Meny Stäng

Share:
Notifications
Clear all

Mina tankar om FM-serien och dess utveckling  

RSS

Daniel Nilsson
(@daniel-nilsson)
Ungdom Admin
18 oktober, 2020 13:03  

När vi nu närmar oss spelsläppet av FM21 tänkte jag dra igång en tråd som förhoppningsvis kan leda till diskussion. Under en längre tid(vi snackar år) har jag funderat på varför jag började spela Football Manager-serien och vad det är som gör att jag år efter år köper den nya upplagan. Vad motiverar mig till att spela ett spel som generellt sett är ett klick-baserat och repetitivt rakt igenom? Vad motiverar mig att, år efter år, fortsätta spela FM-serien trots att det känns som "samma spel"? Frågorna är många och svaren är jag inte alltid särskilt tillfredsställd med. Men i den här tråden ska jag försöka bena ut mina tankar och hoppas därigenom att ni andra användare bidrar med era tankar.

Först och främst. Mitt första FM var FM07 vilket både talar för att jag är rutinerad men ändå inte inom FM-världen. Jag upplevde aldrig vad som sägs vara det bästa spelet i serien, CM01/02, men samtidigt har jag ändå varit med så pass länge att jag har varit med om betydligt bättre och betydligt sämre upplagor och över tid ser jag till viss del en försämring men på ett annat sätt en förbättring. Och det är just det som får min hjärna att slå frivolt emellanåt.

Det som lockade in mig i FM-serien var helt klart en blandning av att vara tränare och all statistik som erbjöds. Plus i kanten var spelarutveckling, taktik och facilitetsuppgraderingar och så har det alltid varit. När SIGames förbättrar något av dessa områden är det som julafton för mig och säkerligen för många av er med. Öppnar vi upp var och en av dessa punkter finns där saker som direkt har med management att göra och saker som inte alls har med management att göra. I vilken klubb går en manager in och tycker att stadion ska byggas ut? Det är trots allt ett spel och det är ju det som är det roliga, eller hur?

Därför glider vi rätt så naturligt in på den så kallade baksidan av FM-serien; allt som man antingen lärt sig vilket val som är det bästa och alltid kör på samma spår eller som man delegerar bort till assisterande och ledarna runt omkring för det är så förbaskat tråkigt. Återigen är detta personligt och vissa tycker tex om att ha stenkoll på träningen medan andra direkt spyr över tanken att hålla koll även på det. Presskonferenser, allt som har med scouting att göra, taktikmöten och andra småsaker som kan boosta truppen lite för stunden men som i längden känns repetitivt och direkt tråkigt.

I min värld har SIGames skapat ett spel som alltid adderar men aldrig subtraherar något till nästkommande spel. I det långa loppet, som vi allt mer börjar märka av, så får vi ett spel som är "för mycket" om ni förstår vad jag menar. Alla valmöjligheter, alla klickbarheter och sidospår. Man har velat göra ALLA nöjda men någonstans så tappar man ändå majoriteten av spelarna eftersom det helt enkelt är för mycket. Och då ska vi inte tala om de nya spelarna som på senare år börjat upptäcka detta fantastiska spel; var ska de börja ens? Truppen? Taktik? Ledarstaberna? Presskonferens? Scoutingmöten? Styrelsemöten? Träning? Jag kan fortsätta i en evighet utan att det känns fel att nämna det. Detta gör att de nya spelarna tröttnar och även om det finns de som ändå ger sig fan på att sätta sig in i spelet och faktiskt lyckas med det så har vi ändå otroligt många som faller bort på vägen.

Vad är då mitt förslag, så att ni inte bara känner att jag ska skriva och kräka på allt? Jo, det skall jag berätta för er. SIGames behöver dammsuga Football Manager och det rejält. Match Engine, Game Engine, alla sidospår behövs prioriteras där man delvis eller helt släpper vissa men behåller andra och lägger krut på det som faktiskt är det roligaste(vilket jag ur ett personligt perspektiv redan listat längre upp). Man behöver hitta en balans i spelet utan att försöka göra alla nöjda och våga ta bort något för att sedan potentiellt lägga till något och inte bara lägga till och lägga till mer för varje års upplaga.

Med det sagt så vill jag dela med mig av en bild som faktiskt gör mig ledsen att se och det har med grafiken att göra. Bilden talar för sig själv. Och just det. En av årets nyheter är att du kommer kunna krama en fotbollsspelare.

Citera
supersafe
(@supersafe)
Ungdom
18 oktober, 2020 15:02  

Har spelat Football Manager sedan CM 97/98 (med vissa uppehåll) och tycker väl generellt att spelen ändå blivit bättre och bättre med åren. Även om CM 01/02 var en fantastisk upplaga och för sin tid ett grymt spel, så går det inte ens jämföra med dagens FM. FM20 är enligt mig både roligare och mer utmanande. Med det sagt så håller jag ändå med om att en del funktioner behöver ses över. Här är några grejor som jag har funderat på:

- Ledare: Sportchef, Ungdomsutveckling och många andra roller är väldigt underminerade. SI borde ta en titt på funktionen med dessa roller. Hur mycket makt kan en manager ha över en sportchef etc. Jag efterfrågar också ett bättre utbildningssystem för coacher. Känns som dessa utbildningar knappt förbättrar coacherna. Jag har i alla fall haft väldigt begränsad framgång med detta. Har någon annan haft bättre lycka?

- Utvecklingscenter: Känns lite flummigt. Kan inte säga att jag går in jätteofta och kollar där. Skrota? Eller är det något viktigt jag missat där?

- Inramning: Grafiken har väl alltid varit FM:s svaghet. Jag saknar framför allt bättre inramning kring matcher. När man spelar en CL-final hade det varit nice att åtminstone få några close ups vid inmarsch eller när man står och lyfter pokalen. Snyggare reprisvinklar vid mål hade också förhöjt kvaliteten på inramningen.

- Stjärnsystemet: Är det inte dags att skrota detta en gång för alla? Tycker det missleder minst lika mycket som det faktiskt hjälper. Nu har man ju lärt sig att inte stirra sig blind på detta, men vad är då poängen med systemet kan jag tycka.

Ser ändå med spänning fram emot FM21. Den nya funktionen med kroppsspråk (läs man kan krama en fotbollsspelare) kan man väl tycka vad man vill om. Väntar med att utvärdera den XD.   

SvaraCitera
Hammurabbit
(@hammurabbit)
Ungdom
19 oktober, 2020 09:56  

Håller med dig @daniel-nilsson, jag tror FM hade tjänat på att skära bort lite mindre lyckade features och satsa på sina core features och försöka hitta nytt guld.

Därför tycker jag nyheterna i FM21 är lite nedslående så här långt, eftersom de till stor del är i features som jag tycker de borde skära bort eller göra om helt (presskonf, spelarinteraktioner). Att lägga till knappar för att göra gester till vad man säger till spelarna tycker jag låter parodiskt.

Med det sagt tycker jag att årets upplaga absolut är den bästa jag spelat (inklusive CM01/02) och givetvis väntar jag med att döma tills jag testat FM21. Ser fram emot det 🙂

Daniel Nilsson och Micke gillade
SvaraCitera
JOSSTICK
(@josstick)
Ungdom
20 oktober, 2020 17:13  

Håller med i mångt och mycket av det du skriver Daniel!

Jag tror de tankar Loki Doki har om Fm skulle lösa många och stora problem med FM serien:

Det första problemet med att det är för mycket av allt, och att nya spelare inte välkomnas in skulle vara löst med det många gamla erfarna FM spelare vill se:

Börja karriären som ungdomstränare.

Att börja som ungdomstränare för ett lag (B-lag eller U-lag) skulle innebära att laget Manager vill att du ska spela på samma sätt som A-laget, så för en ny spelare så skulle man inte behöva peta med taktik.
Kanske skulle man till en början inte heller kunna värva spelare, utan man måste "förtjäna" den förmågan att klubben ska värva in spelare till U/B laget.
Och likaså med träning, det vill säga allt är väldigt avskalat till en början.

Andra problemt med att FM står och stampar är ju att de sakta ändrar småsaker till det bättre under ett år.
Jag tror alla vill se ändring på match motor och grafik (motorn är byggd för 2D, vilket graikmotorn får svårt att tolka, vilket ledet till ilska och skratt). Lösningen:

Ge oss en "DLC" data bas till FM2022.

Skulle SI gå ut med meddalndet; "Vi kommer bygga om match och grafik motorn, men det kommer ta ett tag, så nästa år kommer vi ge ut en ny databas och ytterst få ändringar för 200 kr." då skulle jag köpa det rakt av, och med glädje!

SvaraCitera