelare utan utsågs även till hela Serie A:s bästa spelare. Karln var helt otrolig på vänsterbacken och instrumental för laget. Även en poängspelare med 7 mål och 10 assist. Till nästa år har vi dessutom aktiverat hans utköpsklausul - så nu är han en Verona-spelare på riktigt! Matteo Lovato blev under året väldigt grinig efter att ha förvägrats nytt kontrakt, vilket slutade i en försäljning till Roma för knappt 400 miljoner kronor. Ersättaren är spelskicklige atleten Camara.

Två sjuttonåringar tar även plats i startelvan. Dels har vi Nejc Prsa som värvades redan inför förra säsongen och som nu anses redo för en startplats (han fick en hel del speltid redan under fjolåret). Initialt innermittfältare men omskolad till ytterback och ett löfte jag tror väldigt mycket på. Den andra tonåringen är tyske supertalangen Moukoko som av oförklarlig anledning inte fick nytt kontrakt av Dortmund - istället kritade han på kontrakt med Verona i början av januari. Ett fantastiskt fynd, såklart. Sist men inte minst har vi förlängt lånet av Eddie Salcedo. Han var för dyr att lösa, men förhoppningsvis kan vi göra det denna gång istället. Klausulen ligger på 220 miljoner.

MLi:  Marco Sportiello, 30

OYB: Federico Dimarco, 24 - från Inter för 80 000 000:-
SSF:  Mohamed Camara, 25 - från Young Boys för 70 000 000:-

SSF:  Pedro Mendes, 31
SSF:  Mert Cetin, 25
KOY: Nejc Prsa, 17 - från juniorlaget

LM:  Matteo Pessina, 25
MEZ:  Mattia Zaccagni, 27

OSF:  Thiago Almada, 21

KF:  Eddie Salcedo, 20 - lån från Inter
OF: Youssoufa Moukoko, 17 - från Dortmund för 0:-

Vi lär rotera laget en hel del. Dels spelar Verona i Europa i år, dels har vi ett antal andra duktiga spelare utanför denna elva. Här ingår bland andra Simone Zaza - en spelare som värvades inför fjolåret för 30 mkr som backup men som snabbt spelade till sig en startplats på Pepes bekostnad. Zaza var faktiskt vår bäste målskytt förra säsongen och nätade hela 22 gånger i ligan. I år är det därmed en hård kamp om anfallsplatserna där ingen är given på förhand.

This post was modified 3 månader sedan 2 times by Hypno

SvaraCitera
Hypno
(@hypno)
Ungdom
Topic starter  

Hellas Verona

Säsongen har gått helt galet bra. Orealistiskt bra, rent av. Vi vann nämligen Serie A - och detta helt överlägset (18 poäng ner till tvåan).  Dessutom vann vi Europa League av bara farten. I cupspelet tog det förvisso stopp rätt tidigt. Nog för att det är kul när det går bra, men det här är lite för mycket för min smak och jag funderar på att helt enkelt lägga ned och börja om på ny kula med ny save, längre ned i divisionerna.

2021/22 - 5:a i Serie A | 21-7-10 | 72-41, +31 | 70 poäng
2022/23 - 1:a i Serie A | 31-3-4 | 87-30, +57 | 96 poäng

Federico Dimarco var än en gång helt otrolig på sin vänsterkant och blev för andra året i rad utsedd till klubbns bästa spelare (om än blott tvåa i Serie A denna gång där istället Paulo Dybala vann). Detta trots att extremtalangen Moukoko öste in 27 mål på 26(4) matcher. En annan yngling som imponerade storligen var högerbacken Nejc Prsa vars prestationer var nästan jämbördiga med Dimarcos - bland annat lyckades Prsa assistera till 13 mål i ligan utan att slå vare sig hörnor eller frisparkar.

I januari lyckades vi även köpa loss Eddie Salcedo permanent. Annars har vi legat relativt lugnt på transfermarknaden och varken köpt eller sålt speciellt mycket, där vi utöver Mingueza enbart plockat in två breddspelare till A-laget.

MLi:  Marco Sportiello, 31

OYB: Federico Dimarco, 25 
SSF: Óscar Mingueza, 24 - från Barcelona för 0:-
SSF:  Mohamed Camara, 26 
SSF:  Mert Cetin, 26
KOY: Nejc Prsa, 18 

LM:  Matteo Pessina, 26
MEZ:  Mattia Zaccagni, 28

OSF:  Thiago Almada, 22

KF:  Eddie Salcedo, 21 
OF: Youssoufa Moukoko, 18 

Samma lag som spelade hem Serie A förra året alltså, exklusive Mingueza. Här stannar jag nog också. Kanske återkommer suget för saven en annan gång, men nu blir det nya äventyr någon annanstans!

SvaraCitera
Niklas7
(@niklas7)
Ungdom

AMO APOLLON LIMASSOL | 2042/43

Detta är en save jag haft igång under en lång tid och tog sin start i en annan tråd, nämligen den tråden där utmaningen är att man ska vinna toppligan i länder i bokstavsordning, dvs att man börjar i ett land som börjar på A och när man sedan spelat klart alla länder på A så går man över till bokstaven B. Efter att ha vunnit ligan i Albanien, Andorra, Armenien, Azerbajdzjan, Belarus, Belgien, Bosnien, Bulgarien så har vi nu hamnat i Cypern. Första året blev en bra säsong, vi slutade tvåa men var hela 19 poäng bakom grande APOEL. Men denna säsong kändes det nästan som att det var våran tur och nu när vi summerar säsongen så kan vi konstatera att vi återigen slutar på en andraplats, iår vann istället Omonoia, bara två poäng framför oss. Som ni kan se är det en otroligt jämn serie, förhoppningsvis tar vi ligan nästa år och röra oss vidare till nästa land som för närvarande är Danmark.

Det känns på något sätt gött att se att i en bästa elva så är många spelare som jag har lyckats ta över till klubben. Man kan ju syna att vi inte har så pass många cypriotiska spelare men jag anser det svårt att lyckas vinna en serie om man inte blandar in lite utländsk kvalité. Faktiskt så är det bara en spelare från Cypern som är med i bästa elvan och det är Georgiou. En spelare som jag faktiskt plockade över från Alki och som precis har fått göra landslagsdebut för Cypern. Vi har en del spelare som har gjort massiva säsonger här, greken Betsis som från centralt mittfält gjort 12 mål. Dansken Brogger från sin innerforwardsoll har varit en viktig pjäs och det märktes verkligen av när han var borta under tag med en skada. Barkoglou har nu på tre säsonger gjort 57 mål, att Apollon lyckades plocka honom gratis en säsong innan jag anlände, de är bara att tacka över. En spelare som finns med här blev sedan såld under vinterfönstret, indonesiska supertalangen Adi Saputro hade stort intresse på sig, Benfica var den klubb som sedan valde att aktivera utköpsklausul på 30 miljoner kr. Bra pengar som klubben varit i behov av, tackar tackar.

SvaraCitera
wyeds
(@wyeds)
Ungdom

Norwich City 2021/22

Spelar med Norwich och satsar ungt och inhemskt. Första säsongen vann vi Championship som planerat. Första säsongen tillbaka i Premier League gick över förväntan, siktade på en mittenplacering men efter en stark höst låg vi på Champions League-plats. Vi slutade till sist på femteplats, 4p upp till Arsenal, 12p ner till Chelsea. Höll formen uppe jämnt hela säsongen vilket jag är mest nöjd med, att vi droppade aningen på våren berodde mer på att Manchester City (som låg sjua ett bra tag) och Arsenal hittade formen. Slog Arsenal med 2-1 hemma på hösten, spelade 1-1 borta på våren. Slog City med 2-1 på hösten, på våren möttes vi först i kvarten av FA-cupen där vi ledde med 2-1 men släppte in 2-2 på slutet sen vann de på straffar mycket surt. Sen borta i ligan åkte vi dit på en nit med 5-0. Jävligt frustrerande att de flesta mål City gjorde på oss var på fasta situationer inte spelmål.

Min primära taktik är en 4-3-3 (eller ja, på FM-språk en 4-2-3-1 brett) direkt tikitaka. Mot storlagen, och även mot vissa andra possessionbaserade lag bytte jag till en 5-3-2-variant med kontringsfotboll vilket funkade bra. Håller på att uveckla en 4-4-2/4-2-4-variant med för att ha ytterligare ett alternativ.

4-3-3:an. Chalobah på mitten har varit en nyckel med 14 assist i ligan den här säsongen. inte många laginstruktioner, less is more märkte jag. Variationen på kanterna har funkat bra med, med understöd på Cantwell och anfall på Dembélé, och ofta fått bra effekt med byten. Aidan Fitzpatrick har varit frekvent inhoppare till höger och då kommer han in och spelar Ytter (anfall). Kwadwo Baah och Jonathan Rowe har löst av Cantwell ofta och då spelat Innerforward (anfall) med framgång. Adam Idah superb som anfallare med, tvåa i skytteligan bakom Anthony Martial, av alla.

3-5-2:an där försvaret varit tätt. Nån av ungdomarna Lewis Shipley/Jaden Warner har kommit in som tredje mittback och spelat över förväntan. Wingbacksen förstås viktiga här, och att båda anfallarna (plus tredje unge anfallaren Joe Duffy som roterat in) är snabba och bra kontringsspelare.

Emiliano Buendia enda spelare kvar som inte är brittisk eller irländsk, resten försvann under eller efter första säsongen. Kommer förhoppningvis ett bra bud på honom i sommar, då säljer jag honom med. Förra sommaren spetsade jag laget med Angus Gunn och Aaron Hickey, och lyckades förnya Oliver Skipps lån, men sen bredda laget med PL-rutin i Mark Noble, Craig Cathcart, Lewis Cook etc men märkte efterhand att de inte behövdes utan jag kunde lika gärna fortsätta satsa rent ut på ungdomarna. Annars mest norpat lovande regens för framtiden. I sommar blir fokus en ny playmaker om Buendia säljs och kanske en bättre målvakt än Gunn.

fd Bütters

hajen gillade
SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Supersub Admin

Don Qujiote har som mål att bli världens bästa fotbollstränare, så här har det gått.

20/21 Zaragoza - 1'a [Santander]
21/22 Zaragoza - 4'a [La Liga]
22/23 Zaragoza - 4'a [La Liga]
23/24 Zaragoza - 3'a [La Liga] + Copa del Rey & Champions League
24/25 Zaragoza - 3'a [La Liga] + 2st Supercupen, VM för klubblag & CL
25/26 Zaragoza - 1'a [La Liga] + Copa del Rey
26/27 Celta Vigo - 1'a [Segunda]
27/28 Celta Vigo - 2'a [La Liga]

Det har varit en otroligt häftig och rolig resa med Zaragoza där två Champions League-bucklor och en La Liga-titel krönte 7-årsperioden. Moukouko, Demir och Moraiba värvades alla från Dortmund för stora summor i ett försök att vinna La Liga, vilket vi till slut äntligen gjorde. Jag hade lovat mig själv att när den titeln väl var bärgad så skulle jag avgå. Nästa utmaning blev att föra upp Celta Vigo igen och etablera dem som ett topplag i Spanien. Noterbart är att Zaragoza vunnit ligan de två åren jag varit i Celta.

Holländske superanfallaren Ernest Poku small in 59 mål i Santander och vann därefter Guldskon i Europa säsongen efter när han nätade 34 gånger och samtidigt vann skytteligan framför bland annat Erling Håland i Real Madrid(som spelar ihop med Kylian Mbappé). Inför tredje säsongen var jag med i snacket om att ta över Real Madrid och ville se hur långt jag nådde, dock föll valet på en annan tränare. Men jag gråter inte blod för det utan kommer fortsätta att jaga fler titlar med Celta Vigo där målet också är såväl Champions League som La Liga!

MacCcaFlow, Phansell, trashbag och 2 personer gillade
SvaraCitera
wyeds
(@wyeds)
Ungdom

Postad av: @wyeds

Norwich City 2021/22

Spelar med Norwich och satsar ungt och inhemskt. Första säsongen vann vi Championship som planerat. Första säsongen tillbaka i Premier League gick över förväntan, siktade på en mittenplacering men efter en stark höst låg vi på Champions League-plats. Vi slutade till sist på femteplats, 4p upp till Arsenal, 12p ner till Chelsea. Höll formen uppe jämnt hela säsongen vilket jag är mest nöjd med, att vi droppade aningen på våren berodde mer på att Manchester City (som låg sjua ett bra tag) och Arsenal hittade formen. Slog Arsenal med 2-1 hemma på hösten, spelade 1-1 borta på våren. Slog City med 2-1 på hösten, på våren möttes vi först i kvarten av FA-cupen där vi ledde med 2-1 men släppte in 2-2 på slutet sen vann de på straffar mycket surt. Sen borta i ligan åkte vi dit på en nit med 5-0. Jävligt frustrerande att de flesta mål City gjorde på oss var på fasta situationer inte spelmål.

Min primära taktik är en 4-3-3 (eller ja, på FM-språk en 4-2-3-1 brett) direkt tikitaka. Mot storlagen, och även mot vissa andra possessionbaserade lag bytte jag till en 5-3-2-variant med kontringsfotboll vilket funkade bra. Håller på att uveckla en 4-4-2/4-2-4-variant med för att ha ytterligare ett alternativ.

4-3-3:an. Chalobah på mitten har varit en nyckel med 14 assist i ligan den här säsongen. inte många laginstruktioner, less is more märkte jag. Variationen på kanterna har funkat bra med, med understöd på Cantwell och anfall på Dembélé, och ofta fått bra effekt med byten. Aidan Fitzpatrick har varit frekvent inhoppare till höger och då kommer han in och spelar Ytter (anfall). Kwadwo Baah och Jonathan Rowe har löst av Cantwell ofta och då spelat Innerforward (anfall) med framgång. Adam Idah superb som anfallare med, tvåa i skytteligan bakom Anthony Martial, av alla.

3-5-2:an där försvaret varit tätt. Nån av ungdomarna Lewis Shipley/Jaden Warner har kommit in som tredje mittback och spelat över förväntan. Wingbacksen förstås viktiga här, och att båda anfallarna (plus tredje unge anfallaren Joe Duffy som roterat in) är snabba och bra kontringsspelare.

Emiliano Buendia enda spelare kvar som inte är brittisk eller irländsk, resten försvann under eller efter första säsongen. Kommer förhoppningvis ett bra bud på honom i sommar, då säljer jag honom med. Förra sommaren spetsade jag laget med Angus Gunn och Aaron Hickey, och lyckades förnya Oliver Skipps lån, men sen bredda laget med PL-rutin i Mark Noble, Craig Cathcart, Lewis Cook etc men märkte efterhand att de inte behövdes utan jag kunde lika gärna fortsätta satsa rent ut på ungdomarna. Annars mest norpat lovande regens för framtiden. I sommar blir fokus en ny playmaker om Buendia säljs och kanske en bättre målvakt än Gunn.

2022/23: Det rullar fan i mig på. Under sommaren sålde jag Emi Buendia till RB Leipzig för 520 miljoner. Värvade in David Brooks från Bournemouth som ersättare, ändrade hans roll som OMC till Skugganfallare och det blev succé. Köpte också loss Oliver Skipp från Spurs efter två år på lån, och köpte Harry Winks. Plockade in Sam Johnstone som ny målvakt under sommaren men varken han eller Angus Gunn levererade tillräckligt så i januari pungade jag upp nästan 600 jävla millar för Aaron Ramsdale men det fick det vara värt för det gjorde en jävla skillnad och går inte att hitta en bättre inhemsk målvakt. I Europa League-gruppspelet, Norwich första Europaspel på 30 år, vann vi gruppen före Lyon, Braga och Gent, vann alla matcher utom sista mot Lyon, en 5-0-slakt av Gent borta var höjdpunkten. Resan tog slut i åttondelen där Napoli vann.

Ligaspelet började bra, hade en svacka under vintern när det täta matchandet tog ut sin rätt på spelarna. Vi var jävligt bra offensivt men kunde läcka som fan bakåt med, stabiliserades upp mer med Ramsdale och vissa taktikändringar. Men ja, sevärt var det i alla fall, spelade nästan aldrig oavgjort var antingen vinst eller förlust, överväldigande vinst, med resultat som 6-3 mot Wolves, 6-3 mot Spurs, 5-3 mot Crystal Palace, 4-3 mot Manchester United. Hittade grym form under våren, låg och tampades på Europa League-platserna igen men en 2-1-seger mot Chelsea som vi slogs om femteplatsen med då blev starten på en galen segerrad i mars och framåt. Vann nio raka och steg till tredje plats, slog Man City och Man United på vägen. Seger borta mot Everton i nästsista samtidigt som Liverpool och Arsenal tappade poäng innebar att vi redan säkrat tredjeplatsen inför sista omgången, då mötte vi Arsenal och ledde med 2-1 men tappade, inte för första gången, fokus i slutet och förlorade med 2-3 men skitsamma. Norwich till Champions League för första gången!

Får se vad som händer i sommar, kanske hitta något att rusta upp mittlåset med. Målsättning till nästa säsong är att nå Europaspel igen, gå så långt som möjligt i Europaspelet och förhoppningsvis kunna spela in fler yngre förmågor, flera regens knackar på dörren.

fd Bütters

SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Supersub Admin

Mitt alter ego Don Quijote vände blad och avgick från Celta Vigo efter tre säsonger för att bli förbundskapten för det spanska landslaget. VM 2030 på hemmaplan resulterade i ett övertygande guld med Ansu Fati i spetsen (12+4).

raca14, Lindfors och Phansell gillade
SvaraCitera
raca14
(@raca14)
Ungdom

@daniel-nilsson

Härligt med Irland, Skottland och Kanada i slutspelet! 🙂

SvaraCitera
Kenka
(@kenka)
Ungdom

Jag hade ett uppehåll från FM på över fyra månader, vilket jag aldrig någonsin varit i närheten av tidigare. Livet kom emellan men suget fanns inte heller där. För ett par veckor sedan körde jag igång på skoj skull med Sheffield Wednesday i League One och som jag fastnade!

Slog poängrekord i ligan med 125 poäng, gick obesegrade fram till den sista omgången.. Snöpligt! Som nykomling i Championship tog vi steget upp till finrummet direkt efter att ha kommit tvåa, en poäng bakom bittra rivalen Sheffield United.

Så nu är jag inne på tredje säsongen, med en ung brittisk trupp. Öppnade med seger hemma mot City och sedan seger borta mot Chelsea.. Riktigt skoj!

SvaraCitera
Argt Troll
(@argt-troll)
Ungdom

LIONS GIBRALTAR

SÄSONG 1 | LIGAN: 3/11 | EUROPA: -/
Jag vet inte för vilken gång i ordningen jag lirar med Lions från Gibraltar på FM. Denna gång kom jag till ett mittenlag med kraven från styrelsen därefter. Vi lyckades dock över förväntan och visade upp ett urstarkt kollektiv. Tillslut räckte det hela vägen till bronsmedaljen med fem poäng upp till ett fantastiskt St. Josephs. I den inhemska cupen slogs vi dessvärre ut omgående efter en pinsam batalj mot rivalen Man 62.

SÄSONG 2 | LIGAN: 2/11 | ECL-KVALETS ANDRA OMGÅNG
I och med tredjeplatsen från min första säsong i klubben så väntade nu spel i Europa Conference League-kvalet. Där lyckades vi mot alla förhandstips slå ut polska Pogon, trots att vi sett till spelartrupperna, matchbilderna och alla statistiska verktyg inte borde ha haft en susning. Litauiska Panevezys blev för svåra i den andra kvalrundan. För dessa äventyr fick vi in någon härlig miljon. 

På hemmaplan gjorde vi det ännu bättre än säsongen dessförinnan, men även i år drog fantastiska St. Josephs det längsta strået. Vi kunde dock trösta oss med att ta hem den ärofyllda Klippcupen efter en 5-2-seger mot Lincoln. Klubbens första titel sedan grundandet 1966.

SÄSONG 3 | LIGAN: 1/11 | ECL-KVALETS FÖRSTA OMGÅNG
Inför säsong numero tres fick vi in ett flertal kvaliativa nyförvärv och hade nu ett lag bestående av flertalet gibraltiska landslagsmän. Det hjälpte dock föga i Europa Conference-kvalet när vi för andra året i följd ställdes mot litauiskt motstånd. Denna gång var det Suduva som visade sig vara numret för stora. Uttåget gav utöver viktig Europarutin en skön miljon in till klubbkassan.

Trots att vi tycktes köra över allt motstånd och bara förlorade en ligamatch under hela säsongen så visade sig det sig bli en riktigt tuff fight om guldet. I den sista omgången ställdes vi mot tvåan Europa i en ren seriefinal och kunde tack vare ett oavgjort resultat bärga hem klubbens första ligaguld. Vi fullbordade succéåret med att ta hem dubbeln då vi besegrade St. Josephs i Klippcupfinalen. Till sommaren väntar nu Champions League-kval! 

trashbag, LeoFM och raca14 gillade
SvaraCitera
Argt Troll
(@argt-troll)
Ungdom

:: LIONS GIBRALTAR

SÄSONG 4 | LIGAN: 2/11 | EUROPA: ECL-KVALETS FJÄRDE RUNDA

Inför min fjärde säsong stod vi lugnt och tryggt still på marken medans andra gibraltiska klubbar begav sig upp på transferkarusellen. Hela 40 spelare värvades in till våra toppkonkurrenter St. Josephs, Lincoln och Europa FC.  Istället låg allt fokus på Champions League-kvalet där vi fick en mardrömslottning i israeliska Maccabi Tel-Aviv. Uttåg direkt (3-6) och istället fick vi möta armeniska Ararat (4-1) i Europa Conference Leagues tredje kvalomgång. Därefter väntade slovenska Maribor som var numret för stora (1-4). Därmed fick vi snabbt vända blickarna mot vår hemmaplan och ett ligaspel som allt som oftast var lekande lätt. Problemet var bara St. Josephs, som vunnit två av de tre senaste säsongerna. Vår taktik lyckades inte alls mot dem och 3/3 förluster resulterade i att de kunde vinna guldet helt rättvist.

Även utanför planen var det en väldigt händelserik säsong. Efter vårt uttåg från Europa fick vi en ny ägare. Han hade inga planer på att investera något i klubben, men däremot accepterade han omgående min förfrågan om att utveckla klubben till en proffsklubb. Av bara farten hade såväl ungdomsrekryteringen och budgeten till juniorcoachingen förbättrats. 

SÄSONG 5 | LIGAN: 1/11 | EUROPA: ECL-KVALETS ANDRA RUNDA 

Efter att ha kastat bort ligaguldet i de interna mötena med St. Josephs så var vi ute efter rejäl revansch. Med en förbättrad status kunde vi nu locka bättre spelare till oss. Detta resulterade i att vi fick in två unga britter som inte fick förlängda avtal med Hull respektive Birmingham. Duon stod tillsammans för 45 poäng på 20 matcher från sina ytterpositioner och var helt överlägsna. Givetvis bidrog dessa till att vi kunde jogga hem ligan efter endast två poängtapp under säsongen. Tvåan St. Josephs fick se sig besegrade i två av mötena med oss och var tillslut hela femton poäng bakom. Deras säsong sågs nog ändå som en stor succé då de under säsongen blev den första klubben från Gibraltar som nådde ett europeiskt gruppspel, när de tog sig in i Europa Conference League. Väl där tog man tre poäng i en grupp som även innehöll Aberdeen, BATE Borisov och CSKA Moskva.

För vår del blev Europaspelet ett enda stort fiasko. Avancemang mot något walesiskt brödgäng innan Kairat förudmjukade oss med 5-0 borta efter att vi dessförinnan vunnit stabilt med 2-0 på hemmaplan. I övrigt hände det en del runt organisationen då en del faciliteter förbättrades.

SÄSONG 6 | LIGAN: 1/11 | EUROPA: TREA I ECL-GRUPPSPELET

Vi gjorde ingen större satsning utan hämtade endast in två talanger från några lokalrivaler samt en ratad 20-årig anfallare från Norwich. Men på något sätt ta oss hela vägen in till Europa Conference Leagues gruppspel efter att ha blandat slagit ut Maccabi Tel-Aviv som vi mötte för två säsonger sedan. Väl där stod vi upp otroligt bra mot Napoli, Nordsjaelland och Steaua Bukarest och inkasserade tillslut hela fem poäng och kom således trea i gruppen. Höjdpunkten var helt klart mötet mot Napoli i Neapel. Samtliga på Diego Armando Maradona-stadion hade nog räknat ut en hemmaseger när vårt nyförvärv från Norwich slog in 3-3 i matchens sista spark efter att vi haft totalt tre avslut på hela matchen. Vårt Europaäventyr betraktades som en stor succé i media och nu hade vi efter St. Josephs föregående succéår i Europa fortsatt att befästa Gibraltar på den stora fotbollskartan. Ekonomiskt gav bara gruppspelet i sig oss cirka 30 miljoner kronor och nu hade vi ekonomiska muskler som vi tidigare bara kunnat drömma om. Pengarna gick bland annat till att förbättra faciliteterna. 

I ligan blev det endast tre poängtapp under säsongen och då i form av tre oavgjorda resultat. Givetvis räckte det till ännu ett guld.

LIGARANKING: 87 | NATIONSRANKING: 183 | TITLAR: 3 ligaguld & 4 cupguld

This post was modified 2 månader sedan by Argt Troll

raca14 gillade
SvaraCitera
Sida 15 / 16