Meny Stäng

Share:
Notifications
Clear all

[Klistrad] Den stora tråden om FM21

Sida 8 / 13

zXc
 zXc
(@zxc)
Ungdom

@armada

Aldrig hört att spelare kan förlora sitt arbetstillstånd mitt under en säsong?! 

SvaraCitera
Armada
(@armada)
Ungdom

@zxc Nej tycker det känns konstigt? Kan det vara en bugg?

"Oi bruv, three pints a lagar and a pint a guiness." - Bret Clement's greeting to pretty much everyone.

SvaraCitera
Northwinds
(@northwinds)
Ungdom

@armada

Kan det kanske vara så att du omförhandlade dennes kontrakt och på så sett nekades ett arbetstillstånd i samband med det?

SvaraCitera
Armada
(@armada)
Ungdom

@northwinds

Det verkar stämma! Men fan va surt.

"Oi bruv, three pints a lagar and a pint a guiness." - Bret Clement's greeting to pretty much everyone.

SvaraCitera
Chillaner
(@chillaner)
Ungdom

Jag har testat det i äldre upplagor att ta en div 2 klubb, Värva spelare gratis och försöka sälja "Dyrt".. Tycker det är sjukt svårt att verkligen gå plus trots man verkligen håller ner spelarna och lönerna. Och klättra i serie systemet.. 

Har du själv testat och hur har det gått?

SvaraCitera
zXc
 zXc
(@zxc)
Ungdom

@chillaner

Så har det väl alltid varit i FM? 
Men när man väl kommer upp i AS så går man fort plus. 

SvaraCitera
AIKarMetal
(@aikarmetal)
Ungdom

Postad av: @chillaner

Jag har testat det i äldre upplagor att ta en div 2 klubb, Värva spelare gratis och försöka sälja "Dyrt".. Tycker det är sjukt svårt att verkligen gå plus trots man verkligen håller ner spelarna och lönerna. Och klättra i serie systemet.. 

Har du själv testat och hur har det gått?

Jag brukar köra någon save med ett svensk lag i division 1 eller division 2 på varje upplaga jag köper, Senast var det på FM 2018 och då tog jag över Vasalund som lirade i division 2 om jag inte minns helt fel. Min strategi för att få kassan att gå runt är att satsa på svenska cupen, ha få egna kontrakterade spelare och låna in spets- och breddspelare. Oftast har jag inte mer än 10-14 spelare under kontrakt, resten av spelarna är inlånade, ofta utan att behöva betala någon lön. Ju högre upp man klättrar i seriesystemet, desto fler egna spelare har jag. När jag nått allsvenskan slutar jag helt med inlånade spelare, då brukar man kunna köpa bra försäljningsbara spelare. I svenska cupen vill man ha en playoff match mot ett storlag och sedan sälja hemmamatchrättigheten som kan göra att du får 1+ miljoner kronor. Att man aldrig når gruppspel gör ändå inget tills man når superettan. Väl i superettan har man ofta ett tillräckligt bra lag så att man kan sälja hemmamatchrättigheten och lyckas slå ut storlaget. I min Vasalunds-save lyckades jag faktiskt vinna svenska cupen när jag var i superettan genom ett ultradefensivt 5-4-1 där jag slog Elfsborg i finalen. Sjukt nog så gick jag även till Europa League gruppspelet då jag hade en extrem tur med lottningen där det svåraste laget var Qarabag. Det var nog den roligaste saven jag kört.

SvaraCitera
Chillaner
(@chillaner)
Ungdom

@aikarmetal

Nice!

Hur är ekonomin för dig då? Tycker den aldrig riktigt har gjort något av den biten i alla FM spel. Ekonomin är en viktig del i en div 2 klubb. Klubbarna går väl plus minus noll i Real Life? Känns märkligt att ligga på 2 miljoner minus när serien är slut och man är lätt under lönebudgeten.

SvaraCitera
AIKarMetal
(@aikarmetal)
Ungdom

@chillaner

Mot slutet av säsongen brukar jag också ligga på minus 1 - 1.5 miljoner trots att jag ligger långt under lönebudgeten. Det som brukar rädda mig är främst svenska cupen som brukar generera tillräckligt mycket för att balansera underskottet. Sen gäller det att klättra snabbt :). Jag brukar även alltid släppa spelare jag får bud på (i de lägre divisionerna) sålänge budet är ok. Man kan alltid hitta en ersättare på free transfer eller via lån. När man väl är i superettan brukar man kunna värva tillräckligt talangfulla spelare så att man kan göra försäljningar i 5-10 miljoner kronors klassen. Väl i allsvenskan brukar ekonomin alltid lösa sig trots 5000 som maxkapacitet på arenan.

SvaraCitera
Phansell
(@phansell)
Ungdom

Vet inte om jag missat något eller om jag skriver i fel tråd. Men har vi en svenska discord här ifrån FMSweden?

"Say it loud, say it clear, refugees are welcome here!"
- FC St Pauli

SvaraCitera
Micke
(@micke)
Talang Admin

@phansell Finns ingen officiell FMS-kanal på Discord, däremot finns det två stycken svenska kanaler där det snackas FM som jag känner till. @trashbag @FMonside kanske har länkarna till respektive kanal? Finns säkert fler också 🙂

"I have never played for a draw in my life." - Sir Alex Ferguson

Phansell gillade
SvaraCitera
Phansell
(@phansell)
Ungdom

@micke Tack. Är med i @FMonside. Får spana in @trashbag också.

"Say it loud, say it clear, refugees are welcome here!"
- FC St Pauli

Micke gillade
SvaraCitera
soton666
(@soton666)
Ungdom

Tänkte låna ut en spelare men kan inte välja någon klubb alls fast jag har editor. Varför? Den bara söker och söker men inga lag kommer upp.

SvaraCitera
Sir Lindblom
(@sir-lindblom)
Ungdom

Scouting!

Jag har inte spelat nyare spel än FM17 även om jag spelade FM17 från och till fram till nu, men nu var det dags med nytt spel. Scoutingen den stora förändringen för mig. 

Visst finns den gamla rapportkollen inte kvar i samma utsträckning? Var jag t.ex United och körde rapportkoll på 50 spelare fick jag svar dagen efter. Var jag en mindre klubb fick jag 10-12 spelare dagen efter. Upplever nu att detta går mycket segare? Givetvis mer realistisk men vill bara kika så inte jag gör något knasigt.

SvaraCitera
zXc
 zXc
(@zxc)
Ungdom

@sir-lindblom

Känner samma sak. Spelade FM16 senast. 
Tar en evighet att få en scoutrapport 🙄 

SvaraCitera
Sir Lindblom
(@sir-lindblom)
Ungdom

@zxc

Yes, Indeed. Hoppas någon annan sitter på ett bra svar how to do 🙂

SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Supersub Admin

Angående svar på ovanstående diskussion.

På FM20 fanns det en liten workaround där du så fort du fick en inledande scoutrapport så kunde du avbryta för att snabba upp scoutprocessen om du har väldigt många spelare i din önskelista.

Men för att svara på er fråga direkt så är det mer realistiskt uppbyggt nu, ja. Det ni skulle kunna göra är att utöka rekryteringsstaben för att fördela arbetsbördan. Tänk er själv att ni ska till Kiruna, London och Kapstaden för att scouta spelare..

Phansell och Micke gillade
SvaraCitera
Call_me_elvis
(@call_me_elvis)
Ungdom

Kan man bara köpa spelet på steam utan att få den på skiva.

SvaraCitera
pizarro
(@pizarro)
Ungdom

Funderar på allvar att dra igång en berättelse i Rapport-forumet. Finns det intresse för en sådan? Efter som jag gillar spanska ligan och även la Segunda så är Albacete och eller Tenerife två lag som jag funderar på. 

SvaraCitera
zXc
 zXc
(@zxc)
Ungdom

@pizarro

Ja, kör bara! 

SvaraCitera
Sida 8 / 13