A till Ö-challenge innebär i grunden att du ska vinna ligor i bokstavsordning. Det kan handla om Europa men vill du höja svårighetsgraden så handlar det om världen. Vill du göra det ännu svårare så fixar du league packs och har ännu fler länder att vinna titlar i.
Rapporteringen om dina bedrifter sker i tråden, säsongsvis. Du kan välja att rapportera varje säsong, men du kanske också rapportera färre gånger men bara när du vinner en titel. Tänk på att försöka hålla det kort.
Min utmaning startar nu.
VI HAR ALLTID DRÖMT OM ATT SPELA I BLÅRANDIGT - SPELA SOM I VÅRA DRÖMMAR!
2020
Jag kör med Timos league packs vilket gör att alla länder inte finns än. Första tre länderna som laddades var Belarus, Belgien och Bulgarien där alltså Belarus är första landet som ska besegras. Jag startar med en manager som varken har utbildning eller erfarenhet.
Det var några månaders speltid innan lag började skicka sina managers. Min chans dök upp i Zhodinos stolthet FC Torpedo-BelAZ Zhodino, ett lag som var i botten av tabellen men hade mediatipset 5:a.
Ett helt okej lag med stabil ekonomi men där moralen var i botten vilket också märktes. Jag tog över ett halvår in i säsongen vilket innebar att vissa bra spelare inte förnyat kontraktet utan lämnar efter säsongen.
Vi inledde starkt med bra matcher men hamnade snabbt i en formsvacka. Till slut skulle allt avgöras i sista omgången och via ett oavgjort resultat lyckades vi undvika nedflyttning.
Vi har en del talang i laget vilket jag ska försöka spela in nästa säsong men det krävs också några värvningar under vintern. I en sån här utmaning är det lätt att bara värva och värva, men jag sätter alltid ett krav på mig själv att inte äventyra ekonomin allt för mycket också.
2021 - FC Torpedo-BelAZ Zhodino, Belarus
Inför säsong två blev det ett samarbete med AS Monaco vilket var trevligt. Direkt lånades ett gäng talangfull spelare in till startelvan och säsongen började mycket bättre än den senaste slutade. Ju längre säsongen led stod det dock klart att vi hade för få inhemska U21-spelare vilket omöjliggjorde rotation i matcherna. Vi blev trötta helt enkelt och orkade inte hålla i hela säsongen.
Till slut blev det en sjätteplats när vi var tippade på åttondeplats. Klart godkänt. Sex poäng ifrån Europaplats och 14 poäng ifrån titel. Vi släppte in näst minst mål i serien, starkt.
Målet från styrelsen är att utveckla egna produkter så råkade lägga 18 miljoner på att utveckla akademin.
Just nu pluggar jag för att få Nationell A-licens vilket är bra för framtida jobbsökande.
2020 - FC Torpedo-BelAZ Zhodino, Belarus | 12a i Vyšejšaja Liha
2021 - FC Torpedo-BelAZ Zhodino, Belarus | 6a i Vyšejšaja Liha
2022 - FC Torpedo-BelAZ Zhodino, Belarus
Tredje säsongen och jag trodde vi skulle ta kliv men istället blir det något steg bakåt. Vi räddade upp det hyfsat i slutet men vi hade en svag sommar med europaspel efter cupvinst och tätt matchande. Stora frågan är om man ska försöka byta upp sig klubbmässigt så man kan lämna landet eller hoppas på ännu bättre Monaco-lån för att vinna med nuvarande.
Pluggar för att ta kontinental B-licens just nu. Bra så.
Testar taktikbyte till nästa säsong, hoppas på succé!
2022 - FC Torpedo-BelAZ Zhodino, Belarus | 6a i Vyšejšaja Liha
2023 - FC Torpedo-BelAZ Zhodino/FC Shakhtyor Soligorsk, Belarus
Fjärde säsongen började precis som de övriga bra men att vi tappar efter ett tag. Lånen gör bra ifrån sig men övriga spelare håller inte måttet tyvärr. Efter halva säsongen blev jag kontaktad av en ligakonkurrent som låg på tionde plats när vi låg på fjärdeplatsen men med otroligt mycket bättre resurser. FC Shakhtyor Soligorsk hade gjort en riktigt floppsäsong men besitter några av landets finaste faciliteter och har en ekonomi som är mycket bättre än Torpedos.
Valet blev att hoppa på den nya utmaningen och trots ECL-gruppspel samtidigt så gjorde vi en otroligt bra avslutning på ligan och slutade på tredje plats i tabellen. Topp 3 är minsta kravet varje säsong med den här klubben, men förhoppningsvis kan vi vinna titel redan nästa säsong.
2023 - FC Shakhtyor Soligorsk, Belarus | 3a i Vyšejšaja Liha
2024 - FC Shakhtyor Soligorsk, Belarus
Äntligen!
Efter en förbannat bra genomförd säsong där det länge stod mellan oss och alltid överjävliga Dynamo Brest så tog vi hem ligan. Jag trodde vi avgjorde i omgång 30 när vi tog tre poäng medan Brest bara spelade oavgjort vilket gjorde att vi slutade på förstaplats tack vare bättre målskillnad. Med sedan skulle det spelas final mellan ettan och tvåan också.
En händelsefattig match slutade med 1-0-seger för oss och ÄNTLIGEN är första landet avklarat. Belgien nästa!
2024 - FC Shakhtyor Soligorsk, Belarus | 1a i Vyšejšaja Liha
2025 - Sportvereniging Zulte Waregem, Belgien
Jag fick chansen att ta över Zulte Waregem i jakten på uppflyttning. Otroligt fina faciliteter och stabil ekonomi. Det var inga problem att köra säsongen i mål och säkra uppflyttning efter att ha slutat tvåa bakom Club Brugges andralag.
2025 - Sportvereniging Zulte Waregem, Belgien | 2a i Proximus League
2026 - Sportvereniging Zulte Waregem, Belgien
Nykomlingar i en liga där topp fem är riktigt tuffa motståndare. Vi valde att ha en defensiv taktik på transfermarknaden och behåll stora delar av truppen som tog oss upp. Vi gick in i säsongen med en optimism men jäklar vad vi hade svårt att ta treor i början av säsongen.
Ett tag hade vi 14 matcher utan vinst men ju längre säsongen gick ju mer fick vi koll på våra saker. Vi tog in en isländsk mittfältare i januarifönstret som tog en startplats direkt bland annat. Samarbetsklubben Juventus hjälpte med två talanger som gjorde det bra, bland annat bästa målskytten.
Till slut blir det en stabil plats på nedre halvan, många poäng ifrån kval. Jag tror absolut att vi kan utveckla laget vidare och ta bättre placeringar men hoppas ändå på att få chansen i ett bättre lag för att stöka av Belgien snabbt.
2026 - Sportvereniging Zulte Waregem, Belgien | 14e i Jupiler Pro League
2027 - Sportvereniging Zulte Waregem, Belgien
Den svåraste utmaningen är att gå ifrån det långsiktiga tänket man alltid har på sina saves. Långsiktighet hjälper en inte så mycket för att ta titlar snabbt och klara av länder. Vi gick lite offensivare på transfermarknaden och försökte spela in tre olika taktiker för att vara beredda vilket motstånd vi än skulle få och se på fan, vi klarade oss bättre än väntat.
Vi låg topp 5 mer eller mindre hela säsongen och att vi avslutade svagt i slutspelet om Europaplatser gör inte så mycket efter Europa tar på krafterna i ligaspelet och är något jag gärna undviker. Positivt är väl att fler spelare kanske vill komma till klubben. EC2-kval är vi i alla fall klara för.
Inför 2028 går en del a-lagskontrakt ut vilket är positivt, då kan vi ersätta mer ännu bättre spelare. Topp 3 kommande säsong kanske? Tror fortfarande det är riktigt svårt att vinna med Zulte så förhoppningen ligger att få erbjudande från typ Club Brugge att ta över dem, överlägsna den här säsongen.
2027 - Sportvereniging Zulte Waregem, Belgien | 6a i Jupiler Pro League
2028 - Sportvereniging Zulte Waregem, Belgien
Vi tuggar vidare i Zulte och tog ett steg framåt spelmässigt men ett steg bakåt resultatmässigt. Vi utmanade de bättre lagen på ett bättre sätt men vi tog färre poäng mot de sämre lagen. Till slut hamnade vi tre placeringar sämre än förra säsongen men det var en tight tabell i mitten vilket gör att det inte betyder så mycket.
Gent verkar vilja göra ett tränarbyte, det är intressant. De slutade sämre än oss den här säsongen men är en klart mycket större klubb med bättre förutsättningar.
2028 - Sportvereniging Zulte Waregem, Belgien | 9a i Jupiler Pro League
2020/21 - KF Laci, Albanien
Det tog sin lilla tid men efter ett tag fann vi oss en klubb att starta denna resa med. KF Laci hade efter fjorton omgångar floppat något enormt, man låg nästsist i ligan och inte mycket talade för klubben. Med tanke på att man är mediatippade femma och nog egentligen är bättre än så tog vi vår chans med klubben. Det började bra och sedan bara fortsatte det, vi gick som tåget och flög upp i tabellen. Såpass bra att vi faktiskt nådde cupfinal och vann den. Ligamässigt slutar vi två, enbart tre poäng bakom ligavinnarna KF Tirana. Inför sista matchen hade vi faktiskt chansen på titeln, dock vann Tirana med klara 5-0 och vi spelade oavgjort. Nu väntar alltså ett andra år i Albanien, spännande värre.
2020/21 - KF Laci, Albanien | 2a i Albanska Superligan
2020 - Belshina Bobruisk, Belarus
Tog väldigt lång tid innan en klubb visade sig villig att ta en ung svensk till tränare. Det blev Belshina som låg på undre halvan av tabellen med endast fyra matcher kvar av säsongen. Det blev 3 poäng på 4 matcher efter att ha tappat vinst i två matcher på övertid. Till slut blev det hela 5 poäng ned till nedflyttning och 2 poäng till kval. Nya tag nästa år.
2020 - Belshina Bobruisk, Belarus | 12a i Belarusiska Högstaligan
Härligt att ni är med i utmaningen. Lycka till framöver!
2021/22 - KF Laci, Albanien
Säsong två och det fanns verkligen inget annat än ligavinst på våra tankar här, med tanke hur vi spelade förra året så var det bara en tidsfråga tills guldet skulle vara bärgat. 26 åriga anfallaren Vatnikaj blir bästa målskytt med sina 27 mål, han bidrog med en hel del ska konstateras. Serien vinns iaf med hela 21 poäng före ligatvåan Bylis, en klubb som jag sökte jobb hos innan Laci. Vi vann återigen albanska cupen så vi kan summera Albanien som erövrat, 1 ligatitel och 2 cupvinster. Nu är de dags för oss att ta oss vidare, Andorra ska få se fotbollsguden som dominerat i Albanien under 1.5 år.
Starkt jobbat! Skönt att klara av första landet så snabbt. I Andorra var det viktigt att få basa över FC Santa Coloma för att ta titel snabbt men ser att Inter Club d'Escaldes vann titel förra året så ligan kanske har blivit jämnare?
jag har läst men fattar inte vad denna challenge utgår på?
jag har läst men fattar inte vad denna challenge utgår på?
1. Du ska vinna alla ligor i bokstavsordning, till exempel i Europa. Börja med landet först i alfabetet och gå vidare till nummer två i alfabetet när du vunnit titel i första. Börja som arbetslös och med sämsta managern man kan ha.
2. Finns ej någon nummer två.
2029 - Sportvereniging Zulte Waregem, Belgien
Ytterligare en meh-säsong där vi hamnar alldeles för dåligt till för att vara helt nöjda. Vi blandar och ger i resultaten och har svårt som fan att hitta stabilitet. Belgien är som vanligt ett land jag fastnar i och det ser likadant ut nu. Det lär bli en lång save om varje land ska ta minst fem säsonger 🙂
Vi har ett riktigt talangfullt lag så jag hoppas att alla utvecklas bra vilket gör att vi kanske slutar högre upp nästa säsong.
2029 - Sportvereniging Zulte Waregem, Belgien | 10a i Jupiler Pro League
2030 - Sportvereniging Zulte Waregem, Belgien
2029 - Sportvereniging Zulte Waregem, Belgien | 10a i Jupiler Pro League
2030 - Sportvereniging Zulte Waregem, Belgien | 3a i Jupiler Pro League