Meny Stäng

Share:
Notifications
Clear all

[Klistrad] Småfrågor

Sida 8 / 9

zXc
 zXc
(@zxc)
Ungdom

Datorn har blivit jättelångsam senaste veckan. Vet inte om det beror på FM eller något annat. 
Jag har tagit bort massa onödig skit från datorn, uppdaterat program och sökt efter skadligt virus osv men det hjälpte inte. 

Nu till frågan. Om jag väljer att ”Återställa datorn från en systemåterställningspunkt”, påverkar det min save på FM? 

SvaraCitera
friggan
(@friggan)
Ungdom

@zxc

För att vara säker så kan du ju bara spara din save på molnet så länge 🙂 

SvaraCitera
jonatannk
(@jonatannk)
Ungdom

Hur hittar era scouter talanger före de stora vargarna gör det? Jag skickar ut scouter, men sitter ofta själv och bläddrar igenom ungdomslag samt landslag och alla deras U-trupper. De spelare som ser ut att ha potential har oftast redan storklubbar som svärmar kring dem.

Who has two thumbs and doesn't give a crap?

SvaraCitera
Jolinho
(@jolinho)
Ungdom

Jag är just nu inne i andra säsongen med Grimsby Town i League 2. Mitt U23 lag är inte med i någon serie vilket dom inte heller var under första säsongen. Finns det något man själv kan göra för att dom ska komma med i någon U23 serie?

SvaraCitera
jonatannk
(@jonatannk)
Ungdom

En fråga!

Man blir ju lite sentimental när man hållit på med en save under en längre period. När spelare närmar sig åldern 32-33 och börjar se sig omkörda av yngre förmågor, hur brukar ni tänka då?

Som exempel: Jag har, på min Ajax-save (säsong 29/30), utgående kontrakt på både David Neres (33 år) och Justin Kluivert (31 år). Kluivert presterar fortfarande när han spelar, liksom Neres, men de har runt 3 millar i lön. Det är inga problem då vi är god för flera miljarder iom att vi sålt dyrt och värvat billigt, men jag vill ändå ge utrymme i truppen för yngre talanger. Bör jag låta kontrakten rinna ut eller ska jag försöka förhandla fram en så stor lönesänkning som möjligt för att ha kvar dem som mentorer?

Hur skulle ni tänka?

SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Supersub Admin

Postad av: @jonatannk

En fråga!

Man blir ju lite sentimental när man hållit på med en save under en längre period. När spelare närmar sig åldern 32-33 och börjar se sig omkörda av yngre förmågor, hur brukar ni tänka då?

Som exempel: Jag har, på min Ajax-save (säsong 29/30), utgående kontrakt på både David Neres (33 år) och Justin Kluivert (31 år). Kluivert presterar fortfarande när han spelar, liksom Neres, men de har runt 3 millar i lön. Det är inga problem då vi är god för flera miljarder iom att vi sålt dyrt och värvat billigt, men jag vill ändå ge utrymme i truppen för yngre talanger. Bör jag låta kontrakten rinna ut eller ska jag försöka förhandla fram en så stor lönesänkning som möjligt för att ha kvar dem som mentorer?

Hur skulle ni tänka?

Är det en lagkapten som underlättar ditt arbete genom att själv ta individuella spelarsamtal och faktiskt lyckas så brukar jag behålla de så länge det bara går, helst till pension och därefter ge dem en plats i någon tränarstab om de fortsätter sin karriär inom fotbollen.

Sett till ditt exempel så är de ju inte lastgamla egentligen men förstår samtidigt att lönen är rejäl för bådadera, vilket ser ut att vara rättvist dessutom. Det är ett svårt vägval men du måste samtidigt vara beredd på att försvinner två så pass rutinerade spelare för yngre förmågor rakt av så kan det bli problematik sett till resultat, moral och så vidare. Med andra ord beror det helt på hur länge de yngre spelarna varit en del av A-laget. Är de helt nya rekommenderar jag att fasa ut dina äldre herrar och låta kontraktet löpa ut, är det spelare som varit en del av truppen några säsonger så tror jag säkert att det är en lättare övergång och du kan således sälja dem snart. Tänk dock på att de kan känna sig svikna om du försöker sälja dem och få truppen emot dig.

jonatannk gillade
SvaraCitera
jesper_a
(@jesper_a)
Ungdom

På tal om trotjänare osv. 

Hur viktig är egentligen rutinen? Jag brukar ju alltid spela med IFK Göteborg och köper oftast in spelare under 19. När de är runt 22-23 vill de lämna för typ PSG, City eller Juventus eller likande och vissa bråkar sig bort, medan andra får riktiga moralsänkningar vid varje fönster, som sen tar några veckor/månader innan de blir glada igen. Men då kommer ju ett nytt fönster och det blir samma visa igen. 

Samtidigt säger mina hjälptränare att spelaren när den är runt 22 år har "maxat" i utvecklingen och behöver lira på högre nivå för att utvecklas. Har redan så bra faciliteter man kan ha och styrelsen vägrar ge mig fler hjälptränare, så det känns ju då ganska svårt att neka bud på runt 600 mille till en miljard. 

Men då kommer man ju tillbaka till ruta ett med en orutinerad 18åring på den positionen. 

Samtidigt värvade jag Lindelöf när han var typ 32, Neymar när han var 33 och Mbappe när han var 36. Visserligen var de två sistnämnda mer en rolig grej än spetsvärvningar, men tycker ingen av de tre färgade något nämnvärt. Man tycker ju ändå att de borde tokdominera i allsvenskan och ha rutinen att vara bland de bästa i CL.

Juste, värvade ju tillbaka Benjamin Nygren också, och han var helt okej, men som sagt, är rutin överskattat på FM?

SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Supersub Admin

@jesper_a jag tycker rutinen är rätt viktig, inte ur perspektivet att värva hem föredettingar för att det är en rolig grej men att de kan bidra med andra saker, så som välutvecklade psykiska attribut. En lagkapten bör vara någorlunda rutinerad tex men han behöver även vara högt i hierarkin i klubben för att de andra spelarna ska ta han seriöst.

På planen gillar jag att ha en mix, men förstår samtidigt att ur ett FM-perspektiv börjar en fotbollsspelare bli gammal redan vid 25-27 års ålder eftersom man väldigt ofta, precis som du nämner, tar in väldigt många unga spelare.

Du måste även tänka på lön, personlighet och andra sådana faktorer som spelar roll. Men det är ju mer generellt tänker jag.

SvaraCitera
jonatannk
(@jonatannk)
Ungdom

En liten fråga: Vad hände med intervjuerna med lite olika fotbollsprofiler? Vet att Tobbe (Hysén) skrev någonting om detta på den förra sidan innan den uppdaterades, samt att det skulle vara ett inslag på FMS överlag. Dog det ut eller missförstod jag hur det var menat att fungera? 🙂

SvaraCitera
zXc
 zXc
(@zxc)
Ungdom

Någon som vet hur facilitetnivåerna ser ut i FM21? 

SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Supersub Admin

@jonatannk Vi har ju vår podd där vi emellanåt bjuder in lite olika gäster, där bland annat Simon Thern varit med. Men det du syftar på är inget som vi i nuläget håller på med och det går väl lite i hand med att vi lägger ner otroligt mycket tid och får tillbaka typ 300 läsningar eller som med FMSU-databasen inte så många nedladdningar och då känns det inte riktigt aktuellt med att hålla sådant vid liv.

Men absolut, vi har många idéer och projekt som vi gärna hade velat kicka igång men då andra projekt inte riktigt gett så mycket så känns det som för mycket jobb..

SvaraCitera
Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Supersub Admin

@zxc kollade upp dem precis, så här ser det ut.

Träningsanläggning
Dålig träningsanläggning
Grundläggande träningsanläggning
Träningsanläggning under genomsnittet
Tillräcklig träningsanläggning
Hyfsad träningsanläggning
Bra träningsanläggning
Mycket fin träningsanläggning
Utmärkta träningsfaciliteter
Träningsanläggning i världsklass

Ungdomsakademi
Dåliga ungdomsfaciliteter
Grundläggande ungdomsanläggning
Ungdomsfaciliteter under genomsnittet
Tillräcklig ungdomsanläggning
Hyfsad anläggning för ungdomar
Bra ungdomsanläggning
Väldigt bra ungdomsfaciliteter
Fantastisk ungdomsanläggning
Superb ungdomsanläggning
En ungdomsanläggning i absolut världsklass

Ungdomsträning
Enkel akademicoaching
Ganska enkel nivå på ungdomsträningen
Ordinär juniororganisation
Tillräcklig juniororganisation
Bra juniororganisation
Utmärkt juniororganisation
Exceptionell juniororganisation

Ungdomsrekrytering
Begränsad ungdomsakademi
Grundläggande ungodmsrekrytering
Ganska enkel ungdomsrekrytering
Tillräcklig rekrytering
Hyfsad ungdomsrekrytering
Bra ungdomsrekrytering
Utmärkt ungdomsrekrytering
Exceptionell ungdomsrekrytering

Micke och zXc gillade
SvaraCitera
zXc
 zXc
(@zxc)
Ungdom

@daniel-nilsson

Grymt! Tack för snabbt svar. 

SvaraCitera
jonatannk
(@jonatannk)
Ungdom

@daniel-nilsson självklart! Tack för svar Daniel 🙂 var mer än undran än ett önskemål, så ingen fara på taket! Podden är lysande och oerhört kul att lyssna på. 😄

SvaraCitera
jonatannk
(@jonatannk)
Ungdom

Är inne på säsong 30/31, men någonting som stör mig är att klubbar från ingenstans börjat lägga skambud (runt 200mkr) för spelare som är värda betydligt mer än så och inkluderar istället en återköpsklausul på typ 900mkr. Är detta någonting även ni dras med? Och hur åtgärdar ni det? Försöker ta bort och förhandla upp budet, men då lägger de skambud återigen fast utan återköpsklausulen inkluderar.

SvaraCitera
Janze
(@janze)
Ungdom

Hjälp! När jag är inne på en spelares profil kan jag t.ex inte se spelarens historik. Alltså vilka klubbar spelaren har spelat i innan. Detta hände alldeles nyss. Vad har hänt? Har aldrig haft problemet innan. Bifogar bild

Kan heller inte klicka in p[ ungdomsverksamheten ser jag nu. Vad 'r felet

This post was modified 2 månader sedan by Janze

SvaraCitera
Benito
(@benito)
Ungdom

i scouting-->sök spelare. påverkar rekryteringspaketet vilka spelare man själv får upp när man söker? eller påverkar det bara vart scouterna kan hitta spelare?

SvaraCitera
Nillie
(@nillie)
Ungdom

@benito

Om jag inte har helt fel påverkar det vilka spelare du får upp under "Scouting" fliken där alla filter finns. Dock kan du fortfarande hitta spelare utanför ditt rekryteringspaket om du söker på deras namn i searchbaren högst upp.

SvaraCitera
friggan
(@friggan)
Ungdom

Postad av: @benito

i scouting-->sök spelare. påverkar rekryteringspaketet vilka spelare man själv får upp när man söker? eller påverkar det bara vart scouterna kan hitta spelare?

Du får upp de spelare som finns i rekryteringspaketet, tillsammans med de dina scouter hittar. Det finns med andra ord oändligt mycket mer spelare än de du får upp om du inte är en världsklubb!

SvaraCitera
jonatannk
(@jonatannk)
Ungdom

Hur tänker ni angående samarbetsklubbar? I min save jag skrivit om, med Ajax, har jag kvar Almere City, Ajax CT, Ajax Amateurs som samarbetsklubbar. Knöt bekantskap med Cordoba ett par säsonger men avslutade samarbetet då dom trillade långt ner i spanska ligasystemet.

Nu har jag fria händer att välja samarbetsklubb hur jag vill, och vad jag skulle vilja göra är att ha en klubb i vad som gärna får vara en högstaliga dit jag kan skicka spelare som inte riktigt är redo för mitt a-lag. Då mitt b-lag i Jong Ajax prenumererar på ligatiteln i Andraligan känns det lönlöst att skicka spelare till Almere i samma liga, då mina spelare ändå får spela i ett betydligt starkare lag om de är kvar.

SvaraCitera
Sida 8 / 9